Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeproblemer!!

Startet av jarle.h, fredag 13. juni 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

Tullebukk1

Sitat fra: Orbit på torsdag 24. august 2017, klokken 15:13
Om CEE-løsningen:

Du må ha B-vern på begge ladekursene. Det er også mer kurant med 16A CEE, og du er jo uansett begrenset til dette av sikringen. For eksempel får du en ferdig 10m 16A skjøtekabel for under 300 kr inklusive kontakter (3G2.5), mens du må opp i minst det dobbelte for 32A. Med 16A kan du også bruke standard Clas/Biltema/++ adaptere til Schuko for de som ikke har blåstikk.

Tesla UMC blått adapter er kanskje bare å få i 32A, men en overgang til 16A CEE kan lages uten egen sikring, og er vel uansett på "kjekt å ha" listen til bruk andre steder.

MEN: Lading med skjøtekabel er nå bare tillat i "nødstilfeller", som vel i praksis betyr de få minuttene du trenger av strøm for å få flyttet bilen til et mer forsvarlig sted å lade (naboplassen).

Den riktige CEE-løsningen er derfor å lage ett 32A-uttak, og heller stokke om på bilene. Total ladetid blir uansett den samme. Fredag sin løsning blir nok litt dyrere, men du må nok opp på noe slikt for å lade to biler samtidig.

Takk for svar, gode poenger.

Fordelen jeg liker med 32A CEE er å slippe å bruke adaptere :-)

UMC er vel 7m(?), mens bilen er ca 5m, så jeg kan nok lade begge uten skjøteledning.

Typisk scenario er at vi parkerer på lille julaften, bilene snør ned, og i tillegg har en gjest parkert oss inne. Er så hassle å stokke om 8)


eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

Tullebukk1

Sitat fra: fredag på torsdag 24. august 2017, klokken 15:09

Anskaffe 2 stk Viridian mode3 kontroller med tilhørende kontaktor, sikring, type 2 pigtail-kabel og en jordfeilbryter type B fra ladespesialisten.no, og få dette montert av elektriker i underfordelingsskapet ute? Litt dyrere enn kun jordfeilbryter type B, sikring og blå kontakt, men du får et fastmontert mode3 anlegg med integrert type2-kabel til en forholdsvis lav pris.

http://ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner

Jeg liker denne løsninga, vurderer det hjemme.. Har i dag 32A CEE til X'n og schuko til golfen..  :o
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA