Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CarlosJardinero

#1
Skal bytte til sommerdekk nå snart og oppdaget samtidig at det er på tide med ordentlig vask og å fjerne noen stygge hakk i lakken etter steinsprut.

Kan noen anbefale noen lakkforseglere i Oslo-området? lakken på Leafen er visst veldig tynn så jeg antar det er bedre enn polering, etter å ha tett igjen hakkene altså.

Er det noen andre tips dere har i forbindelse med sommerklargjøring? Leafen er min første ny-bil og jeg er ganske usikker på hva jeg bør og hva jeg MÅ gjøre. Hittil har det kun vært støvsuging, utvendig vask og selvsagt fjerning av stygge skomerker på døren.

/Carlos
#2
TLC / Sv: Skvettlapper
mandag 05. desember 2011, klokken 21:11
Dissern: Bestilte du til en amerikansk postboks eller sender de direkte til Norge? Så på registreringssiden og det ser ut som man bare kan registrere amerikanske og kanadiske adresser.
#3
TLC / Sv: Skvettlapper
søndag 04. desember 2011, klokken 21:55
Dissern: Hvor i USA bestilte du skvettlappene?
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Lakkforsegling
fredag 25. november 2011, klokken 10:15
Når bør/skal man polere bilen? Altså, trenger man å polere en ny bil med Permashine eller er det bedre å vente en stund?

#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Stenging av tråder
lørdag 19. november 2011, klokken 19:24
Kjære Elmo,

Selv om skrivet kun skulle vært skrevet pga det amerikanske markedet - hvilket automatisk burde gjøre det irrelevant for Nissan Europa siden de ikke er underlagt Nissan USA - så er jo den egentlige problematikken at Nissan med dette skrevet endelig fraskriver seg det ansvaret for batteriene som mange av oss trodde at de hadde påtatt seg i markedsføringen.

Husk at både Elbilforeningens oversikt, Nissans egen markedsføring og informasjonen fra forhandlere, både indirekte og direkte har fortalt oss at garantien skulle dekke kapasitetstap på batteriene (fra en viss grense).

Dermed synes jeg det er unødvendig å irritere seg over at Kallagtunet - med all rett mener jeg - er skeptisk til Nissans intensjoner. Å kalle det konspirasjonsteorier er vel litt drøyt?
#6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjøretur Oslo-Grensehandel?
lørdag 19. november 2011, klokken 16:27
Uff, det høres ut som en tålmodighetsprøve å holde så lav fart på en vei der man vanligvis holder farten i minimum 100 og helst rundt 110-120 km/t.

Joffe69: Hurtiglading 4 ganger! Hvor måtte du gjøre det? Og hvor fort kjørte du egentlig siden du ble nødt til å lade så mye? Kjørte du gjennom Oslo? 
#7
Hørte av en bekjent i dag at Thon-senteret på Charlottenberg sannsynligvis får lader i juni neste år, men det var usikkert hva slags ladestasjon og hvor mange det blir.
Det ligger vel nærme nok oss Oslo-folk til å kunne kjøre t/r.

Hvis det blir hurtiglading på Svinesund så er det vel fremdeles akkurat litt for langt tid for å klare turen tilbake med bare en hurtiglading der nede? Virker som Oslo-folk er i mindretall på dette forumet, ellers hadde vi insistert på å forholde oss til avstander til/fra Oslo.

#8
Da så! Da blir det kjøtthandel på Svinesund!

Hadde vært flott om Thon-gruppen eller hvem det nå er vurderte å sette opp hurtiglader på Nordby-senteret og/eller Charlottenberg.
#9
Aha, men jeg forstod det sånn at det ikke er "lov" å bruke hurtiglader mer enn en gang om dagen?
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
fredag 18. november 2011, klokken 14:26
Men forresten, Nissan har vel nå sagt at den medfølgende ladekabelen tåler kontinuerlig bruk likevel? De mener bare at folks anlegg ikke er bra nok for dem.
#11
Jeg personlig er ganske forbannet - fremdeles merker jeg - og synes Nissan er utrolig teite.

Årsaken er at de ikke bryr seg om batterikapasiteten etter to år kan være 40 %. De insisterer på at de forventer at den skal være 80 % etter fem år, men sier samtidig at de ikke kan garantere det fordi det er så mange variabler som spiller inn. Samtidig vil de heller ikke si hvilket grunnlag de har for faktisk å forvente at batteriet er 80 % etter fem år. Kan de da virkelig påstå at de forventer at kapasiteten er 80%, når de ikke begrunner forventningen? Frykter de at folk faktisk skal følge veiledningen til punkt og prikke og dermed som forbruker forvente det samme som Nissan?

Man skulle tro at manualen forklarer hva som forventes for at man som forbruker kan forvente 80 % kapasitet etter fem år, men der står det i stedet at man kan regne med at kapasiteten kan bli langt lavere en 80 % fordi verden er så komplisert...

Takk, nå har jeg fått ut litt restfrustrasjon.
#12
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Kjøretur Oslo-Grensehandel?
fredag 18. november 2011, klokken 14:12
Jeg skal få prøvekjøre Nissan Leaf om cirka en uke.

Min egen bestilling fikk jeg kansellert siden garantien jeg ble forespeilet ble avlyst av Nissan. Men en god venn vil overbevise meg om at bilen er verdt å ha.

Jeg vurderer derfor å ta en tur - om det er mulig - å kjøre fra Oslo sentrum, til grensen og tilbake igjen. Altså å dra på harryhandel. Men ut fra mine kalkulasjoner så vil jeg verken klare Svinesund eller Charlottenberg med denne bilen. Er det riktig eller har jeg ignorert en eller annen hurtiglader halvveis i løypa?
#13
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
tirsdag 01. november 2011, klokken 00:06
Daggad, du må vel ha fått med deg at det er dette som er Nissans store synd her?

Nissan har først gitt inntrykk overfor forhandlere at garantien vil være kapasitetsspesifikk. Det sa min forhandler.

Nissan har så også markedsført bilen med 5 års garanti, også på batteriene, etterfulgt av setningen om at man kan forvente 80 % kapasitet etter fem år.

Hvis Nissan hevder det ikke er naturlig å lenke garantien opp mot de 80 %-ene når de markedsfører seg slik, så er jo spørsmålet hvilken garanti de i det hele tatt snakker om. Som andre har nevnt her, så er det ikke lov å markedsføre en garanti hvis det ikke faktisk er en garanti som går utover reklamasjonsretten. Og reklamasjonsretten vil uansett gjelde på battericellene mot defekt.


Så det er vi tilbake der Lars kontaktet Forbrukerombudet pga denne ulovlige reklamen...
#14
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
mandag 31. oktober 2011, klokken 23:18
Kristian, det blir for dumt å hevde at siden el-bilene har lave avgifter overfor staten, så bør vi forvente at Nissan ikke står ansvarlig for sitt brudd på markedsføringsloven. For det er faktisk det du sier.

Det er folk, som meg, som bestilte Leaf nettopp fordi garantien på batteriene var god, selv om kjørelengden ikke var imponerende. Når Nissan så hevder at de antar en viss kapasitet etter et visst antall år, men ikke vil garantere det på noen som helst måte, så trenger vi ikke å kaste alle forbrukerrettigheter over bord bare for å kunne sitte igjen med et selvforherligende stempel som pioner...
#15
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
mandag 31. oktober 2011, klokken 14:01
Dissern: Ser ingen grunn til å frykte forhandleren. Min erfaring er at forhandleren selv har sagt at det var en garanti som inkluderte et maksimalt akseptabelt kapasitetstap. Dermed er det kontraktsbrudd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA