Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mortenmann

#1
Mekanisk / Bremsefeil på 2011 modell Leaf
søndag 27. juli 2014, klokken 16:01
Vi har hatt vår Leaf siden november 2011. Har kjørt ca 35000 uten problemer av noen art. Til nå.
Bilen har stått parkert i garasjen uten tilkobling av ladestrøm i ca 3 uker. Batteriet på 5 streker.
Skulle starte opp i dag så lyste gul varsellampe for bremser. Under kjøring virker bare de "nomale" bremsene, ikke bremsekraft fra "genereringsbremsen". Det virker som om bilen tror den er fulladet. Da virker heller ikke denne funksjonen.
Har forsøkt å koble fra 12v batteriet uten at dette hjelper. Noen som har opplevd /hørt om dette? Ser ut til at det blir en tur på verksted :-\
#2
Folkens. Husk å prute før dere hisser dere opp over priser/manglende prispolitikk. Et av de eldste spillene i historien, de sier en pris og håper det beste. Jeg prutet ned fra 3900,- til 3.100,- hos verkstedet. Og- det går fint å prute selv om det ikke er alternativer. Vær høflig og forklar situasjonen.
#4
Lading / BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID
søndag 03. februar 2013, klokken 18:24
Sitat fra: gbzdoc på søndag 03. februar 2013, klokken 12:59
Min bil har gått 23.000 km, mer eller mindre alltid ladet til 100%, med mindre bilen skal stå i ro mer enn en dag eller to. Hatt kun en strek på temp flere ganger, hurtigladet opptil fire ganger på en dag.

Har SOC på 98,9% når bilen er fulladet.

Lånebilen jeg hadde mens den var på "spa" hadde 99,2% ved fullading. Den var fabrikkny og hadde gått 30km.

Altså 0,3% batteritap på litt over ett år og 23k km, hvis SOC faktisk gjenspeiler dette korrekt.

Fikk dessverre ikke noen batteri-rapport etter servicen. :(
Hvordan måler du SOC?
#5
Lading / BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID
søndag 03. februar 2013, klokken 00:13
Børster støv av en gammel tråd...
Har en Leaf som har gått 20.000 ikke merket redusert kapasitet på batteriet. Lader stortsett til 80%, oppbevarer mest mulig på 40%
Det heter seg at et li-ion batteri bør tømmes innimellom for å unngå at det avleires kobber i cellene. Noen som vet om dette gjelder Leafen?
#6
Sitat fra: Finnøy på mandag 03. desember 2012, klokken 22:25
"Ellen" var på service hos Haugaland Bilsenter (Haugesund) i forrige uke ved ca 26.600. Kom på 2.990 inkl mva som avtalt og inkluderet skifte av pollenfilter (dvs deler inkludert). Meget eksemplarisk service! Jeg kommer til å bruke dem mer; har tenkt å bytte ut bil nr 2 (fossilbilen) da den blir lite brukt og det medfører at jeg helst handler på der på steder hvor jeg vet jeg får god kundebehandling !
Har du byttet foringer i forstillingen?
#7
Gode nyheter for mange fortvilte Leafeiere i varme deler av USA. Nissan viser at de mener alvor med satsningen på Leaf.
#8
Leaf 2010-2017 / Streker som blir borte når man parkerer?
tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:17
Sitat fra: koffeld på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:08
Enig i logikken.  Det er kjøremønsteret mitt som har satt meg på tanken. 

Lader i utg.pkt alltid til 80%.  Har på forvarme med ladestrøm i garasjen.  Nå når det er kaldt finner jeg imidlertid ofte at bilen står på 9 streker når jeg starter den, sannsynligvis fordi 10A ikke er nok til å få nok varme i bilen.  Kjører så 700 meter til barnehagen i 30 km/t med varme på.  Når jeg så starter opp bilen igjen etter 5-10 min levering hender det jeg har mistet enda en strek.  Nærliggende å tro at det er samme årsak for begge strekenes forsvinningsnummer...  Burde nok hatt bedre måleutstyr enn GOM-en for å påstå det, dog.
Har sett det samme. Jeg lader med 16A, så det har ikke noe med at forvarmingen drar strøm å gjøre. Tror det er fordi batteriet lades kaldt til 80%. Deretter går det gjerne noen timer, morgen kommer, temperaturen ute stiger samtidig som at forvarmingen øker temperatur på batteripakken også. Varmere batteri holder mer strøm, og nå er det plutselig ikke 80% lenger men 75%. Den 10 streken er ikke helt "full" og forsvinner.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Bestilt Nissan leaf
lørdag 10. november 2012, klokken 23:45
Sitat fra: Snule på lørdag 10. november 2012, klokken 22:16
Hei,

Jeg er helt ny i elbil-verden. Men nå har jeg altså bestilt en rød nissan leaf som jeg skal hente allerede på torsdag!  ;D Jeg har selvsagt litt spørsmål som jeg lurer på noen kan svare på;

1.Er det godt nok å bruke medfølgende ladekabel til å lade hjemme?
Ja da, men det går saktere enn en på 16A. Stress å pakke den ned/opp også

2. Jeg forstår det slik at det mest ideelle er å lade til 80% og alltid la det være 20% igjen av batterikapasiteten. Hvordan sikrer man dette? Plugger jeg i kontakten så fort jeg har parkert bilen, eller venter jeg til jeg vil at ladingen skal starte? Lader bilen hele tiden mens man er tilkoblet? Er som dere ser helt grønn på dette feltet :P
Stiller du enkelt inn i bilen. Ber den bare lade til 80% du velger selv når du vil lade, jeg prøver å holde bilen rundt 50% så mye som mulig

3. Hvis man skal være borte noen dager eller uker. Hva gjør man med bilen da? Lar den stå tilkoblet eller ikke tilkoblet? Kan man "overlade" hvis den står tilkoblet stikkontakt ved lengre tid?
Lad til 50% og la den stå utilkoblet. 50% best for batteriet under lagring. Ikke bra å stå 100% over tid

4. Bør man kjøre i ecomodus? Når er det lurt å bruke ecomodus?
Jeg kjører mest i eco, men mange mener det ikke gir fordeler. Lettere å kjøre økonomisk, men kjedeligere:-)


5. Dersom man kjøper hjemmeladerpunkt, hvilken type er anbefalt og hva blir totalpris inklusive installasjon)
Aner ikke. Bygget selv ;-)

6. Hvor får jeg tak i bomstasjonbrikke (bor i Bergens området
Ring bomseskapet)

Dukker sikkert opp flere spørsmål etterhvert. Tusen takk for hjelpen!!! ;D
Lykke til. Gled deg!
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
torsdag 08. november 2012, klokken 11:31
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 07. november 2012, klokken 22:45
Sitat fra: Mortenmann på onsdag 07. november 2012, klokken 21:45
Sitat fra: Finnøy på onsdag 07. november 2012, klokken 21:41
Sitat fra: Mortenmann på onsdag 07. november 2012, klokken 15:37
Hmm. Gjerrig blir jeg sjelden kalt, men jeg liker ikke følelsen av å bli lurt. Dersom du betaler 2500,- for denne servicen er det ok pris. Jeg må ut med 4000.- på Ålgård auto for det samme. Synes du det er gjerrig å reagere på at en merkeforhandler tar en "tenk på et tall" -pris?

Enig.
Ålgårds Auto har solgt over 250 Leaf'er i følge egen annonse: "premien" til sine kunder ar at de tar ekstra godt betalt for "servicen". Jeg kommer av prinsipp til å ta servicen på Nissanforhandleren i Haugesund for å markere at jeg ikke ukritisk "sponser" Ålgårds Auto når det man overhode ikke for noe igjen for dette.
Da er vi to :-) har sendt Mail til Haugesund

Bare litt kjipt å måtte ofre en arbeidsdag på dette, eller stiller Haugesund med service på lørdager?
Nei, dessverre.
De var litt forundret over at så mange fra Stavanger ringte for å booke time om dagen:-)
Godt at markedskreftene fungerer!
#11
Sitat fra: Finnøy på onsdag 07. november 2012, klokken 21:41
Sitat fra: Mortenmann på onsdag 07. november 2012, klokken 15:37
Hmm. Gjerrig blir jeg sjelden kalt, men jeg liker ikke følelsen av å bli lurt. Dersom du betaler 2500,- for denne servicen er det ok pris. Jeg må ut med 4000.- på Ålgård auto for det samme. Synes du det er gjerrig å reagere på at en merkeforhandler tar en "tenk på et tall" -pris?

Enig.
Ålgårds Auto har solgt over 250 Leaf'er i følge egen annonse: "premien" til sine kunder ar at de tar ekstra godt betalt for "servicen". Jeg kommer av prinsipp til å ta servicen på Nissanforhandleren i Haugesund for å markere at jeg ikke ukritisk "sponser" Ålgårds Auto når det man overhode ikke for noe igjen for dette.
Da er vi to :-) har sendt Mail til Haugesund
#12
Sitat fra: keca på onsdag 07. november 2012, klokken 14:34Skal snart ha service på bilen og jeg spurte da om de har fått noen føringer ang. innsamling av batteridata som skal sendes i sentralt. De hadde ikke hørt noe om dette, men det kan jo være at testprogrammet ordner dette helt selv, uten at de har fått opplyst hva programmet gjør.

Service på Aasen bil, minnesund koster 2500,- mener usikker på om dette er en 'nabo'-pris.
De går nemlig etter Gol sine priser, men etter en kjapp diskusjon var vi enige.

Flott at det er mange flinke (og gjerrige) leaf eiere her, som velger å ta service selv. Det gir meg et fortrinn da jeg skal selge bilen. En fremtidig kjøper er nok ikke lik opplyst som meg ang. Leaf og .
Hmm. Gjerrig blir jeg sjelden kalt, men jeg liker ikke følelsen av å bli lurt. Dersom du betaler 2500,- for denne servicen er det ok pris. Jeg må ut med 4000.- på Ålgård auto for det samme. Synes du det er gjerrig å reagere på at en merkeforhandler tar en "tenk på et tall" -pris?
#13
Jeg fikk svar fra Ålgård Auto angående service på Leafen:

Riktig, her står det at De kan ta service på et hvilket som helst verksted.
Men det er deg som eier av bilen som er ansvarlig for på dokumentere overfor produsenten at bilen har hatt service i henhold til produsentes krav / service skjema.


Serviceskjema som vedlegg
#14
Jeg ba Ålgård Auto spesifisere hva i servicen som må gjennomføres hos dem for at garantiene på bilen opprettholdes. De har videresendt spørsmålet til Nissan Nordic. Bra de tar dette seriøst.
Fritt verkstedvalg betyr at mye kan gjøres av andre enn et Nissanverksted som tar 4000,- for et enkelt ettersyn.
#15
USAleaf / Sv: Åpent brev til Nissan Eiere i USA
søndag 23. september 2012, klokken 00:37
Her er en annen tekst fra en teknisk direktør i USA. Nissan bøyer ikke av, og det virker på meg som om Nissan ikke vedkjenner seg problemet med varme og disse batteriene. De tilbyr imidlertid individuelle avtaler med bileiere, noe som er spesielt fordi de skarpeste kritikerne på forumene får reparasjoner i bytte mot stillhet.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=10074&p=229382#p229382
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA