Ja, jeg hadde Sauland plottet inn på navigasjonen.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:17
Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.
Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.
Alle biler må man tenke 10-20 prosent verditap første år. Få unntak fins selvsagt.
Sitat fra: Kvag på mandag 08. april 2019, klokken 15:35
Haugesund- Lillesand, forbruk 1,89/mil!! Hakapelitta 18" piggfrie vinterdekk. Fulgte trafikken i vanlig fart med noen forbikjøringer av trailere. Ikke så verdt det!!? Suveren bil å kjøre!
Sitat fra: Crown på søndag 06. januar 2019, klokken 18:22Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 17:51
Dette er jo med på å skape en oppfatning av at det er en mye større forskjell på forbruk på e-tron og ioniq enn det egentlig er. Jeg vil tro at hvis du klarer å kjøre en ioniq på 125 w/km, så klarer du å kjøre en e-tron på 175 w/km under like forhold. Antakeligvis vil forbruksforskjell øke i disfavør e-tron hvis det er mye motbakker og/eller motorvei.
Vi får se. Grunnen til at jeg ikke "rettet" på e-tron er jo at vi ikke aner hva den bruker i Norge ennå. Selv vet jeg jo hva hjul etc betyr, og vil gå for en konfigurasjon som vektlegger rekkevidden, mens andre vil kjøre på med 21 og 22'' hjul i kjent Audi-stil, - de vil få seg en veldig negativ overraskelse tror jeg. 250Wh/km er nok ikke i overkant da.
Sitat fra: Crown på søndag 06. januar 2019, klokken 14:48Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 12:31
Jeg har ikke inntrykk av at Tesla eiere er så veldig negative til E-Tron, derimot synes jeg at eiere av kortrekkevidde el-biler kommer med mye rart og skryter hemningsløst av sine biler. I en annen tråd her på E-Tron forumet ble det sammenliknet en ioniq mot en E-Tron og at Ioniq brukte 125w/km, mens e-tron brukte 250w/km, som om ikke det var nok, så kommer det en annen inn og sier at når han kjører turer med sin Ioniq, så har han langt lavere snitt enn 125w/km.
Nå skal ikke komme her og bestride at ioniq med deres fantastiske sjåfører klarer dette, men perspektivet blir helt feil, hvis en sjåfør klarer 125w/km med en ioniq så er jeg temmelig sikker på at samme sjåfør kommer langt under 200w/km med e-tron.
Jeg har kjørt en ioniq i mer enn 30000km, mitt sommerforbruk var 135w/km, mitt årsgjennomsnitt var 178w/km. Dette var med mye turer på ca 2 mil rundt Stavanger, Sandnes og Jæren, jeg hobby-hypermile minst halvparten av kjøreturene (dvs at jeg kjørte uten å bruke bremser, nesten ingen regenerering og krøp opp bakker i 40km/t hvis jeg ikke hadde biler bak)
Nå gikk du glipp av poenget mitt der (ja det er jeg som bruker under 1,25kW/mil på langturer med Ioniq om sommeren, da kjører jeg den som helt vanlig bil, , bruker AC, last og passasjerer kjører forbi og holder fartsgrensen +10%! Eneste er at det er lite motorvei involvert pga bostedet mitt. Vedlagt er en eksempel, her var det 4 i bilen med bagasje. Hadde du standard dekkdimensjon?
Men poenget mitt er at lynladere som Ionity etc er veldig viktige for å få en god opplevelse på e-tron og andre på langtur, fordi de bruker såpass mye mer strøm enn de mindre kortrekkebilene. Jeg kommer nok selv til å kjøpe e-tron når jeg får konfigurere selv (har sagt nei til de ferdigkonfigurerte), så jeg har ikke behov for å snakke ned noe. Men har heller ikke behov for å pynte på noe.
Det blir utrolig spennende når de første testene kommer, med norske forhold og testere som kan elbil og er uavhengige.
[attachment id=0 msg=747539]
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 10:27Sitat fra: Eoniq på mandag 08. oktober 2018, klokken 22:01
Takk til Kåre Knatten, Vannkraft og Stikkontakt, da går jeg for Continental Viking Contact 7
Sitat fra: daktari på lørdag 25. august 2018, klokken 23:22
Først og fremst viser det at den har et chassis satt opp for sportslig kjøring. Og alle som har kjørt litt forskjellige biler vet at sportslighet kompromiterer komfort.