Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Random bilder av Model S i Norge

Startet av Obba, torsdag 15. august 2013, klokken 21:14

« forrige - neste »

Obba

Jeg fikk et pristilbud på en Leaf Tekna hos Nissan forhandler. Dersom jeg velger denne tror jeg at jeg vil ta med 6,6Kw lader. Nissan forhandleren tilbød å selge hjemmelader med bilen. Prisen på disse var 9.000,- for 16A lader og 13.000,- for 32A lader. Tror nok det holder med 16A for hjemmebruk, men kan være kjekt å ha 6,6Kw lader i bilen for å ha mulighet til å lade 32A. Spurte om spesifikasjoner for disse laderne og fikk da tilsendt vedlagte brosjyre. Jeg ble ikke mye klokere. Det ser ut til at antall ampere den kan trekke er noe som konfigureres i laderen. Så hvorfor da 2 priser, eller er det den dyreste jeg har fått brosjyre på? Tror ikke selger hos Nissan har helt oversikt.

Er det noen som har erfaringer med eller mer info om laderne Nissan tilbyr (KEBA KeContact)?

kjbu

Hvis du skal ha 32Ah hjemmelader, husk at du må ha et VELDIG kraftig el-anlegg i huset ditt. De fleste har hovedsikringer på 50-63Ah (en eller 3-fas), og på vinterstid når du bruker mye strøm, er det lett for at hovedsikringen ryker når el-bilen tar 32Ah (en-fas). Det vil også koste en del for å få elektriker til å sette inn en ny sikringskurs som takler 32Ah kontinuerlig. Du bør nok ha en 40Ah sikring til det.

Jeg vil tro at det holder med 10-16Ah for de aller fleste eiere av Leaf, da man lader på natten når bilen ikke er i bruk.

Hjemmelader på 10-16Ah koster rundt 4000kr for de billigste (bygg selv for ca. 2500kr).
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Leif Leaf

Jeg led av akkurat samme valgets kval da jeg kjøpte min Tekna i juni. Jeg endte opp med en vanlig hjemmelader fra Proxll - den fikk jeg for 6000.- Jeg sjekket med en elektiker om jeg kunne ta ut 32A fra min bolig, men det var for lite "futt i veggene" som han sa.. Har slått meg til ro med at en 16A hjemmelader (og i bilen) er nok.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

el-fanboy

Da jeg kjøpte Leafen i desember i fjor var jeg svært nære ved å kjøpe til en 16A lader eller hjemmelader. Jeg endte med å ikke kjøpe det da, for å prøve og se hvordan det gikk med kun 10A ladekladden som fulgte med.

Erfaringen er at jeg aldri har savna hurtigere lading enn 10A hjemme. Derimot har jeg savna en 16A lader når jeg har vært på langtur og det ikke har vært Chademo på strekningen jeg skulle kjøre. Men det har bare vært aktuelt en 3-4 ganger, så de gangene har jeg bare tatt med meg en god bok og tatt meg en miniferie på noen timer.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Obba

Ja, jeg tror 32A bli litt i overkant belastning hjemme og som dere sier blir den som regel stående å lade over natten og da holder 16A. Jeg tror nok at jeg ønsker et fast ladepunkt (slippe å hente frem kladden hver gang jeg skal lade), men det holder nok med 16A.
Huset er helt nytt med 3-fase tilførsel, men det hjelper nok lite dersom Leaf trekker 32A over en av fasene.

redline

Synes det er mye penger for en elektronikk boks som kommuniserer med laderen i bilen, har ikke skjønt hva man egentlig betaler for...Men bruker du bilen mye på dagtid, evt flere brukere hadde jeg gått for 32 Amp, irriterende å vente når man vet at man kunne fått ladet hurtigere... Har sjøl en 011 mod med 16Amp og når dattera har vært på tur er det som regel tomt og da hadde 32 Amp vært tingen..Dessuten er det flere leverandører på dette, sjekk prisene. jeg har fått lagt ut 40 Amp til garasjen det kostet ca 12000, med egen sikringsboks i garasjen.Men bruker fortsatt kladden som medfølger, forferdelig tungvint. Så her om dagen en Leaf der skiltet foran var montert på en utstikkende boks, inni boksen ligger det en kabel med vanlig kontakt på (en sånn spiralledning) Han vippa opp skiltet som er montert på lokket, tok ut kabelen og i stikkontakta. Antar at kladden var under pansret.. Da har du med deg den hele tiden. Genialt og enkelt 16 AMP lading.

Obba

Siste svaret jeg fikk fra Nissan er at laderen de tilbyr til kr 9.000,- kan brukes til 10A, 13A, 16A, 20A, 25A eller 32A. http://www.keba.com/en/energy-automation/kemove-electromobility/products/kecontact-p20/features/
Da kan jeg eventuelt undersøke med elektriker hvor mye det er  fornuftig å trekke.

Nå må jeg bare bestemme meg for om jeg skal gå for Leaf, eller om jeg skal satse på Tesla MS, eller kanskje en BMW i3... :-\

leafer

Sitat fra: redline på fredag 09. august 2013, klokken 11:35
Synes det er mye penger for en elektronikk boks som kommuniserer med laderen i bilen, har ikke skjønt hva man egentlig betaler for...

Det koster en del, men lat og bedagelig anlagt som jeg er  :P må jeg innrømme at det er utrolig mye enklere å lade med hjemmelader fremfor å lade med kladden. Stoppe bilen foran laderen, åpne ladelokket på bilen, koble til, og vips er lading i gang. Enkelt og greit. Det er jo også slik at hver gang jeg bruker kladden, slites den og er i fare for å deise i betonggulvet. Ikke særlig sannsynlig, den tåler nok en del, men stadig noen som vinner i lotto for å si det sånn.  Hvis jeg har bilen i 8 år, kobler til 1 gang pr dag (i snitt), og laderen kosta meg tot 11.000 (inkl elektriker), blir det 3,76 kr pr gang jeg bruker ladeboksen. Har ikke tatt med kostnaden for hvor greit det oppleves å ikke måtte koble til kladden for hver gang jeg kommer hjem. Det er verdt minst 3 kr... Dermed er det nesten gratis å bruke ladeboksen ::) ;D

Tina

Et lite spørsmål her bare... Kan ikke kontakten på ladekladden som følger med (10 a) stå fast i kontakten , også bare plugger man den i bilen når man skal lade..? Så sant man har en ledig kontakt plassert sån at ledningen ikke er i veien og boksen på kladden ligger trygt?
Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

Rasmus.B

Sitat fra: Tina på fredag 09. august 2013, klokken 22:18
Et lite spørsmål her bare... Kan ikke kontakten på ladekladden som følger med (10 a) stå fast i kontakten , også bare plugger man den i bilen når man skal lade..? Så sant man har en ledig kontakt plassert sån at ledningen ikke er i veien og boksen på kladden ligger trygt?
Jo det er klart den bli værende plugget i veggen,  men jeg syns det er veldig kjekt å ha den liggende i bilen i tilfelle jeg feilberegner, og må lade.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafster

Jeg runder straks 28000km og har kun ladet med medfølgende 10A kladd i drøyt 1,5år. Sett bort ifra sporadisk hurtiglading da. Kladden henger "fast" på garasjeveggen og er med hvis jeg tror det kan bli behov for den underveis.

Innimellom savner jeg en 16A kladd på tur og vet med sikkerhet at hvis jeg skulle investert i ekstra "lader" så hadde jeg gått for en portabel 16A-variant og latt 10A'en henge på veggen hjemme.

Obba

Sitat fra: redline på fredag 09. august 2013, klokken 11:35
Så her om dagen en Leaf der skiltet foran var montert på en utstikkende boks, inni boksen ligger det en kabel med vanlig kontakt på (en sånn spiralledning) Han vippa opp skiltet som er montert på lokket, tok ut kabelen og i stikkontakta. Antar at kladden var under pansret.. Da har du med deg den hele tiden. Genialt og enkelt 16 AMP lading.
Virker som en ganske smart løsning. Noen som vet hvor man kan få kjøpt en slik boks.


Sitat fra: Tina på fredag 09. august 2013, klokken 22:18
Et lite spørsmål her bare... Kan ikke kontakten på ladekladden som følger med (10 a) stå fast i kontakten , også bare plugger man den i bilen når man skal lade..? Så sant man har en ledig kontakt plassert sån at ledningen ikke er i veien og boksen på kladden ligger trygt?
Den kan nok det, men som Rasmus sier kan det være greit å kunne lade litt når man er ute også. For min del har jeg ikke lukket garasje, men carport og da er jeg redd noen kunne finne på å ta med seg kladden dersom den hang der når jeg var bortreist. Det skal litt mer til hvis det er en fastmontert lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA