Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Carwings

Startet av CarlosJardinero, fredag 25. november 2011, klokken 09:39

« forrige - neste »

CarlosJardinero

Jeg skal få prøvekjøre Nissan Leaf om cirka en uke.

Min egen bestilling fikk jeg kansellert siden garantien jeg ble forespeilet ble avlyst av Nissan. Men en god venn vil overbevise meg om at bilen er verdt å ha.

Jeg vurderer derfor å ta en tur - om det er mulig - å kjøre fra Oslo sentrum, til grensen og tilbake igjen. Altså å dra på harryhandel. Men ut fra mine kalkulasjoner så vil jeg verken klare Svinesund eller Charlottenberg med denne bilen. Er det riktig eller har jeg ignorert en eller annen hurtiglader halvveis i løypa?

Joachim

Du kan fullade hos Nissan i særp, men om dette vil holde til grensa og tilbake har jeg ikke sett på. Du må nok hurtiglade to steder iom at det ikke er hurtiglader ved grensa.

jkirkebo

Sitat fra: CarlosJardinero på fredag 18. november 2011, klokken 14:12
Jeg skal få prøvekjøre Nissan Leaf om cirka en uke.

Min egen bestilling fikk jeg kansellert siden garantien jeg ble forespeilet ble avlyst av Nissan. Men en god venn vil overbevise meg om at bilen er verdt å ha.

Jeg vurderer derfor å ta en tur - om det er mulig - å kjøre fra Oslo sentrum, til grensen og tilbake igjen. Altså å dra på harryhandel. Men ut fra mine kalkulasjoner så vil jeg verken klare Svinesund eller Charlottenberg med denne bilen. Er det riktig eller har jeg ignorert en eller annen hurtiglader halvveis i løypa?

Svinesund klarer du fint om du ikke kjører så fort eller bruker varmen konstant. Men det er dårlig med lademuligheter der.

Heldigvis finnes det to hurtigladere på veien. En ved Marché Rygge, nordgående løp (det er undergang så du kommer deg over på andre siden) og en hos Brennes Auto i Sarpsborg.

Jeg ville nok begynt med å kjøre fra Oslo (med fulladet batteri) til Sarpsborg (~93km) og ladet til 80%. Deretter til Svinesund (dvs. jeg antar du skal til Nordby kjøpesenter) og tilbake til Sarpsborg (~70km) for ny 80% lading. Deretter kan du stoppe i 10 min. i Rygge for å fylle opp nok til å komme deg til Oslo (93km i 100 med varme på er nok noe optimistisk på en 80% lading nå).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

CarlosJardinero

Aha, men jeg forstod det sånn at det ikke er "lov" å bruke hurtiglader mer enn en gang om dagen?

jkirkebo

Sitat fra: CarlosJardinero på fredag 18. november 2011, klokken 14:41
Aha, men jeg forstod det sånn at det ikke er "lov" å bruke hurtiglader mer enn en gang om dagen?

Det man har frarådet er bruk av hurtiglader flere ganger om dagen hver dag. Altså ikke noe problem å bruke hurtiglader 3 ganger på en dag en gang innimellom, spesielt ikke om du kun lader til 80% og det ikke er hetebølge ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

CarlosJardinero

Da så! Da blir det kjøtthandel på Svinesund!

Hadde vært flott om Thon-gruppen eller hvem det nå er vurderte å sette opp hurtiglader på Nordby-senteret og/eller Charlottenberg.

Elmo

Sitat fra: CarlosJardinero på fredag 18. november 2011, klokken 15:28
Da så! Da blir det kjøtthandel på Svinesund!

Hadde vært flott om Thon-gruppen eller hvem det nå er vurderte å sette opp hurtiglader på Nordby-senteret og/eller Charlottenberg.

Hvis bare en 10 - 15 herfra etterspør det så kommer det sikkert ganske fort.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

#7
Sitat fra: Elmo på fredag 18. november 2011, klokken 20:11
Sitat fra: CarlosJardinero på fredag 18. november 2011, klokken 15:28
Da så! Da blir det kjøtthandel på Svinesund!

Hadde vært flott om Thon-gruppen eller hvem det nå er vurderte å sette opp hurtiglader på Nordby-senteret og/eller Charlottenberg.

Hvis bare en 10 - 15 herfra etterspør det så kommer det sikkert ganske fort.

Jeg tar gjerne en lader på Nordby jeg. Trenger dog ikke hurtiglader, et normalt ladepunkt hadde passet fint for min del slik at det blir helt ukomplisert å kjøre tur/retur midtvindters med 80% lading.

Forøvrig kommer det jo hurtiglader i Svinesundsparken på norsk side.

EDIT: Sendte dem en epost og spurte om planer for ladepunkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

CarlosJardinero

Hørte av en bekjent i dag at Thon-senteret på Charlottenberg sannsynligvis får lader i juni neste år, men det var usikkert hva slags ladestasjon og hvor mange det blir.
Det ligger vel nærme nok oss Oslo-folk til å kunne kjøre t/r.

Hvis det blir hurtiglading på Svinesund så er det vel fremdeles akkurat litt for langt tid for å klare turen tilbake med bare en hurtiglading der nede? Virker som Oslo-folk er i mindretall på dette forumet, ellers hadde vi insistert på å forholde oss til avstander til/fra Oslo.


jkirkebo

Sitat fra: CarlosJardinero på fredag 18. november 2011, klokken 22:20Hvis det blir hurtiglading på Svinesund så er det vel fremdeles akkurat litt for langt tid for å klare turen tilbake med bare en hurtiglading der nede? Virker som Oslo-folk er i mindretall på dette forumet, ellers hadde vi insistert på å forholde oss til avstander til/fra Oslo.

Det kommer ennå en i Sarpsborg + en i Vestby, i tillegg til den i Svinesundsparken. Så har du nåværende i Rygge, og det kommer ennå en i nærheten der. Jeg vil tro strekningen Oslo-Strømstad blir mer enn godt nok dekket ;)

Men normalladere ved kjøpesenteret er uansett en fordel, det er jo "gratis" ladetid. Tre timer brukt der gir ~9kWh inn på batteriet og mulighet for å forvarme bilen uten å bruke av batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joffe69

Vi var på Harrytur til SvineSand fra Drammen med fullt batteri på Mjauen og vi måtte hurtiglade 4 ganger
Vi ladet ca 20 min hver gang, Innen vi var i Drammen  igjen da var det 0- NULL streker igjen på måleren, kjørte tunnellen X 2.
Det var ikke akkurat så veldig varmt i bilen nei. >:( >:(.

Rilum

Når jeg hentet Leaf``en min i Sarpsborg, så kjøre vi derfra med 100% batteri direkte til Norby senteret. Vi ladet ikke ikke der (så ikke noe ladestasjon, men opserverte kontakter ved vareleveringen til babyproffen)
Når jeg da kom til Marche Moss så hadde jeg ca 3 mil igjen. Kjørte da fartsgrensen hele veien.

Nå er det vel hurtiglader hos Nissan på Ski også, om man kjører forbi der.

Men vil tro at 100% fra oslo, hurtiglade i sarpsborg til 80%. Helst litt lading med "nødlader" kablen i sverige mens man handler. Så hurtiglade i sarpsborg eller moss + ski.
På vinterstid så kan det nok være lurt og ligge litt under farsgrensen også for å få litt margin å gå på. Å ligge i 100km/t tapper batteriet veldig fort.

Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

CarlosJardinero

Uff, det høres ut som en tålmodighetsprøve å holde så lav fart på en vei der man vanligvis holder farten i minimum 100 og helst rundt 110-120 km/t.

Joffe69: Hurtiglading 4 ganger! Hvor måtte du gjøre det? Og hvor fort kjørte du egentlig siden du ble nødt til å lade så mye? Kjørte du gjennom Oslo? 

Rilum

Sitat fra: CarlosJardinero på lørdag 19. november 2011, klokken 16:27
Uff, det høres ut som en tålmodighetsprøve å holde så lav fart på en vei der man vanligvis holder farten i minimum 100 og helst rundt 110-120 km/t.

Så langt har det gått overaskende bra. Jeg også pleier å ligge litt over for å komme fort fram, men blir litt mere å kjøre tur når man kjører el-bil, ikke bare transport fra a-b.
Det skal sies at jeg er VELDIG konkurranse person, så jeg prøver jo heletiden å komme så mange km som mulig. Så da glemmer man kanskje at det ikke går så fort.

De gangene man ikke er på langtur kan man jo kjøre akkurat som man vill uten å tenke på hvor mye strøm man bruker.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Joffe69

Sitat fra: CarlosJardinero på lørdag 19. november 2011, klokken 16:27
Uff, det høres ut som en tålmodighetsprøve å holde så lav fart på en vei der man vanligvis holder farten i minimum 100 og helst rundt 110-120 km/t.

Joffe69: Hurtiglading 4 ganger! Hvor måtte du gjøre det? Og hvor fort kjørte du egentlig siden du ble nødt til å lade så mye? Kjørte du gjennom Oslo? 

Jeg kjørte OsloFjord tunnellen begge veier, var nok ikke over 85-90Km/T  på motorveien.
Ladet 2 X i Moss og 2X i Sarp (Brennes) Ca 20 Min pr gang og brukte lite varme.
Frister nok ikke til gjentagelse på vinterstid nei. >:( >:(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA