Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Carwings

Startet av CarlosJardinero, fredag 25. november 2011, klokken 09:39

« forrige - neste »

Ogi

Sitat fra: CarlosJardinero på fredag 18. november 2011, klokken 22:20
Hørte av en bekjent i dag at Thon-senteret på Charlottenberg sannsynligvis får lader i juni neste år, men det var usikkert hva slags ladestasjon og hvor mange det blir.
Vet noen forstatt om dette?

el nino

Hvorfor ikke dra på "Harrytur" til Tøcksfors istedet? ??? Det er hutiglader i Askim ;)

kjekk

Kjører jevnlig Skedsmo-Grebbestad og registrerer at det nå er blitt utrolig enkelt å dra på handletur til Sverige.  Med hurtigladere på Vestby og to stk i Sarpsborg går det i 100+ hele veien.  Er idealavstand mellom laderne.

snurre100

Synd at det koster bompenger å komme seg over til Strömstad..
Venter på Kia E Niro

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snurre100

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 10:38
Sitat fra: snurre100 på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 09:30
Synd at det koster bompenger å komme seg over til Strömstad..
Hva så?
Irriterende at de har fått fritak fra fritaket.E18 er heldigvis gratis.. ;D
Venter på Kia E Niro

aurba

Sitat fra: CarlosJardinero på fredag 18. november 2011, klokken 15:28
Da så! Da blir det kjøtthandel på Svinesund!

Hadde vært flott om Thon-gruppen eller hvem det nå er vurderte å sette opp hurtiglader på Nordby-senteret og/eller Charlottenberg.

Jeg observerte forrige dagen 2 16A ladepunkter på Thoncenteret i Charlottenberg.
Think City 2010, Lithium

masae

Nordbysenteret har også tre ladepunkter helt innerst i hjørnet i første etasje av parkeringshuset. De har vært der en god stund nå.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Cirion

Prøvde å overtale fattern til å kjøpe en Leaf. For han var det viktig å klare nettop en Harrytur.
Så jeg fikk han til å låne en Leaf for en helg....

Siden turen er tatt, kan jeg jo like gjerne dele erfaringene her.

Vi ble lovet en fulladet Nissan leaf på Rud, lørdag morgen kl 10.
Det ble utsatt og utsatt og til slutt endte vi med en leaf med 31% batteri 14:30.

Med forsiktig kjøring nådde vi fram til BNH Ski hvor det er en hurtiglader.
Ladet opp med hurtiglader 2x15 minutter og endte opp med 102km rekkevidde.
Var vel 77 km til Tøckfors i følge GPS'en så det skulle holde.

Fattern var ikke helt med på tanken om at man skal kjøre rolig så det første han gjorde på 100 sonen før Askim, var å guffe opp til 120 og bråbremse ved bomstasjonen... Så like etter tunnelen hadde vi ca. like lang rekkevidde som GPS'en mente det var til Tøckfors...

Vi holdt 80 resten av 100 sonen, og kjørte så rolig vi kunne og bruke regen til brems. Vi kom oss til det nye kjøpesenteret etter å ha hørt på Leafen klage på rekkevidde på spansk...

Jeg har vært der før, og viste at det nye senteret har en lang rekke med elbilparkeringer og ladestolper. Til vår store skuffelse fungerte ingen av dem. Vaktmestern hadde gått for dagen, og siden de hadde hatt flere strømbrudd i løpet av dagen på senteret, hadde han valgt å slå av alle ladestolpene før han gikk.

Heldigvis var personalet villig til å ringe Thon senteret å forhøre seg om lademuligheter der.

Thon senteret har 2 elbilplasser med 16A kurs rett under rulletrappa i parkeringsgarasjen. Leaf'en holdt det gående på spansk, hele veien dit. Men det gikk.

X-antall timer senere og kl var 20:30. Fattern var lei av å være på senteret, vi måtte kjøre videre. Leafen var nå stappfull av brus, mat osv... Jeg gjorde et tappert forsøk på å overtale han om at vi måtte bli til kl 21 så vi rekker hurtigladeren på Statoil ved Askim.

Det gikk ikke så vi fikk oss en stopp i Mysen. Også her en 16A kurs. Denne var tilnærmet umulig å finne. Måtte kjøre gjennom en gangvei og på baksiden av en låve var uttaket et stykke opp på veggen.

En time senere og en opplevelse for livet fikk vi en ny dose med spansk klaging på batteri på vei til hurtigladeren.

Statoil... 48kr for 15min lading. Vi ladet 2 ganger før vi kjørte videre til BNH Ski.

Nok en 15min lading og vi kjørte til Skøyen for å lesse av varene til fattern og hjelpe han med å bære opp før han kjørte oss hjem til slependen. Vi tok en tur innom Nissan på Rud for å toppe batteriene litt før vi kjørte hjem. Der fant vi Eco modus.... Fattern tok med seg leaf'en til skøyen.

Klokka var nå 02:00.

Konklusjon?

Det er fult mulig å kjøre Leaf til grensa! Så lenge man har nok tid, og det er noen få ting som sannsynligvis gjør turen vesentlig bedre.

1. Start med en fulladet Leaf.
2. Lad opp leaf'en i range mode (ikke sikker på hvordan det gjøres, men jeg har hørt det låser opp 100% av batteriet).
3. Sett på Eco modus når du kjører (denne fant vi for sent).
4. Planlegg ruten med ladestopp på hurtigladeren i Askim begge veier. Viktig å ha nok strøm til å nå neste hurtiglader, ellers blir man stående i timesvis å vente på nok rekkevidde. Får du ladet på senteret er det kun en bonus, ikke forvent at det er plass eller at laderne virker.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Elmo

Så det bli neppe noen Leaf på fattern din da ;-)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

BE

Høres ut som en 16 ampere lader også kan være kjekk å ha på en slik tur, du korter tross alt betydelig ned på ladetiden/ventetiden på kjøpesenteret. Ladehastigheten øker faktisk med litt mer enn 60% når en bytter fra 10 ampere til 16 ampere lader. (I begge tilfeller trekker billaderen ca 300 Watt, derfor den prosentvis større ladehastigheten enn strømtrekket skulle tilsi)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Dette hadde gått utmerket med

* fulladet bil fra forhandler
* forsiktig kjøring (ikke over 90km/t), gjerne i høyrefelt bak andre som kjører økonomisk
* 15 lading i Ski (Nissan) eller Askim (Statoil)
* lading i Töckfors mens dere handlet (gjerne med 16A ladekabel, dere hadde sikkert 10A)
* 15 min lading i Askim eller Ski

Jeg har kjørt omtrent samme strekning (besøkt venner sør for Töckfors) og den går greit med en hurtiglading hver vei. Hvis det styrtregner eller sibirkulden slår til, må man kanskje hurtiglade lenger enn 15min.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bjornt

Sånn jeg ser det så er bruker dere bilene på en måte de ikke er tiltenkt. Elbiler er til de nære områder. Hurtiglade her og der, for en liten sverigetur, nei takk. ( med en foran deg i ladekø og sutreunger i baksetet.. hvor hurtig blir det..) 
Onsdag reiser vi på handeltur Bærum Svinesund. Da får Ion'en stå og dieselbilen tas fram. I 100 km/t glovarmt og uten en stans av noe slag,  gulpende i seg en halv liter fossile godsaker pr mil, får gå. Resten av måneden blir det elbil for alle penga. 80% El og ca 20 % diesel ( kanskje mindre og), samt en del T bane. Etter elbilen kom i hus har drivstoff og bomkostnader sunket som en stein, og vi er så glade i den lille bilen, Elton Elbil, voksne og barn.   
Ikke for å mobbe noen av dere, men sånn ser jeg det.  Full respekt for andres syn og meninger.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

jagarock

jeg kjørte tur retur oslo - sarpsborg igår i 15 minus. det var krisetilstander det!
det nytter ikke å holde fartsgrensa for å si det sånn :) jeg måtte tidlig gå ned til 80 i 100sona, og siste mila til hurtigladern på moss måtte vi kjøre i 50kmt uten varme.

tilbake, jeg lada 30min i sarp og 30min i moss, kjørte i 80 hele veien, det gikk greit.

så konklusjon. skal du på en sånn tur nå i vinter, trenger du tålmodighet, og du må også synes det er helt OK å snegle avgårde i 80 i 100sona. 100 er no go! jeg ble ganske skuffa :/

er det noen som veit hvor mye lufttrykk man kan ha i de piggdekkene som fulgte med? har hørt man kan ha mer enn 2.5 i dem for å øke rekkevidden?
Information Research & Analytics @ Smashup Media

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA