Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - herr x

#1
Elbilen i Samfunnet / Er Tesla 3 et historisk skille
lørdag 16. april 2016, klokken 17:22
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. april 2016, klokken 16:56Du sier det blir slik at de pøblene som ikke har råd til elbil blir de som tviholder på fossilt brennstoff-biler. Men hva med de som har råd til å la være å velge elbil? Fordi man har lyst til å kjøre V8 tross doble avgifter, tredobbel drivstoffkostnad og 10 dobbel bompengeavgift.

Bensinbil blir i slike tider et statussymbol for de få. Jeg tror ikke vi kommer dit, men om vi gjør det er nok jeg en av de som kjører v8 fortsatt.
De rene fossilbiler som fortsatt kommer til å produseres etter at alle gått over til batteri-elbiler, vil ikke være noen statussymboler. Etter at Apple gjort om i spillereglene for mobiltelefoner, fantes det fortsatt gamle telefoner med monokrom display og fysiske knapper. Men denne type telefoner var slike som man kjøpte billig i kassen til Claes Ohlson og neppe noen statussymboler.
De eneste nye fossilbiler som vil produseres om noen år, vil derfor være noen Tata Nano og muligens noen Russiske Ladaer - biler som kan selges til en meget lav pris i kassen til Claes Ohlson.

De som kjører V8-biler når batteribilene tatt over, vil ha biler som er 10-12 år gamle og ser utdaterte ut i design. Dette vil sikkert være kule biler og mange unge vil være nysgjerrige og lure på hvordan bilene så ut og fungerte i gamle dager, men få vil nok bruke disse bilene til hverdags.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er Tesla 3 et historisk skille
lørdag 16. april 2016, klokken 09:49
Sitat fra: Kanutten på lørdag 16. april 2016, klokken 09:40
Sitat fra: herr x på lørdag 16. april 2016, klokken 09:31
Sitat fra: Kanutten på lørdag 16. april 2016, klokken 09:29
Sitat fra: herr x på lørdag 16. april 2016, klokken 09:05
BMW har nå besluttet å helt droppe å produsere fossilbiler og velger å bare produsere elbiler.

Hvor har du dette fra?
http://www.greencarreports.com/news/1098778_bmw-to-make-whole-lineup-electric-with-range-extenders-awd-report

Interessant, men å si at de kun skal produsere elbiler var vel å dra det litt langt  :)
Her er en annen kilde:

By 2022 all BMW's will be AWD range-extender electric cars
http://www.electric-vehiclenews.com/2015/06/by-2020-all-bmws-will-be-awd-range.html?m=1

BMW har skjønt hva som er på gang...
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er Tesla 3 et historisk skille
lørdag 16. april 2016, klokken 09:05
Sitat fra: BensinV8 på fredag 15. april 2016, klokken 23:57
Jeg tror de av dere som sammenligner IPhone med Tesla og elbil tar feil.

De har rett i at det vil påvirke andre merker. Men de tar feil i at det blir en revolusjon.

Man er nødt til å ha to tanker i hodet samtidig selv flere her er overbevist om at elbil er det riktige for fremtiden. Bensinbiler vil være der parallelt. I alle fall som ladbare hybrider. Og hvilken biltype vinner? Elbil som må lades, eller hybriden som kombinerer det beste fra to verdener?
Titusenvis av mennesker over hele verden ser nå denne revolusjonen komme. Bilprodusent etter bilprodusent innrømmer at Tesla har truffet riktig. BMW har nå besluttet å helt droppe å produsere fossilbiler og velger å bare produsere elbiler.

Ladbare hybrider kombinerer det dårligste fra to verdener: altfor underdimensjonert batteri, og altfor dårlig ombordgenerator. Folk vil ikke se poenget med at en irriterende fossilmotor skal starte hele tiden, når andre bilister kjører helt lydløst og mye billigere.

Nei, biler med enorme bensingeneratorer som spiser opp bilenes bagasjeplass og som krever oljeskift, registerreimskift og regelmessig og dyrt underhold, vil bare eksistere under få år mens det er underskudd på batterier til rimelig pris; det blir pøbelen som ikke har råd med en skikkelig batteribil som blir sittende med slike biler til batteriprisene droppet.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er Tesla 3 et historisk skille
torsdag 14. april 2016, klokken 23:00
Sitat fra: ladov på torsdag 14. april 2016, klokken 22:49
Elbilene *er* jo begrenset i rekkevidde. Til og med TMS representerer en minimumsløsning.  Ikke at vi trenger vi ikke bekymre oss, TM3 vil være bra nok for hundretusener. De som insisterer på å kunne kjøre 1000km på en lading får bare fortsette med fossilbilene sine mens de venter på at batteriteknologien tar igjen behovet deres..eller til de legger om vanene sine. ;)

#6
Model S / Når kommer facelift og større rekkevidde
torsdag 14. april 2016, klokken 17:52
Sitat fra: HKS på torsdag 14. april 2016, klokken 17:43
Sitat fra: herr x på torsdag 14. april 2016, klokken 17:37
Jeg tipper det også, men det virket som at brukeren HKS vet at det ikke er mulig med dobbeltlader til Model X? Eller gjetter han bare?
Dobbeltlader er ikke mulig på Model X nei.

Det står også veldig tydelig i Design Studio på valget om "High Amperage Charger Upgrade" at "This upgrade is not available after delivery".
Mitt spørsmål dreier seg ikke om hvorvidt man kan oppgradere til den nye laderen etterpå, uten om det er plass for en andre 11kW-lader slik som det er plass for i Model S.
Jeg gjetter at det kun er plass for en lader i Model X men har ikke funnet noen informasjon om saken - har du noen kilde til påstanden at dobbeltlader de facto ikke er mulig på Model X?



Edit: Jeg fant informasjon selv. Ser ser ut som at det kun vil være et valg i EU: en singel 16,5kW-lader:

According to a post on German Forum, European Model X has a 16.5kW charger, which means 24A with three phases.

US Model S is using 10kW charging with 20kW with double charger. (40 and 80A)
EU Model S is using 11kW charging with 22kW with double charger. (3x16 and 3x32A)
US Model X is using 12kW charging with 18kW secret option. (48 and 72A)
EU Model X is using 16.5kW charging with no secret option. (3x24A)
#7
Model S / Når kommer facelift og større rekkevidde
torsdag 14. april 2016, klokken 17:37
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 17:31Jeg tipper to ladere ikke er mulig og at 16,5kW-utgaven erstatter 11kW-utgaven i bilen om du bestiller 16,5kW.
Jeg tipper det også, men det virket som at brukeren HKS vet at det ikke er mulig med dobbeltlader til Model X? Eller gjetter han bare?

Det fantes en teknisk manual for Model S på nett tidligere, det kanskje finnes noe tilsvarende for Model X hvor man kan se om det er gjort plass for to ladere?
#8
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
torsdag 14. april 2016, klokken 17:07
Sitat fra: HKS på torsdag 14. april 2016, klokken 16:37
Sitat fra: herr x på torsdag 14. april 2016, klokken 15:31Et annet spørsmål: jeg har dobbeltlader i min Model S. Tror dere at det er mulig å ta ut den ene laderen og montere i min Model X som forhåpentligvis kommer til sommeren?
Nei, Model X og facelift Model S kommer med en ny lader.
Her må man velge mellom 11 kW som er standard, eller oppgradere til 16,5 kW.
Men hvis jeg velger standard 11kW-lader til min Model X, er det da en annen type 11kW-lader enn den som sitter i min Model S? Hvil det ikke være mulig å ha to ladere i Model X?
#9
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
torsdag 14. april 2016, klokken 15:31
Sitat fra: SunSeeker på torsdag 14. april 2016, klokken 14:50
Kanskje nevnt før, men ser ut som om radar er plassert helt til venstre nede i grillen. Eller tar jeg feil??

(blir helt til høyre på bildet for de som......)
Radaren er plassert bak teslalogoen i fronten.

Et annet spørsmål: jeg har dobbeltlader i min Model S. Tror dere at det er mulig å ta ut den ene laderen og montere i min Model X som forhåpentligvis kommer til sommeren?
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er Tesla 3 et historisk skille
torsdag 14. april 2016, klokken 11:25
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 14. april 2016, klokken 08:00
Det skal mye til at Model 3 selger 10 ganger dét Model S gjør, selv om reservasjonene har blitt veldig mange.

Det er en trend at man reserverer og sikrer seg muligheter. 10.000kr er småpenger for alle nybilkjøpere.

Man kan nok ikke symmetrisk sammenligne antall reservasjoner av Model S og Model 3 og gjøre det om til antatt antall salg.

Tesla er langt mer kjent nå og folk er flokkdyr. Om en gjorde det skal alle andre gjøre det også. Spesielt når det ikke er bindende.

Så dette med reservasjoner er et markedsføringstriks og "hype" som media hyper opp enda mer. Det er genialt markedsføringsmessig på mennesker sol opererer som flokkdyr.

Jeg er derimot en litt sjelden utgave og lar meg ikke påvirke av den slags. Jeg vet at dersom jeg av en eller annen grunn skulle ønske meg en Model 3 så er det bare å kjøpe en av de første bruktbilene som blir fornuftig priset. Da slipper man leveringstiden også. Og Model 3 vil ikke være eneste bilen i verden så skulle det ikke gå så er det jo ikke akkurat krise.

Ikke misforstå. Jeg kommer ikke til å kjøpe en elbil slik de er pr i dag. For kort rekkevidde og ingen ordentlig gode elbiler på nivå med mine V8-biler.

Den dagen en elbil blir bedre enn en MB S500 4-Matic eller Porsche Panamera så kunne jeg vurdert en. Porsche Mission E blir således spennende. Men jeg er for opptatt av motorlyd og det er så viktig del av min kjøreopplevelse at jeg gledelig betaler 40-50.000kr mer i året for å kjøre det jeg kaller "skikkelig bil".
2007:
Det skal mye til at iPhone selger 10 ganger dét Nokia gjør, selv om mange virker interessert.

Ikke misforstå. Jeg kommer ikke til å kjøpe en smarttelefon slik de er pr i dag. For kort batteritid og ingen ordentlig gode telefoner på nivå med mine Nokia-telefoner.

Den dagen en smarttelefon får bedre batteritid enn en Nokia 7610 Golden Super SMS-Edition eller Motorola Spark Super Long Last 8817 Dual Row Display så kunne jeg vurdert en. Nokias nye smarttelefon med tastatur blir således spennende. Men jeg er for opptatt av morsomme ringetoner og det er så viktig del av min telefonopplevelse at jeg gledelig betaler 4-5000kr mer for det jeg kaller "skikkelig telefon".
#11
Sitat fra: Nesquik på onsdag 13. april 2016, klokken 14:49Et siste alternativ som jeg ser mange peker på i andre tråder er Drammen Karosseri som tydeligvis har spesialisert seg på Tesla. Kanskje jeg tar en tur innom der også før jeg bestemmer meg.
Jeg fikk akkurat laget en skade på plastikkdelen frem på min bil hos Drammen Karosseri. Det kostet 5000kr inkl. MVA - et beløp lavere enn egenandelen i forsikringen, så jeg tok det utenom forsikringen.
Dette er andre gangen jeg er hos Drammen Karosseri grunnet en skade på bilen og kvaliteten på deres arbeid er ubeskrivelig bra. Anbefales!
#12
Sitat fra: krl på torsdag 31. mars 2016, klokken 23:19
I følge artikkelen, så var det både skjøteledninger og diverse modifikasjoner involvert.. Så da er det vel sannsynlig at bilen ikke forårsaket brannen.
Det var en taxi med diverse taxi-utstyr. Gjetter at installasjonene blitt gjort på en profesjonell måte.
Men Tesla er tydelige med å kommentere alt tredjepartsutstyret, noe som jeg syns tyder på at de allerede funnet ut at kilden til brannen er noe eksternt.
#13
Model X / Sv: Model X vises i Oslo 21 Mars
onsdag 23. mars 2016, klokken 20:34

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. mars 2016, klokken 19:26Hvordan blir det mer plass i 3. seterad ved å ta bort midtre sete på andre seterad? Setene på andre seterad må jo være tilpasset de som sitter der, og man kan jo ikke sitte med begge bena ut i midten på tredje rad?

Men at det føles mindre klaustrofobisk på 3. rad uten midtsete kan jeg absolutt være med på.
Jeg var på visningen på mandagen. Når man sitter i bakerste seterad og det sitter tre voksne på rad 2, så finnes det ingen plass i det hele tatt for ben på rad 3. Da er løsningen at man amputerer bene sine, alternativt at de på rad 2 presser seg sammen slik at alle sitter som konservert makrell.
Men! Hvis midtplassen på rad 2 står langt frem, eller ikke er tilstede, så kan de på rad 3 ha sine ben i hullet og dermed kan 6 voksne få plass fint (de lengst bak må sitte litt rotert mot midten, men det går helt fint).

Jeg og min fru har tre barn og AuPair - valgte 6-setekonfigurasjon og jeg er helt sikker på at det er riktig valg. Kun de som virkelig trenger 7 seter bør bestille den varianten.
#14
Model S / Sv: Autopilot virker ikke etter oppdatering til 7.1
tirsdag 12. januar 2016, klokken 07:45
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 12. januar 2016, klokken 00:19
Samme problem på min. Men har prøvd reset 4-5 ganger uten at det hjelper.
Jeg har samme problem, har også prøvd reset av store skjermen uten fremgang.
#15
Jeg har P85D og ønsker enten at Tesla justerer ned påstander om effekt og ytelse til korrekt nivå, eller oppgraderer bilen til hva den ble solgt med.
Grunnen til dette er at forsikringspremien er vesentlig større for P85D enn for 85D, og det er jo ingen grunn til å betale veldig mye høyre forsikringspremie når forskjellen i hovedsak er rødfargen på bremsecalipene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA