Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Nuvolari, torsdag 30. mai 2013, klokken 12:14

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: petersv på lørdag 22. juni 2013, klokken 12:08
anmodner andre om også i ikke ødelegge debatten på db.no med fakta ;)
Fakta ødelegger ingen debatt. Fakta blir enten tiet ihjel eller direkte benektet.
Folk som lar seg overbevise av fakta, er en utdøende og verneverdig rase.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#91
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2013, klokken 07:46
Kjører dessverre Passat 2012 1,6tdi
Av ren nysgjerrighet:
Hva i all verden var i veien med bilen før Passat 2012 som gjorde du kjøpte ny bil ett år før ny S i garasjen?

Har du hatt problemer med Passaten, eksempelvis partikkelfilteret?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.


Pitter fra Madla

- Tre prosent av bilsalget er elbiler, som er høyt og bra. Men det har likevel liten effekt på det totale CO2-utslippet. Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en. Myndighetene kan ikke alene bruke elbiler for å nå CO2-målet, sier Male.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10117527
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

Havebigfun

På en fest snakket jeg nylig med noen av toppledelsen i Møller- De er svært negative til TMS og virket brydd.
Jeg tror de føler seg sikker på at Tesla mislykkes- det er spes mistillit til batteriteknologien- jeg tror de bare venter på at de første bilene brenner... :o
Hovmodt kommer før fall 8)- men tiden får vise..

Celter

Sitat fra: Havebigfun på søndag 23. juni 2013, klokken 08:18
På en fest snakket jeg nylig med noen av toppledelsen i Møller- De er svært negative til TMS og virket brydd.
Jeg tror de føler seg sikker på at Tesla mislykkes- det er spes mistillit til batteriteknologien- jeg tror de bare venter på at de første bilene brenner... :o
Hovmodt kommer før fall 8)- men tiden får vise..

Og mens de venter vil det antagelig ha vært et ti-talls branner i diverse Audi, VW og Skoda  8)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: Pitter fra Madla på søndag 23. juni 2013, klokken 08:08
- Tre prosent av bilsalget er elbiler, som er høyt og bra. Men det har likevel liten effekt på det totale CO2-utslippet. Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en. Myndighetene kan ikke alene bruke elbiler for å nå CO2-målet, sier Male.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10117527
Såvidt jeg forstår mener Møller (og muligens VAG?) laddbare hybrider burde avgiftsbehandles likt med rene elbiler. I så fall kommer de som kjører vesentlig lange turer, til å kjøpe hybrid for deretter å kjøre 99% på bensin. Nøyaktig dette skjedde i Sverige da etanolbiler ble subsidiert. Folk kjøpte etanolbil framfor ren bensinbil og sparte noen titusener på kjøpesummen. Deretter kjørte de bilene på ren bensin for å unngå ulempene med etanoldriften.

Hybrider og andre kombinerte produkter som skal tjene 2 formål er vanligvis dårligere på begge enn vanlige 1-formåls konkurrenter. Således kommer de laddbare hybridene til kort på begge punktene:
- kan ikke konkurrere med den rene elbilen i rekkevidde.
- kan ikke konkurrere med tilsvarende dieselbil i forbruk straks batteripakka er tomkjørt og bensinmotoren overtar.

Eksempelvis kommer du toppen 50km med eldrift med en Volt/Ampera. Deretter bruker bensinmotoren minimum 6,5 liter per 100km.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#97
RE "Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en."

Statistisk bruker det store flertallet bileiere kjøretøyet sitt vesentlig til korttransport av matpakka og andre småturer i det daglige. En elbil med reell rekkevidde på ca 100km dekker derfor behovet for det store flertallet. Dessuten har de fleste elbilkjøpere allerede en godt nedskrevet fossilbil de med fordel kan beholde som bil nr 2 til eventuelle langturer.

Tesla dekker behovet for de med regelmessig behov for langkjøring - eksempelvis "traveling salesman".

I US er en typisk utvikling: Elbilen starter som bil nr 3 i tillegg til bensin-sedanen og pickupen. Deretter erobrer den raskt posisjonen som bil nr 1.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

#98
Usikker på om denne har vært postet et sted før, men denne karen har en forholdsvis fuktig bil med lakk som ikke tåler særlig mye og bakdekk som viser tegn på skjevslitasje etter kort kjørelengde: 



Den sorte de hadde i Trondheim ved åpningen så for øvrig helt ødelagt ut, lakken var fullstendig dekket av fine riper. Så det er mulig fyren i videoen har et poeng. Håper på mange fix``er på EU-modellen.

Jimpec

Ganske så nedslående video. Og hva skjer med å ha en edderkopp inni baklykten. Den skal vel være helt tett.

Kan vel være en fare for at dette er en luring som satt i en aksjeskvis og ville ha en liten justering nedover. Dersom det ikke er det så håper jeg at noen fra Tesla har fått tatt en real prat med denne karen og fikset opp feilene.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

RSandven

Får håpe han på videoen hadde et tidlig #nummer og at slikt er fikset før vi får den. Hvis ikke så er dette bekymringsverdig!

Er det vanlig å feste gummitetningene med tape/borrelås? Trodde dette var limt på et vis hele veien, ellers vil det jo piple inn overalt i regnvær...
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Kallagtunet

Sitat fra: RSandven på søndag 23. juni 2013, klokken 09:57
Får håpe han på videoen hadde et tidlig #nummer og at slikt er fikset før vi får den. Hvis ikke så er dette bekymringsverdig!

Er det vanlig å feste gummitetningene med tape/borrelås? Trodde dette var limt på et vis hele veien, ellers vil det jo piple inn overalt i regnvær...

Det var vel en bil produsert i det siste, VIN rundt 10000 ble det vel sagt. Ellers er videoen diskutert tidligere i en eller annen tråd.

Øyvind.h

#102
Sitat fra: Havebigfun på søndag 23. juni 2013, klokken 08:18
På en fest snakket jeg nylig med noen av toppledelsen i Møller- De er svært negative til TMS og virket brydd.
Jeg tror de føler seg sikker på at Tesla mislykkes- det er spes mistillit til batteriteknologien- jeg tror de bare venter på at de første bilene brenner... :o
Hovmodt kommer før fall 8)- men tiden får vise..

"Elbilene har begrensninger blant annet med hensyn til ladetid og rekkevidde, at de aldri kan bli noe fullgodt alternativ som familiens bil nummer en. " Sitat Terje Male, direktør i Harald A. Møller

For en tulling, men han sier jo selvfølgelig det som passer sin modellrekke best....

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. juni 2013, klokken 09:14
Usikker på om denne har vært postet et sted før, men denne karen har en forholdsvis fuktig bil med lakk som ikke tåler særlig mye og bakdekk som viser tegn på skjevslitasje etter kort kjørelengde: 
Den videoen ble postet et annet sted her for en liten stund siden. Det var absolutt en interessant video å se, men jeg mener den ble diskutert på TMC også og det er ingen andre som har meldt om fukt i bakluken som jeg kjenner til. Dugg i baklyktene derimot har flere rapportert!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#103
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 20:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. juni 2013, klokken 07:46
Kjører dessverre Passat 2012 1,6tdi
Av ren nysgjerrighet:
Hva i all verden var i veien med bilen før Passat 2012 som gjorde du kjøpte ny bil ett år før ny S i garasjen?

Har du hatt problemer med Passaten, eksempelvis partikkelfilteret?
Hei. Unnskyldningen jeg brukte for å forsvare anskaffelsen var at jeg ble pappa oktober 2011 og trengte en stor og sikker bil (kjørte tidligere Polo). Videre har jeg tidligere hatt en del problemer med biler både innenfor og utenfor garantitid/reklamasjonstid, så jeg ville ha en ny bil med garanti og reklamasjonsrett.

Skulle jeg ha plass til både barnevogn og hundebur var Passat et godt alternativ. Jeg ville ikke ha SUV/kassevogn, så da ble det stasjonsvogn. Og jeg er blant mindretallet i Norge som opplever god service fra Møller :) I tillegg liker jeg det tyske interiøret hvor alt sitter der det skal (i mine øyne), og alt ser pent ut (fortsatt i mine øyne).

Økonomisk er kanskje ikke ny bil helt klokt, men når jeg ser verkstedsregningene jeg har hatt på andre biler er det åpenbart at bildet ikke er svart/hvitt. Men jeg fulgte med på Finn og snappet opp en leasingavtale som en ansatt i Møller-gruppen hadde. Da kan man få virkelig gode priser på privatleasingen :) Det skar seg litt for han som skulle kvitte seg med bilen ombestemte seg etter å ha inngått en avtale med meg per e-post, og long story short så fikk jeg lease bil til ansattpris. 0 innskudd, drøyt 3000 per mnd i leasing inkl. mva, billig forsikring etc. Passaten er 2012 mod reg høsten 2011.

Sommeren 2012 fikk jeg kjøre Leaf en del, og da slo det meg hvor utrolig mye bedre elbiler er å kjøre. Det ble åpenbart for meg at jeg ikke lenger ville ha Passaten, men selv med ekstra godvilje klarte jeg ikke å forsvare det å ha en Leaf som familiebil. Den ble alt for liten for mine behov, og den hadde for kort rekkevidde. Jeg må minimum komme meg til hytter uten stopp (14-25 mil) hele året, og helst også til Trondheim (men til Trondheim kan jeg leve med 20-30 min pause, for det tar jeg alltid uansett). Da oppdaget jeg tilfeldigvis Tesla, og etter grundig research gjort på rekordtid ble det bestilling. Jeg ble faktisk så overbevist over at Tesla ville snu bransjen så grunnleggende at jeg kjøpte en god del aksjer (snittkurs rundt $28). I fjor sommer hadde jeg akkurat avsluttet en treårig master i innovasjon, så det var ganske åpenbart for meg at dette ville gå veien, selv om investeringen selvfølgelig var risky :)

Når Model S ankommer i høst ender Passaten på Finn.no. Regner med det blir lett å kvitte seg med den pga veldig gode leasing-vilkår. Vilkårene er såpass gode at jeg vurderer å ta betalt for kontrakten, men det viktigste er at jeg blir kvitt den raskt.

Bilen har for øvrig fungert fint. Webastoen kollapset etter et par måneder, en høyttaler skraper og jeg har fått et par steinsprutskader på ruta som har medført en reparasjon og snart også et ruteskift. Ellers ingen problemer. Men å kjøre en kjedelig diesel Passat er ikke hodlbart i lengden for en bilinteressert kar som meg. Alt for daff og kjedelig, så jeg gleder meg som en unge til å få min Model S!

Det var et langt svar på et kort spørsmål :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kimlillebo

Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA