Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

snoopy2005

Sitat fra: Hodne på torsdag 10. oktober 2013, klokken 20:43
Og så koser bilen seg med nye salto laderen på hytta  :)

Hvilken Salto lader har du (og hva koster hærligheten)? Blir ikke klok på de tilbudene fra Salto ang lading.... ???
P85D og en KIA SOUL EV

Cirion

Etter en oppgradering til dobbeltladere i går, dro jeg rett til Sønnico for å teste. Jeg har tidligere god erfaring med singelader på en haug av stolper, samt at jeg har opplyst en stakkar med dobbeltlader og fw 5.0 som syns det gikk litt tregt med 20km/t på Strømmen Storsenter.

På singellader går det fort opp til 50km/t både med fw 5.0 og 5.6 samt girer opp til 64km/t i løpet av et par minutter (Rated Range).
På dobbeltlader med fw 5.0 kunne vi se at det gikk fort opp til 90km/t og i løpet av noen minutter giret den helt opp til 100km/t og det gikk ikke mer. Vi hadde satt den på 32A og displayet viste 3x32A/32A og ca 230v (tok ikke bilde så vet ikke eksakt, men vi fikk valgt 32A og den viste at 32A var i bruk).

Jeg har lest tråden her tidligere om 13A og 26A limit i fw 5.6. Jeg har FW 5,6 og selv med 13A får jeg fortsatt 64km/t...
Er det bug i visningen eller en faktisk limit?

Jeg ble sittende leenge på stolpen for å være sikker. Mitt display med dobbeltlader installert og fw 5.6 lar meg maks sette 26A. Men selv på 26A overgikk jeg dobbeltladeren med fw 5.0 på strømmen. Jeg ladet med 102km/t og displayet viser 3x26A/32A 228V:


For å gjøre feilvisningen komplett, slo jeg over til Energi i stedet for Distanse. Den viser at jeg lader på 6kW men likevel fikk jeg fylt 5kWh på ca. et kvarter...


Totalt satt vi der i temmelig nøyaktig 30minutter og fikk nøyaktig +50km på "tanken".

Så til alle de som er bekymret over tallene som vises, og føler at Tesla har strupet lading i fw 5.6, kan jeg nå bekrefte at tallene er sannsynligvis ikke riktig, vi får samme fart som før, men rettelse ny feil følger, vi har mer feilvisning enn tidligere på ladedisplayet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.


Cirion

Sitat fra: Havebigfun på søndag 13. oktober 2013, klokken 00:08
jeg var ikke like fornøyd- se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9700.msg130412.html#msg130412
Ser hva du får, men er rekkevidde satt til Rated eller Typical?
Tallene jeg får er på Rated Range, og hvis din er satt til Typical Range er det forklaringen på forskjellen.

Du hadde garantert displayet til Rated Range når du fikk 119km/t som forresten er det høyeste jeg har hørt om til nå :)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Havebigfun

#589
Sitat fra: Cirion på søndag 13. oktober 2013, klokken 04:12
Du hadde garantert displayet til Rated Range når du fikk 119km/t som forresten er det høyeste jeg har hørt om til nå :)
Du har helt rett- ved ny testing idag tilbrakte jeg 45 min ved ladestolpen og havnet på maks 96km/t rated mot tidl 119 km/t, typical steg til 77km/t- "opprampingen" virker vesentlig langsommere enn tidl.

Cirion

Sitat fra: Havebigfun på søndag 13. oktober 2013, klokken 10:57
Sitat fra: Cirion på søndag 13. oktober 2013, klokken 04:12
Du hadde garantert displayet til Rated Range når du fikk 119km/t som forresten er det høyeste jeg har hørt om til nå :)
Du har helt rett- ved ny testing idag tilbrakte jeg 45 min ved ladestolpen og havnet på maks 96km/t rated mot tidl 119 km/t, typical steg til 77km/t- "opprampingen" virker vesentlig langsommere enn tidl.
At opprampingen virker tregere, kan ha med at det er kaldere ute, og derfor brukes noe kapasitet til å varme opp batteripakken til ladetemp. Samme gjelder om du hadde varme på i kupeen eller setevarmere.

Uansett varme i kupeen forklarer ikke hoppet fra 96 -> 119km/t, men det er kansje det som får deg opp på 100km/t.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Hyperstress

Vi har 63A230v (3-fas i presume) på jobben.

Får en kjøpte overgang til blå tesla-adapter?
Vil bilen isåfall trekke 48A 1-fas og lade med 11kw?

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Duzzy

Sitat fra: Hyperstress på fredag 18. oktober 2013, klokken 15:34
Vi har 63A230v (3-fas i presume) på jobben.

Får en kjøpte overgang til blå tesla-adapter?
Vil bilen isåfall trekke 48A 1-fas og lade med 11kw?

Nei du får ikke overgang, men du kan lage en "ulovlig" selv.
Men du vil nok ikke få mere enn 32 A siden den blå pluggen er begrenset til det. Eller kanskje bare 26A, mener dette ble nedjustert i en oppgradering...?
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

torerikd

Hei

Er ny på forumet her og relativt uerfaren når det kommer til strøm og lading. Har forsøkt å finne den aktuelle infoen jeg trenger uten hell.

Jeg hadde en elektriker på besøk for å sjekke mine hjemmeladingsmuligheter (uten for store ingrep, graving osv). Jeg har i dag en 3-fas 230V 16 amp krets til garasjen, som da kun vil gi meg 1-fas 16 amp lading. Han nevnte i den sammenheng at han kunne installere en trafo og da tilby meg en 3-fas 400V 9,5amp krets, som vil kunne gi meg 6,3 kWh. Vil MS akseptere dette eller er det kun 16 amp som gjelder?

Takk for svar:)
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

eclipse

Sitat fra: torerikd på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:58
Hei

Er ny på forumet her og relativt uerfaren når det kommer til strøm og lading. Har forsøkt å finne den aktuelle infoen jeg trenger uten hell.

Jeg hadde en elektriker på besøk for å sjekke mine hjemmeladingsmuligheter (uten for store ingrep, graving osv). Jeg har i dag en 3-fas 230V 16 amp krets til garasjen, som da kun vil gi meg 1-fas 16 amp lading. Han nevnte i den sammenheng at han kunne installere en trafo og da tilby meg en 3-fas 400V 9,5amp krets, som vil kunne gi meg 6,3 kWh. Vil MS akseptere dette eller er det kun 16 amp som gjelder?

Takk for svar:)

Nei det går an med 3fas 400V 9,5A. Men sjekk med elektrikeren at han har N leder tilkoblet i forslaget sitt, 400V 3fas funker ikke uten at N leder er tilkoblet.

Forøvrig vil jeg si at du bør få bilen og sjekke ut om du virkelig trenger noe mer enn 230V 16A, så kan du eventuelt oppgradere etterhvert. Det er og mulig at TMS laderen vil støtte 230V 3fas i fremtiden, og at det kommer en hjemmeladerløsning for dette.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

DonPedro

Sitat fra: torerikd på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:58
Hei

Er ny på forumet her og relativt uerfaren når det kommer til strøm og lading. Har forsøkt å finne den aktuelle infoen jeg trenger uten hell.

Jeg hadde en elektriker på besøk for å sjekke mine hjemmeladingsmuligheter (uten for store ingrep, graving osv). Jeg har i dag en 3-fas 230V 16 amp krets til garasjen, som da kun vil gi meg 1-fas 16 amp lading. Han nevnte i den sammenheng at han kunne installere en trafo og da tilby meg en 3-fas 400V 9,5amp krets, som vil kunne gi meg 6,3 kWh. Vil MS akseptere dette eller er det kun 16 amp som gjelder?

Takk for svar:)

Ja, du vil få glede av en trafo.  Jeg installerer det denne uka, både for å få høyere ladehastighet og for å slippe evt. problemer med TMS og det særnorske IT-nettet. 

Et tips er å sjekke tapet i trafoen. Jeg får en lavtapstrafo som taper 45W, noe som tilsvarer ca. 400 kroner i året.  Jeg så en annen som tapte 160W, og da snakker vi en god tusenlapp mer pr. år. Jeg har bedt elektriker om å sette en bryter foran trafoen, slik at jeg kan skru den av når jeg vet at jeg ikke trenger den på en stund.

Du må også tenke på hvordan du vil legge opp ladingen (dette er uavhengig av trafo eller ikke).  Elektrikeren min foreslo å sette på en Saltoboks med Type 2 ladekabel. Da har du ladingen alltid tilgjengelig, uten at du behøver å ta frem bilens UMC og adapter hver gang.  Imidlertid oppfattet jeg her på forumet at det er en ulempe med dette, nemlig at Saltoladeren ikke har en knapp du kan trykke på for å åpne ladeluken, slik UMCen har. Dessuten er det billigere å bare kjøpe en ektra UMC (og et ekstra rødt adapter) og ha den hengende.

Jeg tenker også at jeg bør ha en vanlig stikkontakt (shuko) i nærheten, i tilfellet det blir tull med alt det andre.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

torerikd

Takk for hjelpen og anbefalingene, eclipse og DonPedro :)
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

OddB

Sitat fra: DonPedro på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:51
Sitat fra: torerikd på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:58
Hei

Er ny på forumet her og relativt uerfaren når det kommer til strøm og lading. Har forsøkt å finne den aktuelle infoen jeg trenger uten hell.

Jeg hadde en elektriker på besøk for å sjekke mine hjemmeladingsmuligheter (uten for store ingrep, graving osv). Jeg har i dag en 3-fas 230V 16 amp krets til garasjen, som da kun vil gi meg 1-fas 16 amp lading. Han nevnte i den sammenheng at han kunne installere en trafo og da tilby meg en 3-fas 400V 9,5amp krets, som vil kunne gi meg 6,3 kWh. Vil MS akseptere dette eller er det kun 16 amp som gjelder?

Takk for svar:)

Ja, du vil få glede av en trafo.  Jeg installerer det denne uka, både for å få høyere ladehastighet og for å slippe evt. problemer med TMS og det særnorske IT-nettet. 

Et tips er å sjekke tapet i trafoen. Jeg får en lavtapstrafo som taper 45W, noe som tilsvarer ca. 400 kroner i året.  Jeg så en annen som tapte 160W, og da snakker vi en god tusenlapp mer pr. år. Jeg har bedt elektriker om å sette en bryter foran trafoen, slik at jeg kan skru den av når jeg vet at jeg ikke trenger den på en stund.

Du må også tenke på hvordan du vil legge opp ladingen (dette er uavhengig av trafo eller ikke).  Elektrikeren min foreslo å sette på en Saltoboks med Type 2 ladekabel. Da har du ladingen alltid tilgjengelig, uten at du behøver å ta frem bilens UMC og adapter hver gang.  Imidlertid oppfattet jeg her på forumet at det er en ulempe med dette, nemlig at Saltoladeren ikke har en knapp du kan trykke på for å åpne ladeluken, slik UMCen har. Dessuten er det billigere å bare kjøpe en ektra UMC (og et ekstra rødt adapter) og ha den hengende.

Jeg tenker også at jeg bør ha en vanlig stikkontakt (shuko) i nærheten, i tilfellet det blir tull med alt det andre.

Du bør vurdere å få lagt opp en 32A  230V enfas istedet, er det mulig kan det fort bli billigere (ihvertfall i det lange løp mht trafotap)) og det gir deg over 7 kW. Du får MYE 10mm2 kabel for det en trafo koster...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

DonPedro

Sitat fra: OddB på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:59Du bør vurdere å få lagt opp en 32A  230V enfas istedet, er det mulig kan det fort bli billigere (ihvertfall i det lange løp mht trafotap)) og det gir deg over 7 kW. Du får MYE 10mm2 kabel for det en trafo koster...

Det var den opprinnelige planen. Men da får jeg sterk skjevbelastning på anlegget, og kablene i inntaket tillater ikke å øke hovedsikringen. Ettersom jeg ikke har så mye å gå på velger jeg trafo likevel. Det sikrer meg også mot eventuelt trøbbel mellom TMS og IT-nettet. Og gir litt høyere ladehastighet.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

bakskj

Noen som lader på rød stikk-kontakt, 400volt 3-fas 16A idag og får 11KW hastighet på enkelt-laderen sin? Eller har ingen fått de røde adapterene og prøvd dette ennå? Spør fordi dette er den stikk-kontakten jeg har tilgjengelig i garasjen hjemme, og hadde jo vært veldig deilig å få bekreftet om dette fungerer som beskrevet på tesla sine sider eller ikke.
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA