Hovedmeny

Mobil ladetrafo til ZOE.

Startet av frenor, torsdag 26. november 2015, klokken 22:00

« forrige - neste »

frenor

Hei hei

Nettopp fått min Zoe i dag, men er på jakt etter en mobil lader til bilen. Det vil si en lader som kan settes i en stikk på hytta og lade bilen. 
Noen som vet hvor man får tak i dette og til rimeligste pris?

Takker for alle gode råd

Rio

1) Du leter nok etter en laderegulator ("ladekladd", EVSE); laderen sitter i bilen. :)

2) Du bør sjekke om hytten din har IT- eller TN-nett. Zoe fungerer ikke med en vanlig ladekladd på IT-nett (som 75% av Norge har), og da trenger du den berømte gule "bøtten", med transformatoren. Et firma som heter Zaptec lager en elektronisk versjon, men husker ikke om den er på markedet enda.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Trodde ladebøtta fulgte med bilen?

Med bøtte (skilletranformator) kan du bruke en hvilket som helst 230V schuko-uttak i Norge. Kursen bør dog være sikret med et klasse B jordfeilvern.

v-i-c

Sitat fra: KjellG på lørdag 28. november 2015, klokken 16:23
Trodde ladebøtta fulgte med bilen?

Med bøtte (skilletranformator) kan du bruke en hvilket som helst 230V schuko-uttak i Norge. Kursen bør dog være sikret med et klasse B jordfeilvern.

Har man "skilletranformator" kan ikke en DC-feil forplante seg fra bil og frem til sikringsskap
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rav4_EV

Riktig V-I-C !
B vern er helt bortkastete penger her.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Utsagnet om jfb var mer med tanke på at når en kontakt er etablert som ladekontakt, så kan det kanskje hende at noen (gjester) ønsker å lade uten å trenge trafo?

svingen

Den linken fra boxer var utrolig mye bedre enn den bøtta på 20kg,går jo riktig vei det her :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 30. november 2015, klokken 18:34
Riktig V-I-C !
B vern er helt bortkastete penger her.

B vern er da heller ikke pålagt ved lading av Elbil. Det er kun pålagt på nye kurser lagt opp for lading av Elbil: http://www.tu.no/industri/2015/09/06/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill

Dermed kan en komme i en situasjon der B vern er fullstendig unødvendig, men likevel en pålagt del av installasjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. desember 2015, klokken 08:31
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 30. november 2015, klokken 18:34
Riktig V-I-C !
B vern er helt bortkastete penger her.

B vern er da heller ikke pålagt ved lading av Elbil. Det er kun pålagt på nye kurser lagt opp for lading av Elbil: http://www.tu.no/industri/2015/09/06/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill

Dermed kan en komme i en situasjon der B vern er fullstendig unødvendig, men likevel en pålagt del av installasjonen.

Hva som må gjøres ved innstalasjon av nye kurser er en ting. Her må man bare følge de regler som gjelder.

Men jeg står fast ved at ved bruk av Skilletrafo vil ikke dc-strøm fra EN eventuell feil i bilen ikke kunne nå sikringskapet.
Kravet om Jordfeilbryter type B har kommet i den hensikt å blokkere for DC-feil. En skilletrafo er en effektiv blokkering for DC-feil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

KjellG

Nja?

Gitt en skilletrafo. Gitt en diode i serie med en ohms last på sekundærsiden.

Får du en DC på primærsiden?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA