Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan kjøre Oslo - København: tid, fart og lading

Startet av Spooz, fredag 30. august 2013, klokken 23:50

« forrige - neste »

Kallagtunet

Det er vel en grunn til at det er ulovlig. Vi har lovlige original tonede bakruter på vår SMAX (vet ikke toningsgrad) og hadde den ikke den hatt ryggekamera og ryggesensorer så hadde den vært en stor fare å rygge med på steder der det er småunger....

Når stil og mote går ut over sikkerhet så har en dratt den for langt imho.

Neemaz

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 11:35
Det er vel en grunn til at det er ulovlig. Vi har lovlige original tonede bakruter på vår SMAX (vet ikke toningsgrad) og hadde den ikke den hatt ryggekamera og ryggesensorer så hadde den vært en stor fare å rygge med på steder der det er småunger....

Det er ikke pga soting det er ulovlig, men rutene mister noe av sikkerhetsegenskapene sine.

Kallagtunet

Sitat fra: Neemaz på lørdag 26. oktober 2013, klokken 11:56

Det er ikke pga soting det er ulovlig, men rutene mister noe av sikkerhetsegenskapene sine.

Kan du dokumentere det? Nytt for meg. Hvorfor er det da greit med film på rutene bak B stolpen?

janmb

Ja det er en grunn og den har i de fleste fall lite eller ingenting med sikkerhet å gjøre. Lyst tonede ruter har null reduksjon i sikt ut av bilen så det hadde vært totalt uproblematisk å tillate dette inntil en viss prosent.

Poenget handler om innsyn - at man skal kunne se inn i bilen utenfra. Som jo er nettopp hele poenget å unngå... Kjipt, men slik er det - og kjøretøyforskriften er veldig tydelig på nettopp dette at rutene foran B-stolpen skal ha full gjennomsiktighet begge veier.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Stellar

Utdrag fra lovdata: " Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran)."

http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#map031
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Neemaz

Var ihvertfall sikkerhet de sa til meg når de tok filmen av på gamle kjerra, mange biler har jo mørke ruter originalt og da er det lov. Syns uansett alle sideruter bør sotes grunnet utseendet,lov eller ikke..

erot

Sitat fra: janmb på lørdag 26. oktober 2013, klokken 12:50

Ja det er en grunn og den har i de fleste fall lite eller ingenting med sikkerhet å gjøre. Lyst tonede ruter har null reduksjon i sikt ut av bilen så det hadde vært totalt uproblematisk å tillate dette inntil en viss prosent.

Poenget handler om innsyn - at man skal kunne se inn i bilen utenfra. Som jo er nettopp hele poenget å unngå... Kjipt, men slik er det - og kjøretøyforskriften er veldig tydelig på nettopp dette at rutene foran B-stolpen skal ha full gjennomsiktighet begge veier.

Innsyn handler også om sikkerhet. Øyekontakt er en del av intraksjonen mellom trafikanter. Men 50% film burde være ok.

Kilroy

+1
Det er spesielt viktig å kunne se sjåføren når en er på MC, bruker det alltid når jeg kjører sykkel for å bekrefte at sjåføren faktisk ser meg.

[/quote]

Innsyn handler også om sikkerhet. Øyekontakt er en del av intraksjonen mellom trafikanter. Men 50% film burde være ok.
[/quote]
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

janmb

Sant nok

Samtidig er det et aldri så lite "rett til privatliv"-gen i meg som trigges av slike reguleringer. Uansett hvor mange gode grunner man kan være enig i at finnes for at ruter bør være gjennomsiktige begge veier så tror jeg ingen verdens ting på at paragrafene hadde eksistert om det ikke var for at politi og andre myndigheter skal ha innsyn til å se hvem som fører bilen og hva man driver med.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

kjelsås1978

Vet ikke om pris har blitt lagt ut tidligere i tråden? Men Scandinano i Drammen opererer med denne prisen:

2500,-inkl.mva for å legge solfilm på alle rutene fra B-stolpe og bakover.

De bruker Sun Gard solfilm og gir 10 års garanti.

Virker som seriøse gutter!

PS: De har ikke gråtonefilm hvis det er av interesse..

erot

Jeg trodde alt gikk i gråtoner (bortsett fra av og til grønnaktige originaltoninger)? Hva er alternativet, bruntoner?

kjelsås1978

Sitat fra: erot på søndag 27. oktober 2013, klokken 17:23
Jeg trodde alt gikk i gråtoner (bortsett fra av og til grønnaktige originaltoninger)? Hva er alternativet, bruntoner?
Farget metall heter det. Får en gråaktig utsende på vinduene, som matcher dolphingrey fargen til Tesla.

laumb

Lagt i dag av RT Bilglass på Kalbakken

20% på bakruten.
35% på sidevinduene.

Stig O

Flott!
Et stort design løft er det i hvert fall. Finest med samme på alle siderutene, men usikker på om jeg tørr. Tenkte å ta et hakk lysere framme, så det ikke ser så opplagt ut at man har sotet. Hår se. Hadde vært fint med et bilde fra siden i dagslys.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

laumb

Skal ta flere i morgen!
Ble litt trangt om tiden når de ringte 15:20 og jeg måtte komme meg inn og hente den før kl. 16.
Solnedgang er jo like etter kl. 16.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA