Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Olsleaf, tirsdag 06. august 2013, klokken 22:19

« forrige - neste »

Olsleaf

Så var det min tur til å få Power Limit. Trodde Zebra batteri "kanibaliserte" seg selv. Når vi dro var det 70% igjen. Nå droppet nåla ned til 15% og Power Limit blinker. Satte i pluggen, det blinker på ladingen nå. Antar at dette er fordi den varmer opp batteriet. Håper den ikke trenger å varme det så mye som 30 timer. Står på Stjørdal, med plugg i fellessboden der foreldrene mine bor. Neste gang vet jeg at den skal stå plugget i mens vi er borte. Når sluttet batteriet å "kanibalisere" seg selv? Hvor mange % er igjen av strømmen?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

hma

Power Limit betyr ikke nødvendigvis at noe er feil. Det er også et varsel på en forventet tilstand, som f.eks lav Soc/batteri som har for lav temperatur.
Zebra-batteriet slutter å holde seg varmt av egen energi ved 5% SOC.
Da vil temperaturen begynne å falle.
Om den grønne batterilampen på dashboardet blinker, betyr det at batteriet enten kjøler seg ned eller varmer seg opp.
Om den grønne kontaktlampen på dashboardet blinker, betyr det at batteriet lades.
Din bil fikk Power Limit fordi den stod for lenge uten tilkobling til strømnettet.
Det er anbefalt i batterimanualen å la bilen stå tilkoblet lading så ofte som mulig.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Hafting

Idéelt skal zebra-batterier holde varmen ved å bruke egen strøm.

Det er ikke alltid dette virker på gamle thinker. Min (fra 2008) klarer 2-4 timer uten strøm. Så er batteriet blitt så kaldt at jeg må plugge inn for oppvarming. Kapasiteten er ikke blitt dårligere, jeg har fortsatt 170km rekkevidde. Men zebraen holder ikke på varmen i det hele tatt. Skulle gjerne visst hvorfor.

Lynet

Da er det nok DC varmeren din som ikke virker Hafting.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

habazot

Hei,

Eg hadde nyleg eit problem med ladinga: nylig innkjøpt 2008 med zebra som har fungert fint i ein månad.
Har kjøyrd fleire lengre turar (Oslo-Stavern og tilbake) og ladinga har fungert fint.
Skulle i helga kjøyra den til vestlandet, og dro avgårde fullada frå Oslo og stoppa i Flå med 23% igjen med plan om å la den få lade seg i nokre timar før neste etappe til Ål der overnatting og 100% lading over natta var planen.
Men i Flå tok ikkje bilen lading, når eg plugga i støpselet i veggen kom den opp og var klar, eg plugga i bilen og observerte at batterisymbolet på toppen av dashbordet kun blinka. Eg lot den stå ei lita stund, men ingenting skjedde. Når eg tok ut ladekabelen frå bilen begynte begge error lampane på ladaren å blinke (4 blink). Sjølv om eg tok ut støpselet av veggen og inn igjen ville ikkje dei lampane slutte å blinke. Ikkje før etter at støpselet hadde vore ute i ein ca 10 minutt oppførte den seg normalt igjen. Men med same resultat når eg plugga i bilen igjen, kun blinking i batterisymbolet på dashen, og eg lot den sto i eit par-tre timar utan endring.
Eg prøvde og 4-5 forskjellige ladepunkt, både 10A og 16A kursar med same resultat.
Til slutt måtte eg gje opp prosjektet og ringje NAF for kjøyring til R-S i Sandvika (der den var på storservice 3 dagar før)..

Mine spørsmål er: hadde den til slutt begynt å lade (dersom teorien er at batteriet var enten for kaldt eller varmt)? Eg høyrde ingen vifter eller lydar når ladekabelen sto i, so det indikerer for kaldt.?..

Sidan eg fekk feilmeldingane på ladaren var min teori at det var den som det var noko feil med..
Eg prøvde og power charge, då og kom begge error lampane på umiddelbart, det har funka fint tidlegare..

Eg sjekka og variablane som er tilgjengelege via trip-teljaren, men klarte ikkje å dekode dei:
gAgE - 88888.8
bUIb
t 6
1bF
dt 412
0
SC 0
t 5042
tC 417
F 9
FC 0
P 69
t9 1d4
bA 13
Ct -b
19 -b
FLI -1
P0 70
Bergen
- Think City 2008 - 43000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA