Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk vs Amerikansk modell (synsetråd)

Startet av Eblogg, fredag 24. mai 2013, klokken 14:54

« forrige - neste »

Eblogg

#30
Så skjedde det igjen. Måtte nok engang ha assistanse for å få frigjort ladekladden min på Strømmen storsenter. Har ikke turt å lade der siden forrige gang det gikk galt, men nå måtte jeg prøve. Fulgte instruksjonen, satte i laderen og lukket døra til ladestolpen. Fikk ikke lys i ladeklumpen. I stedet fikk jeg SMS med følgende feilmelding.

"Transaksjonen kunne ikke iverksettes"

Nei vel? Døra på stolpen var fortsatt låst, så jeg sendte stopp meldingen som angitt i instruksjonen. Fikk da den vanlige beskjeden om at sms ikke kunne sendes. Prøvde ny start melding. Samme beskjed. Det tok en god halvtime av min dyrebare julehandeltid for å få assistanse av sentervekterne, som demonterte halve stolpen for å få frigitt laderen min.

Har ikke noe bedre inntrykk av disse ladestasjonene etter dette. Har prøvd dem 3 ganger og det samme har skjedd hver gang.

For ordens skyld så legger jeg ved bilde av sms meldinger. Noen kunne jo ellers finne på å påstå  at det var jeg som var problemet :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

jkirkebo

Sitat fra: Eblogg på fredag 20. desember 2013, klokken 22:24
Så skjedde det igjen. Måtte nok engang ha assistanse for å få frigjort ladekladden min på Strømmen storsenter. Har ikke turt å lade der siden forrige gang det gikk galt, men nå måtte jeg prøve. Fulgte instruksjonen, satte i laderen og lukket døra til ladestolpen. Fikk ikke lys i ladeklumpen. I stedet fikk jeg SMS med følgende feilmelding.

"Transaksjonen kunne ikke iverksettes"

Nei vel? Døra på stolpen var fortsatt låst, så jeg sendte stopp meldingen som angitt i instruksjonen. Fikk da den vanlige beskjeden om at sms ikke kunne sendes. Prøvde ny start melding. Samme beskjed. Det tok en god halvtime av min dyrebare julehandeltid for å få assistanse av sentervekterne, som demonterte halve stolpen for å få frigitt laderen min.

Så du fikk igjennom første SMS slik at døra åpnet seg, men den ville ikke lade når du stengte døra igjen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eblogg

Det stemmer. Dessuten ville ikke systemet åpne luka igjen.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

nitewlkr

Jkirkebo: du må ikke svare på meldingen fra fortum men sende til mobilnummeret til laderen... Gjort samme feil selv.


Sent from my iPad using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: nitewlkr på mandag 30. desember 2013, klokken 20:57
Jkirkebo: du må ikke svare på meldingen fra fortum men sende til mobilnummeret til laderen... Gjort samme feil selv.

Godt tips men det var ikke jeg som hadde problemet ;)
Bruker RFID selv på disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eblogg

Nå er det i tilegg innført ladeplikt på disse plassene hvis man skal stå der. Dette er jo vel å bra, men bør ikke systemet fungere stabilt før en slik ladeplikt innføres?

Når det gjelder å svare på meldingen eller ikke, så prøvde jeg både dette samt å taste inn nummeret manuelt. Det var ingen forskjell så det var ikke der feilen lå.

Har for øvrig nå lært at en standard trekantnøkkel gjør samme susen hvis du skal frigi laderen din om tekstmeldingsfunksjonen skulle svikte :) Da falt vel argumentet om at disse ladrene er sikrere mot tyveri av ladekabel bort en gang for alle?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

erik e

Kan ikke Strømmen Storsenter "gi bort" litt STRØM daglig.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Charge and Drive

Sitat fra: Eblogg på fredag 20. desember 2013, klokken 22:24
Så skjedde det igjen. Måtte nok engang ha assistanse for å få frigjort ladekladden min på Strømmen storsenter. Har ikke turt å lade der siden forrige gang det gikk galt, men nå måtte jeg prøve. Fulgte instruksjonen, satte i laderen og lukket døra til ladestolpen. Fikk ikke lys i ladeklumpen. I stedet fikk jeg SMS med følgende feilmelding.

"Transaksjonen kunne ikke iverksettes"

Nei vel? Døra på stolpen var fortsatt låst, så jeg sendte stopp meldingen som angitt i instruksjonen. Fikk da den vanlige beskjeden om at sms ikke kunne sendes. Prøvde ny start melding. Samme beskjed. Det tok en god halvtime av min dyrebare julehandeltid for å få assistanse av sentervekterne, som demonterte halve stolpen for å få frigitt laderen min.

Har ikke noe bedre inntrykk av disse ladestasjonene etter dette. Har prøvd dem 3 ganger og det samme har skjedd hver gang.

For ordens skyld så legger jeg ved bilde av sms meldinger. Noen kunne jo ellers finne på å påstå  at det var jeg som var problemet :)

Hei,
Du har svart på bekretelses SMS (med navn Fortum), da vil ikke luken åpne seg.
Bruk samme tlf nummer som det står på ladestolpen. Det vil si det samme tlf nummeret som du åpnet luken med. Anbefaler å lagre dette nummeret i mobilen med et passende navn, da er det lettere å velge riktig.
For ordens skyld er nummeret: 417 16 121

Ladebrikke/ladekort bestilles på: http://www.fortum.no/ladekort
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

TB

Sitat fra: Charge and Drive på fredag 10. januar 2014, klokken 22:31
Hei,
Du har svart på beskyttelses SMS (med navn Fortum), da vil ikke luken åpne seg.
Bruk samme tlf nummer som det står på ladestolpen. Det vil si det samme tlf nummeret som du åpnet luken med. Anbefaler å lagre dette nummeret i mobilen med et passende navn, da er det lettere å velge riktig.
For ordens skyld er nummeret: 417 16 121

Oslo Kommune har valgt ein annan metode her - ref:
http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil

Med ulike metodar, og at det ikkje er mulig og svare på SMS gjer at det lett blir krøll. Standardisering på kryss av leverandørar vil / må komme, men tar som kjent tid med ny teknologi.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elvedalen

Hei et pr spørsmål: er det hurtig ladere på Srømmen storsenter, hva koster det, jeg var på P2 og så ingen hurtig lader så jeg dro til Lillestrøm, bor i Hønefoss. I vår iPhone-app finner du ladestolpene i Norge. jeg har ikke iphone, hadde vært fint å finne de på nettsiden deres da Fortum. :P
Nissan Leaf Tekna 2013.

TB

#40
Sitat fra: elvedalen på søndag 12. januar 2014, klokken 23:05
Hei et pr spørsmål: er det hurtig ladere på Strømmen storsenter, hva koster det, jeg var på P2 og så ingen hurtig lader så jeg dro til Lillestrøm, bor i Hønefoss. I vår iPhone-app finner du ladestolpene i Norge. jeg har ikke iphone, hadde vært fint å finne de på nettsiden deres da Fortum. :P

Det som finnes på Strømmen Storsenter er ikkje hurtiglader. Det som finnes på Lillestrøm er hurtiglader av typen CHAdeMO, opp til ca 50 kW effekt.

Ein av stolpene på Strømmen Storsenter gir 22 kW effekt i Mode 3 type 2 kontakten. Du må ha med kabel som høver til din bil. Det er pr. idag Tesla S, Bmw i3, og Leaf "med stor lader" som kan lade raskere på denne typen kontakt.

For andre går det lite raskt (seint) som på standard 16A Schuko kontakt, men kontakten er mindre utsatt for varmgang.

Ang. finne ladepunkter, kan du forsøke http://ladestasjoner.no/ , denne virkar og på mobil. Det finnes og eigen App for Android søk etter "LadeNå!" Google Play.

Sjå her post tidlig i denne tråden:

Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 30. mai 2013, klokken 23:17
Alle stolpene på Strømmen har båder Schucko og Mode 3 type 2 (Mennekes), så i praksis kan en Think eller Buddy lade på Schuko kontakten uten problem selvom det er den ene stolpen gir 22 kW effekt i Mode 3 type 2 kontakten. Da vil de legge beslag på den stolpen så lenge de står der med den følge at en bil som kan lade på høyere effekt enn 16 AMP må velge en av de andre stolpene som maks gir 16 amp. Det er jo ikke ønskelig :(

Ladehilsen fra Fortum

For ladekabel av type 2: http://elbil.no/ladestasjoner/1136-na-selger-vi-ladekabler
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Eblogg

Sitat fra: TB på lørdag 11. januar 2014, klokken 09:32
Sitat fra: Charge and Drive på fredag 10. januar 2014, klokken 22:31
Hei,
Du har svart på beskyttelses SMS (med navn Fortum), da vil ikke luken åpne seg.
Bruk samme tlf nummer som det står på ladestolpen. Det vil si det samme tlf nummeret som du åpnet luken med. Anbefaler å lagre dette nummeret i mobilen med et passende navn, da er det lettere å velge riktig.
For ordens skyld er nummeret: 417 16 121

Oslo Kommune har valgt ein annan metode her - ref:
http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil

Med ulike metodar, og at det ikkje er mulig og svare på SMS gjer at det lett blir krøll. Standardisering på kryss av leverandørar vil / må komme, men tar som kjent tid med ny teknologi.

Som jeg skrev tidligere så har det ingenting å si om man sender svar sms eller taster inn nummeret manuellt. Jeg prøvde begge deler med samme resultat. Synd at ikke leverandøren skjønner dette. Når jeg taster inn et telefonnummer som allerede ligger i telefonlista eller har sendt sms til tidligere vil navnet til mottaker automatisk komme opp uansett. Det kan da ikke være slik at man skal måtte slette all tidligere korrespondanse med Fortum før hver lading? Jeg bruker en Iphone 4S som så mange andre. Har vi feil type telefon?

Sist gang jeg skulle prøve en av laderne på Strømmen storsenter skjedde følgende:

Luka åpnet da jeg sendte start sms. Da jeg lukket den, ville den ikke begynne å lade. Siden ladeluka nå var låst sendte jeg stopp sms. Da fikk jeg beskjed om at laderen var opptatt. Da jeg prøvde med en ny start sms, åpnet luka seg. Alt var motsatt av det det skulle være. Hva mener de ansvarlige for disse ladestolpene at jeg gjorde feil denne gangen?

Er det kun en spesiell type telefoner som kan benytte disse lukene? Brukervennlghet finnes ihverfall ikke.

i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Sigdestad

Må nesten legge til at jeg stoppet på Strømmen storsenter en søndag for å lade på vei hjem fra Trysil. Det skulle vise seg (som beskrevet over) at de fancy ladestasjonene bare har standard 16A, og at den ene stolpen med 22kW ligger i det andre parkeringshuset - som var låst på en søndag. Var uaktuelt å stå 5 timer der med hele familien - så dro videre og ble reddet av Sønnico.

Kan også legge til at jeg har besøkt Fortums 22kW lader på Gardermoen 3 ganger - og den har aldri fungert for meg! Fortum - Fortum: hele dekselet nede er løst på denne laderen.

Synes også det er verdt å nevne at app'en til Fortum (iphone) ikke engang starter opp, den bør fjernes eller fikses!

Ellers har jeg hatt meget gode opplevelser på Inspiria og Apenesfjellet parkeringshus!

Thomas Parsli

Sitat fra: Eblogg på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:10
Som jeg skrev tidligere så har det ingenting å si om man sender svar sms eller taster inn nummeret manuellt. Jeg prøvde begge deler med samme resultat.

Spørsmålet er vel hvilket nummer du sender SMS til, ikke hvordan du bruker telefonen din (eller hva slags telefon det er)?
Du bruke det nummeret som står på ladestolpen, bruker du nummeret til et annen ladestolpe vil det selvfølgelig ikke fungere....

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

inverter

Var på Strømmen for noen dager siden og da var det bare tre av stolpene som fungerte. to av disse var opptatt så jeg parkerte ved den tredje stolpen og begynte å lade med type 2. Etter noen få minutter forsvant strømmen i stolpen. Stoppet og startet lading på samme stolpen og strømmen forsvant igjen etter få minutter.

Gikk inn på nettet og la inn en feilmelding til Fortum.....noen som vet om stolpene i P2 har blitt "grønne" igjen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA