Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekk og felger

Startet av Johnsen, fredag 28. juni 2013, klokken 22:51

« forrige - neste »

Johnsen

jeg har nylig kjøpt en leaf og synes rekkevidden er alt for liten.
når batteriene er fulladet så står det 145km rekkevidde når den står i ECO.
Er det noe jeg kan gjøre angående lading?

Angående lys jeg hadde dem på auto er det riktig?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Rasmus.B

Auto er riktig for normalt lysbruk.
Når det gjelder kjørelengden så påvirkes den av kjøremønster, topografi, ute temperatur, vind og føreforhold. Jeg har førsregenerasjons Leaf og kjører på det sentrale østlandet med motorvei, og da pleier jeg å regne 120 - 130 Km som praktisk rekkevidde om sommeren, og ned mot 80 km på vinteren når det er skikkelig kaldt. Kjører du sakte øker rekkevidden. Hvis du dobler kjørehastigheten vil enegiforbruket 4 dobles pga økt luftmotstand og likeledes vil da en økning fra 60 Km/t til 90 Km/t kreve en dobling av energiforbruket. Det er andre variabler her, men luftmotstand er en veldig stor del av energi forbruket. Bilen min er oppgitt med en rekkevidde på inntil 175 Km, noe som er utopisk ved normal kjøring.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Johnsen

Hva står det i display på din når den er fulladet og setter den på ECO? (estimert kjørelegnde)
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Johnsen

slik jeg forstår så skal det gå an og justere om man vil hurtiglade, lade 80%, lade 100%
hvordan justerer man inn dette?
bruker man den standare kabeln som var med?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Rasmus.B

Sitat fra: Rissa Bilomsetning AS på søndag 16. juni 2013, klokken 15:20
Hva står det i display på din når den er fulladet og setter den på ECO? (estimert kjørelegnde)
Det varierer fra 90 til 165, helt avhengig av hvordan kona eller jeg har kjørt siste tur før vi parkerte. Det displayet kalles gjerne for guessometeret. Det er veldig upålitelig, og raser både opp og ned i estimat mens du kjører. Jeg ser mer på strøkene, samt at jeg har kjørt bilen en stund nå, og har lært meg ganske bra hva som går og ikke går av distanser. Det er bare å begynne å bruke bilen, så lærer du ganske fort hvor langt du kan kjøre ut i fra hvor mye energi som er igjen på batteriet. Det er jo ikke alltid man starter en tur med fullt batteri. Også greit å finne ut hvor du kan få ladet bilen på tur.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Johnsen

slik jeg forstår så skal det gå an og justere om man vil hurtiglade, lade 80%, lade 100%
hvordan justerer man inn dette?
bruker man den standare kabeln som var med?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Rasmus.B

Ved hurtiglading bruker du "den andre" lade kontakten på bilen din. Det er ingenting i bilen som velger 80 eller 100% hurtiglading. Det er en del forskjellige produsenter av hurtigladere, og noen stopper på tid, andre stopper på 80% andre stopper ikke før det er fullt. Du kan selvsagt stoppe ladingen selv når du vil.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 14:07
jeg har nylig kjøpt en leaf og synes rekkevidden er alt for liten.

Og hva er rekkevidden?
(Fra 100% til Low Battery Warning)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Johnsen

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 16. juni 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 14:07
jeg har nylig kjøpt en leaf og synes rekkevidden er alt for liten.

Og hva er rekkevidden?
(Fra 100% til Low Battery Warning)

Thomas

Hvor får man kjøpt hurtiglader? Rimelig.... evnt ca pris hadde vert fint
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Griffel

Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 18:27
Hvor får man kjøpt hurtiglader? Rimelig.... evnt ca pris hadde vert fint
Ca 500 000 ferdig instalert, men dersom du gjør den alminnelig tilgjenglig kan du få 200 000 i støtte.
Blant andre selger ABB og Siemens slikt noe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Tror kanskje du tenker på 10A vs 16A ladefart når du skriver hurtiglader? Den medfølgende kabelen har ladefart 10A, dvs ca 2,2 kW per time. Her er en (uferdig) oversikt over alternative ladekabler: http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Ladekabler/EVSE
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 18:59
Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 18:27
Hvor får man kjøpt hurtiglader? Rimelig.... evnt ca pris hadde vert fint
Ca 500 000 ferdig instalert, men dersom du gjør den alminnelig tilgjenglig kan du få 200 000 i støtte.
Blant andre selger ABB og Siemens slikt noe.

Finnes også en versjon til ca 160 000 NOK fra Norsk forhandler, og som er liten nok til å kunne plasseres i bagasjerommet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. juni 2013, klokken 17:43
Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 18:59
Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 18:27
Hvor får man kjøpt hurtiglader? Rimelig.... evnt ca pris hadde vert fint
Ca 500 000 ferdig instalert, men dersom du gjør den alminnelig tilgjenglig kan du få 200 000 i støtte.
Blant andre selger ABB og Siemens slikt noe.
Finnes også en versjon til ca 160 000 NOK fra Norsk forhandler, og som er liten nok til å kunne plasseres i bagasjerommet.

så skal man ha en plass og bruke den og,er ikke akuratt bare og plugge i par 16amp kurser så fungere det uten att jeg kan nok om det ;)

tviler på att du kan bruke den så mange plasser hvis du er ute og kjører,høres ut som du kanskje har kjøpt "feil" bil hvis 14 mil er alt får kort får deg (burde kanskje se på tessla),Eventuelt kan du se her hvor hurtigladere er og kommer http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet da kan du lade på ca 20 min på sommer tid og noe lengre ut fra hvor kaldt det er :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Johnsen

Sitat fra: Trond Arve på søndag 16. juni 2013, klokken 19:48
Tror kanskje du tenker på 10A vs 16A ladefart når du skriver hurtiglader? Den medfølgende kabelen har ladefart 10A, dvs ca 2,2 kW per time.

Ja det var det jeg tegnte på ja. Hvor mye raskere blir ladingen med 16amp?
Ser på ladakart for tr.heim at de fleste har 16amp kurs.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA