Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Radial

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
lørdag 08. mars 2025, klokken 22:28
Sitat fra: Superman på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:41
Sitat fra: Bigdrago på fredag 07. mars 2025, klokken 23:51Bilen må være levert med 3.1/3.3 fra fabrikk for å ha traction mode. Det er ikke noe vi får i ettertid:/
Jeg har valget "Traction Mode" i min Enyaq 80x som ble levert tidlig august 2022 med SW 3.0  :)

Noe helt annet: Det kom en liten SW-oppdatering nå på torsdag til min Enyaq. Har p.t. SW 3.7. Natt til i dag ladet jeg med tidsinnstilling via Skoda-appen. Etter at ladeøkten var tidsavsluttet i morges så jeg i Zaptec-appen at det fortsatt gikk en liten ladestrøm på ca. 180 W fra Zaptec-laderen i ca. 5-6 timers tid etter avsluttet ladeøkt, noe jeg aldri har sett før. Kan dette være separat vedlikeholdslading av 12V-batteriet etter behov, så lenge bilen er tilkoblet lader, forbedret med siste SW-oppdatering nå på torsdag?

Uten sammenligning gjorde min gamle MG det samme, med ca samme effekt, men det var pga celle balansering (etter 100% soc)
#2
Sitat fra: Fromthemountain på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54
Sitat fra: automat på lørdag 08. mars 2025, klokken 10:08
Sitat fra: Radial på fredag 07. mars 2025, klokken 20:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).

Model Y kommer langt bak med setet, men rattet kommer ikke særlig langt bakover, så du er avhengig av ganske lange armer.
Og bak deg selv blir det ikke sånn direkte GOD plass, men bedre enn mye annet i klassen.
Enyaq skuffet meg stort mtp bakseteplass, der måtte jeg sprike veldig med bena bak meg selv...men man satt litt bedre forran, da rattet har litt lengere justering i lengderetningen.


På TMY får man ikke senket sete i bakkant. Da får jeg ikke den ekstra beinplassen som jeg er avhengig av. Dessuten er sitteputa kort og gir dårlig lårstøtte.

Siden det ikke er så ofte vi har alle fem i bilen lenger, så håpet vi at vi kunne klasse ned fra TMX til TMY, men det utgikk. Bl.a. pga bakseteplass.

Jeg har alltid hatt problemer med å finne biler jeg sitter godt i, og erfaringen er at større bil ikke nødvendigvis er bedre. Ioniq 5 er en bil jeg sitter godt i, men baksetet bak meg blir bortimot ubrukelig.


Hæææh?
Jeg måtte droppe TMX til fordel for TMY fordi jeg dunket skallen oppi vinge-dør-bjelken på TMX da jeg tok setet helt bak. Men har lang rygg.

Mener at setet jeg har sittet best i er Audi e-tron 55, men er en litt skummel bil. Er kjempegod bakseteplass på Model Y.

Hvorfor er e-tron en skummel bil?

Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.
#3
Kom på at Subaru Solterra (og Toyota BZ4x?) hadde ganske bra plass i lengderetningen vs ID4 når jeg sjekka sist.

Det har gått på ganske stor bekostning av bagasjerommet, men selve bakseteplassen er god i lengderetningen.
#4
Leste en plass at all HW er på plass i de fleste 3/Y for V2G/V2L, selv gammel modell, men SW er ikke sluppet for det.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?
lørdag 08. mars 2025, klokken 19:59
G6 er litt nisje-produkt, med under 1000 registrerte eksemplarer totalt.

Å være på ett Forum ala dette kan  også noe være noe "gammeldags", og for de som er over snittet interessert i bil, så det er ikke sikkert du finner så mange typiske G6 eiere her enda ihvertfall
#6
Sitat fra: daktari på lørdag 08. mars 2025, klokken 16:24Hvordan i all verden får du plass i en Qashqai?!

Merce har alltid vært gode for lange sjåfører, prøv en EQB kanskje? Flyttbart baksete også.

ID.7 og iX har veldig bra benplass i baksetet bak min normale høyde. ID.4 har bedre benplass i baksetet enn Y, er min erfaring.

Vet ikke hvordan bruktprisene på ID.buzz er, men da er problemet løst.

Qashqai finnes i en "+2" utgave, som er rundt 20cm lenger enn vanlig.
Den er etter husken min veldig grei i baksetet.
#7
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).

Model Y kommer langt bak med setet, men rattet kommer ikke særlig langt bakover, så du er avhengig av ganske lange armer.
Og bak deg selv blir det ikke sånn direkte GOD plass, men bedre enn mye annet i klassen.
Enyaq skuffet meg stort mtp bakseteplass, der måtte jeg sprike veldig med bena bak meg selv...men man satt litt bedre forran, da rattet har litt lengere justering i lengderetningen.

Men Maxus imponerte på bakseteplass, synd den mangler så mye annet.
#8
Sitat fra: Fromthemountain på fredag 07. mars 2025, klokken 11:51Hei! Har fulgt med på Elbilforum en stund nå ettersom vi vurderer på å bytte ut vår Qashqai med en elbil. Vi er 2 voksne og 2 småbarn som begge bruker bakovervendte seter. Jeg er selv 2 meter og det blir derfor fort trangt i de fleste bilmodellene med et barnesete bak stolen. Er fullstendig klar over at det neppe er realistisk å kunne strekke beina helt, men er allikevel på jakt etter en bil som gir best mulig plass.

Andre egenkaper vi gjerne ser etter:
- Budsjett opp til 500-600k
- Firehjulsdrift er ønskelig, men ingen must have (forhjulsdrift på Qashqai fungerer egentlig bra 99% av tiden..)
- Forvarming via app
- Adaptive cruise control
- Romslig bagasjerom til lengre turer

Basert på tidligere innlegg framstår bl.a. Model Y, Enyaq, ID.4, Ioniq 5 som relevante modeller, men er nysgjerrig om det er noen andre lange sjåfører der ute som har prøvd disse. Er også spent på om ID.7 kan være et alternativ.

Prøv er mitt tips.

Denne er neppe ett reelt alternativ for deg, da den er 100% kinesisk, lav nyttelast, uten VP, tror den mangler timer/app for forvarming, og den er uten 4x4.

Men Maxus euniq 6 er kanskje den bilen med desidert størst plass mellom seteradene jeg har prøvd (On par med Skoda Kodiaq, som også er meget god der).
Satt veldig fint og godt i den også...og stort bagasjerom.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?
torsdag 06. mars 2025, klokken 18:24
Ville forøvrig kanskje sett innom en pent brukt iX1.
Får mye bil for pengene der, om plassen bak fører ikke er det viktigste (siden du kommer fra Kona)
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 05. mars 2025, klokken 11:28
Om solceller med installasjon & batteri kom seg kraftig ned i pris, så ville det meste ordnet seg selv uten mas på Enova hver gang de blir utkonkurrert.

Men bransjen kan og takke seg selv litt for dagens situasjon. De håvet inn før strømstøtten, masse elendig cowboy-arbeid, og alt er i stor uten standardisering som gir en del problemer for fremtidig vedlikehold. Prisene var også så høye at bare de rikeste kunne kjøpe disse systemene, og de fattige måtte blø over en lang periode.
Bransjen må samles om grunnleggende standarder, og ikke minst gjennomgå nok opplæring for både snekkeren og elektriker'n så DSB blir fornøyd med sluttresultatene, og sist men ikke minst må man prise seg mer konkurransedyktig mot vannkraft og ikke bare en Europeisk volatil spot-pris som ikke er realistisk over tid. Ikke uten grunn at så få på kontinentet kjører spot-pris, med så ekstreme utslag...
#11
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
onsdag 05. mars 2025, klokken 11:04
Sitat fra: Tom på tirsdag 04. mars 2025, klokken 23:412019  fikk feil på foring spindel ene side bak og nedre foring fremme begge side..

EU kontroll


Fikk pris på 12k ink. 4 hjulskontroll..
Helt ok

Fikk telefon dagen di skulle fixe dette(bil er innlevert) med at siden spindelen var en ny versjon nå så måtte også 2 armer byttes.. + spindel og armer på andre side også.. var ikke mulig å skaffe gamle versjonen spinden vistnok..
skulle ha 10k extra for dette..

Jeg sa jeg da må kanselere timen..
Da sier han som ringte at han skulle snakke med sjefen,ringer opp 10 min senere at di tar det extra på goodwill..

Kan ikje klage på dette

Skal sies at di startet på bilen 1 time før tiden og ringte etter arbeidet var startet..


Ikke dum løsning.
Men det var nok i utgangspunktet litt dårlig planlagt jobb fra verkstedet sin side... åpenbar dele-trøbbel som dette må fanges i planleggingen.
#12
Vi selger ikke våre Y'er, bilene passer livssituasjonen med små barn bedre enn det meste annet i sin klasse.
Penger vokser ikke på trær her i gården.

Men jeg kan ikke se for meg at det blir dobbelt Tesla igjen ved neste korsvei, da er ikke unga så små heller.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?
tirsdag 04. mars 2025, klokken 05:28
Eneste relativt "trygge" kjøp, for samvittigheten og lommeboka utover tysk, blir koreansk eller Japansk.

Sniffer selv litt på kommende Isuzu D-Max EV. Trolig skikkelig 4x4, trolig lite dilldall, 100% japansk, veldig praktisk, svær plass og 3,5t på kroken.
Minus er aerodynamkikken til en murstein, og litt for lite batteri, som vil gjøre at man får litt knapp rekkevidde.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 02. mars 2025, klokken 21:55
Kostnadene på fusjon vil komme seg ned når erfaringer fra alle de forskjellige designene er høstet.

Men det er klart at det å holde flere millioner grader varme innkapslet, er ikke vedlikeholdsfritt heller...og hvordan skal de hente ut energien? Koke vann og drive dampturbin ala atomkraftverk?
#15
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
søndag 02. mars 2025, klokken 21:38
Musk må få svært lite igjen for dette samarbeidet, som kommer til å skrive seg inn i historien som vestens største katastrofe på 80år.

-Nasa som institusjon blir garantert bedt om å spare penger på lik linje med Pentagon, og Mars-turer som ikke har noen sikker valuta for pengene vil jo måtte bli kansellert, og SpaceX går da en noe usikker fremtid i møte.

-USA skal borre maks etter olje og kull, prisene på drivstoff skal ned, og ingen vil da gidde å kjøpe dyre elbiler.

-Tesla får ett dårligere og dårligere rykte utenfor USA av det som skjer.

-Tollsatser på alt i hele verden, vil bare øke prisene på alt i verden, som igjen vil senke etterspørselen...særlig etter biler, og især dyre elbiler.

Så hva f**n har verdens rikeste mann å tjene på dette spillet?
Jeg har forstått at mye av det de gjør innenriks burde vært gjort for lenge siden, men måten det gjøres på er jo helt katastrofe... Og utenriks..huff jeg har ikke ord, nesten litt småflau av bilene i garasjen har tilknytning mot dette landet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA