Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jobbemann

#1
Bare som en funfact: Den Norske kontakten heter "CEE 7/3", pluggen heter "CEE 7/4". Schuko referer til en metode for å holde sammen en plugg med en enkelt skrue.

"Büttner's patent DE 370 538[4] is often quoted as referring to Schuko, but it actually refers to a method of holding together all of the parts of a plug or socket with a single screw which also provides clamping for the wires; there is no mention of an earth connection in DE 370538. " - Wikipedia (måtte bare) =)
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Urskive
onsdag 11. mars 2015, klokken 10:52
Oppleves som om
Sitat fra: Oreo på tirsdag 17. september 2013, klokken 13:58
Hvor får jeg kjøpt meg urskive over disk (i Trh-området)?
Har utsatt dette og nå står jeg her da med bil og greier, men uten urskive til å parkere gratis med.

http://www.elbiltips.no/parkering.html

ed elbil er det ofte gratis å parkere, men det gjelder å passe på. Her er tips og triks for parkering med elbil.

I Oslo er det gratis å parkere på alle kommunale parkeringsplasser med elbil, men reglene for maksimal parkeringstid gjelder også for elbiler. For å kunne parkere gratis på kommunale parkeringsplasser i Oslo trenger du en parkeringsskive. Denne (og gratis nøkkel til de kommunale ladestasjonene i Oslo) får du helt gratis fra Trafikketaten. Send en e-mail til Trafikketaten, og si du har elbil og ønsker parkeringsskive og nøkkel til ladestasjoner, og du får et hyggelig brev i posten i løpet av noen dager. Du kan også ringe 02180.





Urskiven plasseres i frontruten på bilen, og når du parkerer på parkeringsplasser med tidsbegrensning, setter du viseren på tiden da du parkerte. Husk å overholde maksimal parkeringstid.
#3
BMW i3 / Sv: Strålefare fra batteriet
tirsdag 09. desember 2014, klokken 14:57
hehe, batterier stråler ikke i den forstand en vi snakker om stråling i debatten. Punktum!
De stråler varme (varme er også elektromagnetisk stråling, den kalles infrarød stråling), men dette er langt mindre en det stråler fra en varm kopp urte-te du heller inn i kroppen din.
Er du rett for denne elektromagnetiske strålingen som varmen fra et batteri utstråler, fåreslår jeg du setter deg i en fryseboks og ser hvor lenge det er sundt for kroppen din.
Vi MÅ ha electromagnetisk stråling. Hele maset om stråling handler ikke om "type" stråling (som om det fantes flere typer det er verd å snakke om).
Strålings maset handler om at noen påstår at det finnes skadelige lav-frekvente ikke ioniserernde stråling, og det er bullshit. punktum.
Iioniserende stråling derimot, slik sollys er og stråling fra flere radioaktive grunnstoffer er, er dødelig i for høye doser.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som har byttet fra 1. til 2. generasjons Leaf?
torsdag 27. november 2014, klokken 20:55
Takk for rettelsen.
jeg skrev feil, 22kw er jo typisk semi-hurtig over chademo.
Det jeg mente å skrive var "Type 2"

Jeg får min nye 2014 leaf på mandag, forstod det slik at den ikke hadde støtte for "Type 2" (det er en 2014 acentia" europamodell).
Hvis dette er tilfelle, er det mulig å ettermontere?
I hvilken grad kommer jeg til å savne "type 2" når jeg er på tur?
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som har byttet fra 1. til 2. generasjons Leaf?
torsdag 27. november 2014, klokken 17:36
Sitter med nøyaktig samme problemstilling. Jeg har mistet 2 barer på min 2012 USA leaf.
Jeg orker ikke selge den på finn, så leverer den tilbake som innbytte.

Jeg står med valget mellom en 2014 acentia med skinnseter, eller en 2013 Tekna (også med skinn), samme pris men 2013 modellen har kjørt noen kilometer i europa en plass.

Tekna saken har around-view og bose-høytalere (tror den har 22kw lading også), men denne har kjørt noen kilometer og jeg vet jo ikke hvor. Hvis det er syd i spania er det sikkert ikke lenge før jeg mister en bar på den også...

Velger jeg Acentia bilen får jeg splitter ny bil, også med skinnseter, men uten around-view, bose-anlegg og 22kw lader.

Hva ville du valgt i min situasjon?

En ting som bekymrer meg er om neste års modell skulle ha kommet ut med store oppgraderinger eller bedre batteri. Alt jeg har lest tyder på at 2016 modellen gir mulighet til å velge 48kw patteripakke, men da sikkert til en noe høyere pris. Kjipt å sitte med en 1-2 år gammel leaf og ikke en gang ha muligheten til å oppgradere til største battripakke forde sjassiet er av gammel type =(
En siste mulighet er å kanselere hele greia og beholde 2012 bilen.
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy og parkeringsbot
onsdag 27. juni 2007, klokken 16:25
Det eneste du behøver å gjøre er å sette tvil til boten. Når de er drittsekker kan du i det minste være litt sleip tilbake.

Det står i loven, hvis du kan sette rimlig tvil til boten er parkeringsselskapet nødt til å frafalle øyeblikkelig.

Det du gjør er følgende (stol på meg det fungerer):
Ta bilde av bilen din når den står lovlig parkert på samme plass, men akkurat litt lenger inn, fra en litt anen vinkel (bare fronten av bilen og streken) og skriv noe i denne duren i klagen din (gjerne vær litt kreativ):
---------------------
Jeg stiller meg helt uforstående til hvorfor jeg er ilagt denne tilleggsavgiften. (se vedlagt kopi av kontrollavgiftseddel)
Kontrollavgiften spesifiserer at Parkering i strid med bestemmelser for oppstilling. Jeg forventer at dere straks bekrefter at dere frafaller dette kravet og lærer parkeringsvaktene deres folkeskikk. (se vedlagt fotografi av parkering).
Bildet viser korrekt parkering, hvorfor deres parkeringsvakt har gitt meg bot på dette er noe som jeg ikke ønsker  å bruke tid til å spekulere i.
------------------------

Du har nå med litt oppfinnsomhet satt rimelig tvil til parkeringsboten.
Du vil etter et par uker motta brev tilbake fra parkeringsselskapet om at de ikke ønsker å frafalle boten og at de ikke anbefaler deg å klage saken videre til parkeringsnemda. Det tipset skal du blåse i. Klag videre til parkeringsnæmda, med samme latterlige argumentasjon.

Parkeringsklagenemda vil sende deg et brev om at saken din ikke vil bli behandlet før om 8-10 måneder, pga stor pågang.

om 08-10 måneder vil du få brev fra nemda om at de pålegger parkeringsselskapet å frafalle boten på bakrunn av motstridende bevismatriale, og at det derfor er rimelig tvil om hvem som har rett.


- Lykke til, det er verd penga (mye underholdning for noen hundrelapper)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA