Ny eller gammel forbrukslov?

Startet av MinID, fredag 09. februar 2024, klokken 15:39

« forrige - neste »

MinID

Noen som vet?

Kontrakt inngått september 2023. Bilen leveres  i mars 2024.

Er det den nye forbrukslov for biler som gjelder, eller den gamle?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

RJK

Er den kjøpt i 2023, så er det kjøpsloven, eventuelt forbrukerkjøpsloven som gjaldt på det tidspunktet som er gjeldende! Leveringstidspunktet, så lenge det er innenfor det avtalte, er sånn sett irrelevant!

Dette gjelder forøvrig alle lover, også i straffeloven. Du kan ikke bli dømt for noe som ikke var ulovlig på tidspunktet det skjedde, selv om det er blitt ulovlig i ettertid.

Det er dette som så fint heter at en lov ikke kan ha tilbakevirkende kraft, med mindre den utelukkende er i positiv forstand for den som lovendringen gjelder for.  Dvs. for alle parter som blir berørt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Det er vel ikke Kjøpsloven, men Forbrukerkjøpsloven det er snakk om med mindre du kjøpte bilen fra en privatperson?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

MinID

Sitat fra: arthur på fredag 09. februar 2024, klokken 19:38Det er vel ikke Kjøpsloven, men Forbrukerkjøpsloven det er snakk om med mindre du kjøpte bilen fra en privatperson?

Du har sikkert rett.

torerik

Endringene er av begrenset betydning for nybilkjøp. Viktigste er vel at SDS (som den står) er tatt bort.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 09. februar 2024, klokken 19:38Det er vel ikke Kjøpsloven, men Forbrukerkjøpsloven det er snakk om med mindre du kjøpte bilen fra en privatperson?
Godt observert!

Ja, det gjør ikke svaret mitt uaktuelt, for det er egentlig samme greia, men jeg korrigerer svaret mitt så det ikke er noen tvil.
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 16:31Det er dette som så fint heter at en lov ikke kan ha tilbakevirkende kraft, med mindre den utelukkende er i positiv forstand for den som lovendringen gjelder for.  Dvs. for alle parter som blir berørt.
Sannhet med modifikasjoner. Jeg ble fratatt retten til å føre båt da båtførerbeviset ble innført i 2010. Båten jeg eide og førte lovlig i en alder av 16 hadde jeg ikke lenger lov å føre fra 2010.

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 10. februar 2024, klokken 09:57
Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 16:31Det er dette som så fint heter at en lov ikke kan ha tilbakevirkende kraft, med mindre den utelukkende er i positiv forstand for den som lovendringen gjelder for.  Dvs. for alle parter som blir berørt.
Sannhet med modifikasjoner. Jeg ble fratatt retten til å føre båt da båtførerbeviset ble innført i 2010. Båten jeg eide og førte lovlig i en alder av 16 hadde jeg ikke lenger lov å føre fra 2010.
Er dette en lovendring, eller regelendring? Det har nemlig alt å si. Loven viser gjerne til f.eks. Kjøretøyforskriften, for at man ikke skal trenge en lovendring for "mindre justeringer". Vil tro det samme gjelder lov om å føre båter, at det henvises til en forskrift, som da kan endres uten at det endrer opprinnelig lov.

Men ja, vi ser jo at f.eks. dagens regjering ikke har respekt for Grunnloven, der denne loven om tilbakevirkende kraft står, når de starter skattlegging av f.eks. oppdrettsnæringa med en helt ny skatt og gir den tilbakevirkende kraft. Jeg venter egentlig bare at den saken skal dras oppover i rettssystemet, selv om det ble noen endringer og utsettelser der.

For førerkort til bil og andre motorkjøretøy, så har det jo alltids vært slik at de som var født eller fylte år for grense før lovendring ble gjeldende, fortsatt kunne be om lappen uten å måtte ta opplæring eller kjøre opp.

Men endringen som gjorde at førerkortet ble endret til det lille i kredittkortstørrelse, og som og innførte 10 år gyldighet selv om man hadde 100 år på gamle, nå endret på loven med tilbakevirkende kraft.

Så unntak vil nok skje så lenge det ikke blir prøvd for retten, og da må jo noen ta på seg kost og risiko.
Bosted Oslo

Rosstopher

Det er ikke tilbakevirkende kraft. Hvis loven hadde hatt tilbakevirkende kraft kunne du ha blitt straffet for å ha ført båten ulovlig i årene som har gått. At du ikke får lov til å gjøre noe fremover i tid er ikke tilbakevirkende.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 10. februar 2024, klokken 15:31

Det er ikke tilbakevirkende kraft. Hvis loven hadde hatt tilbakevirkende kraft kunne du ha blitt straffet for å ha ført båten ulovlig i årene som har gått. At du ikke får lov til å gjøre noe fremover i tid er ikke tilbakevirkende.
Jamfør det med førerrett for bil, så kan man argumentere for at det får tilbakevirkende kraft fordi man ikke lengre får lov å føre båten man skaffet seg når det fremdeles var lovlig etter da gjeldende regler.

Derfor har førerrett blitt videreført for de som allerede hadde anskaffet seg, selv om det skjedde ved fødsel eller å ha oppnådd en myndighetsalder, og dette gir kutyme for hvordan slike rettighetsspørsmål skal tolkes og behandles.

Ellers er jeg enig i din fortolkning, der det gjelder handlinger man har begått, nemlig at man ikke kan straffes for slike forhold som har skjedd før loven ble innført. Forskjellen er altså mellom enkelthandlinger, og rettigheter man har.

Ser det og på eiendom, man kan ikke lage en lov som fratar deg rettighet til eiendeler, eiendom og mark man eier.
Bosted Oslo

arthur

Det var heller ikke sertifikatplikt for bil før 1912 mens den første bilen ble produsert en del tiår før det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

MinID

Endringen kan ha betydning, spesielt ved kjøp av forhandler:

*Det blir enklere å heve kjøpet om du oppdager feil

Nå er det bilforhandleren som må bevise at mangelen er uvesentlig – og ikke bilkjøperen som må bevise at den er vesentlig. Ved å snu bevisbyrden på denne måten blir det enklere for deg som forbruker å heve kjøpet om du oppdager feil i etterkant.

*Forhandlerens adgang til å rette mangler er også snevret inn. Hovedregelen blir at forhandler kun har ett utbedringsforsøk, og ikke to forsøk som tidligere. I enkelte tilfeller kan forhandleren kreve å få rette mangler flere ganger – dersom det er rimelig grunn til det. Endringen er likevel en betydelig skjerpelse av reglene til fordel for deg som forbruker.

*Du har rett til å klage på apper og programmer

Bilens tilhørende app skal nå bli sett på som en del av kjøpet, og nye lovverket inkluderer regler om varer som krever programmer eller apper for å fungere som normalt:

Du får klagerett på bilens app og program.
    Det stilles også krav til varigheten av disse.

*Forhandler må bære kostnadene ved heving

Hva skjer om du vil heve kjøpet – og hvem skal ta kostnadene som hevingsoppgjøret innebærer? I et hevingsoppgjør skal bilen returneres til forhandleren, og det blir ofte en diskusjon mellom kjøper og forhandler om hvem som skal dekke kostnadene med dette. Tidligere var ikke forbrukerkjøpsloven helt tydelig på dette punktet, men med de siste endringene blir det presisert at dette nå er forhandlers ansvar.

EirikM

Er det ikke litt rart at kontraktsignering avgjør lov-rammen, men at leveringstidspunkt avgjør avgiftsnivå?

Ref innføringa av moms fra 2023.

torerik

Sitat fra: EirikM på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:00Er det ikke litt rart at kontraktsignering avgjør lov-rammen, men at leveringstidspunkt avgjør avgiftsnivå?

Ref innføringa av moms fra 2023.
Ikke egentlig. Det er to ulike forhold, kontrakten skriver du med forhandler, mens avgiften er det staten som krever inn (for enkelhets skyld via forhandler).
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

MinID

Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 16:31Er den kjøpt i 2023, så er det kjøpsloven, eventuelt forbrukerkjøpsloven som gjaldt på det tidspunktet som er gjeldende! Leveringstidspunktet, så lenge det er innenfor det avtalte, er sånn sett irrelevant!

Dette gjelder forøvrig alle lover, også i straffeloven. Du kan ikke bli dømt for noe som ikke var ulovlig på tidspunktet det skjedde, selv om det er blitt ulovlig i ettertid.

Det er dette som så fint heter at en lov ikke kan ha tilbakevirkende kraft, med mindre den utelukkende er i positiv forstand for den som lovendringen gjelder for.  Dvs. for alle parter som blir berørt.

Hva om kontrakten korrigerers rett før utlevering og signeres på nytt i 2024. Da er det vel den nye forbrukerkjøps loven som gjelder?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA