Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot eller ikke 70d

Startet av MrG, fredag 07. august 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

Teslanewbie

Ifølge et utsagn fra E Musk så arbeider Tesla tett sammem med en produsent av Takbokser og takstativ for å finne en løsning på dette ... Finner ikke lenken nå men det var publisert nylig..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

KrW

#16
Her er bilde av en løsning for ski og snowboard på hengerfestet. Bilde fra konfiguratoren til de som har tilgang.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Norx


Den siste løsningen her vil fungere utrolig bra på hytta.  Har i en omkrets av 15 min da tilgang til 4 skitrekk.
For småkjøringen til dem så er det ihvertfall ikke behov for å lempe inn/ut av bilen. Hater stålkanter mot skinnseter.

Epleskreller

Sitat fra: KrW på lørdag 19. september 2015, klokken 02:24
Her er bilde av en løsning for ski og snowboard på hengerfeste. Bilde fra konfiguratoren til de som har tilgang.

Vil ikke skiene bli veldig skitne når de henger bak der? Litt skeptisk..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Brede

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 19. september 2015, klokken 08:17
Sitat fra: KrW på lørdag 19. september 2015, klokken 02:24
Her er bilde av en løsning for ski og snowboard på hengerfeste. Bilde fra konfiguratoren til de som har tilgang.

Vil ikke skiene bli veldig skitne når de henger bak der? Litt skeptisk..

Ja..
Mulig jeg er negativ, men dette virket som en lettvint løsning på et problem de ikke har helt forståelse for.
De aller fleste gangene jeg skal ut på ski er vår Model S fullpakket av snø på bakenden når vi kommer opp på fjellet/skianlegget, ofte også mye sørpe som har frosset til is.
Her ser jeg for meg ski, bindinger og feller fulle av stålhard is, grus og saltlake. Ikke et miljø jeg ville utsatt skiene mine for..
Jeg var helt sikker på at de ville lage en boks for skiene bak der, men dette virket som en snarvei ja..  :(

Veggen

#20
Kommer til å bli noen artige snøsørpeskulpturer av det stativet der ja.

Designed in california   ;D

sigurdi

Sitat fra: Veggen på lørdag 19. september 2015, klokken 16:10
Kommer til å bli noen artige snøsørpeskulturer av det stativet der ja.

Designed in california   ;D

Akuratt den løsningen der ser ganske grei ut til å lage en skipose til å ha rundt, slik at skiene er både rene og pene inni posen når en kommer frem.

Men problem er til å løses, når en ikke kan ha dem inni bilen eller på taket så er dette et alternativ. 

Man må vurdere fordeler og ulemper med bilkjøp, siden en bil passer ikke for alle.
(Hadde jo ikke vært behov for en mangfold av modeller og typer biler da)

Så etter Model X er lansert må en vurdere om dette er en bil en kan leve med om fordelene er større en ulempene, eller om en skal velge en Model S.
Kanskje en helt annen blir blir det rette, eller beholde den en allerede har.

Største problemet for mange er at et av kriteriene er at de ser etter en elektrisk bil som også har lang rekevidde og der er det svært lite å velge blandt. :-)

Så en må da svelge mange kameler uansett hva valg en måtte ta i 2016.
Utvalget blir nok bedre før 2020 slik at det blir mye mer å velge blandt i markedet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

ToWalkOrDrive

Når de først lager et stående skistativ så kan de vel og lage en super-aerodynamisk vertikal (stående) skiboks som festes på tilhengerfestet, hvor da luften kommer og slippes fra siden.

Sånn utenom det så kunne de laget høye takbøyler hvor den bakre bøylen festes bak falkevingedørene. Så kunne en festet takboks/ski/sykkelstativ over den ene siden, og bare latt være å brukt falkedøren på den siden når en bruker dette. Eventulle baksetepassasjerer kan gå ut på andre siden.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Ellemelle

Såvidt jeg kan se er ikke dette spesialdesignet for Tesla, men er en "vanlig" Thule 9033 Tram.

Den selges ikke på det norske markedet, men finnes i det amerikanske:
http://www.thule.com/en-us/us/products/carriers-and-racks/winter-sport-carriers/hitch-ski-carriers/thule-tram-9033-_-1678763

sigurdi

Sitat fra: eltoro på søndag 20. september 2015, klokken 11:12
Såvidt jeg kan se er ikke dette spesialdesignet for Tesla, men er en "vanlig" Thule 9033 Tram.

Den selges ikke på det norske markedet, men finnes i det amerikanske:
http://www.thule.com/en-us/us/products/carriers-and-racks/winter-sport-carriers/hitch-ski-carriers/thule-tram-9033-_-1678763
Er ikke så veldig lik Thule sin 9033 som er for kule feste.

Den på bildet til Tesla er for GenIII 2" feste, men er nok helt sikkert fra en 3.part leverandør.

Gen III 2" firkant feste er genialt og slipper mye av problemene en kan få med en kulefeste.
Utstyret montert kan jo ikke bevege seg sidelengs så slipper balanse stag osv.

Lagt ved eksempel på en skiboks som en kan tilte bak slik at en også kommer inn i bagasjerommet.

Men det som blir sikkert er at det blir mye målinger og effekt sider opp og ned i mente om hva som bruker mest/minst energi osv av utstyr som vi kan feste bak :-)

Bilen er faktisk over 2m brei fra spegl til spegl så en skiboks går det ann å ha bak bilen.
(Blir nok litt smal til 2.4m langrens ski, men for slalomski, snoboard osv går det nok fint for de fleste.)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Tellus

Den Thule boksen der er kun 147 cm lang.

Med den informasjonen som foreligger nå ser det ut som om ski må monteres bakpå og eksponeres mot alt hva norske vinterveier har å by på av oljeblandet saltsørpe og lignende. Ingen god løsning. I beste fall kan vi kanskje finne skiholderutstyr slik at skiutstyret kan ligge beskyttet i en pose. Ser ikke frem til å rengjøring av posen etter hver skitur.

Model X ser ut til å bli en mindre praktisk bil enn Model S. Sannsynligheten format jeg kansellerer hvis det vi vet nå medførerer riktighet er mildt sagt overveldende.

Har faktisk begynt å se etter fossilalternativer.

sigurdi

Sitat fra: Tellus på søndag 20. september 2015, klokken 17:32
Den Thule boksen der er kun 147 cm lang.

Med den informasjonen som foreligger nå ser det ut som om ski må monteres bakpå og eksponeres mot alt hva norske vinterveier har å by på av oljeblandet saltsørpe og lignende. Ingen god løsning. I beste fall kan vi kanskje finne skiholderutstyr slik at skiutstyret kan ligge beskyttet i en pose. Ser ikke frem til å rengjøring av posen etter hver skitur.

Model X ser ut til å bli en mindre praktisk bil enn Model S. Sannsynligheten format jeg kansellerer hvis det vi vet nå medførerer riktighet er mildt sagt overveldende.

Har faktisk begynt å se etter fossilalternativer.
Vet at den jeg viste til ikke er spesielt brei, men spesifikasjoner på hengerfeste og størrelse på bil osv er sendt til 3.parts utstyrs leverandører for en god stund siden.

Vil nok tro at vi kommer ti å se diverse utstyr utviklet for nettopp Model X.

Som jeg skrev er ikke noe problem å lage en skiboks med GenIII feste og 2m bredde.
Tror nok den ikke blir designet som en firkantet container, men litt mer aero dynamisk som sammen med vingen på bagasjelokket kanskje ikke gir så veldig reduksjon i rekevidde. 

Men vi har svært dårlig informasjon og får nok ikke det før kunder har fått biler og testet ulike løsninger.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MrG

Dersom det ikke kommer en tilfredstillende løsning på ski - er jeg redd dette ikke blir noen suksess i Norge.
Det skal liksom være "utility". For min del er det da stort nok til å kunne hive sykler inn baki som andre store suv, og frakte ski uten at disse blir ødelagt av veisalt.
Jeg blir mer og mer usikker på min signatur reservasjon. Mangelen på informasjon rundt bilen og løsning på seter som skulle ihht til Elon være HELT unik og spesiell? Ski bakpå hitch virker litt som nødløsning for meg.

MrG

sigurdi

#28
Sitat fra: MrG på mandag 21. september 2015, klokken 07:57
Dersom det ikke kommer en tilfredstillende løsning på ski - er jeg redd dette ikke blir noen suksess i Norge.
Det skal liksom være "utility". For min del er det da stort nok til å kunne hive sykler inn baki som andre store suv, og frakte ski uten at disse blir ødelagt av veisalt.
Jeg blir mer og mer usikker på min signatur reservasjon. Mangelen på informasjon rundt bilen og løsning på seter som skulle ihht til Elon være HELT unik og spesiell? Ski bakpå hitch virker litt som nødløsning for meg.

MrG
Sykkel er ikke noe problem, men 2.4m langrenski kan bli et problem for de som trener det med seg på tur.

Alternativ er jo skistativ med sugekopper og la være å bruke den ene falcon døren.

2.seterad kan brukes så den er 5 seter med sykkel bak.

Problemet er når en skal på maxbo og hente 2.4m plater eller planker de må da på henter.
(Som kan lånes på maxbo)

Men som skrevet før vi får vente til etter lansering for å se hva som kommer og ikke kommer, det er svært forskjellig og difuse svar fra både Teslas egne ansatte og hva som vises.

Det som er helt sikkert er at kortene holdes tett til brystet og Tesla ønsker ikke at for mye informasjon skal lekke før lanseringen.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MrG

Jeg har hatt (2stk) Tesla Model S siden 2013 - og sykkel gikk "greit" inn.
Dersom 2. seterad ikke kan legges ned, og forsatt brukes er jeg skeptisk til plassen baki ift sykkel.
Det blir neppe bedre enn model S - og det bør X være ift plass :)

Time will tell - jeg er forsatt positiv optimist.

/MrG

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA