Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer, problemer og atter problemer på Øvre Romerike

Startet av Runex, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 23:03

« forrige - neste »

Runex

Vær oppmerksom på at navigasjonen i TMS viser avstander i luftlinje helt til du klikker på "navigate"-knappen. Dette gjelder både "Places" (POI) og steder du søker opp. Meget irriterende spør du meg.

Jeg ble selv lurt på dette når vi skulle kjøre fra Hamar til Brokelandsheia for noen dager siden. Gikk dagen før inn på "Places" - "Superchargers" og fant Cinderella (=Brokelandsheia). Avstand: 259km. Ja ja, det skal da overhodet ikke være noe problem, tenkte jeg. Men det jeg oppdaget i løpet av reisen var at avstanden egentlig var 330km. Dermed ble det i meste laget for oss så lenge vi ikke hadde ladet helt til 100% (kun 85-90%) og kjørte på våt veibane hele veien.
Jeg har senere sett at dette gjelder også for adresser/steder du søker opp og vil navigere til. Stedet kommer opp med en oppgitt avstand. Når du så trykker "Navigate" stiger antall kilometer betraktelig (flere titalls prosent).
Merkelig at de skal oppgi avstand i luftlinje. Det er da vel ingen bilførere som er interessert i den!? Håper flere klager på dette (jeg skal) slik at dette kanskje endres i en SW-update.

Dere er herved advart...
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

frosken

Krever sikker litt utregning å finne faktisk avstand på veien. Grei beregning å gjøre på den ene strekningen du vil navigere til, men om den skal gjøre det samme på ti-tjue andre steder, hver gang du henter opp eller taster inn noe blir det kanskje litt mye.

Men helt enig, hadde vært greit med faktisk avstand eller i det minste info om at det er luftlinje som oppgis.

Rawen76

Sitat fra: frosken på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:11
Krever sikker litt utregning å finne faktisk avstand på veien. Grei beregning å gjøre på den ene strekningen du vil navigere til, men om den skal gjøre det samme på ti-tjue andre steder, hver gang du henter opp eller taster inn noe blir det kanskje litt mye.

Alle andre navi systemer jeg har vært borti klarer da å vise avstand via vei så da burda da så absolutt tesla klare det!
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Rawen76

Runex:

Har du tech pakke med ferdiglagrede kart, eller er du uten så den må laste ned kartene?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

jkirkebo

Sitat fra: Runex på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:38
Vær oppmerksom på at navigasjonen i TMS viser avstander i luftlinje helt til du klikker på "navigate"-knappen. Dette gjelder både "Places" (POI) og steder du søker opp. Meget irriterende spør du meg.

Det er fordi du skal få opp en kjapp avstandsangivelse om du søker på ting som gir flere treff. Du kan søke på alt mulig i navigasjonen, ikke kun adresser. F.eks skulle jeg til First Atlatica hotell i Ålesund i dag, skrev bare "first" og så kom alle First-hotellene opp. Etter å ha valgt riktig hotell kom avstand via veien opp.

Synes personlig det er en helt ok løsning. Alternativet hadde vært ingen avstandsangivelse før man valgte riktig treff i lista. Å regne ut alle sammen via veien hadde tatt ALT for lang tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:59
Sitat fra: Runex på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:38

Det er fordi du skal få opp en kjapp avstandsangivelse om du søker på ting som gir flere treff. Du kan søke på alt mulig i navigasjonen, ikke kun adresser. F.eks skulle jeg til First Atlatica hotell i Ålesund i dag, skrev bare "first" og så kom alle First-hotellene opp. Etter å ha valgt riktig hotell kom avstand via veien opp.

Synes personlig det er en helt ok løsning. Alternativet hadde vært ingen avstandsangivelse før man valgte riktig treff i lista. Å regne ut alle sammen via veien hadde tatt ALT for lang tid.

Jeg er rimelig sikker på at det er standard måte å gjøre dette på før en har valgt ett reisemål. Har i alle fall vært det på alle leiebiler vi har hatt opp gjennom tidene (der en kan få opp lister over POI's i nærheten av bilen basert på luft linje).

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:04
Jeg er rimelig sikker på at det er standard måte å gjøre dette på før en har valgt ett reisemål. Har i alle fall vært det på alle leiebiler vi har hatt opp gjennom tidene (der en kan få opp lister over POI's i nærheten av bilen basert på luft linje).

Jepp, slik er det f.eks med ladestasjonsvisning i Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Runex

Sitat fra: Rawen76 på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:25
Runex:

Har du tech pakke med ferdiglagrede kart, eller er du uten så den må laste ned kartene?
Jeg har tech-pakke.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

luffe

Jeg har ikke Tech-pakke og dermed får jeg KUN vite avstandene i luftlinje. Det sto ikke veldig tydelig spesifisert noe sted...
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:12
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:04

Jepp, slik er det f.eks med ladestasjonsvisning i Leafen.

Det stemmer, men gjør det ikke noe mindre dumt.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Anew

Sitat fra: luffe på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:53
Jeg har ikke Tech-pakke og dermed får jeg KUN vite avstandene i luftlinje. Det sto ikke veldig tydelig spesifisert noe sted...
Står det noe sted at du får GPS i det hele tatt? Det er jo ett av poengene med tech.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

luffe

Sitat fra: Anew på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 13:13
Sitat fra: luffe på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:53
Står det noe sted at du får GPS i det hele tatt? Det er jo ett av poengene med tech.

Det ble sagt og skrevet at Tech-pakken ga deg turn-by-turn-navigation i dash-display i tillegg til Google Maps på skjerm, som er standard. At Google Maps på skjermen oppfører seg ganske annerledes når du ikke har Tech ble ikke tydelig kommunisert.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

christian1986

Slik virker jo samtlige GPSer. Hvor mye regnekraft hadde det for eksempel ikke vært nødvendig med for å kunne liste opp de nærmeste bensinstasjoner basert på kalkulert faktisk avstand:P?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA