Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ingen lading

Startet av VigdisA, torsdag 26. september 2013, klokken 12:36

« forrige - neste »

Asarin

Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. desember 2014, klokken 13:23
Sitat fra: Asarin på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:42
Setter veldig pris på slike tråder som dette, men har et lite problem - sitter med fullstendig skrekk for å gjøre noe galt så det går utover lakken. Ugh.

Er det altså OK å ta en børstefri maskinvask i ny og ne, spesielt med tanke på underskylling av bilen?
Ja. Det er bedre å gjøre NOE. :)
Hvis du har fått lagt beskyttelse på bilen, i form av voks eller forsegling av noe slag, kan for sterk kjemi ta knekken på denne. Hvilken kjemi som brukes på maskinvasken avhenger av dette. Hvis alternativene er å sitte å være redd mens bilen blir mer og mer skitten, så durer du den gjennom maskinvasken og tar oppryddingen til våren eller når det passer seg. :)

Flott.

Da er planen noe lignende:

- Spyle / skumme ned / såpespyle / skumbørste på vinduer / renspyle så ofte jeg føler for det, ser litt ann hvor møkkete bilen blir, kanskje én gang i uka i snitt.

Så ca 2 ganger i måneden over vinteren så tar jeg børsteløs vask.

Til våren blir det en mer grundig gjennomgang, polering og slikt. Enten må jeg lære meg det når den tiden kommer, ellers så finner jeg en detailer som har arbeidet på Tesla før etter anbefalinger.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Klykken

Du riper glass også, til info. Bruk samme utstyr på glass som du ville gjort på lakk, hvis du har muligheten. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Tesla P85D

Mine biler blir ALDRI vasket i en maskin, og det av den enkle grunn at dem ikke blir 100% ren og handvask er mye mere skaansomt mot lakken. Case closed!
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

jazzwheel

Noen som har kjørt bilen i maskin i Oslo og vært happy med resultatet?

Jeg har brukt Statoil på Alexander Kiellandsplass en del med andre ("ikke like fine") biler, men jeg er faktisk ikke sikker på om TMS'en får skikkelig plass, det er en trang maskin.

Med høytrykkselvvask blir ikke bilen skikkelig ren, og jeg vurderer det dit at det er like dumt å kjøre rundt med møkkete bil hele vinteren som det er at bilen er 100% ripefri når jeg vasker den om sommeren...

eadie

Lakkforsegl Teslaen ved utlevering. Jeg gjorde det, 4000 spenn, og dritten setter seg ikke. 5 års garanti ogdå
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

BMW850

Lakkforseglet, men det er klart, dritten setter seg uansett. Prøvde en børsteløs vask, men den ble ikke i nærheten av ren. Spørsmålet er om jeg skal håndvaske den sjelden gjennom vinteren eller bruke børstevask som er det eneste som egentlig duger på vinteren. Har Opticoat Pro og hva er vitsen egentlig hvis denne ikke tåler en børstevask av og til. Har ikke bestemt meg da og kommer nok til å satse på håndvask. Hva mener dere andre? Er det noen som bruker børstevask? Jeg mener... det er jo bare en bil!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Omnilord

Sitat fra: jazzwheel på mandag 29. desember 2014, klokken 18:23
Jeg har brukt Statoil på Alexander Kiellandsplass en del med andre ("ikke like fine") biler, men jeg er faktisk ikke sikker på om TMS'en får skikkelig plass, det er en trang maskin.

Bilen får plass i maskinen til Statoil på Alexander Kiellandsplass, men jeg har kun brukt børsteløs vask der og jeg synes resultatet blir så som så.

SoftWash ved Oppsal senter, også børsteløs, gir et bedreresultat.
X Sig reservert

finn_roen

Etter at jeg fikk min Tesla har jeg vasket bilen etter "Klykken" sin fremgangsmåte, det har gått overaskende raskt, har i tillegg fulgt råd her på forumet om bruk av Swissvax Sheld voks.
Voksen gir ikke like fin glans som andre voks typer jeg har benyttet tidligere, men voksen virker å være meget holdbar, har bare brukt 1:20 eller 1:30 med surfex HD for å unngå at voksen blir vasket bort.
Ser at vann på bilen fremdeles preller av lakken som på nyvokset bil, selv om det er 4mnd siden jeg vokset bilen..

Klykken

Det er forarbeidet som avgjør glansen. :) voksen er gjennomsiktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Voks fyller riper og gjør bilen blank, selv om den er ripete under ;) Vedder gjerne imot den som påstår noe annet, still med en bil med slitt og matt lakk, så skal vi smøre på litt voks og buffe og se om det vlir blankere enn før. Om det er godt nok er jo opp til den enkelte. (Ja dette er flisespikking

Klykken

Ja, oljer og svetting vil gi den illusjonen i kort tid frem til neste vask, men så kommer ugagnen frem igjen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ihlhaug

Jeg var nettopp nede på Statoil for første vask hittil i vinter. Ba om børstefri vask og kjørte inn. Et par minutter ut i vasken kom derimot børstene på, ikke kult. Hva kan man si etterpå? Gjort er gjort liksom, og kanskje jeg er litt vel skeptisk til børster, men de lager jo fortere riper så vil unngå det.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

Vasker min i automaten på Shell, Gressbanen, siden jeg vet den er stor nok.  Med børster og full pupp av poleringsmidler; og det har gjort siden bilen var ny.  Den blir gullende ren, og har sett noe til riper ennå, men så er jeg heller ikke typen til å ta frem lupe etter vask.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

DavidRS


Sitat fra: Tuxedo på lørdag 03. januar 2015, klokken 21:27
Vasker min i automaten på Shell, Gressbanen, siden jeg vet den er stor nok.  Med børster og full pupp av poleringsmidler; og det har gjort siden bilen var ny.  Den blir gullende ren, og har sett noe til riper ennå, men så er jeg heller ikke typen til å ta frem lupe etter vask.

Ikke for å ødelegge gleden din, men tror ikke man trenger lupe for å se riper på en TMS som bare har blitt maskinvasket!! :)

satheesh.net

Hvorfor ikke heller kjøre til f.eks. Care Center og få en handvasket utvendig bil for 250,-? De er jo meget dyktige på bilpleie og bruker de 'rette kjemikaliene' for å få den ren og pen.

Alternativt kan man alltids bruke disse (til tider lugubre') håndvaskbulene' som finnes både i og utenfor storbyene. På Fornebu er koster det 150,- for håndvask. Jeg synes dette ofte er et bedre alternativ enn å gå på bensinstasjonen og bruke deres automatiserte vaskehaller. Prismessig kommer man også ganske godt ut av det. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA