Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Slate, søndag 02. juni 2013, klokken 20:37

« forrige - neste »

Slate

1) Jeg vurderer å kjøpe meg en Leaf. I den sammenheng har jeg noen spørsmål ang. lading. Der jeg bor har jeg ikke mulighet for hjemmelading. Tenker derfor å basere meg på lading ved hurtigladepunkter, og ellers klattlading på offentlige og private ladepunkter. Virker dette å være en grei løsning?

2) Er vanlige ladepunkter for elbil på offentlige og private parkeringsplasser 10A eller 16A?

3) I Leafen følger det med en ladekladd. Får man 10A eller 16A lading til bilen ved bruk av denne dersom ladepunktet er 16A?
Trondheim
Vurderer å kjøpe ny Nissan Leaf.

jkirkebo

Sitat fra: Slate på søndag 19. mai 2013, klokken 12:27
1) Jeg vurderer å kjøpe meg en Leaf. I den sammenheng har jeg noen spørsmål ang. lading. Der jeg bor har jeg ikke mulighet for hjemmelading. Tenker derfor å basere meg på lading ved hurtigladepunkter, og ellers klattlading på offentlige og private ladepunkter. Virker dette å være en grei løsning?

2) Er vanlige ladepunkter for elbil på offentlige og private parkeringsplasser 10A eller 16A?

3) I Leafen følger det med en ladekladd. Får man 10A eller 16A lading til bilen ved bruk av denne dersom ladepunktet er 16A?

1. Kan du f.eks lade på jobb bør det kunne fungere greit.
2. 16A.
3. 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Limodriver

Å basere seg på hurtiglading ville jeg vært skeptisk til. Nissan i Norge har vel tidligere hevdet at batterigarantien ikke godtar mer enn en hurtiglading per dag. Ishavsveien hevder at de har fått opplyst av kompetent personell høyt i Nissan sin internasjonale organisasjon at hurtiglading, også flere pr dag, ikke skader batteriene mer enn vanlige ladinger.

Hva som stemmer får vi sannsynligvis ikke et godt svar på før en har tilstrekkelig historisk grunnlagsdata til analyse og konklusjon.

Jeg er forsiktig med å hurtiglading for ofte, men det er min personlige og litt bedre føre var tilnærming til problemstillingen. Her er det ens egen vurdering av risiko i forhold til eventuelle batterikostnader. Uansett, elbil er et altfor godt alternativ til at du kan la være å ha det.

Starfox

Jeg kan ikke forstå at det kan være noe problem å hurtiglade mye om man bare  lader til 80%  tempraturen i batteriet stiger ikke engang om du stopper på 80%

Har hurtigladrt 2 ganger igår til 80%. Uten å få mere enn 6 streker på batteri temperaturstreker og det med 26 grader ute.

Jeg er selv i en flyttefase og er ikke villig til å ligge opp strøm der vi bor idag pga. Vi flytter i juli så jeg bruker litt hurtiglader og ellers barkerer jeg den på et ladepunkt 150m fra bosted om jeg feks må ha 100% batteri til dagen etter.

De siste 2 dagene har jeg lagt på 0.12 kw/km.


Slate

Takk for gode svar. :)

Jeg tenker på de Leafene som brukes som drosje. Ser for meg at de må lades på hurtigladestasjon opptil flere ganger pr. dag.
Ser for meg at jeg noen ganger må bruke hurtiglader flere ganger pr. dag, særlig når jeg skal kjøre på litt lengre turer.. ellers vil jeg nok klare meg med hurtiglading ca en gang pr. dag.

Så lurer jeg på om det er mulig å koble inn forvarmer samtidig som bilen står på vanlig lading på 10A?
Trondheim
Vurderer å kjøpe ny Nissan Leaf.

Øyvind.h

Sitat fra: Slate på søndag 19. mai 2013, klokken 19:46
Takk for gode svar. :)

Jeg tenker på de Leafene som brukes som drosje. Ser for meg at de må lades på hurtigladestasjon opptil flere ganger pr. dag.
....
Så lurer jeg på om det er mulig å koble inn forvarmer samtidig som bilen står på vanlig lading på 10A?

Den Leafen jeg har lest om som har gått lengst rundet 175.000km på ca to år (japaner). Antakelig taxi-sjåfør? Han har dog vesentlig redusert batterikapasitet nå.

Og du kan forvarme selv om du har 10A lader, men regner med det spiser litt av batteriet i tillegg til strømmen fra laderen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vikingo

Intresangt tema her på denne tråden.  Har no som kjent min lange El-tur Ålesund - Svinesund -Ålesund så eg må snøggladde opptile flerie ganger per dag, og ein eg kom i prat med på ABB sin laddar i Ole Deviksv. (oslo) var selgar av Leaf og kunne sei te meg akkurat det om att ein ikkje bør snøggladde helst meir en ein gong pr. dag. Det ser ein på historikken ved service.  Men eg har ikkje noko valg per no på denne turen så eg må berre.
Mitt normale bruk er att eg i snitt max 1-2 ggr. pr. veke er på ein snøggladdar ellest er det treigeladding på Nissan kabelen som rår.   Ja, kva med drosjene???  Sku tru dei har intesiv bruk.   Artig med han Japsen som kjøyre ca. 90 000 i året med sin.  Bor han i bilen?? hehe......  ;D
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Starfox

I den tynne brukermanualen til bilen står det så fint: man kan hurtiglade bilen flere ganger pr. Dag men at jo varmere batteriene blir jo mindre strøm vil bilen trekke og ladingen kan derfor ta lengre tid.

Slate

Har forstått det slik at flere her inne har hurtigladet bilen opptil flere ganger pr. dag, og som du også sier så står det i den tynne manualen at dette også kan gjøres.
Slik jeg har fortsått det er det kun en anbefaling fra Nissan om ikke å hurtiglade mer en en gang pr dag?
Trondheim
Vurderer å kjøpe ny Nissan Leaf.

Starfox

Jeg lader min MASSE på hurtigladeren men begrenser det til 80%.. Skal lage en ny post om batteriet mitt nå som jeg får SoC-Meter i bilen.. Har bestilt ODB2 Blåtann på ebay og håper på å få den asap.

Men vist man tenker på hvor mange andre motordeler man skifter på en fossilbil og hvor dyr service er på en ny diesel eller bensin eller kontra leaf så kan man jo sette av noen kroner hver mnd og bare belage seg på at den en gang må skiftes en gang den som alt annet..

Men med den kjemien som er i det batteriet er det vel faktisk topp-bunnladninger som tar knekken kombinert med høy temperatur..(noen som er viktig å tenke på om man importerer us-modell fra varme strøk..)

Alt i alt er det jo bare å bruke bilen og heller konsentrere seg om alle godene den har så lenge det varer. Man slipper jo eksosanlegg og drivstofftanker som ruster og denslags..

Slate

Fint å høre at jeg ikke trenger å bekymre meg for hyppige hurtigladinger.
Blir nok hurtiglading opptil flere ganger pr. dag for min del, men vil nok begrense det til 80 % :)
Trondheim
Vurderer å kjøpe ny Nissan Leaf.

thoru

#11
Sitat fra: Starfox på tirsdag 21. mai 2013, klokken 21:53
Jeg lader min MASSE på hurtigladeren men begrenser det til 80%.. Skal lage en ny post om batteriet mitt nå som jeg får SoC-Meter i bilen.. Har bestilt ODB2 Blåtann på ebay og håper på å få den asap.

Men vist man tenker på hvor mange andre motordeler man skifter på en fossilbil og hvor dyr service er på en ny diesel eller bensin eller kontra leaf så kan man jo sette av noen kroner hver mnd og bare belage seg på at den en gang må skiftes en gang den som alt annet..

Men med den kjemien som er i det batteriet er det vel faktisk topp-bunnladninger som tar knekken kombinert med høy temperatur..(noen som er viktig å tenke på om man importerer us-modell fra varme strøk..)

Alt i alt er det jo bare å bruke bilen og heller konsentrere seg om alle godene den har så lenge det varer. Man slipper jo eksosanlegg og drivstofftanker som ruster og denslags..
når du hurtiglader. så får du vel uansett ikke ladet til 100% uansett om du setter begrensing eller ikke? trudde faktisk at du blir stoppet på 80% uten begrensing.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=12263
SitatAccording to the Nissan Leaf service manual, if you begin quick charging below 50% SOC, the vehicle will stop charging once it reaches 80% SOC. If you start above 50% SOC, the vehicle will not stop charging unless there is an issue or the DCQC stops the charging process.
så da vet jeg det ;)

Starfox

Nå har jo ikke jeg fasiten da men vist du tenker på det på samme måte som du sitter 40 glass på bakken og fyller de med hageslange så går det fort men noen glass blir halvfulle mens andre mere fulle.

Samme skjer under en hurtiglading strømmen styrter inn i batteripakken og derfor anbefalles det og av og til lade opp til 100% for å balansere battericellene.på slutten av en hurtiglading går strømmen nedover på grunn av at noen av cellene har oppnådd "full" og den blir da blokkert.

sven erik


thoru

Sitat fra: sven erik på tirsdag 21. mai 2013, klokken 22:48
totalt stopp er på 96%

ikke på hurtigladning. da kan stoppen være 80%.
å det erfarte jeg på min oslo-trondheim-tur. ladningen stoppet automatisk på 80% uten at jeg satt på noe begrensing

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=12263
SitatAccording to the Nissan Leaf service manual, if you begin quick charging below 50% SOC, the vehicle will stop charging once it reaches 80% SOC. If you start above 50% SOC, the vehicle will not stop charging unless there is an issue or the DCQC stops the charging process.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA