Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Hjortefot

#4575
En liten oppdatering over "jaktmarkene" våre oppdatert per 15. februar 2023 fra våre to favorittkart. Si gjerne fra om grove trykkfeil. Grønt/rødt er good news/bad news.












Supercharge.info  Tesla.com
Troms og Finnmark
Finnsnes (NY)   Q3 2023
Nordland
Svolvær [attachment id=2 msg=1084033]  82 dager
Evenes [attachment id=1 msg=1084033]  29 dager  Q3 2023
Reine [attachment id=1 msg=1084033]  669 dager Q2 2023
Sortland   Q4 2023
Narvik   Q3 2023
Bodø   Q4 2023
Ørnes [attachment id=1 msg=1084033]  326 dager Q2 2023
Trøndelag
Steinkjer [attachment id=1 msg=1084033]  326 dager Q3 2023
Verdal   Q2/Q3 2023
Hell Q4 2023
Røros   Q4 2023
Møre og Romsdal
Vestnes [attachment id=1 msg=1084033]  63 dager
Sunndalsøra (NY)   Q1 2024
Vestland
Åsane [attachment id=1 msg=1084033]  428  dager Q1 2023
Nordfjordeid [attachment id=1 msg=1084033]  14 dager Q2 2023
Gudvangen [attachment id=1 msg=1084033]  31 dager Q3 2023
Stord [attachment id=1 msg=1084033]  12 dager  Q3 2023
Bergen Central Q4 2023
Bergen South (NY) Q1 2024
Rogaland
Tvedtsenteret [attachment id=2 msg=1084033]  36 dager  
Agder
Arendal [attachment id=1 msg=1084033]  219 dager Q2 2023
Kristiansand [attachment id=1 msg=1084033]  16 dager Q1 2024
Lillesand YX [attachment id=1 msg=1084033]  390 dager
Vestfold og Telemark
Rjukan ÅPNET! (men forsvunnet fra finduskartet)
Viken
Ørje Forsvunnet
Lørenskog Forsvunnet
Gardermoen [attachment id=1 msg=1084033]  72 dager Q1 2023
Fredrikstad   Q4 2023
Hønefoss Q4 2023
Eggedal   Q3 2023
Rødberg [attachment id=1 msg=1084033]  147 dager Q2 2023
Oslo West   Q4 2023
Mjøndalen   Q4 2023
Hemsedal Q4 2023
Drammen (NY) Q1 2024
Skedsmokorset [attachment id=1 msg=1084033]  667 dager
Oslo
Oslo West Central (Bogstadveien?) [attachment id=1 msg=1084033]  33 dager   Q3 2023   
Innlandet
Innlandsporten [attachment id=2 msg=1084033]  126 dager Q3 2023
Trysil [attachment id=1 msg=1084033]  381 dager Q4 2023
Hjerkinn   Forsvunnet

Er det på tide å gi opp Skedsmokorset? Hva sier dere skedsinger/skedsmokorsianere/skedsmokorsetter?
Edit: Lillesand hadde gjemt seg bort.
Model 3 LR - 2019

Otkristo

Ny Supercharger Narvik
12 stalls
Lokasjon: Parkhallen parkering (P-hus)


DeepFu

Begriper ikke at det ikke kommer superladere i Tromsø.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

Sitat fra: DeepFu på lørdag 18. februar 2023, klokken 09:30
Begriper ikke at det ikke kommer superladere i Tromsø.
Det er vel det at i Tromsø ønsker de fleste å bli en stund når de kommer dit :). Det er ikke et typisk gjennomfartssted, som byene langs E6++.  De fleste ruter til og fra Tromsø blir vel dekket når Finnsnes og Sortland åpner.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Otkristo

Sitat fra: DeepFu på lørdag 18. februar 2023, klokken 09:30
Begriper ikke at det ikke kommer superladere i Tromsø.
Ofte handler det om å finne samarbeidspartner og egnet lokasjon.
I enkelte byer kan dette ta tid, se f.eks Bodø og Bergen.


DeepFu

Tromsø er altså Nord-Norges største by, som ligger i "enden av en blindvei" som til og med har Tesla SC, og det er stort sett smekkfullt på de hurtigladerne som finnes. Destinasjonsladere er heller ikke noe det florerer av. For mange er det ikke uvanlig med dagsturer til Tromsø, enten det er UNN eller i jobbsammenheng. Og da blir ganske enkelt Setermoen alt for langt unna, særlig på vinteren. Sortland og Finnsnes har ingen betydning ift Tromsø.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

Sitat fra: DeepFu på lørdag 18. februar 2023, klokken 11:59
Sortland og Finnsnes har ingen betydning ift Tromsø.
Sommerstid er det ihvertfall en betydelig trafikk over Andøya og Senja.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Foremost

På en biltur på 6000km i fjor sommer ble jeg bare nødt til å lade på en ikke-Tesla lader en gang, og det var da jeg var i Tromsø. Det var egentlig ikke noe problem, siden det er 4 x 150 kW ladere på AMFI Pyramiden (selv om to av dem var ute av drift), but still... Selveste Nordkapp er bedre dekket av SuC enn Tromsø.

RJK

Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2023, klokken 12:25
Sitat fra: DeepFu på lørdag 18. februar 2023, klokken 11:59
Sortland og Finnsnes har ingen betydning ift Tromsø.
Sommerstid er det ihvertfall en betydelig trafikk over Andøya og Senja.

Kjører du fra Tromsø, vil du kanskje ta ruta som går Ytterst ved kysten, og da blir Finnsnes en detour. Sortland er kanskje et alternativ for noen, men kjører man mellom Lofoten og Tromsø, og ferga mellom Andøya, så er du enten nesten fremme eller nettopp startet, så det blir ønskelig med noe i Tromsø.

Kjører du E10 og E6, så får du snart alternativer i både Sortland og Evenes, så har du Setermoen greit plassert på ruta, men Bjerkvik er et sentralt punkt det ville falt naturlig å legge en SuC. Og igjen, så blir Finnsnes en detour, selv om den er perfekt for de som kjører kystruta eller bare skal av Senja og mot E6. Tilsvarende med Skibotn, da kjører man langt vekk fra ruta.

Så man savner noe i mellom, gjerne i Nordkjosbotn eller enda nærmere Tromsø. Men det hindrer ikke at det er svært ønskelig med bedre lademuligheter både i Tromsø og Harstad, og da gjerne med en SuC.

Legger til på ønskelista noen små SuC-stasjoner både i Straumsbotn (sentralt krysningspunkt på Senja) og kanskje Brensholmen på Kvaløya, midt på ruta til Tromsø langs kysten, alternativt en på Botnhamn (fergeleiet på Senja-siden). Men på Kvaløya tror jeg er best av de to.

Langs kystveien ser jeg og at det hadde vært fint med en ved Sjøvegan eller Salangsverket/Medby og gjerne og Grovfjord.

De siste ville kanskje åpnet for at enda flere dro seg vekk fra E6, og i større grad fikk nye kystveien i Tromsdelen av vårt vakre Nord-Norge. Tror det kommer etterhvert, men jeg innser at det er nok langt frem i tid. Her er forresten Finnsnes en god plassering langs ruta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hjortefot

Jeg ville ha satt opp superchargere i Tromsø, Nordkjosbotn og Kilpisjärvi, men dette er vel en diskusjon som hører hjemme i en annen tråd?
Model 3 LR - 2019

vinterdekk

#4585
Sitat fra: DeepFu på lørdag 18. februar 2023, klokken 09:30
Begriper ikke at det ikke kommer superladere i Tromsø.

:+1:

Mens vi er «i nord», la tilfeldigvis merke til at Inari/Enare i Finland venter superlader i Q3 2023. Så ganske stusselig ut fra Sodankyla og nordover mot norskegrensen før når jeg studerte ladekart. Fint å se at det skjer ting.

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

alb92

Sitat fra: RJK på lørdag 18. februar 2023, klokken 16:08

Kjører du E10 og E6, så får du snart alternativer i både Sortland og Evenes, så har du Setermoen greit plassert på ruta, men Bjerkvik er et sentralt punkt det ville falt naturlig å legge en SuC. Og igjen, så blir Finnsnes en detour, selv om den er perfekt for de som kjører kystruta eller bare skal av Senja og mot E6. Tilsvarende med Skibotn, da kjører man langt vekk fra ruta.

Så man savner noe i mellom, gjerne i Nordkjosbotn eller enda nærmere Tromsø. Men det hindrer ikke at det er svært ønskelig med bedre lademuligheter både i Tromsø og Harstad, og da gjerne med en SuC.


Bjerkvik blir vel kanskje ikke så viktig hvis både Evenes og Narvik åpner. Da er det ikke så langt i alle retninger der Bjerkvik er knutepunkt til.

Ellers, så kan det vel se ut som Tesla har gått litt bort i fra kun innfart og utfart, nå som de tjener penger på dem, og en lader som Tromsø ville vært godt brukt, uansett om jeg hadde foretrukket Nordkjosbotn.

Forsåvidt, så er Tromsø med i supercharge voting foreløpig.

RJK

#4587
Sitat fra: alb92 på lørdag 18. februar 2023, klokken 20:30
Sitat fra: RJK på lørdag 18. februar 2023, klokken 16:08

Kjører du E10 og E6, så får du snart alternativer i både Sortland og Evenes, så har du Setermoen greit plassert på ruta, men Bjerkvik er et sentralt punkt det ville falt naturlig å legge en SuC. Og igjen, så blir Finnsnes en detour, selv om den er perfekt for de som kjører kystruta eller bare skal av Senja og mot E6. Tilsvarende med Skibotn, da kjører man langt vekk fra ruta.

Så man savner noe i mellom, gjerne i Nordkjosbotn eller enda nærmere Tromsø. Men det hindrer ikke at det er svært ønskelig med bedre lademuligheter både i Tromsø og Harstad, og da gjerne med en SuC.


Bjerkvik blir vel kanskje ikke så viktig hvis både Evenes og Narvik åpner. Da er det ikke så langt i alle retninger der Bjerkvik er knutepunkt til.

Ellers, så kan det vel se ut som Tesla har gått litt bort i fra kun innfart og utfart, nå som de tjener penger på dem, og en lader som Tromsø ville vært godt brukt, uansett om jeg hadde foretrukket Nordkjosbotn.

Forsåvidt, så er Tromsø med i supercharge voting foreløpig.
Nå er jeg ikke direkte uenig i at Bjerkvik ikke blir like kritisk når man har Evenes og Narvik, men det er populært å ta en stopp der, før man setter kursen videre til Harstad, Sortland, Narvik eller Setermoen og videre til Tromsø. Ja, sånn i forhold til der man kommer fra.

Det er et veldig naturlig knutepunkt, som gjerne er møtested om man skal kjøre sammen med noen videre til Tromsø. Eller man skiller lag der for de som skal videre i motsatt retning.

Men for mange vil Evenes være en usedvanlig lite interessant plass å dra innom for lading. Selv om den dekker mange som skal til og straks fra flyplassen, så vil de som ikke skal med fly men kjøre mellom byene i området vi snakker om, helst unngå Evenes om de kan. Da hadde faktisk Tjeldsundkroa vært et bedre valg, da det og er et knutepunkt i regionen.

Narvik er nok valgt fordi mange som ikke skal utover til Lofoten, tar ferge over Bogen - Skarberget langs E6. Og da vil Narvik være et punkt på ruta. Men med tanke på at siste SuC før Bogen er ved Innhavet, så ville jeg nok selv kuttet ut både Evenes og Narvik, og heller lagt de til Ballangen og Bjerkvik, og heller lagt en ved Tjeldsundkroa. Det ville i mine øyne og passet bedre for alle som kjører fra Lofoten enten til Tromsø eller over til Björkliden og Sverige for svenskehandel eller skidestinasjon om vinteren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Lurer på hva skjedde med lørenskog, kanskje de ser etter nytt område av på kartet så virker som de ville ha under metro senter, tipper senteret ikke var helt fornøyd.
Model 3 2019 LR Rwd

Bidda

SuC Arendal: var forbi i dag, ingen tegn til aktivitet der hvor det er tegnet inn lader. Men på andre siden av gata var det gravearbeider, flyttet?
Har eid 72 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100D 2017 og  Jaguar I-Pace EV320 2021
TM3 LR 2021 SOLGT
TMY LR 2021 SOLGT
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA