Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eclipse

#1
Lad opp bilen hjemme, legg destinasjon inn i navigator, kjør i vei. mer planlegging behøves ikke. jeg har hatt min TESLA i snart 3 år, ikke gjør det komplisert.
#2
Hvorfor spør du ikke Tesla?


Sitat fra: Luring på mandag 01. februar 2016, klokken 07:34
Skulle gjere sett eksempel på ein slik avtale om noen har liggende?

Fremgangsmåte er vel grovt som følger:
Nåværende reservasjonsholder konfigurerer og tar ut bilen.
Ny eiger overtar bilen rett etterpå.

Når skal bilen betales ? Ved overtakelse?
Forsikring tegnes kun av ny eier?

Dette gjelder eventuelt ein X, men spør her da det er vel her det fleste slik reservasjonsoverdragelser har foregått.
#3
Sitat fra: Mippen på fredag 07. august 2015, klokken 20:15
Fikk de til å lade opp bilen litt så nå er denne saken uten av verden :)  På det meste har den tapt 14 km på to dager. Mistenker at timer står på ac, men får ikke til å åpne visible tesla for å sjekke. Det går vel litt strøm for å sjekke ladestatus også, så har begrenset meg til å sjekke en gang pr 2 dag.

Jeg lar rett som det er bilen stå 14 dager fordi jeg er i Nordsjøen, typisk forsvinner det 5-8 km tRange første døgn men så minker fallet og etter 14 dager så har tRange ikke falt mer enn ca 30km.

Men det forutsetter at du lar bilen stå i fred, ikke noe sjekking på Visible Tesla eller App, la den stå i fred.
#4
Model X / Sv: SKI?
mandag 03. august 2015, klokken 12:27
Sitat fra: petersv på fredag 03. juli 2015, klokken 09:42
Ikke noe nytt nei, ordning på hengerfeste er vel siste uttalelse fra TM.

Hva i all verden skal en med en SUV som du ikke kan ta med deg ski, kajakk, surfebrett, sykler eller hva du nå ønsker å frakte på taket med? Kan du da ikke like godt klare deg med en TMS eller Roadster?
#5
Model X / Sv: Falcondører og snø
mandag 03. august 2015, klokken 12:24
Jeg ser at folk som har reservert TMX forsvarer sitt valg i tykt og tynt, dette er helt naturlig og noe vi alle gjør, men jeg tillater meg å spørre hvorfor folk bestiller SUV?

Er ikke en SUV en bil for en aktiv familie som gjerne vil dra på tur og oppleve ting, kanskje drive med seilbrett, ski, sykling etc??

For å frakte med meg dette utstyret på min TMS så har jeg takbøyler og diverse tilbehør som sykkel eller ski stativ.

Så spørsmålet mitt er hvordan dere skal frakte med dere ski, kajakk, surfebrett etc på TMX?
#6
Lading av Tesla / Sv: Får bare 13A på mennekes type2 kabel
tirsdag 23. juni 2015, klokken 14:46
Sitat fra: Jejl på mandag 22. juni 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. juni 2015, klokken 22:44
Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Er det noe som må gjøres på alle Teslaer?

Forøvrig fikk jeg 237 volt på Tesla sin lader. Hvis jeg får fikstet det slik at den lader med 16A vil jeg da få 237 x 3 x 16 = 11,37kw. Er det virkelig mulig med enkel lader å få over 11 kw?

Husk det er laderen i bilen som trekker den effekten den kan få, en 11kW lader kan ikke trekke mer enn 11 kW uansett om du kobler den til et 400V 60amp trefas opplegg. Det blir litt som at en bensinmotor får ikke mer hestekrefter om du monterer en større tank med stor slange til motoren.
#7
Model S / Sv: Hvor vil du ha Tesla hurtigladere?
tirsdag 21. april 2015, klokken 18:43
Jeg bor i Stavanger så jeg mener at vi ikke trenger SC nærmere en 200 km fra Stavanger, jo forresten sett opp en i Sirdalen så jeg får dekket MITT behov når jeg er på hytten!

Håper dere forsto ironien i dette. Siden jeg er fra Stavanger så har jeg glede av SC som ikke er i Stavanger, en SC skal jo brukes når vi er på reise... ikke sant?

Faktum er at veldig mange som kommer sørfra og har ladet i Lyngdal ikke skal videre nordover, Stavanger er en endestasjon; sjekk med NSB. Det er dermed et problem å komme tilbake til Lyngdal, eller forsåvidt alle retninger unntatt nord. Det er derfor behov for en hurtiglader på Ålgård som gjør det mulig å returnere til Lyngdal eller kjøre til Vinje, eventuelt Odda/Røldal hvis noe dukker opp der.

Dette er jo et problem sørlendinger og østlendinger har så debatten om h em som har flest SC er jo helt bak mål, eller bruker dere SC til daglig lading kanskje, det kan jo virke slik på debatten.
#8
Model S / Sv: Dobbellader- ja eller nei
fredag 02. januar 2015, klokken 14:44
Jeg har enkeltlader men ville bestillt dobbeltlader hvis jeg hadde kjøpt på nytt.

Det kommer mange 22 kW AC ladere og det er veldig irriterende å bare kunne lade 50 km/t når en kunne ladet 100 km/t fra disse.

Det blir dyre kwt av det men når en er på langtur/ferie etc med familien eller andre så utgjør dette en forskjell, å fylle på 50 km på 30 min for å ha bedre margin på å nå frem til en SC, eller lade opp 50% av batteriet på to timer er gull verdt.

Ikke tvil, gå for dobbeltlader til 10K, ettermontering koster 40K og er uaktuellt. Min tanke var at Chademo adapter til ca 10K ville være bedre enn dobbeltlader, men jeg innser at jeg tok feil der.
#9
Model S / Sv: 12V problemer igjen ?
tirsdag 25. november 2014, klokken 07:30
Sitat fra: Cobos på mandag 24. november 2014, klokken 16:05
Jeg fikk på lørdag beskjed om i displayet mitt at 12V batteri var dårlig "replace soon". Denne feilen har bestått de siste 3 dagene også etter lading, men bilen har ellers fungert fint.
Ringte Tesla på lørdag og de sa at dette ikke var kritisk, ta kontakt med servicesenteret på mandag. Jeg gjør det og får beskjed om at fabrikken har proaktivt ment at mitt 12V batteri bør byttes, og de kan tilby meg time midt i februar.

Jeg må si jeg er skeptisk, dere som hadde 12V problemer tidligere hvordan artet det seg? Jeg er litt bekymret for at bilen plutselig ikke skal starte. Det er også rimelig irriterende å måtte kjøre med en advarsel klistret utover nedre del av dashbordet de neste 4 månedene, og den sier Service Conciergen at det ikke går an å fjerne. Er dette meg som er urimelig eller virker dette som det er noe rart med batteriet mitt og det burde fikses rimelig snart?

Cobos

Når du sier at du har 12V problem igjen, har du hatt de før da eller refererer du til andre som hadde de for et år siden?

Problemet er/var todelt, vi som fikk bilene tidlig hadde 12V problemer pga dårlig software men etter noen oppdateringer var dette fikset, men i tillegg til dette så var 12V batteriet av dårlig kvalitet så etter ca et år dukket varselet opp igjen og da nyttet det ikke med re-start for å fjerne advarselen lengre.

Så hvis advarselen ikke forsvinner når du starter bilen eller lader så må du inn å bytte batteriet.
#10
Model S / Sv: Glemmer lokasjons basert Amp innstilling i ver .73
lørdag 15. november 2014, klokken 13:06
Flott, jeg slettet alle visited chargers, re-satte skjerm nå ser det ut til å fungere for bilen husket ihvertfall at den skulle lade med 32A når jeg kom tilbake etter en liten tur.
#11
Model S / Sv: Glemmer lokasjons basert Amp innstilling i ver .73
lørdag 15. november 2014, klokken 12:43
Hvordan sletter man ladelokasjonene?
#12
Model S / Glemmer lokasjons basert Amp innstilling i ver .73
lørdag 15. november 2014, klokken 12:11
Etter siste oppgradering har jeg lagt merke til at bilen re-setter seg til 16A 230V hver gang jeg kommer hjem og skal lade. Jeg starter ladingen og strømtrekket stopper på 16A. Jeg har ventet for å se om den justerer seg opp men det gjør den ikke. Så jeg må justerer opp til 32A manuelt. Problemet er at dette må jeg gjøre hver gang jeg kommer hjem, slik var det ikke med ver 5.

Det samme skjer enten jeg bruker UMC med blått adapter eller Type2 lade kontakt, har andre liknende opplevelser?

PS! Jeg har re-satt skjermen flere ganger.
#13
Model S / Sv: Ny og gammel rekkevidde ???
fredag 07. november 2014, klokken 11:58
min erfaring med fossilbiler er at naar en oker antall sylindere og hk saa oeker forbruket, uansett hva bilfabrikanten hevder om mer noyaktig forbrenning etc, vi faar se hva som skjer med dual drive, men jeg forventer kortere rekkevidde
#14
Sitat fra: Havebigfun på mandag 13. oktober 2014, klokken 19:21
Vi har flere og lange tråder hvor det er meningsutveksling rundt hvor fremtidige SC bør ligge- Jeg foreslår denne forbeholdes til SC som er i ferd med å bli realisert- så konkret som mulig.

Siden tråden heter "Finne fremtidige Superchargers" så ser jeg ikke noe logikk i å reservere denne tråden for SC som er i ferd med å bli realisert. Det har da ikke til hensikt å lete etter noe du allerede har funnet....

Så spørsmålet om prikke kunne være rundt Odda er helt relevant i forhold til trådens hensikt. Å poste bilder av SC under bygging derimot; er ikke relevant.

#15
Model S / Sv: Selge for å kjøpe ny D?
søndag 12. oktober 2014, klokken 08:29
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 10. oktober 2014, klokken 07:56
Har en følelse av dagens P85+ med masse utstyr vil bli merkbart vanskeligere å selge fremover. P85D blir jo en så voldsom forbedring fra P85.
Med S85 til S85D er det mer kun AWD man betaler for så det blir mer marginalt, men vil helt klart gå utover bruktprisen der og.


P85D er i en halt annen klasse/pris enn S85 og det er lenge til det blir noe bruktmarked for denne. TMS har hodt seg godt i pris til nå, men den opphever ingen økonomiske lover. Når markedet er mer normalt vil alle Teslaer ha samme verdifall som andre biler :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA