Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eblogg

#1
Jeg laget denne artikkelen her om dagen som en enkel forklaring på forurensning fra elbiler vs. fossilbiler. Ta gjerne en titt på den  :)

http://elbilplassen.com/elbilen-er-like-forurensende-som-alle-andre-biler-eller/
#2
Elbiler i media / Elbilen har nok ikke hele skylda
søndag 07. juni 2015, klokken 19:19
I dag la vi ut denne som en motvekt til NRK, Budstikka og Ruters alt for tidlige og faktamanglende konklusjon

http://elbilplassen.com/elbilen-har-nok-ikke-skylda/
#3
Her er det fremgang å spore. Måtte bare skrive en ny artikkel. Det blir for dumt når media blåser det stort opp at 14 elbilister er bøtelagt? Gi meg gjerne en tilbakemelding på innlegget  :)

http://elbilplassen.com/9975-av-elbilistene-respekterer-det-nye-forbudet/
#4
Det har vært mye negativ fokus på elbiler i kollektivfeltet i det siste. I dag ble det blåst stort opp at 60 elbiler kjørte ulovlig i kollektivfeltet på E-18 inn mot Oslo. Tillot meg å skrive en egen kort artikkel om dette og vinklet den på en litt annen og mer riktig måte etter min mening.

http://elbilplassen.com/99-av-elbilistene-respekterer-det-nye-forbudet/
#5
Alt det andre / Sv: Ønsker tilbakemelding på nettside
søndag 29. mars 2015, klokken 23:18
Takk igjen automat  :)

Som ihugga elbilinteressert har jeg savnet et sted som samler artikler fra land og strand, rundt emnet elbil og lignende. Norsk elbilforening har en knall side, og de er en profesjonell organisasjon som vet hva de driver med. Det er ikke noe poeng for meg å prøve å kopiere dette. Men de er ikke en nyhetskanal. derfor mener jeg selv at Norge trenger et nettsted der du kan gå inn å finne artikler relatert til emnet. Så får vi se om andre er enige i min teori :)

God påske.
#6
Alt det andre / Sv: Ønsker tilbakemelding på nettside
lørdag 28. mars 2015, klokken 23:31
Sitat fra: automat på lørdag 28. mars 2015, klokken 23:03
Det største ankepunktet mitt er at man ikke kommer direkte til artikkelen man vil lese.

Fra forsiden med mange forskjellige overskrifter og ingresser må man trykke seg via en side som kun inneholder en litt lenger ingress, samt linken til selve artikkelen. Det er irriterende og meningsløst (utover at det genererer flere klikk på ditt domene). Jeg vil kommer rett til artikkelen. Det er også varierende hvor tydelig det kommer frem hvilket medie det linkes til. Det vil jeg vite klart og tydelig før jeg klikker på noe som helst.

Det er også litt for mye annonser spredd utover det hele etter min smak.

Takk for tilbakemelding automat.

Når det gjelder annonsene så er dette noe jeg hele tiden vurderer. Men siden det er annonser som driver de fleste nettsteder i dag, så må de nesten være der. Jeg tror ikke det er flere annonser pr. innlegg på Elbilplassen, enn det er på .feks vg.no, dinside.no eller andre populære nettsteder. Jeg prøver hele tiden å målrette annonsene mot relevante emner men det er ikke alltid like lett  :-[

Hvor kunne du tenke deg at medie det linkes til kommer frem andre steder enn i selve linken? Overskrift? begynnelsen av artikkelen?. Igjenn...takk for tilbakemelding  :)

Forøvrig er jeg enig med deg at det kan være irriterende å måtte trykke seg igjennom to ledd for å komme til selve artikkelkilden...men...til gjengjeld sparer du en god del tid fordi du slipper å Google alle innleggene eller på annen måte lete etter dem. Dette tar jo også tid.
#7
Alt det andre / Ønsker tilbakemelding på nettside
lørdag 28. mars 2015, klokken 00:33
For en tid tilbake opprettet jeg nettstedet http://elbilplassen.com. Dette var i utgangspungtet ment som et sosialt møtetested, og et nettsammfunn for elbilentusiaster. Det var ikke så mye entusiasme for siden, og den ble liggende ganske død. Jeg gjorde så om siden til en ren nyhetsside for elbilnyheter.  Siden konsentrerer seg nå først og fremst om videreformidling av nyheter, relatert til elbiler fra andre nettsteder i Norge ,og i utlandet. I det siste har jeg også utvidet den til å formidle nyheter om hybridbiler, hydrogenbiler og elsykler.

I det siste har jeg også pusset opp siden ganske kraftig, og nå trenger jeg noen konstruktive tilbakemeldinger fra dere som interesserer dere for temaet. Er siden bra, dårlig? noe som bør forandres? Tar i mot ris og ros med stor takk  :)
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetragedie på Strømmen storsenter
lørdag 18. januar 2014, klokken 20:10
Sitat fra: TB på lørdag 11. januar 2014, klokken 09:32
Sitat fra: Charge and Drive på fredag 10. januar 2014, klokken 22:31
Hei,
Du har svart på beskyttelses SMS (med navn Fortum), da vil ikke luken åpne seg.
Bruk samme tlf nummer som det står på ladestolpen. Det vil si det samme tlf nummeret som du åpnet luken med. Anbefaler å lagre dette nummeret i mobilen med et passende navn, da er det lettere å velge riktig.
For ordens skyld er nummeret: 417 16 121

Oslo Kommune har valgt ein annan metode her - ref:
http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil

Med ulike metodar, og at det ikkje er mulig og svare på SMS gjer at det lett blir krøll. Standardisering på kryss av leverandørar vil / må komme, men tar som kjent tid med ny teknologi.

Som jeg skrev tidligere så har det ingenting å si om man sender svar sms eller taster inn nummeret manuellt. Jeg prøvde begge deler med samme resultat. Synd at ikke leverandøren skjønner dette. Når jeg taster inn et telefonnummer som allerede ligger i telefonlista eller har sendt sms til tidligere vil navnet til mottaker automatisk komme opp uansett. Det kan da ikke være slik at man skal måtte slette all tidligere korrespondanse med Fortum før hver lading? Jeg bruker en Iphone 4S som så mange andre. Har vi feil type telefon?

Sist gang jeg skulle prøve en av laderne på Strømmen storsenter skjedde følgende:

Luka åpnet da jeg sendte start sms. Da jeg lukket den, ville den ikke begynne å lade. Siden ladeluka nå var låst sendte jeg stopp sms. Da fikk jeg beskjed om at laderen var opptatt. Da jeg prøvde med en ny start sms, åpnet luka seg. Alt var motsatt av det det skulle være. Hva mener de ansvarlige for disse ladestolpene at jeg gjorde feil denne gangen?

Er det kun en spesiell type telefoner som kan benytte disse lukene? Brukervennlghet finnes ihverfall ikke.

#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetragedie på Strømmen storsenter
lørdag 04. januar 2014, klokken 14:14
Nå er det i tilegg innført ladeplikt på disse plassene hvis man skal stå der. Dette er jo vel å bra, men bør ikke systemet fungere stabilt før en slik ladeplikt innføres?

Når det gjelder å svare på meldingen eller ikke, så prøvde jeg både dette samt å taste inn nummeret manuelt. Det var ingen forskjell så det var ikke der feilen lå.

Har for øvrig nå lært at en standard trekantnøkkel gjør samme susen hvis du skal frigi laderen din om tekstmeldingsfunksjonen skulle svikte :) Da falt vel argumentet om at disse ladrene er sikrere mot tyveri av ladekabel bort en gang for alle?
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetragedie på Strømmen storsenter
søndag 22. desember 2013, klokken 10:15
Det stemmer. Dessuten ville ikke systemet åpne luka igjen.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetragedie på Strømmen storsenter
fredag 20. desember 2013, klokken 22:24
Så skjedde det igjen. Måtte nok engang ha assistanse for å få frigjort ladekladden min på Strømmen storsenter. Har ikke turt å lade der siden forrige gang det gikk galt, men nå måtte jeg prøve. Fulgte instruksjonen, satte i laderen og lukket døra til ladestolpen. Fikk ikke lys i ladeklumpen. I stedet fikk jeg SMS med følgende feilmelding.

"Transaksjonen kunne ikke iverksettes"

Nei vel? Døra på stolpen var fortsatt låst, så jeg sendte stopp meldingen som angitt i instruksjonen. Fikk da den vanlige beskjeden om at sms ikke kunne sendes. Prøvde ny start melding. Samme beskjed. Det tok en god halvtime av min dyrebare julehandeltid for å få assistanse av sentervekterne, som demonterte halve stolpen for å få frigitt laderen min.

Har ikke noe bedre inntrykk av disse ladestasjonene etter dette. Har prøvd dem 3 ganger og det samme har skjedd hver gang.

For ordens skyld så legger jeg ved bilde av sms meldinger. Noen kunne jo ellers finne på å påstå  at det var jeg som var problemet :)
#12
Elbiler i media / Den ultimate dings mot rekkeviddeangst
søndag 27. oktober 2013, klokken 10:47
Her har vi den endelige løsningen for oss med rekkeviddeangst  ;)

http://elbilplassen.com/archives/236
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetragedie på Strømmen storsenter
fredag 25. oktober 2013, klokken 21:32
Sitat fra: TB på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:41
Sitat fra: Charge and Drive på fredag 18. oktober 2013, klokken 13:40
I Norge er det ca 15.000 elbiler som alle har Schuko ladekabel og de aller fleste bruker denne teknologien for lading. Da er det ikke låsing i kontakten, det er bare på Mode 3 Type 2 - derfor er det fortsatt fordelaktig med en sikring av ladekabelen. Det er riktig at vi ikke kan sikre oss 100% mot uærlige sjeler med brekkjern på lomma, men en låst luke gjør det i alle fall vanskeligere og synliggjør også at det skje noe galt. I en evt. sak mot forsikring vil du også stå sterkere :-) Det har dessverre vært flere tilfeller av stjålne ladekabler som er både kostbart og kjedelig for den som rammes :-(

Her er ein enkel metode for og låse ladekabelen, mindre teknikk :-)

Den der har jeg ikke sett før. Det enkle er ofte det beste :)
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladetragedie på Strømmen storsenter
torsdag 17. oktober 2013, klokken 22:56
Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:22
Jeg har snakket med elbilister som har blitt frastjålet sin ladekabel til ca 1.000€ ved lading på en ladestolpe med stålnøkkel. De liker vår løsning med unik nøkkel (mobil eller ladekort) slik at ladekablen ikke blir så lett å stjele.

Du trenger en liten hammer, eller et lite brekkjern for å åpne disse låsene. Det demonstrerte vekterne på senteret for meg når de måtte frigi min og mange andres ladekabel på denne måten. Det tok ikke 5 sekunder engang. Brukerne vil her oppleve en falsk trygghet.

Jeg har ikke hørt om at tyveri av ladekabler har vært noe reelt problem før. Uansett, kommer det en tyv som vil ha ladekabelen din, vil ikke denne typen lader være vanskligere å åpne enn andre. Heller enklere. Det argumentet holder ikke synes jeg.

Det var nok en god tanke fra senteret å montere disse ladrene og det skal de ha, men sånn som de har fungert for meg og mange andre hittil ,vil jeg si at noen har tjent gode penger på et dårlig produkt.

Du har ikke svart på hva du diskuterte med el-fanboy  enda. Siden du skrev dette her kunne det vært litt interessant for oss andre elbileiere å få vite dette også.

#15
Sitat fra: Eblogg på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:42
Er det ikke bakhjulsdrift på alle el-biler?

Dette var nytt for meg. Jeg tar sjelden feil og dette var derfor litt uvant  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA