Hovedmeny

Ford Focus bestilt

Startet av Focus, søndag 22. september 2013, klokken 18:08

« forrige - neste »

Focus

9 September ble Ford Focus bestilt. Nå er det bare ca 1 måned til den kommer.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

rifusk

Fikk du mye informasjon fra forhandler? Jeg har vært innom min forhandler, Sveins Auto i Bodø, men de kunne så lite om bilen at jeg sitter ganske så på gjerde....

Har du f.eks fått noen pris på lader? Og sa de noe om det ville komme en app til bilen for å kunne bl.a. forvarme den?

Sveins sa at modulen for denne appen lå i bilen, med de viste ikke noe mer enn det...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Focus

Nei det var ikke mye info å få der, det virket som om jeg kunne mer både om bilen og elbilbruk generelt. Det meste jeg kan om bilen er funnet fra nettet.
Det som er problemet med den infoen du finner på nett er at i USA så har bilen et wifi system installert slik at du kan snakke med bilen via det. Det er utelatt i Europa pga personvern problemer. Så bilen kommuniserer med en smart telefon via blåtann, om det betyr at du kan bruke ford appen dersom du er innenfor rekkevidden til blåtann til å starte forvarming, lading osv vet jeg ikke. Det som brukes til kommunikasjon heter  "Ford SYNC" og tar seg av stemmestyring av fler funksjoner i bilen fra telefon til GPS. Dette kan kun gjøres på engelsk.
32A lader koster 10K hos ford + installasjon. Men det finnes andre tilgjengelige som er rimeligere
Hvis du finner eller får noe info setter jeg pris på om du poster det her.
MVH Finn
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

rifusk

Kan ikke skjønne problemet med personvern; Nissan ogVW tilbyr jo dette...

Hadde bilen hatt dette samt mulighet for hurtiglader så hadde jeg glatt betalt 300k for denne bilen. Er jo en fantastisk bil å kjøre!

Hadde vært interessant å vite litt mer om garantien på batteriet, hva vil disse fem årene bety, kan ikke se jeg har sett at de angir noe prosent som de garanterer akal være igjen..og forsåvidt hva de mener ned levetid på 230k km...

Så snart jeg finner noe så skal jeg poste det..

Focus

Jeg tror problemet med personvern er at bilen snakker direkte med ford fabrikken kan til en hver tid hvis det er wifi se hvor bilen er og hvordan den blir ladet og for eksempel hvor fort den har kjørt.
Jeg fikk den beskjed fra forhandler da jeg spurte om det. Jeg vil jo i den forbindelse si at dersom bilen hadde koblet seg opp mot tilfeldige wifi nett hadde jeg blitt veldig skeptisk.

Her kan du laste ned bruker manualer og mer 

http://www.ford.no/Eie-en-Ford/Instruksjonsboker?selectedYear=2013&selectedModel=Focus+Electric+-+B8

Her er et svar på garanti spørsmålet jeg fikk etter å ha spurt om det.

Se svar fra ford under.

Sitat
Hei,

Hva som er rest på batteriet etter 5 år er veldig avhengig av bruk. Så det er vanskelig å si eksakt hvor mye som er igjen etter 5 års bruk siden det varier etter kjøremønster.

Men siden det er 5 år garanti på batteriet betyr det at rekkevidden skal være ca den samme etter 5 år. Hvis det er store forskjeller på rekkevidden fra batteriet var nytt til etter at den er kjørt i 5 år så må eventuelt batteriet undersøkes for å se om det har vært en naturlig reduksjon eller om det har vært noe galt med batteriet. Dette er det garanti som eventuelt behandler.

Med vennlig hilsen/ Regards

Produktsjef

Ford Motor Norge AS

Sitat slutt
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

rifusk

Sikker på at bilen benytter wifi?! Kan ikke tenke meg noe annet enn et "hardkodet" simkort eller en plass for p sette inn simkort.

Hvis ikke Ford kan tilby dette så er det egentlig talentløst...

Syntes det var en meget relativ garanti.. Når det gjelder Leaf så sier jo Nissan ganske klart hvor mye som skal være igjen...

Jeg har virkelig lyst på denne bilen, men at Ford ikke kan få ordnet disse pagatellene gjør at jeg enda ikke har signert en kontrakt..

Focus

Jeg ser ikke på dette med kommunikasjon med bilen som det viktigste mer som kjekt å ha. Jeg synes det hadde vært et større problem dersom bilen koblet seg ukontrollert til åpne wifi nett.
Jeg har og lest på et FAQ på ford sine sider at det skal være igjen 80% etter 10 år, men det er heller ikke en garanti.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

rifusk

Det jeg tenker om app-en til mobil er muligheten for å kunne sette forvarming på bilen, og kanskje batteristatus. Dette er ting som jeg synes er et "must" i dag...

Om du kan sette forvarming, ala Converse+, så greier det seg kanskje, men app hadde vært det beste:)

Focus

Var å snakket med selgeren på kverneland bil i dag. Han svarte at kommunikasjon med bilen via app for å starte forvarming ikke er med i Europa av personvern grunder som nevnt tidligere. Den eneste kommunikasjon mellom bil og smarttelefon er via blåtann og kan kun brukes til navigering handsfri og underholdning. Han sa også at de som hadde importert bil ikke fikk navigering til å virke selv om de kjøpte norske kart. Så det som du kan se på amerikanske youtube videoer virker ikke her.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

rifusk

Svakt av Ford at de ikke kan få dette til når de andre gjør det. Synd egentlig, for dette er en bil med et kjempepotensiale!

Du hørte ikke om muligheten til å sette forvarming via dashbordet?

Focus

Nei det gjorde jeg ikke fordi dette ikke er viktig for meg. Jeg skal ned i stillingsprosent på nyåret så da blir det bare 2 dager i uka jeg skal på jobb og til sommeren pensjonerer jeg meg. Jeg undersøkte det fordi det var så avgjørende for deg. Det som jeg og har spurt om er om de skal lage til et eberspracher/webasto system og det har han videreformidlet til ford, men de har ikke kommet tilbake med et svar på dette. Jeg har en eberspracher i mieven og det har fungert helt topp. Den starter jeg 15 minutter før jeg skal kjøre med en fjernbetjening og står på til jeg kommer på jobb. det er en løsning du kan vurdere.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Marita

Jeg synes unnskyldningen om personvernhensyn er tynn... Andre fabrikanter har da slike systemer, og de er da såvidt meg bekjent innenfor gjeldende regelverk. Volvo On Call f.eks har relativt detaljert informasjon om posisjonering og bruk av bilen.

Focus

Ja det kan jeg være enig i, men det er i hvert fall det de sier.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

Da har jeg fått focusen og har hatt den noen dager. Er stort sett fornøyd, hadde noen problemer i starten med at jordfeilbryteren gikk i huset og at bilen ikke ville lade. Alt var ok hos forhandler. Plutselig var alt ok vet ikke hva som feilet. Ellers så er bilen en drøm å kjøre. Virker mye mer som en bil en det mieven er. Jeg har ikke vendt meg til komforten enda så jeg sklir fort over fartsgrensen hvis jeg ikke følger med.
Hvis jeg skal klage på noe må det være svingradiusen. Jeg må bytte plass på transporteren i garasjen for å rygge inn focusen. Jeg er usikker på om hva jeg skal velge av lade system, tror jeg klarer meg med 10a kladden som følger bilen. Lurer på om jeg skal innvistere i enten en 32a kurs eller bare kjøpe en 16a kladd. Jeg har 16a i garasjen.   
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

rifusk

I hvilket klima kjører du den i -kaldt?
Hvilken kjørelengde greier du på normal kjøring?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA