Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av TK, onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:49

« forrige - neste »

TK

Hei folkens! Får min Model S 85 om ca 1 mnd, kult at det nærmer seg!

Har en vill ide om å kjøre Trondheim Tromsø nå i jula ettersom vi har god tid der oppe, bruk for bilen der og det hadde vært en spennende utfordring, spesielt på vinteren.  (Og for the record: kidsa og kona flyr..:)

Jeg har lagt opp følgende strekk og ladestopp med bruk av rød 400V 16A, som jeg har sjekket ut finnes på de ulike stopp.  Som dere ser baserer jeg meg på å lade en del før jeg har brukt opp rekkevidden og å ha korte stopp heller enn lange (full range fra 0 tar ca 8 timer +). Hvis noen lurer er det lagt inn noen sovedupper underveis, nok for meg:)

1) Trondheim- Steinkjer 12 mil, så 1,5 time lading Steinkjer= max range
2)Steinkjer-Mosjøen 27 mil, 5 timer lading Mosjøen=  nesten max range
3)Mosjøen - Mo I Rana 10 mil – 2 timer lading  Mo = max range
4)Mo I Rana - Fauske 17 mil - 3 timer lading Fauske = nesten max range
5)Fauske - Narvik  25mil - 3 timer lading Narvik = nesten max range
6)Narvik- Tromsø 23 mil 3 timer

Tid: ca 30 timer, dvs kjører tidlig morgen og kommer frem kvelden dagen etter.

Hva tenker dere, høres det gjennomførbart ut?

Blå 85 til Trondheim i okt/nov med tech, skinn, pano, luft, lyd, sikkerhet, sensorer, barneseter


OddB

Høres ut som en meget god plan ! :-)
Hvor har du funnet røde kontakter ?
Skal kjøre samme løypa til sommeren....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TK

Så bra, blir nok også sommertur nordover på oss også; klarer ikke å vente så lenge :)

Har ikke fått endelig bekreftet i Fauske enda, venter på svar fra en kompis. Men forøvrig:

Steinkjer - Expertbutikken og Amfisenteret
Mosjøen - privat stikk hos en jeg kjenner
Mo i Rana - parkeringshuset
Fauske - ikke bekreftet enda, men en kompis mente det var mulig der
Narvik- privat stikk hos en teslaeier/andre alternativ finnes også

Er vel også mulig å finne en rød kontakt som kan brukes i Mosjøen også, som ikke er privat :)

MrUnderhill

Det tar lengre tid å lade de siste 15-20 prosentene opp til 100% enn å lade like mange kWh ved lavere kapasitet. Dvs. det tar lengre tid å lade 80% til 100% enn 50% til 70%.

Jeg ville vurdert ett litt kortere stopp i Mosjøen, og reist videre når batteriet var på rundt 80%. Og så fortsette å lade til rundt 80% på de neste stoppene.

OddB

Sitat fra: MrUnderhill på onsdag 25. september 2013, klokken 11:42
Det tar lengre tid å lade de siste 15-20 prosentene opp til 100% enn å lade like mange kWh ved lavere kapasitet. Dvs. det tar lengre tid å lade 80% til 100% enn 50% til 70%.

Jeg ville vurdert ett litt kortere stopp i Mosjøen, og reist videre når batteriet var på rundt 80%. Og så fortsette å lade til rundt 80% på de neste stoppene.
Jeg tror ikke du vil merke reduksjon i ladehastigheten når du lader med 11kW... Det du nevner gjelder superladere som ikke kan holde 90 kW helt til 100%.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

MrUnderhill

Sitat fra: OddB på onsdag 25. september 2013, klokken 11:58
Jeg tror ikke du vil merke reduksjon i ladehastigheten når du lader med 11kW... Det du nevner gjelder superladere som ikke kan holde 90 kW helt til 100%.

Jeg trodde det gjaldt generelt for lading, da har jeg lært noe nytt i dag!

OddB

Sitat fra: TK på onsdag 25. september 2013, klokken 11:24
Så bra, blir nok også sommertur nordover på oss også; klarer ikke å vente så lenge :)

Har ikke fått endelig bekreftet i Fauske enda, venter på svar fra en kompis. Men forøvrig:

Steinkjer - Expertbutikken og Amfisenteret
Mosjøen - privat stikk hos en jeg kjenner
Mo i Rana - parkeringshuset
Fauske - ikke bekreftet enda, men en kompis mente det var mulig der
Narvik- privat stikk hos en teslaeier/andre alternativ finnes også

Er vel også mulig å finne en rød kontakt som kan brukes i Mosjøen også, som ikke er privat :)
Interessant !
Det ser ut som at Steinkjer, Mosjøen, Mo og Fauske er de stedene som det er mest aktuelt å lade på.

Hadde det vært en ide å spørre parkeringshusene du nevner om de kunne være villige til å oppgradere til Type 2 22kW ? Hvis de har nok strøm tilgjengelig burde det være en overkommelig kostnad.

Er det noen som kjenner noen som driver i bransjer som kan ha glede av å få besøk av horder av "Tesla-millonærer" på langtur så fortell dem at alt som skal til er å sette opp et ladepunkt ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amper

det er vel ikke noe poeng i toppe batteriene heller så lenge du ikke har behov for det på neste strekning.. topping spiser mer av levetiden(kapasitetreduksjon) på batteriet..
P85D :o)

OddB

Sitat fra: Amper på onsdag 25. september 2013, klokken 12:24
det er vel ikke noe poeng i toppe batteriene heller så lenge du ikke har behov for det på neste strekning.. topping spiser mer av levetiden(kapasitetreduksjon) på batteriet..
..så lenge ikke neste ladepunkt har vesentlig lavere ladehastighet..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bent

Sitat fra: Amper på onsdag 25. september 2013, klokken 12:24
det er vel ikke noe poeng i toppe batteriene heller så lenge du ikke har behov for det på neste strekning.. topping spiser mer av levetiden(kapasitetreduksjon) på batteriet..
Når du driver langkjøring er det verdifullt å ha så mye lading som du klarer å dytte inn på batteriet: du vet aldri hva som kan skje på landeveien som gjør at du bruker mer strøm enn du hadde tenkt og det er bare altfor surt å gå tom på ukurante steder.

Topplading sliter på batteriet, ja, men om du topplader bare når du en gang i blant er ute på langtur vil dette neppe ha merkbar effekt. Faren er om du rutinemessig topplader til daglig uke etter uke, da vil du nok merke det etterhvert.

Ellers, i forhold til ladehastighet, når jeg ladet Roadsteren på 230V/40A (raskeste jeg har gjort foreløpig, ~9kW) observerte jeg følgende. Bilen makser på ca 370km rekkevidde, og begynte å redusere ladestrømmen når den kom litt opp på 360-tallet. På denne effekten begrenses mao ladehastigheten på siste ~3% av batteriet på en Roadster. Dette var i gode og varme sommeromgivelser (på Vålerbanen i sommerferien).
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 25. september 2013, klokken 11:58
Jeg tror ikke du vil merke reduksjon i ladehastigheten når du lader med 11kW... Det du nevner gjelder superladere som ikke kan holde 90 kW helt til 100%.

Det stemmer. Jeg har ladet til 90% på SC to ganger nå, på slutten ligger ladehastigheten rundt 35kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TK

Da fikk jeg bekreftet at Amfi kjøpesenter i Fauske har mulighet for å lade på rød stikk 400V, 16a, hvor en hyggelig driftsleder der sa det skulle selvfølgelig være gratis å lade. Det skulle komme flere ladestolper på senteret snarlig og var lydhør for type 2 22kw, OddB :)

OddB

#12
Herlig ! Da er vi i gang :)  Det viser at viljen og lysten er tilstede bare man blir klar over behovet !
Du får i oppgave å dokumentere ladepunktene på vinterturen din slik at du har brøytet vi for oss sommerturister :D
(et potensielt problem her kan være at parkeringshuset kanskje stenger når butikkene stenger ? )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TK

Det skulle være mulig å bruke den i Fauske utenfor åpningstid. Fikk også napp i Mosjøen, for de som ikke har private muligheter der. Jakhellen bil var velvillig til å låne ut sin kontakt, som er på utsiden, bare man sier fra på forhånd. Hjalp vel på at han jeg snakket med var veldig keen på Tesla :) Lovde at jeg skulle ringe på han da han ville se bilen:)

Så ny revidert ladeliste 400v 16a, 3 fas:

Steinkjer - Expertbutikken og Amfisenteret
Mosjøen - Jakhellen bil/coopbygget
Mo i Rana - parkeringshuset
Fauske - Amfi kjøpesenter
Narvik- privat stikk hos en teslaeier/andre alternativ finnes også

Fint dersom folk som vil bruke dette her på forumet, sier fra til stedene/spør på forhånd for ordens skyld :)

Lurven

Vær obs på at adaptert vi har for 400V ikke passer i kontakten som står på utsiden av veggen i Mosjøen. Jeg ladet 11kWh der sist fredag og betalte kr 50,-, men da på en kontakt som sto inne på verkstedet.
P996, S85, Perlemorhvit,19", alt u/barneseter og sikkerhetspakke,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA