Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU-priser beste uke?

Startet av Sverre_E, torsdag 20. desember 2012, klokken 07:24

« forrige - neste »

Sverre_E

Hei.
Veldig ofte forsvinner det en strek når jeg parkerer. GOM forblir uforandret, eller mister 1km over natten.
Er det flere som opplever det samme?
Noen ganger har jeg bare kjørt et et par kilometer fra siste brukte strek før parkering, og likevel er det "brukt" enda en strek ved neste oppstart eller statussjekk med Carwings?
Det skjer oftere nå som det er kaldt i været.

/Sverre
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Trond Arve

Samme her. Mulig det skyldes at strekene er knyttet til batterispenningen?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jagarock

lar man bilen stå en lang periode uten strømtilførsel går batteriet tomt tilslutt.
mener det har noe med at den kontinuerlig bruker strøm på å holde batteriet en viss temperatur
Information Research & Analytics @ Smashup Media

gbzdoc

Har faktisk fulgt litt med på dette fenomenet i det siste, og dette skjer jo selv om man bare lar bilen stå noen få minutter.

Jeg har et SOC-meter jeg kan følge med på i tillegg til den vanlige batteri-indikatoren i Leafen.

Jeg har observert følgende:

- ved parkering kun noen minutter mister jeg nesten alltid en strek på måleten
- SOC synker også gjerne med et par prosent
- MEN SOC begynner ikke å synke igjen før jeg har kjørt relativt langt etter det korte stoppet

Min teori er derfor:

Ved korte (og lange) stopp er bilen satt opp til å gi pessimistisk tilbakemelding til brukeren for å hindre at man legger ut på turer hvor man går tom for strøm.

Det virker derfor som bilen fjerner noen prosent fra vist SOC, men at dette kun er holdt tilbake av systemet. (Altså at tallet egentlig er det samme som når man parkerte.) Når man så begynner å kjøre igjen er derfor vist SOC konstant inntil batteriets egentlige SOC er nede på samme nivå. Da begynner den å dette nedover igjen i normalt tempo.

Men som sagt: kun min teori... ;)

Det eneste som er helt sikkert: et batteri svekkes ikke et par prosent av at bilen er skrudd av i bare fem minutter.

leafeierskien

Jeg har og lagt merke til dette. Forbruket gikk akkurat over til 5 streker da jeg parkerte bilen og kort tid etterpå, da jeg oppdaterte Carwings var det forbrukt 6 streker i stedet for 5 og 6 streker igjen i stedet for 7.

erikf

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 04. desember 2012, klokken 09:49
Har faktisk fulgt litt med på dette fenomenet i det siste, og dette skjer jo selv om man bare lar bilen stå noen få minutter.
...
Ved korte (og lange) stopp er bilen satt opp til å gi pessimistisk tilbakemelding til brukeren for å hindre at man legger ut på turer hvor man går tom for strøm.
Opplever det samme, tror også på teorien din. Forsvinner nesten alltid en strek etter å ha parkert bare noen få minutter. Men det virker også som den streken varer lenger enn vanlig.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

koffeld

Jeg har også sett dette.  Jeg har imidlertid trodd at dette har noe med varmeapparatet å gjøre, at det ikke helt skrur seg av når jeg skrur av selve bilen.  Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at varmeapparatet fortsatt får tilført strøm etter at strømmen er tatt på bilen?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

cra

Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hva som skulle rettferdiggjøre at varmeapparatet trekker strøm etter at man slår av bilen, kanskje med unntak av ei sirkulasjonspumpe/-vifte for at ikke varmeelementet skal bli overoppheta (men slås det av så skal jo temperaturen pr definisjon synke, så....)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

koffeld

Enig i logikken.  Det er kjøremønsteret mitt som har satt meg på tanken. 

Lader i utg.pkt alltid til 80%.  Har på forvarme med ladestrøm i garasjen.  Nå når det er kaldt finner jeg imidlertid ofte at bilen står på 9 streker når jeg starter den, sannsynligvis fordi 10A ikke er nok til å få nok varme i bilen.  Kjører så 700 meter til barnehagen i 30 km/t med varme på.  Når jeg så starter opp bilen igjen etter 5-10 min levering hender det jeg har mistet enda en strek.  Nærliggende å tro at det er samme årsak for begge strekenes forsvinningsnummer...  Burde nok hatt bedre måleutstyr enn GOM-en for å påstå det, dog.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Mortenmann

#9
Sitat fra: koffeld på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:08
Enig i logikken.  Det er kjøremønsteret mitt som har satt meg på tanken. 

Lader i utg.pkt alltid til 80%.  Har på forvarme med ladestrøm i garasjen.  Nå når det er kaldt finner jeg imidlertid ofte at bilen står på 9 streker når jeg starter den, sannsynligvis fordi 10A ikke er nok til å få nok varme i bilen.  Kjører så 700 meter til barnehagen i 30 km/t med varme på.  Når jeg så starter opp bilen igjen etter 5-10 min levering hender det jeg har mistet enda en strek.  Nærliggende å tro at det er samme årsak for begge strekenes forsvinningsnummer...  Burde nok hatt bedre måleutstyr enn GOM-en for å påstå det, dog.
Har sett det samme. Jeg lader med 16A, så det har ikke noe med at forvarmingen drar strøm å gjøre. Tror det er fordi batteriet lades kaldt til 80%. Deretter går det gjerne noen timer, morgen kommer, temperaturen ute stiger samtidig som at forvarmingen øker temperatur på batteripakken også. Varmere batteri holder mer strøm, og nå er det plutselig ikke 80% lenger men 75%. Den 10 streken er ikke helt "full" og forsvinner.
SølvLeaf

Sverre_E

Betryggende å se at flere ser fenomenet.
Flere fine teorier  ;)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

gbzdoc

Siden dere er inne på "konspirasjonsteorier" rundt batteri og forvarming kan jeg opplyse om følgende observasjoner:

- Når bilen min IKKE forvarmes har jeg 98,9% SOC om morgenen.
- Når bilen forvarmes i moderat temperatur (f.eks. +10) så er det ca. 95-96% på batteriet
- Nå med -10 til -15 så er jeg helt nede i 92% på batteriet etter forvarming
- Dette er med 16A "kladd". Med 10A er største forskjellen tregere oppvarming, og tilsynelatende lavere temp i bilen etter forvarming
- Hvis den har stått lenge på forvarming (1 time f.eks.) så er SOC høyere enn om den kun står f.eks. 15 min.

Maks guffe på varmekolben er 4500 watt, 16A gir kun 3600 watt. Resterende tas nok fra batteriet, spesielt i starten når vannet skal varmes opp.

gbzdoc

Tok en sjekk i dag morges før jeg satartet varmen (Temp: -10):

- SOC på batteri som var ferdigladet ved 2400 tiden (sjekket 0645): 97,1% (mot 98,9% til vanlig)
- Etter ca. 20 min. forvarming: 92,5%
- Bilen var tilkoblet 16A "kladd"

Altså får man målbart lavere SOC etter fullading i kulda, samt at forvarmingen trekker forbausende mange prosent fra batteriet selv med 16A EVSE.

Skal teste med 10A "kladd" så snart jeg har anledning for å sammenlikne.

eivisa

Setter forvarming  til 2 timer. Når bilen er varm, lader den opp siste resten.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA