Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

heiho

Hva har HW4 å si rent praktisk for oss her i Norge? Ved tidligere HW-oppgraderinger så har det vært svært lite å hente.

Hadde kanskje vært annerledes hvis vi hadde hatt FSD her i Norge.

Contango

Sitat fra: heiho på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:31
Hva har HW4 å si rent praktisk for oss her i Norge? Ved tidligere HW-oppgraderinger så har det vært svært lite å hente.

Hadde kanskje vært annerledes hvis vi hadde hatt FSD her i Norge.
Vi har to-tre år bak oss med tilgangsproblemer og kostnadsusikkerhet på HW. Radar og USS har derfor blitt fjernet. Nei, jeg tror ikke et dugg på forklaringen om at færre sensorer gir bedre funksjonalitet. HW4 vil etter all sannsynlighet gjenopprette parkeringsfunksjonaliteten mangelen på USS fjernet samt øke kvaliteten på AP. Muligens også muliggjøre matrix funksjonalitet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

k1

Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 11:09
... HW4 vil etter all sannsynlighet gjenopprette parkeringsfunksjonaliteten mangelen på USS fjernet...

Mener du at HW3 biler ikke vil få en tilsvarende parkeringsfunksjonalitet? Da er vel Tesla i trøbbel, da de eksplisitt skriver på sine sider at:
"I en kort periode under denne overgangen vil Tesla Vision-biler som ikke er utstyrt med USS, leveres med enkelte funksjoner midlertidig begrenset eller deaktivert, deriblant:

Parkeringsassistent: varsler deg om objekter rundt bilen når den kjører <8 km/t.
Autopark: manøvrerer automatisk inn på parallelle eller vinkelrette parkeringsplasser.
Summon: flytter bilen manuelt frem eller tilbake via Tesla-appen.
Smart Summon: navigerer bilen til din posisjon eller ønsket sted via Tesla-appen.
I den nærmeste fremtid, når disse funksjonene oppnår likeverdig ytelse med dagens biler, vil de bli gjenopprettet via en serie OTA-oppdateringer av programvare."

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

k1

Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 12:59
Ja
Hva tror du konsekvensen blir for Tesla for å lyve? (ikke sammenlikn med FSD som ennå ikke er levert da det er helt andre forbehold i tekst der (fra Tesla, ikke Elon) vs det jeg klippet inn over - en gang i fremtiden dersom regulatoriske myndigheter godkjenner osv vs i nær fremtid).

De må jo levere noe med likeverdig ytelse som med gårsdagens USS biler. Ellers bryter de det de skriver svart på hvitt.

turfsurf

Sitat fra: k1 på lørdag 25. februar 2023, klokken 13:29
De må jo levere noe med likeverdig ytelse som med gårsdagens USS biler. Ellers bryter de det de skriver svart på hvitt.
Vel, siden de ikke har kamera som dekker 360 så kan de ikke levere likeverdig funksjonalitet. Totalt umulig. De har og forskjellige karakteristikker vedr. skitt, snø og slikt.

Men de klarer nok å lage en løsning som dekker det vesentlige. Så får man leve med å gå ut og tørke av ryggekameraet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MightyCalves

Har akkurat solgt min 2020 Passat GTE som hadde 360 kamera og kommer garantert til å savne det når jeg får min Y Long Range om et par uker.
Et eksempel Yen aldri vil kunne se foran er når bikkja flyr rundt bilen i sirkler, hvor jeg må stå og vente til han var roet seg ned, og kan med sikkerhet kjøre videre når det er trygt. Passaten hadde også fantastiske Matrix lys og rear cross road warning(som også stoppet bilen) som er ting jeg kommer til å savne. Men skal bli godt med sprek 4wd og freshere UI   :)

VW har også en smart greie hvor de gjemmer ryggekameraet bak logo når det ikke brukes, trengte aldri å tørke av det i motsetning til de andre kameraene.

boppus

Sitat fra: k1 på lørdag 25. februar 2023, klokken 13:29
De må jo levere noe med likeverdig ytelse som med gårsdagens USS biler. Ellers bryter de det de skriver svart på hvitt.
Det blir jo langt fra første gang.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

k1

Sitat fra: boppus på lørdag 25. februar 2023, klokken 15:36
Sitat fra: k1 på lørdag 25. februar 2023, klokken 13:29
De må jo levere noe med likeverdig ytelse som med gårsdagens USS biler. Ellers bryter de det de skriver svart på hvitt.
Det blir jo langt fra første gang.
Utbroder gjerne. Og skill på Tesla og EM... og ta gjerne noe annet enn FSD.

JEG

Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: k1 på lørdag 25. februar 2023, klokken 11:49
Mener du at HW3 biler ikke vil få en tilsvarende parkeringsfunksjonalitet?
Ja

Med fare for å hoppe inn i en lang diskusjon, så husk at dagens Y, uten ultrasensor, ikke er HW 3, men HW 3.5. Ut fra hva jeg har lest, skal forskjellen mellom 3 og 3.5 være større enn 3.5 og 4.0.

Handyman

Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:10
Nå har HW4 kommet, og der er det nesten helt sikkert radar og kameraer i støtfanger foran.
Vel det du påstår er det mange som ikke tror er tilfellet. Det spekuleres i at HW4 vil være kompatibel med Cyber Truck og Semi og at det derfor er tilkoblingsmuligheter som ikke vil bli brukt av personbilene.
https://www.notateslaapp.com/news/1217/confirmed-tesla-hw4-will-not-include-bumper-cameras-or-new-placements
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: HandymanDet spekuleres i at HW4 vil være kompatibel med Cyber Truck og Semi og at det derfor er tilkoblingsmuligheter som ikke vil bli brukt av personbilene.
Ja, kanskje det. Da må det enda mer magiske kamera tricks til for å erstatte USS (jeg tror sannsynligheten for at USS kommer tilbake eller at radaren gjør jobben foran er større). Smartere enn å spekulere er det å satse 2500 på en mørkerød bil med dagens pris og tilhørende lang leveringstid. Så vil det vise seg hva funksjonaliteten er når Tesla tar kontakt.

@JEG - hva er HW3.5 og hvilken forskjell er det ift 3.0?

@k1 - man kan ikke bare ignorere manglende oppfylling av FSD lovnadene. Min tidligere S75 med FSD kommer aldri til å kjøre ensom rundt i nabolaget. Forøvrig har summon, autolys, og autoviskere en tvilsom funksjonalitet. Tesla har en svært broket historikk på egenutviklet SW som skal erstatte andres hardware. Som Turfsurf skriver så kommer det kanskje noen rare greier som tilsynelatende skal virke en gang i fremtiden. Hva "en kort periode/i den nærmeste fremtid" er har Tesla også et veldig romslig syn på.

Poenget mitt er egentlig ikke å krangle om noe ingen av oss vet. Jeg mener historien til Tesla og de tekniske utfordringene tilsier at sannsynligheten for at dagens biler aldri får USS funksjonaliteten er overveldende stor, og at det må tas i betraktning ved et evt kjøp. Det er de som har gått rettens vei for manglende hestekrefter og avkortet ladehastighet, og det er sikkert akseptabelt for Tesla her også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

elektro

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

JEG

Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 19:44
@JEG - hva er HW3.5 og hvilken forskjell er det ift 3.0?
Oh.. Her tror jeg at jeg husker feil.... Finner i hvert fall ikke det jeg mener å ha lest... Foreløpig full retrett herfra.

EDIT: My bad.... 2.5-> 3.0 vs 3.0 - 4.0:
SitatIndeed, we have information that the leap from HW3 to HW4 would not be as impressive as from HW2.5 to HW3.
https://www.notateslaapp.com/news/1217/confirmed-tesla-hw4-will-not-include-bumper-cameras-or-new-placements


daktari

Sitat fra: k1 på lørdag 25. februar 2023, klokken 16:23
Sitat fra: boppus på lørdag 25. februar 2023, klokken 15:36
Sitat fra: k1 på lørdag 25. februar 2023, klokken 13:29
De må jo levere noe med likeverdig ytelse som med gårsdagens USS biler. Ellers bryter de det de skriver svart på hvitt.
Det blir jo langt fra første gang.
Utbroder gjerne. Og skill på Tesla og EM... og ta gjerne noe annet enn FSD.
AP2. (Tok 1,5-2 år før den ble på nivå med AP1)
Regnsensor.
Fjernlysautomatikk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA