Model X vises i Oslo 21 Mars

Startet av Snowroller, mandag 21. mars 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

KrW

Sitat fra: Blip på tirsdag 22. mars 2016, klokken 00:35
Ang. ski: Dette er en nødløsning!  :o Jeg aksepterer slikt i Leafen, men ikke i en bil til nesten 1.000.000,- Hvor skal femtemann sitte?

Da kan du enten velge 6 seter eller så må du nok gå for ski over stolrygg enten med å bruke ett sete bakerst eller ha den korteste personen i setet som får ski over stolryggen. Eller sugekoppfeste på taket, eller på hengerfestestativ eller i en henger.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

pwb

Ang. ski: Dette er en nødløsning!  :o Jeg aksepterer slikt i Leafen, men ikke i en bil til nesten 1.000.000,- Hvor skal femtemann sitte?

Femtemann blir nok gladelig igjen hjemme og spiller på data. Finnes vel mange biler der ute til mer enn 1.000.000,- uten noen god løsning for ski, så skjønner ikke helt hvorfor 1.000.000,- har noe å gjøre med ski liksom. Du kan jo få mye større og billigere bil med plass til mer enn 5 personer OG ski til alle.

Øyvind.h

Hvor mange SUV'er til en mill mangler mulighet for å frakte ski?
Blip burde nok heller skrevet: hvor mange dyre store familiebiler mangler en god løsning for ski.
At en Lambo ikke har takstativ er ikke uventet :) En 7-seters SUV (eller cuv) derimot :) Dessverre veldig mange "man kan jo bare" workarounds med Model X som en konsekvens. Hva man skal bruke bilen til er veldig avgjørende for Model X sammenlignet med konkurrenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Blip

Sitat fra: pwb på tirsdag 22. mars 2016, klokken 07:08

Femtemann blir nok gladelig igjen hjemme og spiller på data. Finnes vel mange biler der ute til mer enn 1.000.000,- uten noen god løsning for ski, så skjønner ikke helt hvorfor 1.000.000,- har noe å gjøre med ski liksom. Du kan jo få mye større og billigere bil med plass til mer enn 5 personer OG ski til alle.
Det burde være åpenbart at El-bil er fokus på dette forum. For oss er det snakk om å bli hel-elektrisk uten en masse kompromisser. Vi trenger hengerfeste (pga. båt), vi må kunne frakte ski, og vi ønsker å kunne kjøre relativt langt uten å måtte lade. Det finnes jo en haug med biler som løser alt dette, men fremdeles ingen El-bil.

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Epleskreller

Var og så på bilen i dag.  Midtsete på rad to var ikke egnet for meg (1.88m) da hodet gikk i taket. I tillegg er det veldig trangt sideveis. I tredje rad hadde hodet ca 3cm klaring til glassruta når bagasjerommet var stengt.

Min konklusjon er at jeg gjorde rett i å velge 6-seter..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

karl100

Takk for interessante observasjoner. Er det noen som planlegger å kjøre fra Trondheim for å se bilen i morgen? Ser ved å trykke på invite-linken ut til at det fortsatt er ledig.

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Elraptus

Anbefaler alle som ikke har tenkt å se bilen før de tar levering om å velge 6 seter. Det blir alt for trangt i 3 rad i 7 seteren. I 6 seteren tror jeg selv 2 voksne sitter ok på rad 3. Skiproblemet er også løst på 6 seteren

satheesh.net

Øyvind.h

Sitat fra: Elraptus på onsdag 23. mars 2016, klokken 18:48
Anbefaler alle som ikke har tenkt å se bilen før de tar levering om å velge 6 seter. Det blir alt for trangt i 3 rad i 7 seteren. I 6 seteren tror jeg selv 2 voksne sitter ok på rad 3. Skiproblemet er også løst på 6 seteren
Hvordan blir det mer plass i 3. seterad ved å ta bort midtre sete på andre seterad? Setene på andre seterad må jo være tilpasset de som sitter der, og man kan jo ikke sitte med begge bena ut i midten på tredje rad?

Men at det føles mindre klaustrofobisk på 3. rad uten midtsete kan jeg absolutt være med på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TpGn

Vi har tre barn og har bestilt 7 seter. Hadde vi vært en familie på 4, så hadde jeg nok landet på 6 seter, men hvis man alltid er 5 så gir man fra seg svært mye bagasjeplass hvis tredje rad alltid må være i bruk.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Jeg hadde også gått for 7-seter om jeg hadde kjøpt. Vi er familie på 6 med to små og to tenåringer. Det er allerede ønsker om å ta med venner på hytta og andre steder, så vi trenger de setene vi kan få. Om et års tid kan begge de minste sitte bakerst i S`en, så da har vi 7 seter på langtur mot 6 nå :)

En mindre familie vil nok helt sikkert se på 6-seteren som det aller beste valget. Midtre sete på andre seterad er smalt. Funker fint med tre tenåringer i baksetet, men ikke tre voksne.
VW ID4 GTX 2023

herr x

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. mars 2016, klokken 19:26Hvordan blir det mer plass i 3. seterad ved å ta bort midtre sete på andre seterad? Setene på andre seterad må jo være tilpasset de som sitter der, og man kan jo ikke sitte med begge bena ut i midten på tredje rad?

Men at det føles mindre klaustrofobisk på 3. rad uten midtsete kan jeg absolutt være med på.
Jeg var på visningen på mandagen. Når man sitter i bakerste seterad og det sitter tre voksne på rad 2, så finnes det ingen plass i det hele tatt for ben på rad 3. Da er løsningen at man amputerer bene sine, alternativt at de på rad 2 presser seg sammen slik at alle sitter som konservert makrell.
Men! Hvis midtplassen på rad 2 står langt frem, eller ikke er tilstede, så kan de på rad 3 ha sine ben i hullet og dermed kan 6 voksne få plass fint (de lengst bak må sitte litt rotert mot midten, men det går helt fint).

Jeg og min fru har tre barn og AuPair - valgte 6-setekonfigurasjon og jeg er helt sikker på at det er riktig valg. Kun de som virkelig trenger 7 seter bør bestille den varianten.
Model X, 90D

KrisHo

Jeg var på TMX visningen i dag. Jeg har 2 barn og vi kommer stort sett til å være 4 i bilen. Jeg vil ha 6 seter (nettopp pga ski).
Fruen vil ha 7 seter. Hun er 170cm og synes selv at hun satt ok i midre seterad.
Blir noen barn bilsyke så er det i midre sete de skal plasseres. Hun har et godt poeng der.

Dessuten så kan det midterste setet fjernes med tiden dersom det bare er i veien. Antar at ettermontering av nytt sete vil være mye dyrere enn å fjerne ett sete. Prisforskjellen er ikke mer enn 8-9.000 NOK mellom 6 og 7 seter.

Det som bekymret meg i TMXen er at det blir vanskelig å sikre bagasje/løse gjenstander i bagasjerommet dersom siste seterad er nedfelt. Det var virkelig ikke mange fester her og ingen mulighet for å ha et "sikkerhetsnett".

Bilen er ellers lekker innvendig. Setene fantastisk myke og noe helt annet enn i Model S. Dessverre billig plastikk preg over seteryggene og "kappen" under forsetene. Her var det mykplas av dårlig kvalitet.

Øyvind.h

Sitat fra: herr x på onsdag 23. mars 2016, klokken 20:34
Jeg var på visningen på mandagen. Når man sitter i bakerste seterad og det sitter tre voksne på rad 2, så finnes det ingen plass i det hele tatt for ben på rad 3. Da er løsningen at man amputerer bene sine, alternativt at de på rad 2 presser seg sammen slik at alle sitter som konservert makrell.
Men! Hvis midtplassen på rad 2 står langt frem, eller ikke er tilstede, så kan de på rad 3 ha sine ben i hullet og dermed kan 6 voksne få plass fint (de lengst bak må sitte litt rotert mot midten, men det går helt fint).
Ja kjøper man bil for å frakte 6 voksne er 6-seteren det beste alternativet. Da kan de to stakkars voksne på tredje seterad som sneier glassluka med hodet sitte på skrå i setet med bena i kryss mot midten. Glad jeg ikke har behov for å påføre noen den løsningen :)

For min del ville det vært null problem å sette setene i 7-seters konfig på en slik måte at passasjerene i både 2. og 3. seterad har god plass. Antakelig ville de bakerste setene stort sett ligge nede, med de fremste fem setene i bruk. Og slå opp ett av de bakerste ved behov. Men jeg skal bare frakte to voksne og fire barn, ikke seks voksne :)

Sitat fra: KrisHo på onsdag 23. mars 2016, klokken 20:37
Fruen vil ha 7 seter. Hun er 170cm og synes selv at hun satt ok i midre seterad.
Blir noen barn bilsyke så er det i midre sete de skal plasseres. Hun har et godt poeng der.
Jeg på 186cm subber i taket i midterste sete på 2. rad. Og rad 2 er ikke stedet for tre voksne mannfolk. X`en var overraskende trang innvendig mtp. ytre mål.
Men tre mindre damer eller tre tenåringer sitter bra på rad 2.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA