Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kimlillebo

#1
Model S / Sv: Forsikring P85D
lørdag 21. mars 2015, klokken 00:33
Gjensidige: 20.000km pr år, 75% bonus, 30 år gammel, P85 2013 som er gått 24.000km, bor på sunnmøre, ingen garasje, YS medlem = 4.700kr per år
#2
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
onsdag 09. april 2014, klokken 10:34

Sitat fra: Griffel på onsdag 09. april 2014, klokken 10:32
Sitat fra: kimlillebo på onsdag 09. april 2014, klokken 10:28
Uten å vite med sikkerhet så tror jeg man først drar nytte av dobbeltladderen ved å ladde på ladestasjoner med chademo teknologi etc.
Nei dobbeltlader har fordel ved 400V 22kW type 2 kontakter og bare der.
Ok, dette kan dere bedre enn meg :-)
Da fikk vi ihvertfall svar på det :-)
K.
#3
Lading av Tesla / Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.
onsdag 09. april 2014, klokken 10:28

Sitat fra: Griffel på onsdag 09. april 2014, klokken 10:23
Sitat fra: nebbulk på onsdag 09. april 2014, klokken 09:57
Da jeg bestilte bilen i september var ikke dette noe alternativ som lå i informasjonen som lå på hjemmesiden til Tesla, så derfor tok jeg med dobbellader på min bil. Ser det nå er flere som har bestilt bil etter meg, som tydeligvis skulle ønske at de hadde tatt med dobbel, hvor på nå "hiver seg på" denne diskusjonen og også vil ha 32A 1-fase.
Regner med folk har full kontroll alle "discmalers" som Tesla også har på hjemmesidene sine; endringer kan forekomme på grunn av lokale variasjoner mm. Å bruke et uoffisielt dokument, hvilket ikke var tilgjengelig før i juli, vil nok ikke bli vektlagt særlig betydning.

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. mai 2013, klokken 01:04
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Fikk denne med Heidi fra Tesla:
Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.
Dette var en overraskelse, ikke pluggen og strømstyrken, men at det gjøres med enkel-lader.
(Nesten for bra til å være sant)
Nå har jeg hatt bilen siden september og det stemmer godt det Heidi informerte om. Jeg har ikke dobbeltladeren innstallert og bilen lader både hurtig og godt i min 32A blåstikk.
Uten å vite med sikkerhet så tror jeg man først drar nytte av dobbeltladderen ved å ladde på ladestasjoner med chademo teknologi etc.
K.
#4
Model S / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
onsdag 29. januar 2014, klokken 14:56
Beklager viss dette er nevnt i denne tråden fra før.

Etter siste oppdatering (ca. 1 uke siden) så har jeg lagt merke til en forbedring iforhold til forvarming av bilen.

Før oppdatering så var det 50 / 50 sjanse om bilen faktisk ble forvarmet når den hadde stått med lading over natten og den var ferdig ladet når jeg skulle forvarme.
Når det ikke fungerte så fikk jeg meldingene "12V battery low", og/eller "car needs service".
Når det fungerte så la jeg merke til at den hadde brukt av batterikapasiteten til forvarming slik at tilgjengelig kjørelengde var 331km eller lavere (normalt er denne 339km ved 80-90% lading)

Etter oppdatering har forvarming fungert 100% av gangene og også har jeg 339km tilgjengelig når jeg skal kjøre. Dvs at den trekker strøm fra stikken i huset til oppvarming av bilen. Dette er nytt for meg i vertfall.

Da blå kontakt er også ny er jeg litt usikker på om denne har bidratt til resultatet eller om det skyldes ene og alene oppdatering av software.

Noen som har opplevd det samme?

Kim
#5
Model S / Sv: Tester av lydanlegg.
lørdag 25. januar 2014, klokken 23:03
Jeg har utvidet lydpakke, og var ikke klar over hvor bra anlegget og ikke minst bassen var før jeg spilte en hit-liste fra Spotify via Bluetooth.
Sett på sangen "Animals av Martin Garrix" (ikke min musikksmak) men dog en for meg bekreftelse av hva som bor i lyspakka.

NB: hugs å still lyden på telefonen (Spotify) på Max.

Kim
#6
Model S / Sv: Et rystende faktum
torsdag 19. desember 2013, klokken 10:47
Hehe.. Er selvsagt enig i de humanitære argumentene som har blitt nevnt :-)

Men, hva skjer med bilene våres dersom den sentrale databanken blir utsatt for noe.
Regner med de har backup på flere geografiske lokasjoner?
Tenker da på at alle bilene er koblet opp mot en sentral databank for remote diagnostic og for fremtidige software oppdateringer.

k.
#7
Model S / Sv: Ny software oppdatering
torsdag 19. desember 2013, klokken 10:39
Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 19. desember 2013, klokken 10:30
Bilen har fungert helt supert frem til i går hvor medieappen begynte å leve sitt eget liv. Spiller "plater" fra USB, og her begynte den nå å hoppe mellom sangene, hoppe over til DAB og tilbake igjen til USB. DAB fungerte bra på vei TIL jobb, men hoppet automatisk til "Klem FM" flere ganger på vei FRA jobb. Resette hovedskjerm fungerte ikke. Samtidig begynte også lysene i dørpanelene å slå seg av og på av seg selv.

Ringte til Tesla Support som sa at han ikke kunne se noen feilmeldinger i bilen min, men han anbefalte å slå av bilen i minst ti minutter fra hovedskjermen da jeg kom hjem. Det gjorde jeg, men mulig at det ikke ble gjort skikkelig siden jeg satt i setet...

På vei til jobb igjen i dag var medieappen værre enn noen gang med hoppping og spretting frem og tilbake. Ringte da på nytt til Tesla support. Hyggelig dame fra Nederland som ba meg om å slå av bilen fra hovedskjermen, MEN at jeg måtte stå utenfor og lene meg inn i bilen slik at rumpesensoren ikke vekket bilen umiddelbart til live igjen. Har gjort dette nå.

Kjenner jeg er litt spent på hjemturen i ettermiddag...
Hei Alfa Bergen

Når man "slår av" bilen og venter 10 min så er det viktig følgende:

1. Slå av bilen på skjermen
2. Gå ut av bilen men ikke lukk førerdøren. Denne bør stå åpen.
3. Gå langt nok fra bilen til at nøkelen ikke har kontakt med bilen.
4. Ingen skal være inne i bilen.

Dette var i alle fall de rettningslinjene jeg fikk en tid tilbake siden da jeg snakket med Tesla.
Håper dette er til hjelp.

k.
#8
Model S / Sv: Ny software oppdatering
tirsdag 17. desember 2013, klokken 09:28
Sitat fra: Perlmorhvits85 på tirsdag 17. desember 2013, klokken 09:23
Så i dag at den ville oppdatere software nr 30,  noen som vet hva denne pakken inneholder. ?
Les et par poster før du spør ;-)
#9
Model S / Sv: Ny software oppdatering
tirsdag 17. desember 2013, klokken 08:35
Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 17. desember 2013, klokken 08:28
Fikk .29 fredag, og nå i morges hadde den lastet ned enda en ny oppdatering.
Ser at andre her har fått .30, men fant ingen mulighet til å se hvilken jeg har fått nå før jeg installerer.
Noen som vet om det er mulig å se dette på forhånd?

Startet installasjon etter ankomst kontoret. Og nå står den og blinker med hovedlys og tiltrekker seg oppmerksomhet. Neste gang blir det nok hjemme i garasjen.  :-[
Hehe... Jeg tok ikke sjansen på å gjøre dette på jobben. Vi skal spise julelunch i dag, og derfor hadde jeg aldri fått "fred" dersom bilen ikke funket :-D
Har satt den til 23.00 i kveld. Fint om dere som har oppdatert, eller gjør det iløpet av dagen gir beskjed om dere merker noe, eller om dette også er en quick fix som ingen vet noe om :-)
K.
#10
Model S / Ny software oppdatering
onsdag 11. desember 2013, klokken 08:34
Da var der en ny oppdatering som venter.
Siden jeg skal på jobb så har jeg timet installeringen til ca. 23:00 i kveld.

Er det noen som har installert den siste oppdateringen?

Til info så er dette en oppdatering som kommer etter 5.8.
Jeg er tilknyttet WiFi hjemme, og det ble vel sagt at de med WiFi blir prioritert i fremtidige oppdateringer.

K.
#11
Model S / Sv: Charging will start momentarily...
mandag 09. desember 2013, klokken 00:04
Sitat fra: Milzit på søndag 08. desember 2013, klokken 22:31
Som andre her skjer de noen på ganger at ladingen ikke starter, men at det kun står "charging will start momentarily". Jeg leste noen som hadde fått en reset av UMC som vistnok skulle hjelpe? Kjedelig å alltid må vente til den begynner å telle opp når man setter på lading..
Er det noen løsning på dette?
Jeg har fått dette problemet noen ganger.
Første gang ringte jeg tesla service og vi gikk igjennom feilkode søk sammen (test av andre stikkontakter, snu opp ned schucko, Power off TMS etc.)

Ingen ting fungerte, men senere på kvelden så plutselig gikk det på første forsøk.

Jeg fikk samme feilmeldingen i dag. Blått lys i bilen, men om jeg åpner førerdøren så begynner det å blinke grønt og meldingen er "Charging will start momentarilly". Men det skjer ingen ting. Den måler Volt men tar ikke Amps.

Det som løste problemet i dag vet jeg ikke, men jeg tok ut og inn kabelen noen ganger, åpnet førerdøren noen ganger og bannet litt. Plutselig så gikk det og nå lader den i vertfall.

K.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
#12
Model S / Sv: Betaling for lading hos arbeidsgiver?
fredag 06. desember 2013, klokken 21:28
Takk for mange gode tilbakemeldinger. Det er tydlig at gratis er "standarden" foreløpig. Noe som selvsagt er veldig positivt :-)
#13
Model S / Betaling for lading hos arbeidsgiver?
fredag 06. desember 2013, klokken 15:46
Hei,

Lurer på hva som er vanlig ved lading hos arbeidsgiver.
Dere som har denne muligheten, er der noen abonnement eller er det gratis?
Dersom det koster noe, hvor mye?

Jeg holder på å hjelpe min arbeidsgiver til å tilrettelegge dette, og ønsker derfor informasjon om hvordan det er andre plasser.

K.
#14
Model S / Sv: Forvarmefunksjon
onsdag 04. desember 2013, klokken 11:40
Sitat fra: Tesla85 på onsdag 04. desember 2013, klokken 06:01
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:35
Sitat fra: Tesla85 på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:32
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:26
Jeg skrur på forvarming på appen 10min før jeg drar. Fungerer fint :)
Det samme gjør jeg. Bare synd at appen er så treig....  :-\
Treg? Tar maks 5 sekunder før min gir bilens status? Noen ganger er den enda kjappere.
Bil og telefon er på wlan. Strømsparing er ikke påslått i bilen.
Det var rart. I dag klarte ikke jeg å få kontakt med bilen min før jeg dro på jobb. Jeg får se om det ikke er slått på stømsparing... Når jeg tester nå går det nemlig bare 2-3 sekunder før jeg får kontakt. Kanskje jeg har dårlig dekning der bilen står om natten :-\
Du må skru av "strømsparing" funksjonen på controls. Denne gjør at du tapper litt mer batteri om natten (kanskje 10km) kontra 1-2km, men det fører til at bilen ikke "sovner" helt. Og da vil appen få kontakt med bilen ganske raskt. Dette var noe som kom i oppdateringen 5,8 tror jeg (viss ikke 5,6).

K.
#15
Model S / Sv: PANORAMATAK OG STØY
onsdag 04. desember 2013, klokken 11:37
Har ikke tenkt over noe spesiellt støy fra panoramataket, foruten det som er nevnt allerede (i tunell).
Men ved minusgrader i etterkant av nedbør så danner det seg is på og rundt panoramataket, og dette bråker i form av knitring og knaking dersom bilen har stått i ro.. Dette går uansett over når bilen har blitt varm nok til å smelte isen.

K.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA