Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gi din Tesla Model S terningkast!

Startet av Kvikken, søndag 29. september 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Kvikken

1. Jeg er avhengig av å kunne transportere 1-2 sykler med bil minst et par ganger i uken. Er det ulovlig å montere tilhengerfeste så lenge det kun vil brukes til sykkelstativ? Jeg vil aldri finne på å trekke mange hundre kilo med en Leaf men jeg trenger visse praktiske funksjoner.

Hva gjør man hvis dette ikke er lov?

Hva med skiboks eller transport av 2-3 par langrenn og slalomski? Har Nissan planer om å inkludere skipose gjennom baksetene? Eller må man legge ned setene og hive ut passasjerene for å få med seg noen par ski.


2. Leafen faller desverre akkurat utenfor den rekkevidden jeg trenger når jeg skal på en del fisketurer, på fjellet osv. Det er mulig man kan byttelåne bil med andre men dette kan bli kinkig. Vet man noe om utbygging av hurtigladere mellom Oslo og typiske fjelldestinasjoner over 15mil unna? Eks. Beitostølen etc.

3. Jeg er sikkert ikke den eneste som har undret meg over hvorfor Nissan "sløser" bort bagasjerompotensialet ved at taket er vesentlig kortere enn plattformen i bakenden. Bedre utnyttelse her og utforming mer i tråd med hatchbacks ville gitt vesentlig bedre lagringsplass (noen ganger trenger man større plass selv om vekten ikke øker).

Har Nissan sagt noe rundt hvorfor de sløser slik med plassen? Har de oppdaget nye aerodynamiske prinsipper som har vært skjult for bilindustrien til nå?


4. Jeg leste i elbilwiki om kjente feil og mangler hvor følgende sto:
- Forvarming
- Ulyder i forstilling
- Lekkasje og ulyd i støtdemper bak
- Fjernlys har alt for stort spenningsfall på grunn av for tynne kabler
- Vindusspyledyse
- Bremser som lugger
- Bilen synger når det er kaldt
- Dugg inni bilen ved forvarming
- Ryggekamera mangler spyler
- Endring av ladefart & timer
- Dugg i baklykter

Er dette fortsatt tilfelle med 2013 modellen? Og hvis ja, vil forhandler utebdre disse tingene?


5. Kampanjer og Norgespakke

Det har vært mye snakk om kampanjer og norgespakker. Jeg ba om et tilbud uten norgespakke, alu vinterhjul og ekstra understellsbehandling på en Tekna og fikk 252.000. Men kampanjen er vel at norgespakken nå er inkludert frem til 31. oktober 2013? Hva kan jeg da forvente av pris på en ny Tekna eller Accenta?


6. Det er lite som skiller Acenta fra Tekna, er det i hele tatt verdt å gå for Tekna?

Er stereolyden i Acenta så dårlig at man heller bruker en liten ekstern høyttaler koblet til mobiltelefonen? Jeg kommer ikke til å harryråne med bassdunk i en Leaf uansett men god musikk og grei lyd er alltid ok. Er det noen grunn til at man trenger ryggekamera på denne bilen? Annet som gjør at man bør gå for Tekna?


7. Er det så stor etterspørsel på 2013 Leaf at de ikke kan leveres til nye kjøpere før i desember?


8. Hvorfor ikke mulighet for litt flere spreke farger fremfor sort, blå, rød og noen hvit-grå toner?


9. Noen grunn til at de ikke har gjort mer ut av frontpartiet i tillegg til bakpartiet slik at man kanskje kunne fått noen treningsbagger og handleposer ned i fronten også?


10. Når lanserer de 2014 modellen og når blir den klar for salg. Hvilke forbedringer planlegger de?

Bekkenes

360 kamera
Varmepakken
Bose surroundlyd med sub
Led lys
Skinnseter
Mulighet for 6.6 kW

Det jeg husker om forskjellene mellom de to :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Kvikken

Eneste som virkelig er verdt pengene der er kanskje 6.6kW? Hva inneholder varmepakken? Varme i alle seter og ratt skal jo være i alle modellene?

Popper

Jeg tar av hjulene på sykkelen og har den bak i bilen, fungerer veldig bra (vipper bare ned hattehyllen). (track-bike)

Har du prøvekjørt Leaf?

Om du ikke liker fargen, og/eller synes bilen er for liten, så kanskje du skulle se deg etter en annen bil:)? Kanskje en el-varebil, da har du jo løst ett av problemene.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Kvikken

#4
Fargene er bare en liten ting, det med plass er litt mer kinkig da jeg ofte har sykkel med meg. Jeg skal prøvekjøre Leaf til uken.

Før fikk jeg plass til sykkel bak i en liten skoda fabia hvis jeg tok ned baksetene og tok av kun forhjulet på sykkelen. Går ikke det med Leaf?

Å ta av og på bakhjulet blir fort mye gris.

Trig8

Sitat fra: Bekkenes på lørdag 21. september 2013, klokken 15:16
360 kamera
Varmepakken
Bose surroundlyd med sub
Led lys
Skinnseter
Mulighet for 6.6 kW

Det jeg husker om forskjellene mellom de to :)

Begge har mulighet for 6.6 kW og begge har varmepakke.
Acenta har kun ryggekamera, Tekna 360 graders.
Det ligger spesifikasjonsliste på nissan sine nettsider. Hovedforskjellene er skinnseter, 17" felger med bredere dekk (les: mer støy og rullemotstand), led lys og stereoanlegget. Jeg synes ikke det var nok til å forsvare ekstrakosten til Tekna.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Olofm

Har hatt terreng og landeveisykkel i min leaf uten problem, holder fint å ta av et hjul.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski.
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm

thoru

Sitat fra: glennha på lørdag 21. september 2013, klokken 16:12
Fargene er bare en liten ting, det med plass er litt mer kinkig da jeg ofte har sykkel med meg. Jeg skal prøvekjøre Leaf til uken.

Før fikk jeg plass til sykkel bak i en liten skoda fabia hvis jeg tok ned baksetene og tok av kun forhjulet på sykkelen. Går ikke det med Leaf?

Å ta av og på bakhjulet blir fort mye gris.

Jeg kjøpte denne:
http://www.montaguebikes.com/paratrooper-pro-folding-bike.html
den går akkurat i bagasjerommet på min 2012 leaf. du må ta av fronthjulet for å folde denne.


Elmo

Sitat fra: glennha på lørdag 21. september 2013, klokken 13:28
1. Jeg er avhengig av å kunne transportere 1-2 sykler med bil minst et par ganger i uken. Er det ulovlig å montere tilhengerfeste så lenge det kun vil brukes til sykkelstativ?

Mange har montert allerede http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7938.msg108290.html#msg108290
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

thoru

Sitat fra: Elmo på lørdag 21. september 2013, klokken 21:42
Sitat fra: glennha på lørdag 21. september 2013, klokken 13:28
1. Jeg er avhengig av å kunne transportere 1-2 sykler med bil minst et par ganger i uken. Er det ulovlig å montere tilhengerfeste så lenge det kun vil brukes til sykkelstativ?

Mange har montert allerede http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7938.msg108290.html#msg108290

Sikkert den beste løsningen om man skal frakte flere enn 1 sykkel ofte og ikke har lyst til å ofre litt av bagasjerommet.

Lysholm

#11
Jeg er i samme fase som deg, dog ikke like ivrig på sykkel. Når det er sagt så stilte jeg spørsmål om hengerfeste til Nissanforhandleren i dag. Det er pt ingen løsning for hengerfeste på Leaf. Enten må du ha sykkel på taket eller en løsning ala Biltema linken over. Tror personlig Biltema løsningen er den beste og den enkleste.

Legger du ned setene i Leafen så får du plass til en sykkel. Det er mulig du klarer det uten å ta av framhjulet (kommer litt an på om hvor store hjul du har på sykkelen), men jeg tipper du må av med hjulet. Leafen er overraskende stor innvendig selv om det er en markant høydeforskjell mellom gulvet i bagasjerommet og høyden når baksetene er lagt ned.

Det er noe som slår meg når jeg leser kravspekken din, og det er at du muligens skulle hatt en større bil enn en Leaf. Nå kjenner jeg ikke Nissan godt fra før, men regner med at modellene deres har en levetid på 6 år. Nå er det nylig kommet en "facelift" med 100 forbedringer. Tviler på om det gjøres noe med selve designet på Leafen før det evt kommer en ny modell om noen år. Da må du nok klare deg med skiboks, sykkelstativ og kreativitet.

Teknaen koster vel normalt 279.000 kr, men tilbudet nå er inkl Norgespakken og en opsjon på å fjerne denne med tilsvarende reduksjon, derav den prisen du har fått. Regner med at prisen blir 279.000 kr etter at kampanjen er over, men dette avhenger nok også av markedet.

2014 modellene kommer normalt mot slutten av året. Kjenner ikke Nissan sin normale release plan, da jeg stortsett har eid BMW, men BMWer produsert etter sept er normalt årsmodellen etter. Regner med at dette er rimelig likt blant merkene. Slik jeg har lest, så er det ingen forskjell på 2013 modell og 2014 modell.

Espen
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Lysholm

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Lysholm

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

streken

Sitat fra: glennha på lørdag 21. september 2013, klokken 13:28

6. Det er lite som skiller Acenta fra Tekna, er det i hele tatt verdt å gå for Tekna?

Er stereolyden i Acenta så dårlig at man heller bruker en liten ekstern høyttaler koblet til mobiltelefonen? Jeg kommer ikke til å harryråne med bassdunk i en Leaf uansett men god musikk og grei lyd er alltid ok. Er det noen grunn til at man trenger ryggekamera på denne bilen? Annet som gjør at man bør gå for Tekna?


Jeg har hatt en Acenta nå i tolv dager og 1300km. Nettopp lydanlegget er noe jeg var veldig spent på. Har nå vært igjennom det meste av musikksjangre, og jeg kan si at Acentaen sitt anlegg låter langt bedre enn fryktet. Lyden er både dynamisk og fyldig, og tåler godt med volum uten å forvrenge. Diskanten er muligens noe skarp etter min smak, om jeg skal klage på noe. Sammenliknet med anlegget i fossilbilen min (som er en mer påkostet bil) er Leaf Acenta faktisk bedre på lydkvalitet.
Acenta har ryggekamera. Fungerer veldig godt, vidvinkel gir godt oversyn bakover. På Tekna har du i tillegg kameraer fremover og på sidene, om dette er nødvendig må du vurdere selv.

Om du ikke trenger skinnseter og 17", så holder nok en Acenta lenge.

streken
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA