Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Stellar

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:53
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:36
men om det er for å beskytte eller øke levetiden på noen komponenter er vel helheten blitt bedre...
Helt uenig. SC leverer 5-6 ganger høyere effekt, så at 22kW skulle være uheldig for batteriet kjøper jeg ikke.

Og er komponentene så dårlig utformet at de rett og slett vil gå istykker om de yter iht spesifikasjonen så er de for dårlige og må byttes.

Hva om ytelsene settes ned til 100hk? Høyt effektuttak har negativ påvirkning på batteriets levetid. 100hk vil skåne batteriet! Noe for neste sw?  ;D

Jeg er uvitende, og dette er et skudd i blinde, men kan dette handle om laderne i bilen, og ikke batteriet? Ved SC går jo strømmen rett på batteriet, og ikke via laderne.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Øyvind.h

Sitat fra: Stellar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:53
Sitat fra: Roger (NO) på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:36
men om det er for å beskytte eller øke levetiden på noen komponenter er vel helheten blitt bedre...
Helt uenig. SC leverer 5-6 ganger høyere effekt, så at 22kW skulle være uheldig for batteriet kjøper jeg ikke.

Og er komponentene så dårlig utformet at de rett og slett vil gå istykker om de yter iht spesifikasjonen så er de for dårlige og må byttes.

Hva om ytelsene settes ned til 100hk? Høyt effektuttak har negativ påvirkning på batteriets levetid. 100hk vil skåne batteriet! Noe for neste sw?  ;D

Jeg er uvitende, og dette er et skudd i blinde, men kan dette handle om laderne i bilen, og ikke batteriet? Ved SC går jo strømmen rett på batteriet, og ikke via laderne.
Kan godt hende laderne i bilen ikke klarer å håndtere 22kW (eller 20 for den saks skyld) kontinuerlig. I så fall må de skiftes ut med ladere som er iht spesifikasjonene :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jimpec

Merkelig at det ikke har blitt mer blest om dette i egen tråd f.eks. Men det har helt sikkert sammenheng med at svært få har adapterene og et fåtall lader med Type 2 kabelen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Hodne

Jeg har betalt ekstra for dobbeltlader, mer amp til hytten på fjellet og 400v 32amp saltoboks for å kunne dra maks nytte av lademulighetene jeg har blitt lovet. Det er ikke bare for Tesla å endre på forutsetningene underveis fordi de finner det for godt. Om jeg synes det er greit at batteriet mitt må "slite" litt mer med ladingen så er vel det mitt valg, ikke Tesla sitt?
Synes de har en lei tendens til å utelate informasjon om endringer som vi forbrukere kan oppfatte som negativt.
Får håpe det kun er noe midlertidig..
P#1646, Levert.

Jimpec

Sitat fra: Hodne på onsdag 09. oktober 2013, klokken 12:17
Jeg har betalt ekstra for dobbeltlader, mer amp til hytten på fjellet og 400v 32amp saltoboks for å kunne dra maks nytte av lademulighetene jeg har blitt lovet. Det er ikke bare for Tesla å endre på forutsetningene underveis fordi de finner det for godt. Om jeg synes det er greit at batteriet mitt må "slite" litt mer med ladingen så er vel det mitt valg, ikke Tesla sitt?
Synes de har en lei tendens til å utelate informasjon om endringer som vi forbrukere kan oppfatte som negativt.
Får håpe det kun er noe midlertidig..

Enig. Har også bestilt dobbeltlader og 32A 400V kontakten ble ferdig montert i går (og klargjort for ladestasjon).
Har ikke tenkt å lade med 32A hver dag - men jeg har lagt ned en del kroner i installasjon slik at jeg KAN gjøre det ved behov.
Får virkelig håpe dette er en bug av noe slag.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

GotMeTeslaMS

Sitat fra: Jimpec på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:01
Jeg leser på TOCN gruppen på Facebook at ladestyrke har blitt begrenset etter oppgradering til SW 5.6.

3-fas 400V 32A begrenset til 26A
3-fas 400V 16A begrenset til 13A

Noen som har noe mer info om dette?

Merkelig at de bare kan endre på rammevilkårene på denne måten. Og hva er den egentlige grunnen?

Tror dette skyldes faren for varmegang (og eventuelt brann) i ledninger og kontaktpunkter. Vanligvis er ikke disse dimensjonert for å trekke maks strøm over lang tid. Det regnes som en god sikkerhetsmargin å ikke kontinuelig belaste en strømkurs med mer enn 80% av det sikringen/kursen tilsier.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

Nuvolari

Sitat fra: Wait4TeslaMS på onsdag 09. oktober 2013, klokken 12:41
Sitat fra: Jimpec på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:01
Jeg leser på TOCN gruppen på Facebook at ladestyrke har blitt begrenset etter oppgradering til SW 5.6.

3-fas 400V 32A begrenset til 26A
3-fas 400V 16A begrenset til 13A

Noen som har noe mer info om dette?

Merkelig at de bare kan endre på rammevilkårene på denne måten. Og hva er den egentlige grunnen?

Tror dette skyldes faren for varmegang (og eventuelt brann) i ledninger og kontaktpunkter. Vanligvis er ikke disse dimensjonert for å trekke maks strøm over lang tid. Det regnes som en god sikkerhetsmargin å ikke kontinuelig belaste en strømkurs med mer enn 80% av det sikringen/kursen tilsier.

Da er bilen enkelt og greit feil konstruert. Når spec sier lading med 20kW skal bilen selvfølgelig være dimensjonert for det og tåle belastningen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

el-fanboy

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 09. oktober 2013, klokken 13:16
Sitat fra: Wait4TeslaMS på onsdag 09. oktober 2013, klokken 12:41
Sitat fra: Jimpec på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:01
Jeg leser på TOCN gruppen på Facebook at ladestyrke har blitt begrenset etter oppgradering til SW 5.6.

3-fas 400V 32A begrenset til 26A
3-fas 400V 16A begrenset til 13A

Noen som har noe mer info om dette?

Merkelig at de bare kan endre på rammevilkårene på denne måten. Og hva er den egentlige grunnen?

Tror dette skyldes faren for varmegang (og eventuelt brann) i ledninger og kontaktpunkter. Vanligvis er ikke disse dimensjonert for å trekke maks strøm over lang tid. Det regnes som en god sikkerhetsmargin å ikke kontinuelig belaste en strømkurs med mer enn 80% av det sikringen/kursen tilsier.

Da er bilen enkelt og greit feil konstruert. Når spec sier lading med 20kW skal bilen selvfølgelig være dimensjonert for det og tåle belastningen.
Jeg tror ikke det var dimensjoneringen i bilen forrige taler siktet til, jeg forsto det som dimensjoneringen i det fastmonterte elektriske anlegget.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Stellar

Snakket nettopp med kundeservice, han fortalte at dette ville bli ordnet ved neste sw oppdatering, han hadde nettopp fått mail om dette. Hadde ikke noe med varmgang/overbelastning eller slikt å gjøre. (han hadde ikke noe godt svar på hva som hadde skjedd.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Jimpec

Sitat fra: Stellar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 15:26
Snakket nettopp med kundeservice, han fortalte at dette ville bli ordnet ved neste sw oppdatering, han hadde nettopp fått mail om dette. Hadde ikke noe med varmgang/overbelastning eller slikt å gjøre. (han hadde ikke noe godt svar på hva som hadde skjedd.

Takk!
La oss håpe at dette ordner seg rimelig kjapt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 09. oktober 2013, klokken 15:06
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 09. oktober 2013, klokken 13:16
Sitat fra: Wait4TeslaMS på onsdag 09. oktober 2013, klokken 12:41
Sitat fra: Jimpec på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:01
Jeg leser på TOCN gruppen på Facebook at ladestyrke har blitt begrenset etter oppgradering til SW 5.6.

3-fas 400V 32A begrenset til 26A
3-fas 400V 16A begrenset til 13A

Noen som har noe mer info om dette?

Merkelig at de bare kan endre på rammevilkårene på denne måten. Og hva er den egentlige grunnen?

Tror dette skyldes faren for varmegang (og eventuelt brann) i ledninger og kontaktpunkter. Vanligvis er ikke disse dimensjonert for å trekke maks strøm over lang tid. Det regnes som en god sikkerhetsmargin å ikke kontinuelig belaste en strømkurs med mer enn 80% av det sikringen/kursen tilsier.

Da er bilen enkelt og greit feil konstruert. Når spec sier lading med 20kW skal bilen selvfølgelig være dimensjonert for det og tåle belastningen.
Jeg tror ikke det var dimensjoneringen i bilen forrige taler siktet til, jeg forsto det som dimensjoneringen i det fastmonterte elektriske anlegget.

Ok, Tesla reduserer ikke ladehastigheten fordi man kan risikere at brukeren ikke benytter dimensjonerte fremføringskabler.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

#581
Dette ble jo like fort og galt fra meg galt i redigeringen av meg :-[ som den omtalte SW oppdateringen.
Beklager Stellar det var slett ikke meningen.

Slik hadde jeg plan om at innlegget skulle sett ut:
Verson 1.1:
Sitat fra: Stellar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 15:26
Snakket nettopp med kundeservice, han fortalte at dette ville bli ordnet ved neste sw oppdatering, han hadde nettopp fått mail om dette. Hadde ikke noe med varmgang/overbelastning eller slikt å gjøre. (han hadde ikke noe godt svar på hva som hadde skjedd.
Svaret forsøkte jeg å gi tidligere idag:
Sitat fra: Griffel på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:47
Dette er trolig en software oppdatering hvor den som programerer ikke har lest hele spesifikasjonen. Siden han sitter i USA, spør han heller sidemannen "hva er spenningen i Europa" svar: "440V tror jeg", og legger inn grensene tilsv. 10 og 20 kW etter dette.
Det nok nødvendig at det landet i Europa med flest Teslar gir en tilbakemelding, så blir nok dette rettet i neste SW oppdatering. Klag.
Såpass kjenner jeg programerere.

(og meg selv  :-[)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stellar

P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Hodne

#583
Og så koser bilen seg med nye salto laderen på hytta  :)
P#1646, Levert.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA