Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av rklokk, onsdag 14. august 2013, klokken 12:26

« forrige - neste »

sindrej

Det forutsetter at en kan stoppe og starte lading fra app.  Hos meg (og de aller, aller, fleste med IT nett) så er UMC'n "død" når den først har lada ferdig.  Eneste mulighet er å plugge kabelen fysisk ut og inn.  Om en prøver å trekke strøm som burde gått via UMC'n så får en "charge cable problem" feilmelding.

JohanH

Sitat fra: jorkus på fredag 06. desember 2013, klokken 09:28
Det burde vel si at TMS også bruker strøm fra strømuttaket ved forvarming.. Mener at jeg leste at noen hadde målt at det gikk strøm både fra batteri og strømuttak ved forvarming fordi strømuttaket ikke klarte å levere nok strøm til forvamingen (schuko)

Det stemmer nok det, jkirkebo har sagt at han sett at bilen trekker fra både vegg og batteri når det kreves mer effekt enn vegguttak kan levere for forvarming.

Det jeg har observert dog er at dersom bilen er ferdig ladet ("charging complete") i appen, og man aktiverer forvarming, så drar den ikke fra veggen. Jeg tror dette kan ha å gjøre med samme feil som at det ikke går å starte lading igjen fra appen etter den er stoppet (enten manuelt eller fordi lading er ferdig). Dette i sin tur er altså kun observert med Teslas UMC, ikke med andre ladeopplegg f. eks. Salto boks osv.

jorkus

Ah, så det vil s at når jeg starter varmen om morgenen 20 minutter før avreise, så trekker den kun fra batteri og ikke fra 220V som jeg har trodd fordi den ikke lenger lader..
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

JohanH

Sitat fra: jorkus på fredag 06. desember 2013, klokken 09:48
Ah, så det vil s at når jeg starter varmen om morgenen 20 minutter før avreise, så trekker den kun fra batteri og ikke fra 220V som jeg har trodd fordi den ikke lenger lader..

Det er dette jeg har observert. Og du får heller ikke startet lading via appen. Hadde vært spennende å høre hva de som lader fra ennet enn UMC har å fortelle om den samme situasjonen.

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på fredag 06. desember 2013, klokken 09:49
Sitat fra: jorkus på fredag 06. desember 2013, klokken 09:48
Ah, så det vil s at når jeg starter varmen om morgenen 20 minutter før avreise, så trekker den kun fra batteri og ikke fra 220V som jeg har trodd fordi den ikke lenger lader..

Det er dette jeg har observert. Og du får heller ikke startet lading via appen. Hadde vært spennende å høre hva de som lader fra ennet enn UMC har å fortelle om den samme situasjonen.

Skal se om jeg får sjekket senere i dag. Bilen står i Apenesfjellet og lader på 16A med min hjemmelagde ladekabel. Skal starte forvarming 10 min før jeg er tilbake.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rklokk

#35
Sitat fra: JohanH på fredag 06. desember 2013, klokken 09:49
Sitat fra: jorkus på fredag 06. desember 2013, klokken 09:48
Ah, så det vil s at når jeg starter varmen om morgenen 20 minutter før avreise, så trekker den kun fra batteri og ikke fra 220V som jeg har trodd fordi den ikke lenger lader..

Det er dette jeg har observert. Og du får heller ikke startet lading via appen. Hadde vært spennende å høre hva de som lader fra ennet enn UMC har å fortelle om den samme situasjonen.

Jeg kan verifisere at på min selvbygde EVSE så kopler kontaktoren inn når jeg starter forvarming. Led lyset skifter fra blått (connected) til grønt (charging). Det betyr at bilen sender et ladesignal til EVSEen slik at den får ekstern strøm.

Edit: Altså LED lyset på EVSEen.

Edit 2: Mens jeg testa EVSEen første gang så reagerte jeg på at den lyste grønt, men på displayet i bilen så stod det "Charging Complete". I displayet lå den da med 237V spenning og "ladet" med 0A. Trodde først det var noe galt, men jeg skjønte etterhvert at bilen var ferdiglada mens jeg holdt på og med døra åpen så gikk varmeanlegget på fullt. Den trakk dermed max strøm fra nettet. Dette har jeg aldri sett med UMCen tilkoplet.

Her om dagen hadde ikke en av ungene lukket døra skikkelig. Når jeg tilfeldigvis sjekka med appen så jeg at den kun ladet med halv kW/h. Det hadde jeg aldri opplevd før så jeg gikk ned til bilen. Den var da våken med varmeapparatet på så det betyr at når den lader og har "forvarming" på så "deler" lading og varmeapparat på tilgjengelig strøm fra nettet. Når jeg lukka døra skikkelig ladet den med normal fart igjen. Kult!

Alt i alt meget godt fornøyd med egen EVSE :-)
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Tesla85

Jeg er så heldig at jeg har en Saltoboks på veggen på jobb med 400v og 32A, så hos meg bør den da ta strøm fra nettet?
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Thor2014

Sitat fra: rklokk på fredag 06. desember 2013, klokken 10:22
Sitat fra: JohanH på fredag 06. desember 2013, klokken 09:49
Sitat fra: jorkus på fredag 06. desember 2013, klokken 09:48
Ah, så det vil s at når jeg starter varmen om morgenen 20 minutter før avreise, så trekker den kun fra batteri og ikke fra 220V som jeg har trodd fordi den ikke lenger lader..

Det er dette jeg har observert. Og du får heller ikke startet lading via appen. Hadde vært spennende å høre hva de som lader fra ennet enn UMC har å fortelle om den samme situasjonen.

Jeg kan verifisere at på min selvbygde EVSE så kopler kontaktoren inn når jeg starter forvarming. Led lyset skifter fra blått (connected) til grønt (charging). Det betyr at bilen sender et ladesignal til EVSEen slik at den får ekstern strøm.

Edit: Altså LED lyset på EVSEen.

Morsomt at hubabuba laderen din er bedre enn Tesla sin egen  :o

rklokk

Sitat fra: Thor2014 på fredag 06. desember 2013, klokken 10:29
Sitat fra: rklokk på fredag 06. desember 2013, klokken 10:22
Sitat fra: JohanH på fredag 06. desember 2013, klokken 09:49
Sitat fra: jorkus på fredag 06. desember 2013, klokken 09:48
Ah, så det vil s at når jeg starter varmen om morgenen 20 minutter før avreise, så trekker den kun fra batteri og ikke fra 220V som jeg har trodd fordi den ikke lenger lader..

Det er dette jeg har observert. Og du får heller ikke startet lading via appen. Hadde vært spennende å høre hva de som lader fra ennet enn UMC har å fortelle om den samme situasjonen.

Jeg kan verifisere at på min selvbygde EVSE så kopler kontaktoren inn når jeg starter forvarming. Led lyset skifter fra blått (connected) til grønt (charging). Det betyr at bilen sender et ladesignal til EVSEen slik at den får ekstern strøm.

Edit: Altså LED lyset på EVSEen.

Morsomt at hubabuba laderen din er bedre enn Tesla sin egen  :o

Jepp, skjønner ikke helt hvordan de har klart å knote til dette. Burde være enkle standarder å forholde seg til (IEC 62196). Mitt inntrykk er at det er UMCen som er designet dårlig og at bilens integrasjon i bunn og grunn er dønn solid. Mitt tips er at det snart kommer en nydesignet UMC som deles ut til de med problemer. At de klarer å løse dette med bilens software har jeg mindre tro på...
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

ebbrey

Prøvde forvarming idag fra saltoboks etter at lading var ferdig.. Forvarmet i 20 minutter. Mistet både range og hadde regen limit i over 10 km. Man må starte lading feks range itillegg for at batteriet skal varme?

Trenger noen updates denne appen. Både defrost forran / bak samt batteri forvarmingsknapp.

Ser at småkjøring tar meget mye strøm, da bilen latt temperaturen synke mye uten at den holder batteriet varmt. Men så fort man vil kjøre så skal den ha varmen opp med en gang, fint om bilen hadde prioritert dette fra veggen og ikke første mila.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA