Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ulike typer hjemmeladere

Startet av Bjoris, lørdag 13. desember 2014, klokken 08:34

« forrige - neste »

Marius Engel

Hvis du ikke må bytte bil, så vil jeg anta at det vil svare seg å ha denne så lenge den duger før man bytter.

Jejl

http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Battery_Capacity_Loss

Ser her at varme er den værste fienden til batteriet. Bor du på feil plass (Dubai) mister du 30% kapasitet på under to år.

Bjoris

Blir ikke noe bytte på oss nå, er ikke noe stort problem og jeg ser jo at det kun er 6% mer tap på vår enn våre venner som har en norsk (dog gått 60.000 mot våre 30.000) så det er ingen krise. Det lader konsekvent til 100% så jeg har tenkt å følge litt med på dette fremover så får vi se om det blir større eller mindre forskjell!

Begynte å bli litt nyskjerrig på denne Kiaen også forresten, 27 kw batteri, std med 6.6, kw lader så kanskje den kunne være att artig bekjentskap, 7 års garanti er jo fint på bilnr 2 som en normalt har tenkt å ha lenge...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Hansi

Sitat fra: bjoris på mandag 01. desember 2014, klokken 12:29
Begynte å bli litt nyskjerrig på denne Kiaen også forresten, 27 kw batteri, std med 6.6, kw lader så kanskje den kunne være att artig bekjentskap, 7 års garanti er jo fint på bilnr 2 som en normalt har tenkt å ha lenge...

27 kWh er tilgjengelig kapasitet og etter hva jeg har forstått, mot 21,6 kWh tilgjengelig kapasitet på Leafen. Så ja, hadde helt klart vurdert den. Et minus med Kiaen er vel mangel på CarWings-lignende system (og lang leveringstid)..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Bjoris

#19
Ser det skrives litt forskjellig rundt om om det er tilgjengelig eller ikke disse 27 kw. Vel, det er ingen revolusjon fra 24, men det går riktig vei. Det som holder litt igjen nå, i tillegg til at vi allerede har svidd av en bunke dollars på Teslaen er jo at det nå har gått ganske lenge siden Leaf kom og svært lite har skjedd på rekkevidde. Det spørs vel ikke om det kan komme rykkvis og jeg tror noko at det blir som Nissan nå har sagt en betydelig endring i dette om 2-3 år og da vil jo (alt etter pris) dagens biler få seg en smekk på bruktbilprisen sin...

Men til vårt bruk som nr 2 bil er Leafen helt perfekt, men det ble en diskusjon i dag når fruen skulle til Haugesund, 7 mil, hver vei og med to lange stopp, det er vått og kaldt. Rekkeviddeangsten gjorde at hun tok Teslaen selv om hun ikke trives med å parkere den i sentrale strøk.... Jeg kjørte slik jeg gjør med Teslaen i dag, 4 mil og jeg brukt 6 streker!!! Vel, vel godt over 2 kw pr mil iflg LeafSpy så Leafen går dessverre ikke billigere enn Teslaen før du kjører veldig sakte, i dg kjørt jeg i 90... i D
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

E_S

Jeg ligger normalt på ganske nøyaktig 2 kWh/mili snitt de siste 5000 km. 90% av det jeg kjører er 100-sone hvor jeg ligger i 110-115 km/h..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Bjoris

Bruker 2 kw når jeg kjører i 80 kmt, mer også, tre mil strekke, noe 50/60 sone også... Bruker jeg range på Teslaen bruker den mindre!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kjell Leaf

Sitat fra: bjoris på søndag 07. desember 2014, klokken 20:58
Bruker 2 kw når jeg kjører i 80 kmt, mer også, tre mil strekke, noe 50/60 sone også... Bruker jeg range på Teslaen bruker den mindre!
Bruker du 2 kw i 80 km/t ? Da må du huske å løse park.bremsen før du kjører ;D
Hvordan klarer du å bruke så mye ? Kjører du på felgen ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Jeg klarer også å bruke 2kW hvis jeg ikke forvarmer bilen godt nok og jeg klarer å holde 80km/t.
Med rikelig forvarming (minst 30min når ladekabel er tilkoblet) faller forbruket rundt 10-15%.

Uten varme er forbruket rundt 1,5kW...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TS

Litt ny i Leaf trådene siden jeg nå vurderer Leaf i innbytte på min Tesla.
Når er skille mellom 1. Og 2. Gen Leaf fra Norsk importør og hvilke utstyrsnivåer var det å velge mellom februar 2012?

Har også en Tekna fra Januar 2014 på hånd, men er ute etter rimelig og god bil.
Eneste kravet er topp batteri og Carwings, siden jeg ikke har satt meg inn i alt..
Har hørt fra sikre kilder at de japanske bilene er bedre satt sammen enn de fra EU.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

emil

Sitat fra: TS på torsdag 11. desember 2014, klokken 22:08
Når er skille mellom 1. Og 2. Gen Leaf fra Norsk importør og hvilke utstyrsnivåer var det å velge mellom februar 2012?

De første nye bilene ble levert fra slutten av mai 2013, men enkelte forhandlere solgte lagerbiler av den gamle typen langt ut på høsten. Sjekk chassisnr for å være sikker. 1. gen er produsert i japan og starter på JN, 2. gen er produsert i England og starter på SJ

I 2012 var utstyrsnivået på norske biler "Nissan Leaf". Dvs, alle var like. Forskjellen ligger vel i gummimatter, bagasjeroms organiserer og sånne ting.

Sitat
Har også en Tekna fra Januar 2014 på hånd, men er ute etter rimelig og god bil.
Eneste kravet er topp batteri og Carwings, siden jeg ikke har satt meg inn i alt..
Har hørt fra sikre kilder at de japanske bilene er bedre satt sammen enn de fra EU.

OBDII-Blåtann dongle og LeafSpy på en Android telefon er tingen å ha med seg på prøvekjøring. Ville selv valgt 2.gen hvis jeg skulle kjøpt Leaf i dag. Kanskje mest pga varmepumpe. For meg er ikke Carwings viktig, 6.6kW lader er derimot et must og jeg hadde ikke hatt noe problem med USA import (kjører USA bil idag).

En Tekna som er rundt et år gammel bør være et trygt valg og ikke gi mange overraskelser de neste årene.

TS

#26
Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 22:18
Sitat fra: TS på torsdag 11. desember 2014, klokken 22:08
Når er skille mellom 1. Og 2. Gen Leaf fra Norsk importør og hvilke utstyrsnivåer var det å velge mellom februar 2012?

De første nye bilene ble levert fra slutten av mai 2013, men enkelte forhandlere solgte lagerbiler av den gamle typen langt ut på høsten. Sjekk chassisnr for å være sikker. 1. gen er produsert i japan og starter på JN, 2. gen er produsert i England og starter på SJ

I 2012 var utstyrsnivået på norske biler "Nissan Leaf". Dvs, alle var like. Forskjellen ligger vel i gummimatter, bagasjeroms organiserer og sånne ting.

Sitat
Har også en Tekna fra Januar 2014 på hånd, men er ute etter rimelig og god bil.
Eneste kravet er topp batteri og Carwings, siden jeg ikke har satt meg inn i alt..
Har hørt fra sikre kilder at de japanske bilene er bedre satt sammen enn de fra EU.

OBDII-Blåtann dongle og LeafSpy på en Android telefon er tingen å ha med seg på prøvekjøring. Ville selv valgt 2.gen hvis jeg skulle kjøpt Leaf i dag. Kanskje mest pga varmepumpe. For meg er ikke Carwings viktig, 6.6kW lader er derimot et must og jeg hadde ikke hatt noe problem med USA import (kjører USA bil idag).

En Tekna som er rundt et år gammel bør være et trygt valg og ikke gi mange overraskelser de neste årene.

Er i enig i argumentene, men kommer nok ikke til å lade på annet enn 16 a kurs og DC lading så 6,6kwh er ikke så viktig i dette  tilfellet. "LangturStrekningen" vi vil kjøre med full bil blir uansett for lang for Euroleaf uten lading.Oslo-Nøtterøy. (Må lade på Lier tenker jeg)

Heller mot den rimligste som er 2012 og handelen kan bli gjennomført allerede til uken. Den skal på service hos BNH på Onsdag etter ønske fra
meg.  Har ikke Android tlf ..
Ser at det er to ting andre som skremmer meg litt mer på listen over forbedringer.
Er ute etter denne som en midlertidig nr1 bil, bagasjeromsplassen er
viktig for en småbarnsfamilie.

1.Det står 40 liter større plass pga flyttet lader. Noen som har sammenlignet de i praksis ?

2. Låsing av ladekabel. Vil det si at ladekabelen med all elektronikk kan bli stjålet ?

Det er snakk om en 2014 Tekna til 210.000,- eller en 2012 "norsk Leaf" uten solceller til ca 150.000,- og økonomi er en viktig del, men fornuft er enda viktigere  ::)
Den vil som skrevet bli en nr 2 bil iløpet av neste år..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Trig8

Sitat fra: TS på lørdag 13. desember 2014, klokken 02:02

1.Det står 40 liter større plass pga flyttet lader. Noen som har sammenlignet de i praksis ?

2. Låsing av ladekabel. Vil det si at ladekabelen med all elektronikk kan bli stjålet ?

1. Du finner sikkert bilder av bagasjerommet på nettet av en 2012 og en 2014 modell. Da vil du se at 2014 modellen ikke har en langsgående plastboks inne ved seteryggen. Den er nok de 40 literne.
2. På de nye Leafene (fra sommeren 2013) er det en knapp i dashbordet som du kan låse fast ladekabelen i bilen med. Da kan ingen stikke av med kabelen. På tidligere modeller kan du skaffe deg en vanlig hengelås og låse kabelen med den.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA