Hovedmeny

Mange i-Pace på finn.no

Startet av kln66, onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05

« forrige - neste »

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Jaro

Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. april 2019, klokken 23:32
Dette var Nardo Bil i Trondheim.
Skal bli spennende å følge Jaguar og det relativt ferske forhandlernettet fremover. De må jaggu innfri forventningene til oss kunder for å overleve blant stadig flere gode EL-bil leverandører.
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Disqusor

Sitat fra: Chimp på søndag 27. januar 2019, klokken 11:02
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:17
Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.

Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.

Fordi mange har nok gått opp en prisklasse for å få elbil med 4hjulstrekk som ikke er tesla

De har alltid hatt det:
https://www.tesla.com/no_NO/model3

OK

Hva er det med teslafolket og å forklare at tesla er så bra, så billig og går så langt med så fancy skjerm?

Vi har ventet i 5 år på et alternativ til tesla.

Gode alternativer fra tesla kan selvsagt påvirke prisen til i pace på sikt, pr nå har tesla gått fra å være kult og innovativt til noe svært mange er lei av - service, feil, for mange av dem osv.
Så jeg tror heller gode alternativer fra andre selskaper påvirker mest pr i dag. Audi som har kommet med en bil og slipper flere. Kanskje 4wd-alternativ fra skoda vw også. Fordi mange har nok gått opp en prisklasse for å få elbil med 4hjulstrekk som ikke er tesla, og når det kommer alternativer kan det hende de går mer nøkternt. Polestar blir et alternativ også. Eqc ix3 må heller ikke glemmes. Ei heller porsche.
Men akkurat nå er det relativt  rolig, og frem til alle begynner å levere bra med biler tror jeg fortsatt på delvis sellers market for 4wd elbiler.
Min spådom er at jaguaren vil holde seg ganske bra i år i pris, mens fra 2020 vil nok nedskrivningene være som på en vanlig bil, pluss mer etterhvert som man går inn i 2021/22 med enda mer teknologi. Dog med MVA som en faktor som demper verdifallet.

Chimp

Flott innlegg det, men hva mente du med ditt innlegg? Skjønner ikke helt om du har skrevet noe inni der også siden alt ligger i en quote

Eoniq

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:17
Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.

Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.

Alle biler må man tenke 10-20 prosent verditap første år. Få unntak fins selvsagt.

Og dette som også olavxxxx har skrevet;

«Men model 3 vil jo da være en bedre drivers car mtp. mer enn rekkevidde, også ytelse og kjørefølelse, veigrep osv.»

Dette må jo være synsing av verste sort? Jeg har ikke prøvd TM3, men kjørt TMS og synes det var en bra bil, bedre enn de fleste Tesla-hatere vil ha det til.

Jeg innrømmer at jeg er veldig glad i kjøreegenskapene til BMW og har eid flere 3serie med M-sportsunderstell, den siste var en 2017 modell og jeg vil påstå at I-Pace er i klasse med den når det gjelder styrefølelse, veldig gode svingegenskaper og veifølelse, men den understyrer muligens litt og det merkes at den er over 2tonn.

Rundetider rundt Laguna Seca underbygger heller ikke din synsing, da en TM3 LR bruker 5,6 sekund lenger tid på en runde og TM3 Performance bare er 1,3 sekund raskere rundt samme bane.

Clandrel

Var innom på finn.no og kikket litt i dag.

First Edition (som jeg selv har, og som jeg selv ga rett under 900k for) til 769.000,-
Så tre eller fire FE til den prisen. Det er et tap (om jeg skulle solgt nå) på 140.000 på ca tre måneder.

Hva skjedde?

//c

olavxxx

Sitat fra: Clandrel på mandag 29. april 2019, klokken 20:55
Var innom på finn.no og kikket litt i dag.

First Edition (som jeg selv har, og som jeg selv ga rett under 900k for) til 769.000,-
Så tre eller fire FE til den prisen. Det er et tap (om jeg skulle solgt nå) på 140.000 på ca tre måneder.

Hva skjedde?

//c
Jo dyrere bil du kjøper, jo mer vil du tape.
Jeg solgte selv en X75D etter litt over 1 år, kjøpte den for 822.000, så kjøpte jeg til den 22" hjul, chademo adapter osv. Så tilsvarende nypris var da 890.000, men jeg gav i praksis ca 840-ish (siden jeg solgte org 20" hjul når jeg kjøpte 22" org hjul). Hadde da også fått på litt xpel folie osv. bilen var helt strøken og kjørt 10800km. (vasket den veldig ofte, polerte den jevnlig osv).

Solgte den da for 722.000 etter ca 1 år.
Så du må nok uansett forvente 10-20% tap første året uavhengig av bil.

Jeg tror mange har blitt "lurt" av tidlige Teslamodeller som hadde veldig lavt tap, noen hadde til og med Model S og solgte de etter flere år - med fortjeneste. Men litt av dealen den gangen var at bare Tesla hadde elbiler som så ut som og fungerte som vanlige biler, i tillegg gikk dollaren opp mot kronen, så bilene ble dyrere enn mange hadde gitt for dem.

Så mange har nok sett for seg at denne trenden skal fortsette, at elbiler skal holde seg mye bedre enn fossile. Men i realiteten bør alle regne 10-20% første året, når momsen kommer tror jeg verditapet bremser litt. Men så får man da også konkurrerende modeller som kanskje drar ned prisen igjen osv..

Slik vil det alltid være, trender endrer seg, teknologi endrer seg, hva folk forventer av en bil osv.

daktari

Lurer på om de billigste er utenlands-import. En viss risiko i det knyttet til reklamasjoner og varmeanlegg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Ser de er registrert i juli i fjor. Ikke vinterhjul heller. Kan det være importerte demobiler eller lignende ?

Forøvrig er FE en helt vanlig HSE med mye utstyr. HSE koster vel ny fra 775K. En brukt FE med vinterhjul får man kanskje rundt 800K for i dag tipper jeg.

bjotings

De billigste på Finn er «S» utgaven uten noe særlig ekstrautstyr f.eks vinterhjul, skinnseter, HUD etc. Ser noen har uoriginale felger. Ny koster denne ca 650 tkr og bruktprisen ligger på mellom 650-700 tkr, altså lite å spare. Annonsene er ofte litt upresise så det er ikke helt enkelt å få eksakt oversikt i hva som er rett spesifikasjon.
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

Clandrel

Skjønner det.

MEN: Min bil koster 940.000 veiledende nå. Skulle noen solgt tilsvarende nå, etter å ha eid bilen i tre måneder, så hadde man kanskje fått 760.000 (ifht til finn.no). Det vil si et tap på 180.000 på tre måneder. Slike fall har jeg ikke sett på lenge...

//c

Ingeniøren

Selv om forhandleren min påstår at de ikke er rammet av Tesla 3 effekten på priser, så tror jeg ikke særlig på det. Registrerte et fall i priser noen uker etter at Tesla begynte slippet på Lillestrøm og det har forsatt..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Chimp

Er det forskjell på FE? Jeg synes også tapet er stort på disse, kunne nesten tenkt meg å oppgradere :)

Antar mye har med konkurransen i markedet på elbiler generelt. Du vil ha awd premium, og for over 750 har du masse valgmuligheter, i pace e tron tesla. Under 700 så får du kun i pace av forholdsvis nye biler og prisen på disse holder seg greit. HSE/FE blir billigere enn hva de er verdt fordi bruktselgerne underbyr hverandre.
I pace S vil også få seg en nedgang etterhvert som audi q4, polestar 2 og evt vw skoda kommer med sine alternativer. Hjelper dessverre ikke at det er årets bil i et marked som er i rask endring. Ihvertfall ikke så lenge ladingen ikke er par med alternativene.

Edit: glemte tm3 ja, men det er riktignok en sedan og mange vil ha minimum hatchback. Påvirker de også selvsagt

bjotings

FE ble vel opprinnelig solgt for rundt 840-50 tkr? Det var et gunstig tilbud for en fullspekket bil.
kanskje noen kan supplere her.

Den inneholder en del relativt dyre og i de flestes mening kanskje litt unødvendige tilleggsvalg f.eks. Skinn upgrade (Dashboard, overkant dører) Kr 19.900,-  tak i semsket skinn i taket kr 13.700, Opplyste terskelplater og interiørbelysing i valgfrie farger ca 5.000,-, 4 soners klimakontroll 7.700,- m.m. som til sammen fort gjør at en nybil vil koste rundt 940 tkr som en annen i denne tråden har nevnt som pris.

At FE utgaven nå blir solgt for samme pris som en godt spekket HSE tror jeg er ganske naturlig da få er villig til å betale fullt ut for det ekstrautstyret FE har. I tillegg er mange av annonsene unøyaktige - så jeg er litt usikker på om det faktisk er en FE.

I et annonseeksempel selges en FE for 770 tkr + 10 tkr for vinterdekk som sammenliknet med en ny HSE fornuftig spekket vil ha en pris på rundt 820 tkr (inkl 3 % rabatt) hvilket gir et prisfall på 40 tkr, hvilket ikke er så ille.
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA