Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Sitat fra: EvenSteven på mandag 09. desember 2013, klokken 23:07
Fint oppsummert, Thorbjørn!
Artig at det blir flere S60 eiere her på forumet!
Hvordan er dine erfaringer i dag mht. Rekkevidde?
Jeg har til nå kjørt ca. 35 mil og average ligger på 246.
Har da vært mye testkjøring, varming av kupe før kjøring fra jobb, varmeseter,  samt trykking på skjerm etc.

Takk :)

Jeg kan rapportere tilbake forbruket etter jeg har fått kjørt litt.

Statusrapport dag 2; minst like bra som dag 1 :D

Callaway

Sitat fra: toppi på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:20
Callaway skriver da at han har P85, så vi får ikke skylde på S60 her..

Ja, har P85. Nå var det altså 320 typical km etter en time. Når den er fulladet, får jeg ca 344 typical km ved standard lading (ikke max range).

El-Ing

Sitat fra: toppi på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:20
Callaway skriver da at han har P85, så vi får ikke skylde på S60 her..

Sorry, min feil - blandet sammen med posten til Thorbjorn.
Grå S85 mottatt 28.2.

EvenSteven

Satte ny personlig forbruksrekord i dag til jobb. Fra Jessheim til Lillestrøm.
Noe køkjøring gjennom Jessheim Samt Lillestrøm, 50/50 motorvei og 60-80 sone. 194wh/km
Forvarmet da bilen mens den ladet i ca. 15 før avreise.

Ellers blir bilen bare bedre og bedre. Er meget imponert over veiegenskaper og fremkommelighet. Awd på en Model S..? Trengs ikke!!
Tesla S P85+ sølv

Togge

Da var de første timene overstått. "Ivar" har gjort det han kunne slik at jeg ikke skulle få noe "mat" i TMS'en. Heldig vis har E-verket gjort en strålende jobb slik at jeg får ladet i natt. Takket spesielt til Gladtr som låner ut Blått adapter til meg.
Overleveringen gikk helt strålende, ingen ting å utsette på bilen eller servisen i Trondheim. Kjørte deretter til Dekk1 for å legge om til vinterdekk (X-ice3).
Den første turen hadde jeg bestemt meg for å "kose" meg. Dette var ikke lett da det var orkan i kastene.
Bilen står nå på gården å får 32A i hekken.
Turen til jobb i morgen skulle ha vært mye lenger.
Hel-elektrisk bilpark.

Tesladaddy

Da nærmer det seg slutten for første dag som eier av verdens beste (elektriske) bil. Den står nå trygt i garasjen i ly for Ivar, og fyller opp tanken. Alt har fungert fint. Hyggelig overlevering av hovedsaklig Thomas. Jeg kjøpte med gummimatter for interiør. Frunk- og trunkmatte kjøper jeg på Jula e.l. I tillegg tok jeg med et tirefixsett. På Dekk1 hadde ikke Polarhjula kommet enda, så da ble det så jeg fikk lagt på Michelin Maxice på de originale hjula. Takker for god service.

Deretter var planen å overraske mine foreldre med et besøk. Det er vanskelig å beskrive følelsen man får av å kjøre denne bilen. Jeg var rimelig spent, det har rent mye skittent vann i trønderske elver siden jeg prøvde bilen en kort tur i mai. Sommerfuglene fikk seg en luftetur da det plutselig kom et symbol og en lyd fra skjermen. Heldigvis var det kun en innkommende samtale fra Madammen. Den egentlige brukeren av bilen. Blåtann var lett å sette opp, og lyden god begge veier for en begeistret samtale. Er jo ikke hver gang man er like begeistret når Madammen ringer...

På vei sørover i behagelig marsfart møter jeg to brødre, en hvit og en sort. Usikker ennå på om man hilser, og evt hvilket tegn man skal bruke? Uansett er jeg fornøyd med fargevalget. En sportsbil kler rødt. Halvveis får jeg ironisk nok behov for et bensinstasjonsbesøk. Bilen ønsker flytende væske av typen spyl. Ble et overflødig stopp, da spylevæsketanken var nesten fylt opp. Bare jeg som ikke trykket hardt nok på enden av hendelen.

De siste to milene til mine foreldre har jeg kjørt tusenvis av ganger. Det er sannsynligvis de mest svingrike kilometre i barteland. Og som Ivar, denne bilen blåser deg overende! Perfekt vektet balanse, god tung følelse med veibanen via et tykt polstret ratt, selv i standard styreinnstilling. Dette er et strykejern med påmontert jetmotor. Den glatter ut veien, og med et lett trykk på gledespedalen er du oppe i 5sifret fartsbot. Regen i standard, og venstrefoten kan ta seg en pause. Våt asfalt og 2 varme var ikke noe problem for dekkene, som jeg kjørte med 40psi. Bilen kjentes ikke mye ut, og tålte fullt gasspådrag uten å mukke.

Etter en meget rask lunch hos mine foreldre bar det ut på prøvetur. Selv min meget skeptiske far fikk et lite anfall av Teslaitis da han kjente draget i bilen. Både seter og regen fikk tommel opp. Min mor nektet plent å kjøre, men trivdes godt i det oppvarmede baksetet. Glad vi tok vinterpakke. Glad vi tok techpakke. Både Dab og navi fungerte prikkfritt, i et område som egentlig har dårlig dekning. Google maps er genialt. Selv de mest infame lokale stedsnavn dukket opp på skjermen. Min mor kunne ikke skjønne hvordan dette var mulig.

Så gikk veien til skolen for å hente en meget fornøyd sjuåring. Deretter til bomveiselskapet for å hente brikken, før vi spent trillet inn i garasjen. Den fikk plass! Og tok strøm umiddelbart. Appen viser nå 335 km rekkevidde, og lading på 13a. Blått adapter blir ettersendt.

Innimellom må jeg tute litt. Bare for gøy.

Cowboystrekk

#951
Da ble det min tur og :) Henta min sølvgrå S60 på Lade idag. Thomas overleverte, trivelig kar som tilfeldigvis bor bare noen 100 meter unna meg fant vi ut. Bilen så bra ut, fant ingenting å sette fingeren på. Lakken var bra polert! Så henta jeg ut vinterdekka mine på dekk1. De slet litt da min var den første uten luftfjæring og de forsøkte fortvilt å aktivere luftfjæringa ;) Ordna seg heldigvis. Det som ikke var så bra var at de dura litt i dekkene. Stoppa etter å ha kjørt noen mil for å fylle luft og det viste seg at de med varme dekk hadde 35 psi, noe som vil si at de trolig har fylt luft 33 psi luft. Smekka på med 50 psi med en gang og bilen ble mer behagelig å kjøre!

Den er sprek, sinnsykt sprek, du får skikkelig magesug når veigrepet fungerer perfekt, men desverre er nokiandekkene litt for myke og traction control slår i svært mye ved full aks. Ikke fullt så skremmende opplevelse som performance, men ikke langt unna. Om du greier deg med 10 mil lengre rekkevidde så er jeg ikke i tvil om at 60 kW gir mest for penga :)

Ungene elska å sitte bakovervendt. Orker ikke å sette inn bilstolene deres med det første. Vogna går jo i frunken også ;)

Kjøpte strømadapter som Thomas fra Tesla godkjente, har testa appen og prøvd meg gjennom alle funksjonene på "iPaden", men mye jeg trenger litt tid på ennå. Imorgen blir det vell noen prøvekjøringer. En kompis av meg sa: "Dette er sykt, jeg føler jeg sitter på et fly som tar av, både pga aksen og lyden!" og jeg kan være tilbøyelig til å være enig med han i det!

Liker regen veldig godt! Men skulle ønske det hadde virka bedre i kaldt vær! Hadde redusert regen en stund i starten, men forsvant etter ca 5 min, merka litt forskjell på 40 og 60, men ikke veldig mye.

Ting jeg ikke liker:
- Kjørelysene, de er dårlige, lyser både for kort framover og til siden. Halogenpærene funker bra, men lyser litt for lite til sidene.
- Lite oppbevaringsplass inne i bilen
- Internettradioen er heller ustabil. Nå skal det sies at pga en rekke strømbrudd og elendige værforhold så slet nok enkelte mobilmaster idag, får se hvordan den fungerer i dagene framover!
- Idiotisk utforming på schukoadapteret, alt for stort, heldigvis sa Thomas at de jobber med å få til et nytt og mindre et.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

maxmekker

Herlig lesning daddy og cowboy. Artig at det blir flere 60'er å lese om.

jkirkebo

Sitat fra: Tesladaddy på torsdag 12. desember 2013, klokken 21:53
Halvveis får jeg ironisk nok behov for et bensinstasjonsbesøk. Bilen ønsker flytende væske av typen spyl. Ble et overflødig stopp, da spylevæsketanken var nesten fylt opp. Bare jeg som ikke trykket hardt nok på enden av hendelen.

TMS har heldigvis varsel for lavt spylervæskenivå, i motsetning til Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ofn

Mottok min grå Tesla på tirsdag 10.12 på Minde i Bergen :). Fikk mail forrige onsdag om at bilen kanskje kunne hentes dagen etter dersom alle papirer var i orden. Etter en telefon til forsikringsselskapet for å endre merkekode, var dette i orden. Ut på ettermiddagen forrige torsdag fikk jeg så beskjed fra DES at de måtte bytte lader i bilen og at jeg skulle få nærmere beskjed om leveringstidspunkt. Tirsdag var den klar! Da jeg bestilte bilen helt i slutten av mai var oppgitt leveringsdato Nov/Des, så Tesla har levert meget bra her. Har ikke kontaktet Tesla for oppdatert leveringsinfo i denne perioden, men har fulgt litt med her på forumet og derfor hatt grei kontroll på sånn omtrent når bilen ville komme.

Jeg er vel den første og siste som faktisk var litt lettet over å få bilen litt seinere enn først antydet. De spesialtilpassede TMS Polarfelgene og Michelin X-Ice Xi3 får jeg på dør ila noen dager så var litt bekymret i forrige uke da det kom 20cm snø på veldig kort tid og var fullstendig kaos på veiene. Måtte kanskje latt bilen stå og hente den noen dager seinere, det ville vært litt nedtur. Nå ble leveringen utsatt til over helgen og snøen regnet vekk på rekordtid, så på leveringsdagen var det bare veier og mildt i luften. Perfekt for de medfølgende 19" helårsdekkene. Men; første og definitivt siste gang i livet at jeg håper snøen regner vekk, skammer meg nesten over at jeg håpet det.

Gikk på vanlig måte igjennom det viktigste med DES. Glemte jo halvparten av spørsmålene jeg hadde tenkt å stille og ting jeg skulle sjekke, men bilen så strøken ut. Blått og rødt adapter skulle leveres seinere, men det var ingen overraskelse.
Batteriet var fyllt helt til max, perfekt når man får en ny Tesla :)

Kjørte noen timer denne kvelden :). Drivlinjen og pedalresponsen er helt fantastisk, og kjøreopplevelsen vanvittig smooth. Enkelt oppsummert så satt jeg med et kjempesmil hele kvelden. Sinnsykt gøy, og aksen hinsides. Slet nok dekk for en del kroner, men det er det definitivt verdt. Liker utrolig godt det moderne og enkle interiøret og de digitale skjermene.

Har hatt bilen noen dager nå og gleder meg til hver tur. Å gli lydløst avgårde om morgenen og ellers føles så utrolig bra! Har aldri tidligere kjøpt bil til over 180 000,- og har heller ikke vært noe spesielt bilinteressert, har stort sett sløst vekk pengene på mange andre hobbyer. Denne kom på omkring 650 000,- og jeg føler jeg har gjort et kupp av et kjøp (det har vi vel strengt tatt også). Bilen kjøpte jeg for øvrig ganske så på impuls da jeg kom hjem fra en 3-ukers skitur til Troms i mai med (som vanlig :)) tom lommebok etter skisesongen. Hadde overhodet ikke tenkt å kjøpe ny bil, og trengte det heller ikke. I utgangspunktet skulle en også tro denne bilen ikke på noen måte samsvarer med mine behov. Men; Tesla er Tesla. Har for første gang på veldig mange år spart penger siden jeg bestilte, men det skal det nå heldigvis bli slutt på. 

Drar ellers mye på tur og har hatt rimelig mange overnattingsdøgn på rammemadrassen i Hiacen jeg solgte. Blir spennende å se hvordan det funker å overnatte i Teslaen, slipper nå i hvert fall å ta med nettbrett på tur :)

Var veldig spent på hvordan lading skulle fungere. Har hittil fungert perfekt, men har hatt en ganske forsiktig tilnærming og fulgt råd her på forumet for å unngå trøbbel. Bør uansett ha en ekstra UMC for turer, men synes Schuko-Type 2 kabelen til Salto er litt dyr siden den bare kan brukes på 13 amp stikkontakter. Ser ting litt an.

Var også spent på hvordan jeg ville like fargen på bilen og andre valg. Den grå ser ikke så bra ut i innelys i butikken, noe jeg visste fra før, men jeg liker den veldig godt ute i dagslys. Sløyfet også spoiler, noe jeg heller ikke angrer på. Bilen er så linjelekker, elegant og aerodynamisk, så jeg synes spoileren, som i norske hastigheter ikke tilfører noe til kjøreegenskapene men bare gir mer luftmotstand (marginalt dog), bryter litt med designet forøvrig og ser litt påklistret ut (de fleste er helt sikkert uenig med meg her ;))

Krysser fingrene for at fortsettelsen blir like bra, men har forberedt meg selv på at det nok vil dukke opp noen småproblemer her og der, så får vi se hvordan det går videre. Skal ikke nekte for at 12-volt batteri og sudden death svirrer i bakhodet, får håpe problemet med UMC'en løser seg snart  :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Tesladaddy

I dag skulle Madammen kjøre bilen for første gang. Jeg satte på varmen i bilen via appen, og den varmer opp ca 1 grad pr minutt. Fylte opp bilen med 5 barn og trilla til skolen. Alle ville ha litt akselerasjonskick, men holdt oss i skinnet. Delvis glasert veibane, ikke noe problem.

På Lade sto fossilbilen forlatt etter hentinga i går. Den så litt trist ut. Madammen tok over førerplassen, og med et minimum av instruksjoner hastet hun avgårde til jobb. 420 hk på bakhjulene, fuktig veibane og småhissig stresset 3 barnsmor og fredag den 13. gjorde meg ekstra nervøs der jeg harket igang dieseltrøskeverket. Vel fremme på jobb hentet jeg opp appen igjen for å se hvordan hun lån an. Lå i 92 km/t, kun noen hundre meter igjen til parkeringen. Puh!

Hun vet forsåvidt ikke at jeg kan tracke bilen via appen. Bør jeg fortelle henne dette? Dilemmas!

Zneip

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 12. desember 2013, klokken 22:00
Da ble det min tur og :) Henta min sølvgrå S60 på Lade idag.

Grattis "nabo" - får min om få dager jeg også. Vi hilses i gata ;)
Nord Trøndelag | X90D

Cowboystrekk

Bare stikk innom en dag zneip. Kunne kanskje tenkt meg å kikka litt på saltoladeren din og ;)

Artig observasjon: flere slipper deg fram i trafikken, vinker etc :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ELTesla


jgilberg

Nå har jeg fått 250 km erfaring med bilen i dag!! Jeg fikk bilen utlevert i går kl 0900 (Alna), men det eneste som var "negativt", var at jeg skulle på et kundemøte i Asker for deretter å parkere bilen på kontoret, for å være med på årets julebord. Det ble KUN 40 km på min første dag med bilen!!! Heldigvis var det full tank i p-kjelleren på jobben i dag tidlig (jeg drakk 2 øl på julebordet, gjett hvorfor :-))).

Jeg har kjørt Oslo-Jessheim-Oslo-Jessheim-Kløfta-Jessheim-Kløfta-Jessheim med familie og venner. Jeg hentet min kone som det første etter julebordet i Oslo, og tok henne med inn til Oslo (for å prøvekjøre BMW i3 vi får levert 21 feb!). Det var mye slaps på E6, så jeg ventet til bar asfalt før jeg ville gi henne "The Tesla grine"..

Ved avkjøringen til Helsfyr fikk jeg klampet speederen i bunnen, og kona fikk "The Tesla grin" av dimensjoner!!

Hun hadde ikke sett eller sittet inne i en Tesla tidligere, men nå sier hun: Jeg forstår utrolig godt nå hva du har ment hele tiden!!

Hennes neste latter fikk hun da vi kjørte ned Grenseveien og møtte en rød Tesla på vei opp Grenseveien i Carl Berner krysset. Jeg løftet i refleks min hånd fra rattet og ble møtt med en hånd fra den andre Teslaen. Kona "skrek" ut i latterkuule og spurte om det liksom var en "Tesla-greie" ha ha ha. Jeg måtte svare som sant var: dette er en refleks mellom "oss" som har skjønt "greia" :-)))).

Bilen er ikke annet enn fantastisk. På onsdag kommer installatøren og får satt opp Noratel Slim trafo slik at jeg får 3fas 16 amp 400v samt min slimbox. Etter "trussel" fra Hafslund om anleggsbidrag i 50.000 kroners klassen (pga 97% last i hovedtrafoen) var det en gledelig nyhet at Hafslund godkjente min oppgradering fra 3x40 til 3x63 amp på inntaket uten anleggsbidrag.

Jeg har overklar på å kjøre laaaaangt i morgen. Nå koser jeg meg med å "honk the horn" fra min app!

Til dere som ikke har fått bilen ennå, det ER tett på samme glede som å bli far for første gang!

Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA