Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk vs Amerikansk modell (synsetråd)

Startet av Eblogg, fredag 24. mai 2013, klokken 14:54

« forrige - neste »

Eblogg

#15
Sitat fra: el-fanboy på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:52
Tja, da var det min tur til å stå fast på stolpe 30 på Strømmen Storsenter. Boksen vil ikke åpne seg, uansett hva jeg sender av sms, og uansett hva den tross alt hyggelige damen på Fortums telefonsupport foretar seg. Må ha hjelp av vekter.

... og nei, vekterne har ikke noen nøkkel til å åpne, så nå et jeg spent.

Takk og lov at jeg er her aleine og ikke med hele familien...

Måtte de bruke brekkjern?

Hva slags feilmelding fikk du? Følte meg litt alene her da jeg la inn tråden og eier av stolpene var flinke til å bagatelisere saken og skylde på 3. parts leverandører ol.

Fakta er at disse stolpene har unødvendig mye  sårbar "tulleteknologi" som gjør lading av el-bil til en nervepirrende affære. Jeg lurer fortsatt på hvorfor ikke den gode gamle nøkkelen ikke er bra nok her, når den fungerer alle andre steder.  Hvorfor får ikke de som skal drifte i det minste nødvendig opplæring? Hva skjer hvis man skal lade på en slik stolpe uten at det er tilgjengelig driftspersonell standby?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

el-fanboy

Sitat fra: Eblogg på torsdag 10. oktober 2013, klokken 00:20

Måtte de bruke brekkjern?

Hva slags feilmelding fikk du? Følte meg litt alene her da jeg la inn tråden og eier av stolpene var flinke til å bagatelisere saken og skylde på 3. parts leverandører ol.

Fakta er at disse stolpene har unødvendig mye  sårbar "tulleteknologi" som gjør lading av el-bil til en nervepirrende affære. Jeg lurer fortsatt på hvorfor ikke den gode gamle nøkkelen ikke er bra nok her, når den fungerer alle andre steder.  Hvorfor får ikke de som skal drifte i det minste nødvendig opplæring? Hva skjer hvis man skal lade på en slik stolpe uten at det er tilgjengelig driftspersonell standby?
Til slutt kom det to - tre vektere, den ene hadde med en skrutrekker og en nøkkel som passa "nesten". Han fikk dirka opp den nederste delen av stolpen, og fikk utløst det øverste lokket innenfra.

Årsaken til at Fortum har valgt denne løsningen er naturligvis for å klargjøre til betalingsløsning, det er greit nok. Men løsningen er jo overhodet ikke failsafe, og det er noe Fortum bør gjøre noe med så snart mulig. Det blir en stund til jeg tør å prøve disse stolpene igjen.

Til info til Charge & Drive, som frekventerer forumet; jeg forsøkte å lade på stolpe 30 med Type2-kabel. Jeg snakket med kundesupport, og hun skulle sørge for å feilmelde denne hendelsen.

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Charge and Drive

Takk for en hyggelig og oppklarende prat i går el-fanboy. Jeg har allerede tatt tak i de forholdene som vi diskuterte.

Vi tar slike hendelser på alvor og ønsker hele tiden å videreutvikle våre tjenester slik at de blir best mulig. Disse ladestolpene har vist seg å være stabile i drift, men noen ganger slår dessverre Murphy's lov til.

Et tips til brukerne er å ta frem ladekabelen før du åpner luken på Ladestolpe, slik at det ikke går for lang til fra luken åpnes til lardingen starter.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Eblogg

Hvilke forhold diskuterte dere og ble enig om å ta tak i ?

Hva skal man gjøre hvis denne typen stolper 'klikker' uten at det er driftspersonell i nærheten.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Leaftekna2018

De 4 gangene jeg har brukt de stoplene har de fungerte 100%.
Vi får se hva som skjer neste gang...

Men det å stå med ladekabel klar før du åpner luka er nok det lurt
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

Rav4_EV

SitatÅrsaken til at Fortum har valgt denne løsningen er naturligvis for å klargjøre til betalingsløsning, det er greit nok
Årsaken til at Fortum har valgt denne løsningen er dumskap.

Et rele som kobler strømmen inn og ut vil kunne løse ønsket om betalingsløsning.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Charge and Drive

Jeg har snakket med elbilister som har blitt frastjålet sin ladekabel til ca 1.000€ ved lading på en ladestolpe med stålnøkkel. De liker vår løsning med unik nøkkel (mobil eller ladekort) slik at ladekablen ikke blir så lett å stjele.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:22
Jeg har snakket med elbilister som har blitt frastjålet sin ladekabel til ca 1.000€ ved lading på en ladestolpe med stålnøkkel. De liker vår løsning med unik nøkkel (mobil eller ladekort) slik at ladekablen ikke blir så lett å stjele.
Såvidt jeg vet er en del av Mennekes type 2 standarden låsbar kabel. Dvs. Tesla Model S, som bruker type 2 standard, låser kabelen fast i bilen. Hva er da behovet for å lage en løsning hvor kabelen låses fast i en ladestasjon som virker håpløs fra et bruker-perspektiv?

Mitt inntrykk er at alt for mange har problemer med stolpene. Jeg tør definitivt ikke bruke dem inntil videre! Den som har valgt løsning her bør få beskjed om å gjøre jobben sin bedre (lær eksempelvis av flytoget?)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Eblogg

#23
Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:22
Jeg har snakket med elbilister som har blitt frastjålet sin ladekabel til ca 1.000€ ved lading på en ladestolpe med stålnøkkel. De liker vår løsning med unik nøkkel (mobil eller ladekort) slik at ladekablen ikke blir så lett å stjele.

Du trenger en liten hammer, eller et lite brekkjern for å åpne disse låsene. Det demonstrerte vekterne på senteret for meg når de måtte frigi min og mange andres ladekabel på denne måten. Det tok ikke 5 sekunder engang. Brukerne vil her oppleve en falsk trygghet.

Jeg har ikke hørt om at tyveri av ladekabler har vært noe reelt problem før. Uansett, kommer det en tyv som vil ha ladekabelen din, vil ikke denne typen lader være vanskligere å åpne enn andre. Heller enklere. Det argumentet holder ikke synes jeg.

Det var nok en god tanke fra senteret å montere disse ladrene og det skal de ha, men sånn som de har fungert for meg og mange andre hittil ,vil jeg si at noen har tjent gode penger på et dårlig produkt.

Du har ikke svart på hva du diskuterte med el-fanboy  enda. Siden du skrev dette her kunne det vært litt interessant for oss andre elbileiere å få vite dette også.

i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Charge and Drive

I Norge er det ca 15.000 elbiler som alle har Schuko ladekabel og de aller fleste bruker denne teknologien for lading. Da er det ikke låsing i kontakten, det er bare på Mode 3 Type 2 - derfor er det fortsatt fordelaktig med en sikring av ladekabelen. Det er riktig at vi ikke kan sikre oss 100% mot uærlige sjeler med brekkjern på lomma, men en låst luke gjør det i alle fall vanskeligere og synliggjør også at det skje noe galt. I en evt. sak mot forsikring vil du også stå sterkere :-) Det har dessverre vært flere tilfeller av stjålne ladekabler som er både kostbart og kjedelig for den som rammes :-(
Vi diskuterte bl.a. fordelen ved å ha ladekabelen klar, så stolpen ikke går tilbake til standby mens kabelen tas frem. Hvordan øke kompetansen hos vekterne og nyttig informasjon til kundesupport.

Gode innspill og tips tas imot med takk, god helg :-)
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

fonberg

Sitat fra: Charge and Drive på fredag 18. oktober 2013, klokken 13:40
Vi diskuterte bl.a. fordelen ved å ha ladekabelen klar, så stolpen ikke går tilbake til standby mens kabelen tas frem. Hvordan øke kompetansen hos vekterne og nyttig informasjon til kundesupport.

Gode innspill og tips tas imot med takk, god helg :-)

Jeg regner med at infoen om å klargjøre kabelen før man låser opp stolpen også står skrevet på stolpen?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

TB

Sitat fra: Charge and Drive på fredag 18. oktober 2013, klokken 13:40
I Norge er det ca 15.000 elbiler som alle har Schuko ladekabel og de aller fleste bruker denne teknologien for lading. Da er det ikke låsing i kontakten, det er bare på Mode 3 Type 2 - derfor er det fortsatt fordelaktig med en sikring av ladekabelen. Det er riktig at vi ikke kan sikre oss 100% mot uærlige sjeler med brekkjern på lomma, men en låst luke gjør det i alle fall vanskeligere og synliggjør også at det skje noe galt. I en evt. sak mot forsikring vil du også stå sterkere :-) Det har dessverre vært flere tilfeller av stjålne ladekabler som er både kostbart og kjedelig for den som rammes :-(

Her er ein enkel metode for og låse ladekabelen, mindre teknikk :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TS

Nybegynner her.
Fikk ladet 83km/t på stolpe 30 i dag etter mye kløning...først en tur i det gamle p huset, så sms med feil stolpenr, så ville ikke bilen lade, men det hjalp når jeg etterhvert lukket luka..  ::)
Det lønner seg å lese bruksanvisningen på stolpen.

Veldig greit å sitte på café med IPad og se 26A pumpe inn i batteriet ..

Alt kløning var mine nybegynnerfeil, men hvorfor i H... står det ikke skiltet hvilken som er Type2? 
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Eblogg

Sitat fra: TB på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:41
Sitat fra: Charge and Drive på fredag 18. oktober 2013, klokken 13:40
I Norge er det ca 15.000 elbiler som alle har Schuko ladekabel og de aller fleste bruker denne teknologien for lading. Da er det ikke låsing i kontakten, det er bare på Mode 3 Type 2 - derfor er det fortsatt fordelaktig med en sikring av ladekabelen. Det er riktig at vi ikke kan sikre oss 100% mot uærlige sjeler med brekkjern på lomma, men en låst luke gjør det i alle fall vanskeligere og synliggjør også at det skje noe galt. I en evt. sak mot forsikring vil du også stå sterkere :-) Det har dessverre vært flere tilfeller av stjålne ladekabler som er både kostbart og kjedelig for den som rammes :-(

Her er ein enkel metode for og låse ladekabelen, mindre teknikk :-)

Den der har jeg ikke sett før. Det enkle er ofte det beste :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Go-carter

Kan vel skyte inn jeg og, at samboern har brukt disse stolpene med godt hell - så de virker jo relativt brukervennlige når alt er som det skal.

Jeg derimot, har slitt den ene gangen jeg brukte det. Fikk dog hjelp av Fortums svenske kundeservice, og alt løste seg uten vektere. Fikk svar på sms'ene flere timer senere  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA