Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Supermann

#1
e-up! / Sv: Nervøs navi
mandag 18. september 2017, klokken 22:12
Ingen som har klart å skru av varslene på denne irriterende tingen på dashbordet?  ;)
#2
e-up! / Sv: Smøre opp bakbremser
mandag 18. september 2017, klokken 22:12
Du har rett. Dette er reklamasjon. Send en mail og få i gang skriftlig korrespondanse på det. Trommelbremser kan vare hele bilens levetid og er forventet å vare vesentlig lenger enn 3år og 40tkm.
#3
e-up! / Nervøs navi
tirsdag 22. august 2017, klokken 16:43
Hei. Har ikke oppgradert min navienhet så den har filla peil på hvor jeg kan lade bilen min. Det er greit nok, navigasjonen er elendig uansett. Problemet er uansett at den får nerver med en gang man er borte fra oslo-området og gir advarsler om at jeg ikke har nok rekkevidde til neste mål(begynner jo med 75%prosent batteri!!). Dette er selvfølgelig bare tull. Jeg har full kontroll. 8)

Hvordan får jeg bort denne advarselen permanent? Denne advarselen er nemlig i veien for kjørecomputeren som jeg bruker aktivt for å kalkulere meg komfortabelt til neste ladestasjon...
#4
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
torsdag 04. mai 2017, klokken 15:49
Flott oppdatering, som stemmer veldig godt med min opplevelse av kapasiteten.

Jeg skulle gjerne sett dette utført på bilen til Marthe også eller på en annen ny bil. Personlig har jeg ikke opplevd noen sporbar endring i kapasitet på min bil som jeg har hatt i to år.

Personlig tror jeg 16,4kwh er en bløff.

e-up er en fin bil, er bare så synd kapasiteten på batteriet er så dårlig.
#5
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:05
Noen som kan dokumentere å ha fått ut mer enn 16kwh av sitt e-up batteri?

Jeg er også sjanseløs på å få ut noe mer enn 14,5-15kwh selv med meget snill kjøring og "temperert" batteri. Nå har jeg aldri kjørt bilen til den faktisk stopper, men jeg finner det utenkelig at det er mulig å kjøre bilen mer enn 10km på "skilpadde".

Argumentet med bremseklosser som henger eller tilsvarende er også urimelig da dette ville blitt reflektert i forbrukstallene som bilen oppgir.

Enten så er batterikapasiteten under 16,8kwh eller så er forbrukstallene som oppgis alt for snille.
#6
e-up! / Utnyttbar kapasitet ihht til kjørecomputer
mandag 24. april 2017, klokken 17:03
Hei!

Hvor mange kwh klarer dere å få ut av batteriet? Legg gjerne inn info om alder på bilen.

Klarer maksimalt ca 14kwh ihht til kjørecomputer. 101km med snittforbruk 13,1kwh/100- restrekkevidde 8km, dvs. ca 6km til skilpadde. Bilen har gått 30tkm og er 3 år gammel.

Jeg kan i hvert fall ikke kjøre 100km med 15kwh/100km. Kan det virkelig være så mye buffer i batteriet i forhold til de oppgitte 18,7kwh bruttokapasitet? Er det noen som får ut mer enn 15kwh for eksempel?
#7
e-up! / Sv: Redusert ladehastighet etter "hard" bruk
tirsdag 06. september 2016, klokken 10:45
Hardt for en elbil av denne typen. Spørsmålet er om andre har prøvd og opplevd tilsvarende. Sjelden man ser Leaf eller e-up i mer enn reelle 100km/h på motorvei.

Råkjøring avviser jeg. Fulgte trafikken og passet på å ligge bak biler som flyttet mye luft, men holdt høyere tempo enn busser, campingvogner og lastebiler.

Har ikke opplevd dette tidligere ved påfølgende hurtigladinger, og jeg tviler uansett på at dette er et problem om man holder 80-90 og mindre.

#8
e-up! / Sv: Redusert ladehastighet etter "hard" bruk
tirsdag 06. september 2016, klokken 09:56
Det er selvfølgelig en teoretisk mulighet, men jeg finner det lite sannsynlig. Har fremdeles tilgode å møte en lader som gir mindre enn de relativt beskjedne 40kw som E-up kan takle. Har hurtigladet ganske mye, kanskje 40 ganger totalt, mens jeg samtidig aldri har kjørt bilen såpass hardt tidligere som under denne turen.

#9
e-up! / Redusert ladehastighet etter "hard" bruk
mandag 05. september 2016, klokken 13:07
Hei! Er det flere her som har opplevd redusert ladehastighet etter "hard" bruk? Kjørte t/r Gøteborg i helgen fra Oslo og på siste ladingen i Råde på vei hjem så opplevde jeg merbart redusert ladehastighet som jeg anslår å være ca. 25kw istedenfor de 40kw som jeg vanligvis får.

Kjøreturen involverte start med fulladet batteri og kjøring fra hurtiglader til hurtiglader med godt tempo, til elbil å være, ca. 100km/h reelt ved å følge trafikken. Har lest på Leaf-forumet at temperaturen i batteriet kan bli så høy at hastigheten blir redusert, og antar at det er nettopp dette jeg opplevde.

PS: Prøvde forresten tipset i en annen tråd om å ligge på 3 sek på biler som flytter mye luft(SUV'er med takboks, varebiler etc). Det fungerte veldig bra og bidro til økt tempo uten nevneverdig økt forbruk. Forbruket endte allikevel på 13kwh/100km. Siden forbruk per tidsenhet ble økt så vil jeg anta at dette bidro til økt temperatur sammenlignet med norsk landeveiskjøring(eller lunking bak/sammen med lastebiler)

Spørsmål er da: Har andre opplevd tilsvarende? Hvordan kan jeg overvåke temp i batteri? Målet må være å kunne tilpasse kjøringen for å få ned temp i tide til evt. neste hurtiglading når man er på tur.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte E-Up med ???
søndag 05. juni 2016, klokken 15:05
i3 har et vesentlig handicap i forhold til nesten alle konkurrentene: Mangel på mulighet for utvendig frakting på takstativ, bakluke eller tilsvarende. I så måte så er e-up en vesentlig BEDRE bil til å transportere ting da den kan påmonteres et skikkelig takstativ.
#11
Dekk / Felger / Sv: Har felger SÅ mye å si?
tirsdag 31. mai 2016, klokken 11:12
Litt ekstra rekkevidde betyr jo også at man i mange situasjoner kan kjøre litt fortere ;-)
#12
e-up! / Sv: Facelift 2016
mandag 30. mai 2016, klokken 10:13
Er jo lov å håpe på en liten boost på effektfronten også...  ::)

speedo til 220 så jeg ikke engang. Bensinvarianten klarer knapt 160 i virkeligheten uansett.
#13
e-up! / Sv: Facelift 2016
mandag 30. mai 2016, klokken 10:05
At noe er på gang er det liten tvil om. Instrumentpanelet på den illustrerte modellen her må da tilhøre en elektrisk variant? Jeg ser en enorm tankmåler. Ikke ulik den jeg har kjennskap til fra før...
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Up! eller golf?
mandag 09. mai 2016, klokken 11:00
Har E-up. Den kommer fint 6mil på vinteren med god komfort. Null stress, med mindre du holder håndbrekket på samtidig som du fester et seil på taket. 6mil klarer du med ski på taket om vinteren om det er din ting(Har kjørt min t/r oslo hemsedal). Lader mer km/time enn golf på stikkontakt. Sommerstid har jeg klart å kjøre 140km med den.   

Dessuten så er det en bil det kommer til å bli særdeles hyggelig å vedlikeholde. Dekk koster nada, sommer som vinter. Bremser bak må aldri byttes i bilens levetid(tromler.. :-) ). Frembremser til VW Up er ikke akkurat dyrt... Tilsynelatende virker det å være mindre feil på e-up enn e-golf også om du ser her på forumet.

Eneste problemet er at appen for å styre forvarming er upålitelig. På godt norsk rævva.
#15
Utifra kartet så ser det ihvertfall ut som en ganske ufarlig strekning å prøve seg på. Høydeprofilen gjør at du uansett kommer deg tilbake til Eidfjord om du ser på toppen at du har for lite rekkevidde. Om du har mer enn 30-35% igjen på toppen så kommer du deg fint til Geilo selv om rekkeviddeindikatoren sier noe annet. Om du  da eksempelvis bruker 60% av batteriet på klatringen opp over 30km så går det.

Egen erfaring(E-UP og utforsykler på taket) er at sykler påvirker rekkevidden mindre enn man skulle tro, særlig i lave hastigheter. Har selv fått over 90km rekkevidde ut av bilen med kjøring på motorvei, to voksne menn og sykler(t/r Oslo Drammen). E-golf har enda mer å gå på så det burde fungere. Skru på eventyrmodus og nyt litt hverdagsspenning(pun intended). Skyt meg ikke om du misser ;-)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA