Sitat fra: Mippen på onsdag 02. desember 2015, klokken 09:13
Poenget er vel ikke at at Combo kan gi bedre overførings hastighet. Poenget er at Eu vil påtvinge at alle skal bruke samme standard. Det er i og for seg bra å ha en standard. Poenget er som nevnt at Tesla vil satse på type 2, og ladenettverket deres er som også nevnt ikke offentlig tilgjengelig. Det er bare eksklusivt for de med Tesla. Derfor bør ikke dette gjelde for Tesla. Hva er poenget med å kreve at hurtigladerene deres skal ha ccs når bilen leveres med type 2, og ladenettverket deres er ekslusivt for eiere?
Er det ladere som er satt opp for at alle skal bruke de er det noe annet, men ladere som ikke er ment at alle skal bruke er ikke en offentlig hurtiglader i den forstand.
Det som er sikkert er at teknologien er i utvikling, og om noen år kan det hende at vi har ting som er bedre. Kanskje vi kommer til å se induksjonslading på hurtigladere også?
Uansett. Bra med minst mulig kontakter, men man kan ikke kreve at alle produsenter skal benytte seg av samme standard. Spesielt ikke når det er på egne ladere.
Hele poenget er at man ikke vil ha disse ladestasjonen til Tesla der kun Tesla kan lade.
Dette blir det nå en lovreguleringa av i Hele EU/EØS området.
Tidligere måtte man kjøpe strøm av det selskapet som eide strømledningen inn til ditt hus.
Elverkene ble splittet opp i energilevrandør og netteier.
Man ønsker ikke at bilfabrikanter skal drive ladestasjoner ekslusivt kun for sitt bilmerke.
En ønsker reel konkuranse i elbilmarkedet. Det er ikke hensiktsmessig at hvert bilmerke skal bygge opp egne ladestasjoner kun for sine bilmodeller.
Dette er grunnen til at Tesla som alle andre må levere strøm til biler på en standard måte.
I EU/EØS området er standard:
AC ved hjelp av type 2 kontakt på en standard måte.
DC ved hjelp av CCS combo 2 kontakt på en standard måte.
Tesla vil selvfølgelig følge lovene i de land de har virksomhet, noe annet ville da være utenkelig for et selskap fra USA.
I løpet av kort tid(et par år) vil alle SC til Tesla få en "slange til" med CCS kontakt.
Det som blir spennende blir hvilken betalingsmodel Tesla vil velge fra dropinn kunder med "fremmed bil".