Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rest API, cURL - sjekk status på MS.

Startet av Olemann, torsdag 04. juli 2013, klokken 12:23

« forrige - neste »

Olemann

Hei,

Har lest mye sagt om kjørelengde, motorvei, spec vs. realitet etc og tenkte konkret spørre dere som har bilen og kanskje har kjørt distansen.

Har hytte i Stavern og bor i Bærum.  Distanse drøyt 12 mil.  Motorvei 8 mil.  Sort sett flatt. Ja, det er hurtiglader i Lier og vel Tønsberg, men det er ikke realiserbart med kone og barn i bilen som ikke tillater denslags hobby-aktivitet fra far.

Kun sommerbruk.   Risiko for kø fra tid til annen da køen går i 30-50 km/t over etpar mil.  Trafikken går i 120 i venstre felt og 100 i høyre.

Kan (gammel eller Euro) Leif klare disse 12 milene med 1-2 personer i bilen når man ligger i 90-100 km/t 8 av disse 12 milene?

Mvh Ole

FrodeK

Joda. Det går med et skrik og uten AC. Klarte 135 km i fjor (Oslo - Sandefjord) med min 2012 Leaf.
Hadde 13 km/1 bar igjen da jeg kom frem, og var litt svett. Men motorveihastigheten er en utfordring. Man har så lyst til å gi på litt til, men vet at det straffer seg på slutten av turen.

BE

Hurtiglading på sommertid er da overhode ikke noe problem i dette tilfellet. I ditt tilfelle er det tilstrekkelig med 10 minutter for å få komfortabelt med strøm, og det klarer da alle normale koner og barn. Det er knapt mer enn det tar å stoppe for et dobesøk og fylling av tank på fossilbil...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kryten

Jeg kommer 12 mil på en ladning når jeg ikke tar det med ro , holder fartsgrensen pluss. ( til og fra  jobb i Horten ). Har kjørt Stavern til Sognsvann på en ladning, det var litt i overkant spennende med tanke på bakkene opp på slutten. Burde gå greit mener jeg

Sent from my ME301T using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Kristian

Det blir nok helt på hengende håret, kjørte Bærum - Sandefjord (helt ut på spissen), 11,5 mil, hadde riktignok 2 mil rekkevidde igjen når jeg kom frem, men da lå jeg i 88 km/t og uten AC. Men en kort hurtiglader stopp i Tønsberg er å anbefale, rekker ikke å kjøpe en is en gang før du har mer enn nok.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Olemann

Er det sånn at de hurtigladerene alltid virker, (Tønsberg) kan det sjekkes på nettet, og er det ofte kø der? Og hva koster der?

Mvh Ole

sven erik

Tønsberg har stort sett altid fungert å den koster 43 kr for 15 min  der fr du bare 15 min  ikke noe annet valg
men om du reiser nå føre lier koster penger er det best å lade 15 min der da burde en komme fram  jeg pleier å fylle til 96% på denne i lier på imieven  og kjører da i ca 90 helt til Tønsberg etter det er det 60 og 70  som er fartsgrensa  da  har jeg 3 til 4 mil i gjenn  i Sandefjord  og ca 4 streker å leafen  skulle komme lenger
nå har jeg kjørt Sandefjord Lillestrøm med min uten å lade å hadde da 2 mil i gjenn

Per Øyvind

Akkurat nå er det et risikoprosjekt da hurtigladeren på Gravdahl auto utenfor tønsberg er ute av drift. de regner med å ha den klar igjen på tirsdag.

Olemann

Sitat fra: Kryten på torsdag 20. juni 2013, klokken 19:41
Jeg kommer 12 mil på en ladning når jeg ikke tar det med ro , holder fartsgrensen pluss. ( til og fra  jobb i Horten ). Har kjørt Stavern til Sognsvann på en ladning, det var litt i overkant spennende med tanke på bakkene opp på slutten. Burde gå greit mener jeg

Stavern-Sognsvann er lenger enn jeg trenger, så det var godt nytt.  Lå du å putret i 80 km/t eller fulgte du trafikken i 100 km/t i høyre felt?

Mvh Ole

Kristian

Sitat fra: sven erik på torsdag 20. juni 2013, klokken 21:44
nå har jeg kjørt Sandefjord Lillestrøm med min uten å lade å hadde da 2 mil i gjenn

Men da antok jeg du tok båten? Hvis ikke må du ha kjørt ganske sakte. Det er utrolig hvor bra rekkevidde en får på el-bilen hvis en kjører båt ;-)
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Kryten

Sitat fra: Olemann på mandag 24. juni 2013, klokken 12:33
Sitat fra: Kryten på torsdag 20. juni 2013, klokken 19:41

Stavern-Sognsvann er lenger enn jeg trenger, så det var godt nytt.  Lå du å putret i 80 km/t eller fulgte du trafikken i 100 km/t i høyre felt?

Mvh Ole

putret i 80, det blir ikke store forskjellen når det gjelder tid men det er sikkert endel irriterte sjåfører med masse energi på tanken.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

sven erik

kjører dere leaf eller  en leaf skal på sommeren fint gå Oslo Larvik på en lading  og det finnes da  noen ladestasjoner  nedover  jeg kjører nå på sommeren fint Sandefjord Lillestrøm  på en lading  med i mieven  gjevn fart hele tiden så går det helt bra  uten opp ler bakkene der er jeg nede i 30  men ellers går  det helt fint å vil en ikke kjøre mottor veien i 80 90 så er det gamle veien fra etter drammen og til Sandefjord den er faktisk 1.5 mil kortere   og går ikke leafen  dette så kjøp imiev

FrodeK

Sitat fra: sven erik på mandag 24. juni 2013, klokken 15:00
kjører dere leaf eller  en leaf skal på sommeren fint gå Oslo Larvik på en lading  og det finnes da  noen ladestasjoner  nedover  jeg kjører nå på sommeren fint Sandefjord Lillestrøm  på en lading  med i mieven  gjevn fart hele tiden så går det helt bra  uten opp ler bakkene der er jeg nede i 30  men ellers går  det helt fint å vil en ikke kjøre mottor veien i 80 90 så er det gamle veien fra etter drammen og til Sandefjord den er faktisk 1.5 mil kortere   og går ikke leafen  dette så kjøp imiev

30 km/t opp Lierbakkene – seriøst?
Du er sikkert en populær fyr blant lastebilene i krabbefeltet.

Thomas Parsli

Om man kjører i 30km/t eller 70km/t opp Lierbakkene utgjør så liten forskjell i luftmotstand at jeg ikke ser poenget.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. juni 2013, klokken 16:05
Om man kjører i 30km/t eller 70km/t opp Lierbakkene utgjør så liten forskjell i luftmotstand at jeg ikke ser poenget.

Thomas

Nettopp. Og man sparer da like mye energi på å kjøre ned Lierbakkene i 30km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA