Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - eclipse

#1
Model S / Sv: Hva er en optimal el-bil ?
lørdag 29. november 2014, klokken 11:37
Sitat fra: Kristian O på lørdag 29. november 2014, klokken 11:03


Kva er galt med å lade eit 100 kWt batteri på 10A? For tida lader eg eit 85 kWt batteri på 7A. Det tar naturlig nok veldig lang tid om batteriet er tomt og eg må ha det fullt for å kjøre, men det skjer ikkje!
Eg lader det ca annakvar natt, og treng ikkje å ha det fullt for å kjøre. Kunne sikkert klart meg fint med 5A kurs også.

Du overser litt av poenget. Lader du med 7A annenhver natt, så tilfører du batteriet rundt regnet 19kwt (12 timers lading). Det rekker til ca. 90km kjøring. Rekker det for deg, så er det bra. I en BMW i3 ville dette rekke til ca. 150km kjøring.
#2
Lading av Tesla / Sv: Tesla i norske medier
søndag 10. august 2014, klokken 02:18
Sitat fra: sigurdi på søndag 10. august 2014, klokken 01:39
Dersom Toyota får frem sin propaganda til regjeringen blir jeg svært skuffet.

Problemet er at de ikke får gjennomslag i stortinget. Regjeringen har ikke flertall, og må støtte seg på Venstre og KrF. Joda, de kan nok sikkert være med å gi også hybridene noen flere fordeler, men tror de vil sette seg "litt" på bakbeina dersom klimaforliket forlates.

Det som kan skje er at ikke alle godene er en integrert del av forliket, og kan strykes uten å bryte forliket. Kollektivfelt og gratis parkering er nevnt "med mer...". Det jeg frykter mest er at bomfritaket blir tatt bort :(
#3
Model S / Sv: 230V -3 fas bekreftet
mandag 15. april 2013, klokken 13:10
Fint at dette begynner å bli bekreftet - så sant det ikke er snakk om mer feilinformasjon da  :o

Det hadde også vært fint om du kunne spørre om det er noen begrensning (utover 10kW) dersom en lader med enfase og har enkeltlader. Kan man f.eks forvente å oppnå ~10kw dersom kan kobler opp med enfase 40A (I den grad enfase utover 32A er tillatt i det norske strømnettet.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA