Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tullebukk1

#1
Lading av Tesla / Sv: Behov for hjelp og råd om lading på hytta
torsdag 24. august 2017, klokken 15:57
Sitat fra: fredag på torsdag 24. august 2017, klokken 15:09

Anskaffe 2 stk Viridian mode3 kontroller med tilhørende kontaktor, sikring, type 2 pigtail-kabel og en jordfeilbryter type B fra ladespesialisten.no, og få dette montert av elektriker i underfordelingsskapet ute? Litt dyrere enn kun jordfeilbryter type B, sikring og blå kontakt, men du får et fastmontert mode3 anlegg med integrert type2-kabel til en forholdsvis lav pris.

http://ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner

Jeg liker denne løsninga, vurderer det hjemme.. Har i dag 32A CEE til X'n og schuko til golfen..  :o
#2
Lading av Tesla / Sv: Behov for hjelp og råd om lading på hytta
torsdag 24. august 2017, klokken 15:53
Sitat fra: Orbit på torsdag 24. august 2017, klokken 15:13
Om CEE-løsningen:

Du må ha B-vern på begge ladekursene. Det er også mer kurant med 16A CEE, og du er jo uansett begrenset til dette av sikringen. For eksempel får du en ferdig 10m 16A skjøtekabel for under 300 kr inklusive kontakter (3G2.5), mens du må opp i minst det dobbelte for 32A. Med 16A kan du også bruke standard Clas/Biltema/++ adaptere til Schuko for de som ikke har blåstikk.

Tesla UMC blått adapter er kanskje bare å få i 32A, men en overgang til 16A CEE kan lages uten egen sikring, og er vel uansett på "kjekt å ha" listen til bruk andre steder.

MEN: Lading med skjøtekabel er nå bare tillat i "nødstilfeller", som vel i praksis betyr de få minuttene du trenger av strøm for å få flyttet bilen til et mer forsvarlig sted å lade (naboplassen).

Den riktige CEE-løsningen er derfor å lage ett 32A-uttak, og heller stokke om på bilene. Total ladetid blir uansett den samme. Fredag sin løsning blir nok litt dyrere, men du må nok opp på noe slikt for å lade to biler samtidig.

Takk for svar, gode poenger.

Fordelen jeg liker med 32A CEE er å slippe å bruke adaptere :-)

UMC er vel 7m(?), mens bilen er ca 5m, så jeg kan nok lade begge uten skjøteledning.

Typisk scenario er at vi parkerer på lille julaften, bilene snør ned, og i tillegg har en gjest parkert oss inne. Er så hassle å stokke om 8)


#3
Lading av Tesla / Sv: Behov for hjelp og råd om lading på hytta
torsdag 24. august 2017, klokken 14:39
Hei!
Litt gammel tråd, men riktig tema..

Jeg skal sette opp lading på hytta også. Vi er flere familier som bruker hytta, og alle kjører Tesla.

Jeg ønsker å ha et bra opplegg til 2 biler samtidig. Jeg er så gjerrig at jeg ikke vil påkoste med dyre veggbokser. Av ladestrøm så holder det med 10-13A enfas.
Parkering er slik at en bil kan stå med rompa nær hyttevegg, mens neste bil må stå foran eller lenger unna.

Her er min tenkte løsning, kom gjerne med innspill:

-2 stk separate kurser fra utendørs fordelingsskap (5-10m ). 2.5mm2 PR. 16A sikring
-Avsluttes i 32A blå stikk. Ladestrøm settes til 13A i bilen.

Lager egen skjøteledning med f.eks 3x4mm2 gummikabel på 10m og CEE kontakt i begge ender, til bil nr 2.


Noen som har noen bedre ideer? ;)



#4
Model X / Sv: Vurderer å bytte S mot X
tirsdag 20. juni 2017, klokken 08:19
Sitat fra: Oddaa på mandag 19. juni 2017, klokken 20:13
Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 19. juni 2017, klokken 14:07
Jeg pleier å legge den på langs. Jeg har også satt den bakerste bunnplata ett hakk ned. Da ligger bakhjula på vogna nedi der, og den flytter ikke på seg.

Generelt digg å ha plata der nede, ift handleposer og annen bagasje. Mer plass.
Men får du da på noen måte sikret vogna/annen bagasje mhp en eventuell kollisjon?



Sent from my iPhone using Tapatalk

I daglig småkjøring så slurver jeg, og sikrer ikke bagasjen. Har som regel bare en vogn og noen handleposer.

Ved langtur, så setter jeg vogna på høykant inntil  setene. Da fungerer vogna (med stålramme) som en vegg. Legger bagene inntil.

Hvis det kommer en skikkelig løsning med en tilpasset plate eller nett, så kommer jeg til å kjøpe det.
#5
Model X / Sv: Model X og campingvogn
mandag 19. juni 2017, klokken 14:10
Har blitt drøftet litt allerede, men jeg skal kjøre følgende tur med campingvogn i sommer, og har alternativet å låne en fosilbil (ja skrekk og gru).

Oslo - Flåm - Hoddevika - Kristiansund - Geiranger - Oslo.

Hva er deres anbefaling?
Kommer til å ha med chademo adapter..
#6
Model X / Sv: Vurderer å bytte S mot X
mandag 19. juni 2017, klokken 14:07
Sitat fra: Kim Kim på torsdag 08. juni 2017, klokken 20:38
Dere med 6 seter og barnevogn, legger dere vognen på langs eller tvers?
Da med liggedelen for de første 6-8 mnd i tankene.

Jeg pleier å legge den på langs. Jeg har også satt den bakerste bunnplata ett hakk ned. Da ligger bakhjula på vogna nedi der, og den flytter ikke på seg.

Generelt digg å ha plata der nede, ift handleposer og annen bagasje. Mer plass.
#7
Model X / Sv: Model X og campingvogn
mandag 19. juni 2017, klokken 09:17
Hei!

Må man ha førerkort BE for å dra campingvogn (eller henger) med X'en? Ser på vegvesen.no at total tillatt vogntogvekt kan være maks 3500kg. X har 3050kg tillatt totalvekt, så da kan man kun ha en henger/vogn med tillatt totalvekt på 450kg. Det er ikke engang en liten tilhenger.. hehe
#8
Avansert: Batterier og Lading / Sv: B-vern
torsdag 11. mai 2017, klokken 13:25
Jeg fikk satt opp en ny kurs, og ba om muligheten til å kunne utvide denne senere til å lade 2-3 biler.

Fikk da følgende:

I sikringsskap:
-Jordfeilbryter type B
-automatsikring (40A)

Kabel til garasje:
-3x6 + 6 PFSP

Avslutning:
-Blå stikk


Hvis jeg nå skal utvide til 3 biler, i et fordelingsskap i garasje. Hvordan ville dere gjort da? Av ladestrøm på de tre bilene hadde det vært kjekt med f.eks 25A, 10A, 10A.

-Holder det å bare sette opp tre automatsikringer i fordeling i garasje på hhv 16A,16A,32A? (schuko, schuko, blå)
#9
Jeg fikk heller ikke lada eGolf med min Tesla UMC. Sykt irriterende!

-Har ikke testa, vil eGolf kabelen lade teslaen? (TMX)
-Vil alle veggstasjoner lade begge? Wall charger også?

Hvis jeg går for en veggstasjon til en av dem, så må den funke på begge.
#10
Model X / Sv: FWD feil
tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:40
Min dør ville ikke lukke helt. De fiksa det dagen etterpå:
Fra invoice: "Replaced rear right chinch actuator in falcon door."

Nå skal jeg inn på nytt for å fikse aircondition. Blåser bare varm luft.

Skal be dem ta en titt på dørene igjen, da det lekker inn mye veistøv i bunnen. Det tetter ikke mot gummilista nede ved dørken.

EDIT: Andre som sliter med å få kontakt med service? De svarer aldri på tlf eller mail, ringer heller ikke tilbake.
#11
Elbiler i media / Sv: Helsefordel ved elbiler: 47 mrd i året
fredag 28. april 2017, klokken 12:53
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. april 2017, klokken 23:02
I praksis må elbilen betale en km-avgift for all bruk.
Enten via plombert teller lik dieselbilene den gangen dieselen var avgiftsfri på pumpene.
Eller innkreving gjennom forsikringen og dens kjørelengde.

km-avgifta kan også bare kreves inn sammen med årsavgiften. Så leser man av selv underveis akkurat som med strømregninga.
På EU-kontroll blir denne korrigert dersom noen skulle jukse.

Det er litt syns hvis det blir like høye avgifter på elbiler som fossilbiler.. Det er jo ikke samme grunnlaget for det.

Til sammenligning så tviler jeg på at man betaler tobaksavgift på nikotintyggis..  :police:
#12
Model X / Sv: Erfaringer med vinter og snø
onsdag 01. mars 2017, klokken 10:47
Var på fjellet i jula, med følgende erfaring:

Bilen ble godt belagt med stålis. Jeg skulle hente noe i bilen, uten at den var forvarmet. Førerdøra var godt fryst fast, så jeg måtte bruke fingrene for det det var verdt å dra opp døra.

Vinduet hadde også fryst fast, så det gikk ikke ned den ene cm det skal.
Når jeg da lukket døra etterpå, så ble vinduet stående i spenn på utsiden av kromlista.


Når det gjelder snø:
hvis du har FWD åpen, og så åpner bakluka, så sklir snøen fra bakluka rett inn i bilen ;)

Vil anbefale å forvarme bilen hvis det er mye is.
Samt børste bort verste av snøen..
#13
Model S / Sv: Oslo-Turtagrø
onsdag 01. mars 2017, klokken 10:17
Hei!
Frisker opp denne tråden da jeg skal til Turtagrø i mai under High Camp med min model X 90D.

Det skal gå veldig fint å komme seg dit, via Gol og tindevegen.

Jeg frykter at jeg ikke får ladet på hotellet. Noen som vet hvor mange kontakter som finnes?
Det kommer til å være stappfullt med folk der den helgen...

Hvis jeg ikke får lada der, så blir hjemturen spennende.
Plan:
Oslo - Gol 170km
Gol lade til 100%
Gol - Turtagrø (tindevegen) 180km
overnatting 3 døgn uten lading

Turtagrø - Borgund 110km
Borgund lading Chademo
Borgund -Gol 90km
lading Gol på SC
Gol - Oslo 170km


Lengste strekk: Gol - Turtagrø - Borgund: ca 290km, inkludert noen dager parkert med selvutlading.
#14
Model X / Sv: Vindusviskere som ikke fungerer optimalt
tirsdag 28. februar 2017, klokken 14:56
Ikke hatt dette problemet på min X. Har kjørt i all slags føre.

Fikk et annet fiffig problem da: Viskerne ville ikke aktiveres overhodet. Hverken med vri-knobb, knapp eller service mode.

Tok en reboot av systemer, og en "power off" i 10 min. Hjalp ikke.

Dro på service senteret, og de fiksa det med en software fix.

#15
Model X / Sv: Bagasjeromsnett for 6-seter
søndag 12. februar 2017, klokken 13:21
Hei!

Noen som vet hva disse firkanta hullene i bagasjerommet er for noe? Ser ut som et feste for en slags plate? Det hadde jo vært nyttig.

EDIT: Får jo ikke lagt inn bildet. Er snakk om oppå listen på begge sider inni bagasjerommet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA