Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?

Startet av BubbaJoFet, torsdag 30. september 2021, klokken 17:55

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Med prisene bør beslutningsgrunnlaget nærme seg komplett for flere av oss.

For meg personlig ble prisene som fryktet og ikke helt som håpet og skulle ønske at gratis ladestasjon og Pioneer programmet ble erstattet med en intropris.

Standard edition er relativt gunstig og kan leveres med 19 tommer, men mangler to viktige deler; HUD og Nomi.
Skinn vs kunstig nappa og autopilot er ikke vesentlig for meg.

BaaS er hva som frister med NIO, med ES8 er det aluminiumsrammen og plassen i baksetet.
Er litt på gjerdet (som med Polestar) og lurer litt på hva andre interessenter tenker.

elektro

644' for Signature Edition i den mørkeste blå med 100 kWh BaaS, med 4 mnd. leveringstid, er den som frister meg mest. Dog meget usikker på om det frister med en utgift på 2000/mnd som jeg ikke har i dag.

Hvis jeg først skal ha NOMI, må det være den beste. Hva er forskjellen på de to variantene? Og hva innebærer oppgradert NIO Pilot?

Et alternativ er innstegsmodellen med 75 kWt. Den koster omtrent 100.000 mindre, med vinterhjul. Men hvorfor skal jeg bytte til en bil som går kortere og lader saktere enn den jeg har, som i tillegg er kjempegod å kjøre, har bra lys, lastsikring, hengerfeste og takboks klart og egentlig ser litt bedre ut? Og i tillegg pådra meg en ekstrautgift på 1400/mnd? Levering i juli 22 gjør det også mindre fristende å slå til.

Samme spørsmål blir det jo for de som er i markedet for, eller har en ID.4 GTX, ENYAQ, IONIQ 5, Model Y etc. Selv om ES8 nok oppleves «mer premium». Eneste argument jeg kan se er egentlig plass. Og det har jeg lyst på. Men vi klarer oss.. :)

Misforstå meg rett, jeg liker bilen, særlig i grønn. Men sliter med gode grunner til å kjøpe et litt usikkert kort akkurat nå. Har i alle fall tid til å se noen vintertester, sånn som det ligger an nå.

I tillegg er det det jeg har påpekt før, at en del ting med bilen vitner om at den har vært på veien noen år allerede i Kina. Design, USB-A, ikke samme selvkjøringshardware som ET7 osv. Nærmer vi oss en facelift?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Nomi halo er Nomi uten det lille hodet som beveger seg. NIO pilot er selvkjøringen, i Kina er det geofence som bestemmer om en kan bruke navigate on pilot, om den type selvkjøringen er lov i EU eller blir lovlig vet jeg ikke.

daktari

Er det noen fakta om ladehastighet enda?

Såvidt jeg skjønner fra konfigurator har de biler for levering i løpet av 4 uker med de fleste komboer av farger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Lurer også på om det er andre farger enn tidligere vist eller om det bare er nettsiden? Den lyseblå, hvor ble det av den egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

@BubbaJoFet Aha, det hodet som beveger deg har jeg jo egentlig vært litt skeptisk til, men nå er det plutselig litt kjipt å ikke ha det. Hehe! :) Hvis det bare er full selvkjøring man mangler uten oppgradert Pilot, men alle assistentsystemer er på plass (omtrent som på Tesla uten FSD), så lever jeg fint med det.

Er det samme seter, el. justering, ventilasjon/massasje osv. også uten Signature Edition? Bare en annen skinnkvalitet? Også Panorama tak?

Ang. farge så har den lysere blå blitt borte fra konfiguratoren ila. natta @daktari. Den var der i går. Vet ikke om det er en feil eller om den går ut og er erstattet av Arctic Green (leveringstid). Er Star Gray den grå uten metallic som har vært vist i Norge tidligere?

BubbaJoFet

Er to blåfarger, så vil tro "Star Blue" er den lyseblå fargen du etterlyser?

Ladehastighet står ikke noe om i spesifikasjonene, rundt 300 Signature edition biler på lager.

BubbaJoFet

@elektro, har små barn så en liten personifisert digital assistent var prefekt i så måte.
Men, som tidligere nevnt, motorikken er ikke akkurat stille og det er en forsinkelse i at "hun" må se på deg før kommandoer kan gis.

Etter litt deduksjon, så mister en HUD og oppgradert stereoanlegg ved å gå ned til standard utgave, luftfjæring, varmepumpe, kraft, sikkerhetssystemer, panorama, ventilerte seter og skinn er på plass. Nio Pilot kan kjøpes for 28k. Skal teste HUD med polariserte solbriller i morgen, men andre har rapportert at den ikke er synlig (som med de fleste andre HUD).

MightyCalves

Den koster faktisk nesten 50k mindre i Norge enn i Kina, så tror ikke man kan klage over prisen.. Dog trenger man ikke 7 seter eller så stor bil, så er det selvsagt penger å spare hos konkurrentene

elektro

Å miste NOMI og HUD er kanskje ikke krise, men nør stereoanlegget ikke er veldig imponerende fra før i Signature utgaven som var på Eggemoen, vil man vel helst ikke nedgradere det?

Enig i at 7 seter / masse bagasjeplass (uten sikring) fremstår som eneste grunn til å kjøpe ES8. I alle fall med usikkerhetene rundt ting som lading, lys og generell vinterytelse.

Når ble den første bilen levert i Kina? Når tror folk det kommer en facelift med oppgradert hardware, stereo og ev. interiør/eksteriør?

BubbaJoFet

Dagens versjon er facelift som kom i 2020.
https://www.google.com/amp/s/auto.hindustantimes.com/auto/cars/amid-coronavirus-chinese-ev-startup-nio-rolls-out-new-es8-suv/amp-41587362025475.html

Mener første versjon hadde identiske motorer og nærmere 660 hk med 0-100 på 4.4s.
Og kan ikke se den hadde varmepumpe, noe som er greit i en såpass stor kupe.
https://www.evspecifications.com/en/model/773caa

I følge Yahoo finance, ble de første kundebilene levert juni 2018. Så da kunne en håpe på en facelift neste år. Men vil tro ES6 og ET7 har prioritet og en mer normal syklus på 4-5 år.

Jeg var 99.9% sikker på kjøpe bilen, men ettermarked konseptet er en skikkelig turnoff. Kjøpe miniatyr modeller av bilen til 2500 og betale for en elbil lader og batteribytte jeg må på Lier for å få brukt, er en svært dårlig match mot hva jeg ønsker fra NIO.

stue

turfsurf

Synes ES8 er litt utdatert teknologimessig allerede, samtidig som at rekkevidden er litt dårlig. Den er og større enn vi trenger, noe som bare er en ulempe, selv om jeg liker 6 seteren veldig godt.

Venter heller og ser på ES6/EC6 når de kommer. Uansett sitter det veldig langt inne å skulle kjøpe en bil av en kinesisk produsent.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Savner ikke noe, men synes ikke konseptet til NIO med at de installerer en lader og BaaS lar deg bytte batteri uten kostnad når byttestasjonene ikke ligger nært nok er noe en må betale for.
Ingenting er gratis av dette, bare baket inn i salgsprisen

Silisium

Hei

Ny på forumet, men i forbindelse med at jeg bestilte (på nett og mobil) en signatur s7 med 100kw -leie, tenkte jeg å lage en profil her.

Har ikke prøvekjørt, så det er litt sommerfugler i magen. Men har i lengre tid vurdert å gå 7seter med elektrisk, og det er ikke så mange alternativer å velge mellom. Nio virker lovende.

Er dessverre noe usikker på om signatur -versjonen er «verdt» de 50' (fratrukket pilot). Er redd for at Nio ikke kommer til å utvikle NiO Halo noe særlig lenger (lansert 2018).

Og leie? Også et usikkerhetsmoment for min del, kjører ikke langt nok til at jeg kommer til å bytte batteri i ett sett, men heller lade hjemme.

Tror heller ikke at de batteriene som er i swapbutikkene kommer til å være kliss nye hver gang, men heller andres bilers innbyttede batterier.

Flere som har tanker om dette?

Får min 4. uken i oktober sier de, men litt usikker om mva. neste år og evt hvor mye vil det slå inn på diesel -markedet, at større EL blir dyrere. Sitter på en kodiaq sportline 2021 som skal selges for EK.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA