Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jensjacob

#1
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:12
Loving it!  ;D :+1:
#2
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
fredag 27. oktober 2017, klokken 22:29
Sitat fra: stefse på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:49
Hvis jeg ikke greide å oppdrive en garasje-datageek som kunne hacket systemet, ville jeg faktisk tatt kontakt direkte med Kreisel og spurt hva de tar for jobben.

Jeg har haft kontakt til Kreisel flere gange og anmodet dem om at sætte deres batteriløsning til salg. Jeg har ikke turdet spørge om de vil sælge know-how. Jeg har også spurgt dem om de har fået support af VW på det pågældende projekt eller om de har udviklet deres løsning på egen hånd. Kun hvis de helt selv har udviklet deres batteri så må de vel sælge deres know-how. Husk på at de ikke kun har opgraderet batteriet men også laderen til 22 kW.

De er i princippet flinke til at 'svare' men det er den samme melodi jeg nu i et år har fået: At de ikke sælger deres løsninger til private og at de ligger i forhandlinger om at levere batterier til større bilproducenter.

Min konklusion er at vi almindelige konsumenter ikke får noget som helst ud af at henvende os til dem. Jeg er også ret sikker på at de er i lommen på de store bilfabrikanter og ihvertfald som minimum har underskrevet en masse fortrolighedsaftaler.

Der går lang tid - hvis nogensinde - inden Kreisel bliver tredieparts leverandør af batteriopgraderinger til private elbilejere, hvad enten det handler om færdige løsninger eller know-how.
#3
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
onsdag 25. oktober 2017, klokken 07:36
Selvfølgelig skal man ikke svindle.

Men hvis det var mig som nærmede mig 'muren' så vil jeg om ikke andet prøve at lokke dem til at kigge på bilen med deres systemer. Jeg vil meget meget gerne høre deres udvidede fejlmeldinger. De fejlmeldinger som kun et professionelt diagnosesystem vil rapportere.

Har du iøvrigt prøvet at sætte det gamle batteri tilbage og se om det stadig virker for at udelukke om det er en eller anden automatisk fejlmelding der bare opstår så snart bilen har haft mistet kontakten til batteripakken ?

Uanset hvad så vil det være rart at blive bekendt med alle de fejlmeldinger man kan. Også dem der kun bliver givet via. professionelt udstyr.

Kompromis:
Kunne man ikke sige... jeg har fået et uautoriseret værksted til at skifte batteripakken og nu er der opstået en underlig fremmed fejlmelding og jeg er derfor blevet i tvivl om om det udskiftede batteri egentlig er et 24 kWh eller et 36 kWh batteri. Undskyld. Det er min fejl. Jeg skulle ikke have gjort det. Vil i være søde med jeres udstyr at prøve at diagnosticere problemet og måske bekræfte din mistanke. Det eneste jeg ønsker er jo at min bil kører for jeg er jo så glad for den. Læg sig fladt ned og appeller til deres servicemindedhed.

På den måde kan man da klarlægge om systemet kan udlæse batterikapacitet/batteriidentitet.
For hvis det kan det, så burde resten være praktikaliteter.
#4
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 17:15
Interessant.

Og du er selvfølgelig sikker på at batteripakken fungerer og ikke har taget skade sammen med den bil det oprindelig sad i ?

Jeg tænker om du ikke bare skulle køre bilen på en trailer ned til Møller og sige at den af en eller anden grund ikke vil starte men kommer med en underlig fejlmelding du ikke har set før.
- Om de ikke bare lige kan checke status på deres OBD og så kode lidt. Du regner selvfølgelig med at det er en smal sag og at du er sikker på de kan ordne det mens du venter.

Så kan det være at de ordner det til dig uden at vide hvad de egentlig har gjort  ::)
#5
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:24
Når det så er sagt så mener jeg også at man skal være meget forsigtig med disse modifikationer. LiIon batterier med disse ladestrømme og energimængder skal styres fuldstændig efter bogen. Jeg kender en der byggede en elbil selv hvor en fejl på lader eller batteri fik det hele til at brænde ned en nat uden opsyn. Derfor synes jeg også man bør overvåge systemet meget nøje de første mange gange det lader op (i garagen eller lign.) og aflades (ved kørsel).

I bund og grund mener jeg at det skal være original hardware og original software (omend justeret) der styrer disse. En eller anden arduino-agtig chip der er programmeret til at oversætte mellem to CAN busser mellem gammel BMS og nyt batteri - som jeg har set nævnt som en mulighed - er i min verden fuldstændig no go.

Man kan bruge hjemmelavet arduino til at styre sit køleskab eller brødrister. Men ikke et indregistreret køretøj med et energiindhold på 25+ kWh.
#6
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 22. oktober 2017, klokken 15:16
En sælger hos VW (ikke værkføreren) mente absolut ikke det var muligt da der var reservedelsnumre på hver eneste del og en tilhørende 'lovlig' måde at kombinere disse på.
36 kWh batteriet var ikke en komponent der var beregnet til brug i 24 kWh e-Golfen og derfor ikke opført på dennes reservedelsliste og dermed ikke mulig at montere eller eftermontere.
Så på den simple måde var det i hans verden ikke muligt og således ikke noget som nogen som helst skulle besværes med at tænke over og således var der ikke mere at diskutere om. Paragrafrytter af værste skuffe...
Men han skal jo også bare forholde sig til at sælge biler til folk der ved om muligt mindre om deres funktionalitet end han selv gør.
#7
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
søndag 22. oktober 2017, klokken 09:01
Hvordan bytter du ? Hvis du gør det hjemme hvad bruger du da af værktøj ? Løftegrej ?
Batteriet er jo meget tungt og skal støttes i fire veldefinerede punkter måske flere ? Hvordan med afmontering af bolte ? Er de ikke svært tilgængelige ? Har de standard hoved ? Torx ? Unbrako ?

Husk at løsne kabelbindere og frigive kabel i takt med at du sænker batteriet.
Sørg for at alle stik er pinlig rene - især HV stik - inden du samler dem igen.

Du har selvfølgelig set videoer af hvordan man fjerner batteriet (?)
Her er alligevel et par stykker:





Fotodokumenter alt.
Mange tak for hjælpen og initiativet.
#8
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:23
Må jeg anmode moderator om at gøre denne tråd til en 'sticky'. Måske med en tidsbegrænsning på 100 dage til at starte med ?

Hej Offpist

Meget spændende projekt. Jeg har selv tænk de samme tanker.

Sidste år da jeg skulle have VW (Odense, DK) til at skifte til vinterdæk brugte jeg ventetiden (som var uforholdsmæssig lang) til at kigge mig omkring samt snakke med værkføreren om batteriskifte/opgradering. Han kunne godt se fidusen i at skifte til et større batteri. Han var ikke afvisende men meget åben overfor den tænkte situation at jeg skulle komme med et 36 kWh batteri som jeg så i givet fald godt ville have hans hjælp til at sætte i. Jeg fik endda hans visitkort.
På det tidspunkt kendte jeg ikke noget til komponentbeskyttelse og nævnte derfor ikke noget om den lille forhindring.
Så hvis du har en række konkrete tekniske spørgsmål som du gerne vil have jeg stiller ham så skriv endelig. Jeg er også nysgerrig efter hvor du er i processen lige nu.
Men jeg frygter at værkførerens velvillighed måske skyldes dels at han ikke er bekendt med VW's meget introverte politik på det her område og dels at han måske ikke ved hvor svært det er rent softwaremæssigt.

Held og lykke med projektet.

Mvh. Jacob



#9
e-Golf / Crashtest e-Golf - batteri
fredag 21. juli 2017, klokken 21:47
Hej

Er der nogen herinde der kender til om der er blevet udført standard crashtests af e-Golfen hvor fokus (også) har været på hvordan batteriet har det efterfølgende ? Og om almindelige folk som os har tilgang til sådanne resultater ?

Jeg spørger fordi jeg gerne vil få en fornemmelse af hvad man skal forvente sig af et batteri der har siddet i en skadet bil. Jeg går ud fra at det er forsikringsselskaber og ophuggere man skal spørge først hvis man gerne vil erhverve sådan et batteri til en rimelig pris.

Det er i forbindelse med et evt. afgangsprojekt på en teknisk skole omkring restaurering og opgradering af et brugt batteri til en eksisterende elbil.

Der vil det være helt afgørende at have et batteri til rådighed. Helst et funktionelt et. Jeg stillede i princippet gerne min egen bil til rådighed men vil nødig undvære den i perioden. Desuden skal der også være mulighed for at lave destruktive undersøgelser samt at begå fejl, så min bil er nok alligevel ikke så aktuel.
#10
e-Golf / Sv: Nye E-golf
lørdag 13. mai 2017, klokken 21:05
Sitat fra: TM på onsdag 10. mai 2017, klokken 19:48
Da er det jo dårlig at det ikke følger med en ladekabel som støtter både 2 x 16A og 1x32A.

Beklager at jeg bringer det op igen, men jeg vil næsten vove den påstand at hvis du har en lader der bruger to faser af 16A så kan den godt kobles op på et stikudtag med 1x32A til rådighed med en passende adaptor. En adaptor der blot samler de to faser fra laderen på samme pin og således samlet set trækker 32A. - Hvorimod det omvendte ikke ville kunne lade sig gøre.

De to separate ladere er vel ligeglade med om deres vekselspændings input er i fase eller ej. De skal bare bruge noget elektrisk energi som de så ensretter og kobler parallelt ud på batteriet.
#11
e-Golf / Sv: Nye E-golf
fredag 12. mai 2017, klokken 16:41
Sitat fra: TM på onsdag 10. mai 2017, klokken 19:48
Da er det jo dårlig at det ikke følger med en ladekabel som støtter både 2 x 16A og 1x32A.

Ikke for mig.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvornår man har adgang til et strømudtag med 1x32A og ikke samtidig har adgang til 3x16A. - Hvoraf man bare skal bruge de to faser. Måske en norsk bygd, men ikke noget sted i Danmark. Tror jeg ikke.
#12
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 10. mai 2017, klokken 19:40
Nu ved jeg ikke hvordan det er med de norske modeller, men jeg har fået bekræftet at her i Danmark da skal 7 kW laderen bruge to faser af 16A. Rigtig godt nyt for forbrugerne og elværkerne synes jeg. Så kan vi overlade eenfasekonceptet til amerikanerne.
#13
- Og hvis man så koblede to slanger med over til kølevand også så spildvarmen kunne udnyttes i kabinen, så kunne det spare ekstra strøm...
#14
Model S / Sv: Skrytebilder! :)
torsdag 26. januar 2017, klokken 19:31
Hvis man nu malede fartstriber på siderne af bilen, ville det så gøre noget hvis den på højre side pegede skråt nedad og den på venstre side pegede skråt opad ...?
Næppe helt optimalt. Heller ikke selv om man kun kan se een side ad gangen.

Jeg spørger fordi det ser ud som de fælge der ikke kan spejles om en akse (turbinefælge osv.) alle ser ens ud - dvs. de giver bilen et forskelligt udtryk fra side til side. Men det er ok ??
Kan man simpelthen ikke få fælge (længere) hvor det dilemma er imødekommet ?
#15
Elbiler i media / Kreisel prototyper
tirsdag 24. januar 2017, klokken 18:04
Prototyper der er byggede på allerede eksisterende biler. Viser at det ikke er umuligt eller nødvendigvis dumt at ombygge fossil modeller.

Tesla må hellere forberede sig på konkurrencen fra Europæisk kvalitet.

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-and-arnold-schwarzenegger-present-the-electric-g-class/

Hvis de ville kunne denne bil sikkert være i serieproduktion inden Tesla Model 3 - eller inden Model X er vokset fra sine børnesygdomme  ::)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA