Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - v-i-c

#1
Sitat fra: Mippen på onsdag 02. desember 2015, klokken 09:13
Poenget er vel ikke at at Combo kan gi bedre overførings hastighet. Poenget er at Eu vil påtvinge at alle skal bruke samme standard. Det er i og for seg bra å ha en standard. Poenget er som nevnt at Tesla vil satse på type 2, og ladenettverket deres er som også nevnt ikke offentlig tilgjengelig. Det er bare eksklusivt for de med Tesla. Derfor bør ikke dette gjelde for Tesla. Hva er poenget med å kreve at hurtigladerene deres skal ha ccs når bilen leveres med type 2, og ladenettverket deres er ekslusivt for eiere?

Er det ladere som er satt opp for at alle skal bruke de er det noe annet, men ladere som ikke er ment at alle skal bruke er ikke en offentlig hurtiglader i den forstand.

Det som er sikkert er at teknologien er i utvikling, og om noen år kan det hende at vi har ting som er bedre. Kanskje vi kommer til å se induksjonslading på hurtigladere også?

Uansett. Bra med minst mulig kontakter, men man kan ikke kreve at alle produsenter skal benytte seg av samme standard. Spesielt ikke når det er på egne ladere.

Hele poenget er at man ikke vil ha disse ladestasjonen til Tesla der kun Tesla kan lade.

Dette blir det nå en lovreguleringa av i Hele EU/EØS området.

Tidligere måtte man kjøpe strøm av det selskapet som eide strømledningen inn til ditt hus.
Elverkene ble splittet opp i energilevrandør og netteier.

Man ønsker ikke at bilfabrikanter skal drive ladestasjoner ekslusivt kun for sitt bilmerke.

En ønsker reel konkuranse i elbilmarkedet. Det er ikke hensiktsmessig at hvert bilmerke skal bygge opp egne ladestasjoner kun for sine bilmodeller.
Dette er grunnen til at Tesla som alle andre må levere strøm til biler på en standard måte.

I EU/EØS området er standard:

AC ved hjelp av type 2 kontakt på en standard måte.
DC ved hjelp av CCS combo 2 kontakt på en standard måte.

Tesla vil selvfølgelig følge lovene i de land de har virksomhet, noe annet ville da være utenkelig for et selskap fra USA.

I løpet av kort tid(et par år) vil alle SC til Tesla få en "slange til" med CCS kontakt.
Det som blir spennende blir hvilken betalingsmodel Tesla vil velge fra dropinn kunder med "fremmed bil".
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mobil lader til ZOE
onsdag 02. desember 2015, klokken 15:43
Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. desember 2015, klokken 08:31
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 30. november 2015, klokken 18:34
Riktig V-I-C !
B vern er helt bortkastete penger her.

B vern er da heller ikke pålagt ved lading av Elbil. Det er kun pålagt på nye kurser lagt opp for lading av Elbil: http://www.tu.no/industri/2015/09/06/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill

Dermed kan en komme i en situasjon der B vern er fullstendig unødvendig, men likevel en pålagt del av installasjonen.

Hva som må gjøres ved innstalasjon av nye kurser er en ting. Her må man bare følge de regler som gjelder.

Men jeg står fast ved at ved bruk av Skilletrafo vil ikke dc-strøm fra EN eventuell feil i bilen ikke kunne nå sikringskapet.
Kravet om Jordfeilbryter type B har kommet i den hensikt å blokkere for DC-feil. En skilletrafo er en effektiv blokkering for DC-feil.
#3
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. desember 2015, klokken 11:06
Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. desember 2015, klokken 07:17
Som Griffel sier kan systemet kobles til 230V for enfase lading, men det kommer først med full funksjon og kapasitet når det tilkobles et 400V anlegg.

Kan systemet også tilkobles 230V 3-fase og fordele lastene korrekt på de 3 fasene der? Ingen 3-fase lading selvsagt, da må man vel opp med felles trafo.


Anbefaler de som trenger svar på hvilken måte Zaptec Smart kan utnytte 230V 3-fase å ta kontakt direkte med firmaet(Zaptec) for å få et riktig svar.

Sitat fra: http://zaptec.com/zapcharger-smart/

----
Future proof.

Being able to communicate with other devices, makes is possible for the SMART to become even more intelligent, efficient and save the power grid for unwanted strain. The charger speaks all the languages in the device universe fluently, and upgrades its brain wirelessly.

If you upgrade your electrical system from 230V to 400V to increase capacity, the SMART follows. No need to change anything. No need to buy anything. Just turn it back on and it is ready to operate at a new and faster speed.

For owners of larger installations, we will offer SMART PRO software tools, enabling you to monitor and optimise your installed charging stations on the fly, saving time and money in the process.
----

og

----
Power

Power input & output:
IT or TN 1 phase
230V – 10, 16 or 32A
2.2, 3.6 or 7.4kW

TN 3 phase
400V – 10, 16 or 32A
7, 11 or 22kW

Socket type  supported:
IEC 62196 and CE compliance
(Type 2, Mode 3)

Protection:
Internal fuses: 32A
RCD integrated (ground protection, type B)
----
#4
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:27
Sitat fra: ladov på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:05

Forklar hvordan 150kW CCS *ikke* er et blindspor men 180kW SC vil være det.  Spesielt hvis du enkelt kan lage SC bakoverkompatibelt.
CCS kan enkelt klare 150KW bare ved hjelp av de to DC pinnene, uten å gå ut over spesifikasjonen på kontakten eller å måtte ty til eksotiske løsninger. Og da har man fortsatt mulighet for å utvide effekten ved å benytte type 2 pinnene i tillegg.

Hvis man ikke evner å se at CCS standarden har potensial for langt høyere ladeeffekt enn Teslas SC, er det lite poeng å dra denne diskusjonen videre. Uansett er virkeligheten at CCS er valgt som standard for europa og vil bli den standarden vi må forholde oss til fremover, uansett hva Tesla fans måtte mene.

Tesla har i type2 kontakten tilgjennelig et tversnitt for DC på 16+16=32mm2
CCS combo 2 har i sine DC plugger et tversnitt på 35mm2 i tillegg kan man i EU benytte de 32 fra type2 delen om man vill.

Da har Tesla i type2 plugg 32mm2 og CCS combo 2 (35+32) 67mm2.

Om man ikke forstår at en dobbling av tvernitt gir større overføringskapasitet bør en ikke delta i denne diskusjonen.

Et helt annet moment for ladning er at AC er vesentlig billigere å sette opp, nesten ingen ekstra kostnad/vekt i bilen (gitt fornuftig implementasjon) og vesentlig billigere på "land" siden. Type 2 kontakten kan sikkert om en bedrer kvaliteten på isolasjonsmatriuallet (ikke billig fra Kina) øke strøm styrken til minst 80A på 3 fase 400V TN. Dette vil da kunne bli en meget god og billig "handleladning" når batteriene blir større, samt en flott og billig infrastruktur for kortrekkevidebilene. Det er ingen teknisk grunn til å ha dyre DC ladestasjoner for batteri pakker under 100 kWh når en utvidet AC løsning (80A 400V TN) kan gjøre jobben så mye billigere.
(Ja vi vet alle at første generasjon av konseptet fra Renault kan bedre, men det er ikke en del av denne diskusjonen)
#5
Elbiler i media / Sv: BMW i3 får større rekkevidde
mandag 30. november 2015, klokken 22:50
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. november 2015, klokken 22:36
BMW har satset på CCS for hurtiglading, så det er ingen grunn til å installere en 43kW AC-lader i tillegg.

CCS for hurtigladning er greit nok det, men AC43kW er flott for sakte ladning av store batterier 200+kWh

8 X 40 = 320
#6
Elbiler i media / Sv: BMW i3 får større rekkevidde
mandag 30. november 2015, klokken 21:12
Sitat fra: turfsurf på mandag 30. november 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 30. november 2015, klokken 17:00
11 kw ac-lader hadde passet bra til det nye batteriet  ;)

11kW er litt dumt, for da får man bare 16A på 32A enfas ladestasjoner (hvis de ikke tar en Tesla variant og lasker om automatisk). Dvs i mange tilfeller lavere ladehastighet. 22kW AC er perfekt.

På litt sikt når batteriene blir endå litt større kan kan jo også AC43kW bli aktuelt, men ikke ennå for BMW, det vil nok ta litt tid, før batteriene blir så store.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Avvikling av EV Power?
mandag 30. november 2015, klokken 12:26
#8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglader på Vinje (Voss)
søndag 29. november 2015, klokken 23:39
Sitat fra: THE på torsdag 26. november 2015, klokken 09:37
Enova-krever jo også doble ladere for å gi tilskudd, så håper at Håbakken (Lærdal) + Borlaugkrysset og Tyinkrysset får hurtigladere med 2 ladestasjoner i løpet av 2016.

Det bør være noe mellom Tyinkrysset og Fagernes!! Hvor er en passende plass?

Kan "Bøflaten Camping i Vang, Valdres" være en passende plass?

La oss håpe  at "Det settes opp 2 stk trippelstandard-ladere (CCS, ChaDeMo, 43kW AC) av samme type som ble satt opp på Aksdal, dvs. ABB" på alle plassene:
--  Håbakken (Lærdal)
--  Borlaugkrysset
--  Tyinkrysset
--  Bøflaten Camping i Vang, Valdres

Spørsmålet blir jo hvem får driftsansvartet for disse nye stasjonene?
#9
Sitat fra: Panduck på søndag 29. november 2015, klokken 23:01
Sitat fra: v-i-c på søndag 29. november 2015, klokken 21:48
Vil ikke Enova legge tilrette for konkuranse mellom ladopperatørene?

Det jeg mener er:
- Strekningene gis i helhet til en operatør
- Det er ingen krav hva pris skal være , eller intervall det skal betales for.

Så, nei, det er ikke mye tilrettelegging for konkurranse. Snarere det motsatte.

Jeg trodde at en hadde lært fra tidligere runder!!
En kan da ikke gi monopol på et geografisk område til en opperatør.
Dette er da et område hvor det er meget viktig å skape konkuranse.
#10
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan fremskaffe AC43kW ?
søndag 29. november 2015, klokken 22:14
Sitat fra: bjaolsen på søndag 29. november 2015, klokken 21:57
v-i-c:

Tror at du nok trygt kan regne med at dersom noen har et 63A stikk så har de nok mer enn 80A inntak....

På en annen side så lader Zoe ikke med 63A i en hel time så påvirkning av maksimaltariff er langt fra 43kW.

Det er nok en del garasjeannlegg hvor det er et inntak på 80A i den hensikt å unngå effektprising.
:) :) Garasjeannlegg kan være en utmerket plass for en bil å stå og lade!!  :) :)
Det bør ikke være umulig få satt opp slike 400V TN 63A kontakter i garasjeannlegg.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fri lading på "motorvarmerkontakt"
søndag 29. november 2015, klokken 22:06
Gratuler med ny Bil!  :) :)

Håper at den dekker ditt behov på en god måte!

En av fordelene med å kjøpe den bilen du har kjøpt er jo at en får med en ladestasjon på kjøpet.
#12
Elbiler i media / Sv: BMW i3 får større rekkevidde
søndag 29. november 2015, klokken 21:54
Hvva vil BMW gjøre med CCS ved større batteri?

Hvilke overføringshastigheter er CCS definert for pr i dag?

Hvor lang tid vil det ta å fylle et 33kWh batteri om vinteren(Varmt batteri etter en time kjøring på motorvei) med "ny ladehastighet"?
#13
Hva mener du?

Vil ikke Enova legge tilrette for konkuranse mellom ladopperatørene?
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mobil lader til ZOE
søndag 29. november 2015, klokken 21:46
Sitat fra: KjellG på lørdag 28. november 2015, klokken 16:23
Trodde ladebøtta fulgte med bilen?

Med bøtte (skilletranformator) kan du bruke en hvilket som helst 230V schuko-uttak i Norge. Kursen bør dog være sikret med et klasse B jordfeilvern.

Har man "skilletranformator" kan ikke en DC-feil forplante seg fra bil og frem til sikringsskap
#15
Anbefaler at dere tar en prat med et Norsk firma som produsere i Norge som antagelig har riktig produkt for dere

Mer info på http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Når de kan levere og til hvilken pris vet jeg ikke, men husk også å ta med timeregningen til elektrikker.
Zaptec skal være optimalisert for å få lav regning fra elektrikker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA