Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MightyCalves

#1
Bestilling og levering / Prisene skal til å stige?
tirsdag 28. mars 2023, klokken 12:24


TOCN melder om at prisene skal opp etter månedsskiftet. Er kanskje ikke så rart med tanke på hvor lav krona er og at bilene i USA koster vesentlig mer.
Kan være smart å bestille før April tenker jeg.
Nå er også referral tilbake, så da kan man samtidig dra med seg noen poeng  ;)
https://elbilforum.no/index.php?topic=63996.0
#2
Typisk at dette kommer etter at både jeg og bekjente har akkurat hentet ut våre biler..
Her er min kode hvis noen vil ha litt poeng  :)
https://www.tesla.com/referral/patrick512337
#3
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. mars 2023, klokken 10:04
Passat har vel ikke Autopilot, men derimot en velfungerende Adaptiv Cruise-kontroll som også reagerer på fartsskilt, rundkjøringer og kryss. Den skal være tilnærmelsesvis lik Teslas TACC (Traffic Aware Cruise Control), men det er denne "T`en" som skaper problemer. Den reagerer på hendelser som den ikke burde bry seg med. AP (Autopilot) er kombinasjonen av TACC og Autosteer.

Passat'en kalte det Travel Assist som bestod av velfungerende adaptiv cruise-kontroll og lane keeping. Rattet var for øvrig kapasativt, så det holdt å holde en finger på rattet, så styrte bilen seg selv uten mas om å bevege rattet.
Eneste jeg opplever er bedre på "autopilot" er at den kan aktiveres på små veier uten ordentlig veimerking. Men da er man fort utsatt for fantombrems når man møter biler/lastebiler igjen.
#4
Var sist på en "langtur" hvor jeg opplevde fantombremsing (ikke nødbrems) La spesielt merke til det mellom Mjøndalen og Drammen. Det er en 90 sone med klart fysisk skille mellom feltene. Ingenting lastebiler møtende, og det var fint og klar sikt. Skjønner ikke hva bilen tror den så. Jeg rakk å korrigere for det, men var ubehagelig med bil rett bak.
Senere på motorveien la jeg merke til at bilen ikke en eneste gang skrudde på viskerene, måtte trykke manuelt selvom det stod i Auto. På veien tilbake virket de sånn tålig greit. Veldig rart at ting er så tilfeldig.

Synes for øvrig det er komisk at så mange skryter innbitt av Tesla's autopilot. Hadde aldri disse problemene på Passat'en min. For øvrig kjørte den mer jevnt og fint bak biler, og bremset pent ned for rundkjøringer og svinger. Generelt mye mer behagelig og forutsigbar assistent system.
#5
Model Y / Sv: Hattehylle
mandag 13. mars 2023, klokken 21:48
Makan til klønete opplegg. Den demper sikkert litt lyd men er konstant i veien når jeg skal laste bak. Hvorfor i all verden kan den ikke låses i brettet tilstand?
#6
Bestilling og levering / Forsinket til levering
torsdag 09. mars 2023, klokken 11:22
Hei, skal hente bil i morgen og ser nå at jeg ikke klarer å møte opp til avtalt tid. Hva skjer hvis jeg kommer en time senere?
#7
TMY Hjul, dekk og felg. / Sommerdekk - Greentrac Quest
onsdag 01. mars 2023, klokken 12:07
Dekk24 har gode priser på hjulpakker med disse dekkene.
Noen som har erfaring med dem? Tenkt til å ha på en MYP.
#8
Har akkurat solgt min 2020 Passat GTE som hadde 360 kamera og kommer garantert til å savne det når jeg får min Y Long Range om et par uker.
Et eksempel Yen aldri vil kunne se foran er når bikkja flyr rundt bilen i sirkler, hvor jeg må stå og vente til han var roet seg ned, og kan med sikkerhet kjøre videre når det er trygt. Passaten hadde også fantastiske Matrix lys og rear cross road warning(som også stoppet bilen) som er ting jeg kommer til å savne. Men skal bli godt med sprek 4wd og freshere UI   :)

VW har også en smart greie hvor de gjemmer ryggekameraet bak logo når det ikke brukes, trengte aldri å tørke av det i motsetning til de andre kameraene.
#9
Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. mai 2022, klokken 09:38
Sitat fra: MightyCalves på fredag 13. mai 2022, klokken 09:27
Skulle bestille en Performance i går, men gikk litt glemmeboken. Nå har den gått opp 10k  :'(
Som er like prisen for hengerfeste som nå er inkludert. Trenger du HF så er det ingen prisstigning.

Wohoo
#10
Skulle bestille en Performance i går, men gikk litt glemmeboken. Nå har den gått opp 10k  :'(
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lydforurensing fra elbiler
fredag 03. desember 2021, klokken 19:10
Lydene fra Taycan og de andre europeiske merkene synes jeg ikke er noe problem. Derimot kan dere grue dere til dere hører BYD Tang. Helt forferdelig og høylytt lyd under 30km/t. Verste er at lyden er fæl innvendig også av en eller annen grunn.
#12
Tang EV600 / Sv: Vi som har fått bil.
fredag 29. oktober 2021, klokken 14:33
Hvordan er anlegget? Var heeelt elendig i testbilen jeg prøvde.
Det og den plagsomme lyden under 30km/t er skikkelig turn-offs fra en ellers meget flott bil. (Samt at lane keep assisten spilte ping-pong)
#13
bZ4 / Sv: Toyota bZ4 (første elbil) vises mandag kl 03.20 norsk tid
fredag 29. oktober 2021, klokken 14:30
Sitat fra: Chimp på fredag 29. oktober 2021, klokken 12:21
Skuffende synes jeg. Burde hatt større batteri og større bagasjerom. Hvis prisen blir latterlig lav er det en annen sak, bør koste mindre enn id4

Enig. Viser jo bare at de ikke er særlig interessert i å selge elbil. (Noe de for øvrig har uttalt flere ganger)
#14
P7 / Sv: Xpeng P7 - Åpnet for bestillinger.
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 00:05
Dette ser ut som en "tough sell" til den prisen.. og hvorfor er det ingen av kineserne som klarer å lade noenlunde kjapt?
#15
ES8 / Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
lørdag 02. oktober 2021, klokken 00:39
Den koster faktisk nesten 50k mindre i Norge enn i Kina, så tror ikke man kan klage over prisen.. Dog trenger man ikke 7 seter eller så stor bil, så er det selvsagt penger å spare hos konkurrentene
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA