Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#1
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 i Blå
onsdag 01. november 2017, klokken 21:55
Han sier i videoen at det er Deep blue metallic, som i så fall er akkurat samme fargen som du får på TMX og TMS i dag.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Europeisk lynladenettverk
onsdag 01. november 2017, klokken 20:56
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. november 2017, klokken 18:45
Sitat fra: JorgenM på onsdag 01. november 2017, klokken 13:45
Nå snakker vi :)

Og 6 stk ladere i snitt per lokasjon er jo virkelig gode nyheter.
Så får vi se hva de gjør med pris og tilgang. Blir det utelukkende for dem med biler fra disse merkene eller åpnes det for andre osv. (håper personlig at tilgangen begrenses til de gjeldende merkene)
Nå snakker vi ikke synes jeg, i forhold til merkespesifikke ladestasjoner.

Det største drawbacket med Tesla SC er jo at det er merkespesifikt. De slapp/slipper unna med det fordi de var først ute og ingen skjønte omfanget det ville få og de betaler selv.

Det er uholdbart å ha merkespesifikke ladestasjoner som nettverk. En og annen har lite å si, men lading bør være som bensinstasjoner dvs for alle!
Bilen og huset ditt må vel også være for alle eller? :-)

Husk at det er alle Tesla-eierne som har betalt for alle Tesla sine SuC, så det skulle bare mangle at de får ha de i fred inntil noen andre bidrar med regningen.

På prinsippielt grunnlag er jeg enig, for å øke elbilandelen og gjøre det smidigst mulig å eie og bruke elbil så burde det være flest mulig lademuligheter tilgjengelig, men noen skal betale regningen, og så lenge dette er private initiativ som ikke egentlig er økonomisk drivverdige så blir det vanskelig å forlange. En mulig løsning kan selvfølgelig være å justere det i forhold til ladepris. Litt spent på om EU kommer inn med et eller annet, men det får bare tiden vise. Dette lynladenettverket til tyskerne er jo allerede annonsert å tilby kun Porsche 350kW, og 150kW til andre.
#3
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
onsdag 01. november 2017, klokken 18:52
Veldig bra! Mangler nå egentlig bare at de får oppgradert/utvidet laderne på Bryne og i Byrkjedal med CCS.
#4
Ikke misforstå, selv om jeg har sittet noen minutter i kø de to gangene jeg har snakket med de per telefon, så går det helt fint å ringe, men:

1. De oppgir utelukkende e-mail som kontaktmetode, og det føltes proft helt frem til jeg fant ut at de simpelthen ikke svarer. Selv på de enkleste spørsmål.

2. Jeg er forholdsvis oppegående på interwebverden, men fant aldri Delivery sitt telefonnummer på nettsidene til Tesla før jeg leste om hvor jeg skulle finne det enten her eller på Facebook. Jeg prøvde "Finn oss" på menyen og "Kontakt oss" helt nederst på nettsiden, men ingen av de stedene sier noe om Delivery. Støtte er vel en dårlig oversettelse fra engelske "support".
#5
Inne på bestillingen på nettsidene til Tesla står følgende kontaktinformasjon for oppfølging i bestillingsfasen:

"Har du spørsmål om bestillingen din? Ta kontakt med leveringsteamet vårt på DeliveryNO@tesla.com"

Ingen telefonnummer eller annet uten å selv bevisst prøve å rote seg rundt på sidene.

At et betongsagingsfirma fra Indre Gokkidalane ikke er så flinke på mail kan man tåle, men at et firma som forsøker å fremstå som hypermoderne både med produkt, nettbestillinger, og som i utgangspunktet kun oppgir en mailadresse til et sentralisert oppfølgingsteam som kontaktinfo etter bestilling, ikke klarer å svare på mail, syns jeg er direkte elendig. Derfor lurer jeg på om det gjelder flere enn meg?
#6
Lading / Sv: Leaf med 16A ladekabel mot schuko.
onsdag 01. november 2017, klokken 10:27
Kan ikke ladestrømmen justeres i bil eller på ladekladden?

PS: Hvis ikke stikkontakten din er satt opp av elektriker kun med elbillading som formål, så har du faktisk ikke lov til å ta den i bruk til fast elbillading, verken med 10 eller 16A lader.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

Vil du lade lovlig må du altså få lagt opp en egen separat kurs med type B overbelastningsvern, maks 10A sikring og kun ett enkelt uttak på i tillegg til å kjøpe ny ladekladd, så da er du langt på vei til en ladestasjon i stedet.
#7
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 23:37
Jeg bekreftet midnight silver metallic to dager før deg, og min er fortsatt i USA, så det er nok (dessverre for meg) mer enn farge som spiller inn..  men vil anta et stort flertall er bestilt i svart og grått.
#8
Gikk den så kjapt altså? ;)

Markedet bestemmer prisen!

Klarer du å holde deg til sykkel en stund, så var det nok et lurt trekk økonomisk å selge nå. Er spent på hva fremtiden bringer for Ampera-e. Kan fort bli prisras hvis det viser seg å bli en raritet samtidig som det finnes mer kurrante alternativer på markedet.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:24
Sitat fra: sylwester på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:07
@gr Legg merke til det som står i artikkelen:

Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358Dermed kan tilhengerfestet i utgangspunktet monteres lovlig på Renault Zoe i Tyskland, under forutsetning at hver enkelt montering godkjennes av veimyndighetene, og det føres opp i vognkort.
Hvis bilen allerede har fått tilhengervektene lagt til det tyske vognkortet så skal det godt gjøres at det ikke blir med når bilen blir importert. Problemet er at vedkommende ikke gjorde dette, men dro isteden å importerte med en udokumentert modifikasjon som han deretter forsøkte å få norske myndigheter til å godkjenne. Den tyske typegodkjenningen virker kun i tyskland, ikke i Norge. Forskriften du viser til er hvis du gjør en endring og det er den han er felt av, men det feller ikke de som allerede har montert og fått det ført inn i tysk vognkort.
"i Tyskland" er nettopp det viktige å legge merke til i teksten du har kopiert inn.

Her fra samme artikkel:
Det andre er at tilhengerfestet har en nasjonal typegodkjenning i Tyskland, og ikke en europeisk typegodkjenning, som automatisk også vil gjelde resten av EU og EØS.

Jeg er enig i at sjansen for at det blir med over er stor, men så fort det dukker opp en elbil med hengerfeste på norske veier, så vil folk stille spørsmål til vegvesenet og forsøke å få til samme løsning - og da blir det oppdaget. Det var det om skjedde i dette tilfellet, de fikk en haug med henvendelser om denne bilen og måtte svare på spørsmål.
#10
e-Golf / Leaving home-lys virker ikke lenger?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:18
Jeg mener at bilen slo på iallfall C-lys foran og baklys da vi låste den opp "før", uansett lyst eller mørkt ute. Nå blinker den kun i blinklysene og er ellers helt mørk. Ingen forskjell om vi tar i håndtaket (keyless) eller trykker åpne-knappen på fjernkontrollen.

I manualen står det at "leaving home"-lysene skal gå på hvis bryteren står i auto og lyssensoren detekterer mørke. Jeg ettermonterte regnsensor og auto lys i vår en gang (kodet det inn selv med OBDeleven), men mener altså at dette fungerte på den FØR jeg ettermonterte dette, men da både i mørke og dagslys, mulig det er fordi bilene i Norge er kodet til å alltid ha på lys. Men selv om den nå har lyssensor og regnsensor som fungerer, så forblir den altså mørk. Noen som vet noe om kodingen av denne funksjonen?

Finner ingen settings for dette i innstillingene på skjermen. Er også klar over at coming home må aktiveres med lysspaken.
#11
Elbiler i media / Sv: Full pris på Tau fergen
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:40
Følelsene har tatt over, så det blir en smule usaklig, men jeg har ikke mye respekt for Rogaland Fylkeskommune, Fylkesmannen og Stavanger Kommune lenger. Pål Morten Borgli kan også føies inn i samme rekke.

Hvis tragiske Stavanger kommune får gjennom planene sine om å tvinge alle gjennom Stavanger for å kjøre den idiotiske tunnelen Meltveit Kleppa har ordna seg hjem i hagen sin, så blir det hele fullstendig tragisk. Bare det at de i nærmest samme åndedrag innfører piggdekkavgift for å få ned lokal forurensning mens de samtidig altså planlegger for at mest mulig trafikk går gjennom byen sier nok.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:19
Sitat fra: sylwester på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:06
Det med den tykse hengefeste på Zoe er spesielt. Hvis vedkommende hadde kjøpt en tyskregistrert Zoe og fått endringen gjort før han kjørte bilen over grensa så ville hengerfestet vert godkjent, men siden det er en endring på en norskregistrert bil så er det Renault som får bestemme om det er lov eller ikke.
Nei, det er ikke riktig. For det første så var ikke denne norskregistrert da dette ble gjort, bilen er bruktimportert.

Her er (iallfall utdrag) av svar jeg fikk fra Vegvesenet:

For å kunne få lagt inn tilhengervekter på et kjøretøy kreves det at det er fremlagt dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten for de tillatte tilhengervektene, jfr Bilforskriften vedlegg 1 nr. 44A.

Videre må tilhengerfestet være godkjent i henhold til ECE reg 55.01, jfr Bilforskriften vedlegg 1 nr. 50A

Det må i ECE 55 dokumentasjon for tilhengerfestet fremgå at dette også er godkjent for montering på e-Golf, evt at dette dokumenteres av bilfabrikant, eller dennes norske representant (Harald A Møller).

...

Vi avventer for øvrig en prinsipiell avklaring vedrørende godkjenning av tilhengervekter på kjøretøy der bilfabrikanten i utgangspunktet ikke oppgir, eller tillater, tilhengervekter.

Litt forenklet kan vi opplyse om at dagens regelverk er slik at dersom VW ikke tillater, eller ikke vil oppgi, tillatte tilhengervekter kan bilen heller ikke bli godkjent for trekking av tilhenger. Tilhengerfestet kan heller ikke bli godkjent etter ECE 55 for montering på den type/modell av bilen dersom VW ikke gir ut de opplysningene som kreves etter ECE 55 nr. 3.2.3.

Bilforskriften:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817

ECE Reg 55.01:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf


At tyske vegmyndigheter eventuelt har valgt å se forbi kravene i ECE gir ikke grunnlag for at Vegvesenet i Norge skal gjøre samme feilen.
#13
Model X / Sv: Ny vs gammel setekonfigurasjon på 7-seter
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 14:25
Høres usannsynlig ut. Siste jeg har hørt her inne som har fått gamle seteløsningen var bekr. 7. august, men han fikk vel i tillegg en inventory-bil såvidt jeg har forstått, iallfall VIN 7000 lavere enn min to dager etterpå (som er produsert for flere uker siden med den nye løsningen).

Han får se nøye på bildene på Tesla-kontoen og se om det fortsatt er individuelle seter med like høy nakkestøtte på hele midtrekka, hvis ikke er det de nye. Evt. høyreklikke view spec, kopier og lim den inn i en "URL decoder" (google), har han SR06 er det nye 2. rad, SR01 er den gamle.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 14:13
Du får lese litt her:

https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358

Dette er en Renault ZOE med godkjenning via Tyskland, som har blitt omtalt en del her inne, også tidligere i denne tråden, men ser nå altså ut som at de omgjør vedtaket og fjerner hengermuligheten på denne.
#15
Ja, for det var akkurat slik det hørtes ut da de lanserte denne 120kW laderen...

Uansett, selv om det skal kunne lades dobbelt, så burde det være slik at man får full fart inntil en bil nummer to kobler seg på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA