Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: prisfall el-bil

Startet av e-curious, tirsdag 05. januar 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. november 2015, klokken 22:36
BMW har satset på CCS for hurtiglading, så det er ingen grunn til å installere en 43kW AC-lader i tillegg.

CCS for hurtigladning er greit nok det, men AC43kW er flott for sakte ladning av store batterier 200+kWh

8 X 40 = 320
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på mandag 30. november 2015, klokken 22:50
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. november 2015, klokken 22:36
BMW har satset på CCS for hurtiglading, så det er ingen grunn til å installere en 43kW AC-lader i tillegg.

CCS for hurtigladning er greit nok det, men AC43kW er flott for sakte ladning av store batterier 200+kWh

8 X 40 = 320

Det er bare to problemer med det:

- Elbiler kommer neppe til å få så store batterier da det ikke er noe poeng i det. Bedre med et 100kWh batteri til halve prisen og halve vekta. 100kWh er mer enn nok til omtrent alt.

- 43kW lading kommer aldri til å bli vanlig hjemme, ei heller 22kW. Jeg tipper mindre enn 1% kommer til å ha noe mer enn 11kW lading hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Taffelman

BMW i3 er i utgangspunktet en bybil og ikke en langtursbil, så den trenger ikke mer enn ca  50kW. Ca 30 mil på A-B kjøring, og 20 mils etapper på langtur (soc 15-85%).

Hvis det kommer en ny generasjon i3 så kan dette bli en realitet med f.eks Bosch sitt SolidState batteri (50 kW, 190kg, 75% på 15 min. med 150 kW CCS).

Men ryktene rundt neste års "facelift" gjelder sannsynligvis en oppgradering av Samsungs 60A celler til de nye 94A cellene som har samme fysiske størrelse og dermed kan brukes i samme moduler/batterikasse som i dag.

BMW er involvert CharIn EV som utvikler og promoterer CCS standarden, og de har allerede presentert 150 kW hurtigladere som "next step", så det er ikke umulig at de forbereder bilen for det.

22 kW AC hadde vært Kjekt å ha det også.

Men, alle artiklene rundt neste års oppgradering ser ut til å spinne rundt en enkelt uttalelse fra BMW sjefen, så vi får vente og se.

Sitat fra: BMW CEO Harold Krueger in an interview with Die Zeit recently said this about the topicBattery cell technology continues to evolve. The range of the i3 will be increased in 2016. A further technological improvement is to be expected in three or four years: Then you'll be able to go twice as far on a single charge without any further increase in the weight of the battery.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA