Hovedmeny

Bytte E-Up med ???

Startet av Louise, lørdag 04. juni 2016, klokken 21:39

« forrige - neste »

Louise

Har nå hatt E-Up ´en min i to år. Den er veldig lettkjørt, og størrelsen gjør at den er utrolig enkel å parkere nær sagt hvor som helst. Men, den er liten.....
Så nå planlegger jeg å prøvekjøre noen elbiler i sommer, og bytte litt tidlig på høsten. Mine krav : minst like lang rekkevidde som E-Up én, helst lengre. Høyere innsteg/førersete. Høyere, dypere og kort sagt større baggasjerom. Bedre plass i passasjersetet. Bedre utstyrt, f eks mulig å ta opp/ned vinduer fra førersetet, regulere passasjersetet osv. Helst må den være omtrent like lettkjørt som E-Upén.

Noen forslag ? Andre som har byttet fra E-Up til større, og hva valgte dere ?

elektrolux

Har e-Up, og liker Soul.

Men har i motsetning til deg aldri savnet en større bil. e-Up er jo utrolig romslig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Louise

Ja, i utgangspunktet er den romslig nok. Men har nettopp vært igjennom flytting, og da savnet jeg noe større.
Det jeg mistrives med er de små detaljene som ikke er tilstede, f eks seteregulering på passasjersiden, å kunne regulere passasjervinduet fra førersiden osv. Og så ønsker jeg å ha et høyere innsteg (sitte høyere). Får ta sommeren til hjelp.

Vollis47

Vi vurderte bl.a. EUp i fjor sommer og endte opp med en Peugeot eOn. Den har det du savner med eUp, men dessverre ikke noe mer rekkevidde.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

OlavEmil

Kiaen er vel den bilen ein sit høgast i av dagens elbilar. Med unntak av varebilane, såklart. Samtidig kjennest bilen stor og romsleg, sjølv om det er ein liten bil, mindre enn t.d. Leaf og Golf (mao lettkøyrd og lettparkert :) ).

Det store minuset med Kiaen er at bagasjerommet er lite. Det er nok det som gjer at han kjennest så romsleg, meir plass er satt av til kupeen. Eg veit ikkje korleis det er samanlikna med eUpen, og om det er stort nok til dine behov. Med bakseta nede er det god plass til det meste.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ingeniøren

Ta en titt på BMW i3 - den liker garantert alle damer, og et par mannfolk  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Strøm Tycoon

Sitat fra: Louise på lørdag 04. juni 2016, klokken 21:39
Har nå hatt E-Up ´en min i to år. Den er veldig lettkjørt, og størrelsen gjør at den er utrolig enkel å parkere nær sagt hvor som helst. Men, den er liten.....
Så nå planlegger jeg å prøvekjøre noen elbiler i sommer, og bytte litt tidlig på høsten. Mine krav : minst like lang rekkevidde som E-Up én, helst lengre. Høyere innsteg/førersete. Høyere, dypere og kort sagt større baggasjerom. Bedre plass i passasjersetet. Bedre utstyrt, f eks mulig å ta opp/ned vinduer fra førersetet, regulere passasjersetet osv. Helst må den være omtrent like lettkjørt som E-Upén.

Noen forslag ? Andre som har byttet fra E-Up til større, og hva valgte dere ?

Som ingeniøren sier, BMW i3 bør vurderes.

Ikke bare er det en kvalitetsbil fra topp til tå, med byggekvalitet og kvalitetsfølelse en BWM verdig, men det er også en ekstremt lettkjørt bybil hvor man sitter høyt og har god oversikt.

Svingradiusen er blandt bilverdens aller minste, og man kan nær sagt bokstavelig talt snu på 5-øringen. Den er også ekstremt effektiv i bykjøring, og slett ikke verst på motorvei heller, selv pendler jeg daglig 9mil på E6, sommer som vinter.

Har også sansen for hvordan sitteflaten i setene framme er utformet for lett innsteg, glimrende design hvor man har unngått de klassiske skarpe vangene og istedet gitt setekanten en avrunding.

Kort sagt, BMW i3 tilfredsstiller alle kravene du stiller. Men i tillegg får du en bakhjulsdreven rustfri BMW bygget av aluminium og karbonforsterket plast som best kan beskrives som; "fremtiden verdig", på kjøpet.

Jeg hadde ikke vært i tvil ett sekund. Du bør i alle fall ta en kikk på en.

OlavEmil

Ja, eg tenkte òg på BMWen. Flott bil, og knusar rekkjevidda til eUp med nytt batteri. Men relativt liten inni (men større ein Up, trur eg?), og berre 4 seter. Om det funkar, bør den prøvast :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

02jan

Liten inni ? Større forran der jeg sitter, en min 90 talla Audi a6.
Veldig kjekt med en hverdagsbil hvor jeg setter meg rett inn , istede for ned , slik jeg ville gjort om jeg skulle kjøre på racerbane.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Magster

Tror du blir overrasket over størrelsen, vesentlig større en E-Up.

OlavEmil

Sitat fra: 02jan på søndag 05. juni 2016, klokken 11:17
Liten inni ? Større forran der jeg sitter, en min 90 talla Audi a6.
Veldig kjekt med en hverdagsbil hvor jeg setter meg rett inn , istede for ned , slik jeg ville gjort om jeg skulle kjøre på racerbane.

Ja, førarplassen er superduper. Sit høgt og godt, og god romkjensle :) . Men ettersom det var flyttelass og lasteplass som var poenget til trådstartar er det jo greitt å nemne. Men som eg skreiv, og Magster stadfesta, er det nok eit godt steg opp frå eUp her og.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Supermann

i3 har et vesentlig handicap i forhold til nesten alle konkurrentene: Mangel på mulighet for utvendig frakting på takstativ, bakluke eller tilsvarende. I så måte så er e-up en vesentlig BEDRE bil til å transportere ting da den kan påmonteres et skikkelig takstativ.

elektrolux

Sitat fra: Louise på lørdag 04. juni 2016, klokken 22:11
har nettopp vært igjennom flytting, og da savnet jeg noe større.
Det jeg mistrives med er de små detaljene som ikke er tilstede, f eks seteregulering på passasjersiden, å kunne regulere passasjervinduet fra førersiden osv. Og så ønsker jeg å ha et høyere innsteg (sitte høyere). Får ta sommeren til hjelp.

Hva med en Berlingo utenom eller i stedet?

Det har vi og er genial til flytting, og til utleie. Kostet oss 130 000 kr, men de pengene er snart tjent inn igjen. Kan også regulere passasjervindu fra førersiden og du sitter høyere enn i e-UP. Er 3 seter og har omtrent samme rekkevidde som e-Up men lader senere.

Her er noen bilder og omtale av den bilen: https://nabobil.no/listings/2912-citroen-berlingo-2013-stavanger?start_time=05.06.2016+16%3A20&end_time=05.06.2016+16%3A20
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bromm

#13
BMW i3 er jo "selvskreven" i forhold til trådstarters behov  :D At bilen i tillegg er den mest energieffektive bilen i verden av ALLE serieproduserte biler (EPA 124 MPGe), bygget i CFRP (rustfri og veldig sikker) og kanskje verdens mest avanserte bil mht. Internet connectivity og onboard entertainment (mulighet for IFTTT-integrasjon, BMW Connected (online apps/entertainment), 24-bit FLAC audio, MKV full-HD video avspilling på hovedskjerm etc. etc.), er jo bare starten av all bonus man får med i tillegg.

Fremtidens bil - flere år før konkurrentene  ...og som "flyttebil" tar den pusten fra de fleste (enten man kjører på de største flatskjermene, 1000 liter blomsterjord eller 37 (!) kasser á 6 vinflasker - se bilder):

Øystein16

Litt på sida, men Mercedes hadde i 2010 fått Tesla til å byggja om ein Mercedes A-klasse, men valgte i staden seinare å produsera den elektriske B-klasse.

De vart bare laga 500 stk. av den. Den hadde vore glimrande som elbil, men den var vel for god for si tid. Romsleg, 5 seter, rekkevidde 200km. Det fortel litt om kor tregt utviklinga faktisk har gått.


https://www.youtube.com/watch?v=dFQ2DKxnKAE




© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA