Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Funkar, funkar inte...

Startet av Gusse, torsdag 27. juni 2013, klokken 12:20

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på fredag 14. juni 2013, klokken 16:56
Merkelig om de forkaster Nokian piggfritt ,hvis de går for Nokian piggdekk. For meg blir det klare valget Nokian Hakkapelitta R2 som har 20%(30%) bedre eganskaper på is og lavere rullemotstand enn det gammle R dekket. Felger har jeg allerede kjøpt så pakke fra Tesla blir det vel ikke uansett. Håpet kanskje på en bra pris på dekkene, men får de hva de velger.

Det kan ligge andre ting bak også. F.eks at Nokian ikke vil garantere levering av tilstrekkelig antall dekk i riktig dimensjon tidsnok.

Dekkene koster forøvrig i overkant av 14.000,- fra Vianor ferdig lagt på. Det går sikkert an å finne de et par tusen billigere om man leter, men neppe noe særlig under 12.000,- lagt på felg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

executive

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2013, klokken 13:49
Sitat fra: kjølholdt på fredag 14. juni 2013, klokken 13:15
Jeg vil ha nokian hakkapellita piggfrie vinterdekk til bilen, da får det bli uorginale felger
men jeg kjøper nok originale felger og dekktrykksensorer til de.
Piggdekk er uaktuelt.

Er det trykksensorer på Tesla? Min BMW har ikke dette. ABS sensorene registrerer omdreiningstall. Mindre luft = høyere hastighetsforskjell på "akslingen". Enkel prosedyre for å tune dette ved dekkskifte.

kimlillebo


Sitat fra: executive på fredag 14. juni 2013, klokken 17:30
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2013, klokken 13:49
Sitat fra: kjølholdt på fredag 14. juni 2013, klokken 13:15
Jeg vil ha nokian hakkapellita piggfrie vinterdekk til bilen, da får det bli uorginale felger
men jeg kjøper nok originale felger og dekktrykksensorer til de.
Piggdekk er uaktuelt.

Er det trykksensorer på Tesla? Min BMW har ikke dette. ABS sensorene registrerer omdreiningstall. Mindre luft = høyere hastighetsforskjell på "akslingen". Enkel prosedyre for å tune dette ved dekkskifte.
Ja der er sensorer på Tesla felgene/dekkene.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

jkirkebo

Sitat fra: executive på fredag 14. juni 2013, klokken 17:30
Er det trykksensorer på Tesla? Min BMW har ikke dette. ABS sensorene registrerer omdreiningstall. Mindre luft = høyere hastighetsforskjell på "akslingen". Enkel prosedyre for å tune dette ved dekkskifte.

Greit system men det er snart ikke godkjent lengre. Direkte kontroll av trykket i dekkene vil etterhvert være et krav. Ikke bare pga. punktering, men også fordi man skal kjøre rundt med passende trykk i dekkene (ikke for lavt eller for høyt i alle sammen). Feil på dekktrykksensor/feil trykk vil antageligvis medføre 2er feil på EU-kontroll på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: Dix Hallpike på fredag 14. juni 2013, klokken 15:05
Fikk høre av Tesla Trondheim for 1 uke siden at piggfri-alternativet ville bli med Pirelli. De fortalte at dette ikke var "kontinentale-dekk," var godt testet og evaluert av Tesla med tanke på vinteregenskaper, rullemotstand, støy etc. og hadde EU-merking.

Er også særdeles usikker på Pirelli som piggfri alternativ, kan ikke finne overbevisende data på deres egne sider heller: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/genericContent/winter_collection
Regner med de tenker Winter Sottozero Type II (som scorer under middels på is i tester), eller kan man bruke SUV-dekk som Scorpion Ice and Snow?

Dersom de ikke hoster opp et nytt piggfri-alternativ på tampen ser det ut som det går mot piggdekk for min del. Får ofre komfort for veigrep på is..

Jeg diskuterte piggfridekk med Teslagutta i Trd. i ettermiddag. Johan der påsto at Hakka 2 blir for mykt både i gummiblanding og dekkstamme til å passe en så tung bil som TMS: Hakka vil bli mykt og deigete under 2,2 tonn +,  samt slites raskt ned. Pirellidekket som blir piggfrialternativet til Tesla er ikke Sottozero, men et SUV-dekk med nordisk gummi (men litt hardere enn Hakka), et Pirellidekk som til nå ikke har vært å få i TMS-dimensjon.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Frodes Tesla

Bra :) Så lenge det er et bra vinterdekk så :) Nå mangler det kun et bra sommerdekk, noen som vet hva slags sommerdekk en for ? Håper ikke det som står på nettsiden til Tesla.

fonberg

Sitat fra: Frodes Tesla på fredag 14. juni 2013, klokken 19:39
Bra :) Så lenge det er et bra vinterdekk så :) Nå mangler det kun et bra sommerdekk, noen som vet hva slags sommerdekk en for ? Håper ikke det som står på nettsiden til Tesla.

Nevnte Johan på Tesla Store Trondheim visste ikke sikkert hvilket sommerdekk vi får, men poengterte at det blir et skikkelig sommerdekk, ikke noe "helårsdekk". Dette gjaldt altså 19".
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

glaserud

Sitat fra: fonberg på fredag 14. juni 2013, klokken 19:35
Jeg diskuterte piggfridekk med Teslagutta i Trd. i ettermiddag. Johan der påsto at Hakka 2 blir for mykt både i gummiblanding og dekkstamme til å passe en så tung bil som TMS: Hakka vil bli mykt og deigete under 2,2 tonn +,  samt slites raskt ned. Pirellidekket som blir piggfrialternativet til Tesla er ikke Sottozero, men et SUV-dekk med nordisk gummi (men litt hardere enn Hakka), et Pirellidekk som til nå ikke har vært å få i TMS-dimensjon.

Pirelli Scorpion Ice & Snow, da, kanskje?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA